Κωδικός Τεκμηρίου
0000006931
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ 50 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΑΝΑΤΟ ΤΟΥ
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΑΥΤΟΤΕΛΕΣ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Η ζωή και το έργο του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ μέσα από εκτιμήσεις των μελετητών του και μαρτυρίες ανθρώπων που τον γνώρισαν από κοντά.
Περιγραφή Περιεχομένου
Με φόντο την Αλεξάνδρεια, την πόλη που έζησε και ύμνησε ο ποιητής ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Π.ΚΑΒΑΦΗΣ (γεν. 1863 – πέθ. 1933), μελετητές του έργου του και άνθρωποι που τον γνώρισαν από κοντά φωτίζουν πτυχές της προσωπικότητας και της τέχνης του. Ο καθηγητής πανεπιστημίου Γ.Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ χαρακτηρίζει τον Καβάφη «ποιητή του μείζονος ελληνισμού» και τον κατατάσσει στους πιο σημαντικούς ποιητές του 20ού αιώνα σε ευρωπαϊκή κλίμακα. Ακολουθεί εκτενής αναφορά στην Αλεξάνδρεια, την πόλη που αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τον ποιητή, ενώ παρατίθενται στοιχεία του βίου του και των πρώιμων επιρροών που δέχτηκε. Παράλληλα δίνεται το ιστορικό πλαίσιο της εποχής, επισημαίνεται η πνευματική ακμή της ελληνικής παροικίας της Αλεξάνδρειας και γίνεται αναφορά στις σχέσεις του ποιητή με τους σύγχρονους ομοτέχνους του, όπως ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ και ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ. Αναλύεται η θέση της γενιάς του ’30 απέναντι στο καβαφικό ποιητικό έργο, το οποίο αρχικά δίχασε την κριτική αλλά τελικά αποτιμήθηκε θετικά από τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ και τον ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ. Για το έργο του ποιητή μεταξύ άλλων μιλούν ο νεοελληνιστής ΕΝΤΜΟΥΝΤ ΚΙΛΙ και η ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ. Κατά τη διάρκεια της εκπομπής προβάλλεται σπάνιο φωτογραφικό και έντυπο αρχειακό υλικό, καθώς και πλάνα αρχείου από ιστορικά γεγονότα της εποχής.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:01:00
Τίτλοι έναρξης.
00:01:09:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διάφορα σκίτσα που παρουσιάζουν τον ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΚΑΒΑΦΗ σε διάφορες ηλικίες και οπτικές. Ακούγεται αφηγητής που απαγγέλλει ένα από τα βιογραφικά ποιήματά του.
00:02:00:00
Ασπρόμαυρες φωτογραφίες που εναλλάσσονται, ένα δελτίο διαβατηρίου του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει στοιχεία της βιογραφίας του ποιητή.
00:03:10:00
Πλάνο του Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου και μελετητή του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένος στο ολόγεμο από βιβλία γραφείο του, μπροστά από τη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στη διαφορά που κατά τη γνώμη του έχει ο ΚΑΒΑΦΗΣ από τους άλλους ποιητές: είναι ο ποιητής του «ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ» και παραθέτει τα χαρακτηριστικά του σχετικά με τους άλλους εξίσου σημαντικούς ποιητές της πατρίδας μας και της ευρωπαϊκής λογοτεχνίας του 20ου αι.
00:04:01:00
Πλάνα εναλλασσόμενα από φωτογραφίες διαφόρων σημείων της πόλης της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ιδιότυπη συνέπεια που είχε η μοίρα του ποιητή για τη ζωή του: γεννήθηκε στις 29 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1863 και μετά από ακριβώς εβδομήντα χρόνια στις 29 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1933 έφυγε από τη ζωή.
00:04:44:00
Πλάνο του EDMUND KEELY, καθηγητή Πανεπιστημίου και ελληνιστή. Μιλά για τον ποιητή ΚΑΒΑΦΗ καθισμένος στο σαλόνι του. Αναφέρει πως ο ποιητής σε κάποια στιγμή της ζωής του ανακάλυψε πως η πόλη που γεννήθηκε και έζησε θα μπορούσε να λειτουργήσει ως «μεταφορικό».
00:04:57:00
Πλάνα από μια παραλία σε ώρα δειλινού. Ο αφηγητής απαγγέλλει ποίημα του ΚΑΒΑΦΗ.
00:05:34:00
Πλάνο του EDMUND KEELY, καθηγητή Πανεπιστημίου και ελληνιστή. Μιλά για τον ποιητή ΚΑΒΑΦΗ καθισμένος στο σαλόνι του. Αναφέρει τις απόψεις του σχετικά με τις διαστάσεις που πήρε η πόλη της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ στο μυαλό και το έργο του ποιητή.
00:06:33:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν ασπρόμαυρες φωτογραφίες των γονιών και της οικογένειας του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει στοιχεία από τη βιογραφία του περιγράφοντας τη ζωή, το χαρακτήρα και τις δραστηριότητες των γονιών του. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ και το ΛΟΝΔΙΝΟ που έζησε ο ποιητής με την οικογένειά του.
00:09:17:00
Πλάνα από λήψη σε κάποια γωνιά της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ.
00:09:27:00
Πλάνο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ σε νεαρή ηλικία.
00:09:36:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν τα μάρμαρα του ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ, όπως αυτά εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο. Ο αφηγητής μιλά για τα άρθρα που έγραψε ο ΚΑΒΑΦΗΣ σχετικά με αυτά, αλλά και άλλα θέματα που αφορούν στα ζητήματα της κοινότητας που ζει.
00:09:52:00
Πλάνα που παρουσιάζουν φωτογραφίες μιας οικογένειας φελλάχων, Άγγλων έφιππων στρατιωτών, γυναικών που θρηνούν σε αντίποινα Άγγλων για το θάνατο ενός στρατιωτικού στις 27 Ιουνίου 1906, αλλά και άλλες φωτογραφίες από αυτά τα γεγονότα. Οι αφηγητές παραθέτουν ιστορικές πληροφορίες και διαβάζουν ποίημα του Κ. ΚΑΒΑΦΗ που περιγράφει τον απαγχονισμό στα αντίποινα ενός δεκαεφτάχρονου αγοριού.
00:11:29:00
Πλάνο από το χειρόγραφο του ποιητή που αναφέρεται στον απαγχονισμό αυτού του νεαρού παιδιού. Ο αφηγητής εξακολουθεί να διαβάζει.
00:11:44:00
Πλάνα οικοδομημάτων της πόλης της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρει την απόφαση του ποιητή να εγκατασταθεί μόνιμα εκεί.
00:11:59:00
Πλάνο του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ σε νεαρή ηλικία.
00:12:05:00
Εναλλαγή πλάνων από εξώφυλλα εντύπων που ο ΚΑΒΑΦΗΣ στέλνει και δημοσιεύονται ποιήματά του. Ο αφηγητής κάνει λόγο για αυτά.
00:12:22:00
Πλάνα από φωτογραφίες της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗΣ. Ο αφηγητής παραθέτει άποψη του διατυπώνει η ΡΙΚΑ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ, ότι εκεί εκδηλώθηκε ο ομοσεξουαλισμός του. Οι ενδείξεις και τα τεκμήρια, που διαθέτει, πείθουν ότι τα χρόνια αυτά δεν είναι αποκλειστικά ομοφυλόφιλος.
00:12:42:00
Πλάνα του κτιρίου που στεγάζεται η ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΔΕΥΣΕΩΝ, σήμερα ξενοδοχείο ΜΕΤΡΟΠΟΛ στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ. Ο αφηγητής μιλά για την περίοδο αυτή της ζωής του ποιητή. Παρεμβάλλεται ασπρόμαυρη φωτογραφία του ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ.
00:13:53:00
Εναλλαγή πλάνων που παρουσιάζουν διάφορα γλυπτά αγάλματα. Παράλληλα, ο αφηγητής απαγγέλλει το ποίημα του ΚΑΒΑΦΗ «ΕΠΕΣΤΡΕΦΕ».
00:14:32:00
Πλάνο από την ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ. Στη συνέχεια στα πλάνα που εναλλάσσονται παρουσιάζονται εξώφυλλα από έντυπα (ΝΕΑ ΖΩΗ, ΓΡΑΜΜΑΤΑ) που κυκλοφορούν στην πόλη αυτή, ένα σκίτσο του ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΠΑΡΓΑ, φωτογραφίες του ΠΕΤΡΟΥ ΜΑΓΝΗ, του Κ. Ν. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ, του ΓΛΑΥΚΟΥ ΑΛΙΘΕΡΣΗ, του ΤΙΜΟΥ ΜΑΛΑΜΟΥ, του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ. Επίσης, σκίτσα και φωτογραφίες των ΔΗΜΗΤΡΗ ΖΑΧΑΡΙΑΔΗ, ΜΙΧΑΛΗ ΠΕΡΙΔΗ, του ΚΕΙΣΤΙΑΝ ΖΕΡΒΟΥ, του ΒΡΙΣΙΜΙΤΖΑΚΗ. Ακούγονται τα ονόματα και πολλών άλλων πνευματικών ανθρώπων που συνέδεσαν το όνομά τους με τον ΚΑΒΑΦΗ.
00:16:22:00
Πλάνο του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ, πρέσβη, να κάθεται στο σαλόνι του. Διακρίνονται αρκετοί διακοσμητικοί πίνακες και ασημένια αντικείμενα. Αναφέρει ότι η αφορμή να ζητήσει να γνωρίσει τον ΚΑΒΑΦΗ υπήρξαν τα ποιήματα που είχε διαβάσει στη «ΝΕΑ ΖΩΗ», ότι ήταν πολύ δύσκολο να προσεγγίσει τον ποιητή αν δεν ήταν φίλος της ποίησής του. Στη συνέχεια, θυμάται τα λόγια του ποιητή σχετικά με το λόγο που έγραψε «ΤΟΝ ΜΥΡΤΙΑ» («ΤΑ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΑ») και την πρόταση του ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ στον ΚΑΒΑΦΗ να διοργανώσουν διάλεξη στην οποία να εξηγήσουν το ποιητικό έργο του.Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ και του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ. Πλάνα εναλλασσόμενων φωτογραφιών από το χώρο που λειτουργούσε ως σαλόνι του ποιητή Κ. ΚΑΒΑΦΗ.
00:18:06:00
Πλάνο της ΚΥΒΕΛΗΣ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ, κληρονόμου του ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένη σε πολυθρόνα ενός σαλονιού. Μιλά για τη γνωριμία του άντρα της με τον ποιητή στα 1917 ή 1918, όταν αποφοίτησε από το Γυμνάσιο. Αναφέρεται στην ομοιότητα των δύο αντρών τόσο στη μορφή όσο και στο χαρακτήρα, καθώς και στη φιλία που τους συνέδεσε και που είχε ως αποτέλεσμα να κληροδοτήσει σε εκείνον όλη του την περιουσία είτε υλική είτε πνευματική.
00:18:53:00
Πλάνο στον ΤΙΜΟ ΜΑΛΑΝΟ, κριτικό λογοτεχνίας, να βρίσκεται καθισμένος σε κάποιο καθιστικό μπροστά σε μια μικρή βιβλιοθήκη. Αναφέρει την εντύπωση που του έκανε το έργο του ΚΑΒΑΦΗ και αναλύει την άποψή του σχετικά με τον τρόπο που ο ποιητής ετοίμαζε τα θέματά του, όπως οι ΣΟΦΙΣΤΕΣ. Εξηγεί και συνεχίζει μεταφέροντας ένα επεισόδιο που διαμείφθηκε ανάμεσα στον ΚΑΒΑΦΗ και τον ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟ ΝΟΜΙΚΟ, ιστορικό, για μια διαφωνία τους πάνω σε κάποιο θέμα σχετικά με τη Βυζαντινή περίοδο. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΚΑΒΑΦΗ και του ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ ΝΟΜΙΚΟΥ.
00:22:51:00
Εναλλαγή πλάνων από φωτογραφίες και λήψεις αρχοντικών, διαφόρων οικημάτων και δρόμων της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Ο αφηγητής παρουσιάζει στοιχεία και ονόματα οικογενειών που αποδεικνύουν την οικονομική αλλά και πολιτιστική άνθηση της πόλης.
00:23:44:00
Πλάνο του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ, πρέσβη, να κάθεται στο σαλόνι του. Αναφέρεται στην αμοιβαία εκτίμηση που καλλιεργήθηκε ανάμεσα σε εκείνον και σημαντικές προσωπικότητες, αλλά και πόσο το θέμα της σεξουαλικής του ιδιαιτερότητας δεν απασχόλησε ποτέ με τρόπο που να τον αποκλείσει. Στη συνέχεια, αναφέρεται στα 154 ποιήματά του και τα διαχωρίζει σε δύο (2) περιόδους. Παρουσιάζει αναλυτικά τα χαρακτηριστικά των δύο αυτών περιόδων.
00:26:05:00
Πλάνα από ασπρόμαυρες φωτογραφίες κατά τη διάρκεια εορτασμών στην Ελληνική Παροικία της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ.
00:27:01:00
Πλάνα από φωτογραφίες της ΑΘΗΝΑΣ κατά το 1901. Ο ΚΑΒΑΦΗΣ τότε επισκέφτηκε την πόλη. Ο αφηγητής μεταφέρει πληροφορίες από το ταξίδι αυτό για τις επισκέψεις και τις επαφές του, όπως τις καταγράφει στο προσωπικό του ημερολόγιο. Μια από αυτές η γνωριμία του με τον ΓΡΗΓΟΡΗ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟ. Εκείνος, όπως του υποσχέθηκε, δημοσίευσε στα «ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ» ένα μελέτημα σχετικό με την ποίησή του, γνωρίζοντας στο αθηναϊκό κοινό το νέο ποιητή. Παρεμβάλλεται στην αφήγηση φωτογραφία του ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΥ, μια ιδιόχειρη αφιέρωση του ΚΑΒΑΦΗ προς τον ΞΕΝΟΠΟΥΛΟ, όταν του έστειλε τα ποίηματά του. Στη συνέχεια, εναλλαγές πλάνων με το εξώφυλλο του περιοδικού «Ο ΝΟΥΜΑΣ» και «ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ», ενώ ακολουθεί σειρά ονομάτων και φωτογραφιών αρκετών από αυτούς τους σημαντικούς πνευματικούς ανθρώπους που θαύμασαν και ακολούθησαν τον ποιητή, όπως της ΓΑΛΑΤΕΙΑΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ και του ΝΙΚΟΥ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, του ΠΕΡΙΚΛΗ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ, του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, του ΤΕΛΛΟΥ ΑΓΡΑ, του ΓΡΥΠΑΡΗ, του ΜΑΛΑΚΑΣΗ, του ΠΑΡΑΣΧΟΥ, του ΛΑΠΑΘΙΩΤΗ και τέλος του Άγγλου ΦΟΣΤΕΡ.
00:29:28:00
Πλάνο του EDMUND KEELY, καθηγητή Πανεπιστημίου και ελληνιστή. Μιλά για τον ποιητή ΚΑΒΑΦΗ καθισμένος στο σαλόνι του. Αναφέρεται στις προσπάθειες του ίδιου αλλά και άλλων πνευματικών ανθρώπων να εκδώσουν ποιήματα και μελέτες τους, ώστε να γνωρίσουν τον ΚΑΒΑΦΗ στους Αμερικανούς.
00:30:22:00
Πλάνα από διάφορες φωτογραφίες της ΑΘΗΝΑΣ και του ΠΕΙΡΑΙΑ της εποχής του ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην άφιξη κατά το 1922 του ΜΑΡΙΟΥ ΒΑΓΙΑΝΟΥ. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ΒΑΓΙΑΝΟΥ, του ΚΑΒΑΦΗ, ένα σκίτσο του ΚΑΒΑΦΗ, μια φωτογραφία του ΠΑΛΑΜΑ και του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο ρόλο του ΒΑΓΙΑΝΟΥ στα θέματα που αφορούν τα ποιητικά δρώμενα στη χώρα μας την εποχή αυτή.
00:31:29:00
Πλάνο του Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου και μελετητή του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένος στο γραφείο του, μπροστά από τη βιβλιοθήκη του. Απαντά σε ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με τη σχέση που ανέπτυξαν οι δύο ποιητές μας, ΠΑΛΑΜΑΣ και ΚΑΒΑΦΗΣ, αλλά και τα στάδια κλιμάκωσής της.
00:32:54:00
Πλάνο ασπρόμαυρης φωτογραφίας του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της συντρόφου του ΕΥΑΣ.
00:33:02:00
Πλάνο του Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου και μελετητή του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένος στο ολόγεμο από βιβλία γραφείο του, μπροστά από τη βιβλιοθήκη του. Απαντά σε ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με τη σχέση που ανέπτυξαν οι δύο, ΚΑΒΑΦΗΣ-ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ. Με την ευκαιρία αναφέρεται στις σχέσεις που ανέπτυξε ο ποιητής με τους άλλους σύγχρονούς του, δηλαδή της ίδιας λογοτεχνικής σχολής με αυτόν (ΒΑΡΝΑΛΗ, ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ).
00:33:41:00
Πλάνα από πολιτική συγκέντρωση με τον ΠΑΓΚΑΛΟ και άλλους πολιτικούς αλλά και πλήθος κόσμου.
00:33:51:00
Πλάνο μιας γελοιογραφίας στην οποία ο δημιουργός της παρουσιάζει την παρασημοφόρηση του Κ. ΚΑΒΑΦΗ από το δικτάτορα ΠΑΓΚΑΛΟ. Ο αφηγητής εξηγεί.
00:34:03:00
Πλάνο ασπρόμαυρης φωτογραφίας του Κ. ΠΑΛΑΜΑ και αναφορά στο ποίημα που έγραψε για την περίσταση.
00:34:07:00
Πλάνα που παρουσιάζουν διάφορες άλλες, σχετικές όμως, γελοιογραφίες και μια φωτογραφία του Κ. ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει τον τρόπο που αντέδρασε ο ποιητής σε αυτή τη βράβευση, μην επιστρέφοντας το παράσημο αλλά εξηγώντας γιατί το κρατά.
00:34:51:00
Πλάνα από φωτογραφίες που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν πολιτικούς τις εποχής, όπως τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ, ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΟΝΔΥΛΗ κ. ά. Ο αφηγητής διαβάζει σκέψεις του Κ. ΚΑΒΑΦΗ σχετικά με την προσαρμογή ενός από τα ποιήματά του στην πολιτική κατάσταση της Ελλάδας.
00:36:30:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διάφορες φωτογραφίες του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει την τάση που σχηματίστηκε στις δημοσιογραφικές τάξεις να προσεγγίσουν και να γνωρίσουν τον «ιδιόρρυθμο» ποιητή.
00:36:43:00
Πλάνο από το εξωτερικό του σπιτιού του Κ. ΚΑΒΑΦΗ στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ. Διακρίνεται αναρτημένη πλάκα στα ελληνικά και τα αραβικά που το γνωστοποιεί στους περαστικούς. Στη συνέχεια, τα πλάνα μάς ξεναγούν στο εσωτερικό του σπιτιού, ενώ ο αφηγητής διαβάζει από κείμενο του ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ στο οποίο περιγράφει την προσπάθειά του να τον συναντήσει και τις εντυπώσεις του για αυτόν.
00:38:01:00
Πλάνο του Δ. ΧΑΡΙΤΑΤΟΥ, προέδρου του Συλλόγου ΑΙΓΥΠΤΙΩΤΩΝ. Καθισμένος στο σαλόνι του μιλά για τον ΚΑΒΑΦΗ και την παρουσία του στα καφενεία και βιβλιοπωλεία της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Εναλλαγή πλάνων από τη συνοικία στην οποία βρίσκεται το σπίτι του Κ. ΚΑΒΑΦΗ.
00:40:26:00
Πλάνα από σκίτσα του ποιητή, παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΨΥΧΑΡΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αντιμετώπιση του ΨΥΧΑΡΗ στο πρόσωπο του Κ. ΚΑΒΑΦΗ.
00:40:57:00
Πλάνο του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ, πρέσβη, να κάθεται στο σαλόνι του. Διακρίνονται αρκετοί διακοσμητικοί πίνακες και ασημένια αντικείμενα. Καταθέτει προσωπικές του μαρτυρίες για τον τρόπο με τον οποίο ο Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ αντιμετώπιζε το θαυμασμό των άλλων για διάφορους ποιητές, χρησιμοποιώντας το χιούμορ τους για να τους μειώσει. Παρεμβάλλεται μια φωτογραφία του ΓΡΥΠΑΡΗ και ένα σκίτσο του ΣΚΙΠΗ.
00:42:59:00
Πλάνο μιας ασπρόμαυρης φωτογραφίας του ΦΩΤΗ ΠΟΛΙΤΗ και στη συνέχεια παρουσιάζονται πλάι πλάι φωτογραφίες του ΚΑΒΑΦΗ με εκείνη του ΠΟΛΙΤΗ και στη συνέχεια μια, πολύ γνωστή, του ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής παρουσιάζει ένα κείμενο του ΦΩΤΗ ΠΟΛΙΤΗ, στο οποίο διακωμωδεί την ποίηση του ΚΑΒΑΦΗ και ταυτόχρονα παρουσιάζεται το εξώφυλλο του περιοδικού «ΝΟΥΜΑΣ», μεταφέροντας τα λόγια του εκδότη του Δ. Π. ΤΑΓΚΟΠΟΥΛΟΥ.
00:43:45:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν το εξώφυλλο του περιοδικού «ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗ ΤΕΧΝΗ», το διαβατήριο του ποιητή, μια φωτογραφία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΘΕΟΤΟΚΑ πολύ νέου, μια του ΚΑΒΑΦΗ σε προχωρημένη ηλικία. Ο αφηγητής αναφέρεται στο περιοδικό και στις εντυπώσεις του ΘΕΟΤΟΚΑ για τον ποιητή που συνάντησε στην ΑΘΗΝΑ προς το τέλος της ζωής του.
00:44:43:00
Πλάνο στο εξωτερικό του κτηρίου που στεγάζεται το Ελληνικό Νοσοκομείο στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ. Παρουσιάζεται πλάνο από σκίτσο της ΡΙΚΑΣ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ, από τους χώρους του σπιτιού του ΚΑΒΑΦΗ, από κτήρια της ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρει μαρτυρία της ΡΙΚΑΣ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ που αφορά στη συγκίνηση του ποιητή, όταν φεύγει από το σπίτι του για το νοσοκομείο.
00:45:43:00
Πλάνο του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ, πρέσβη. Αναφέρεται στην ασθένεια του ΚΑΒΑΦΗ και περιγράφει ένα γεγονός ανάμεσα στους δυο τους και κάποιο γιατρό που τον εξέτασε.
00:47:25:00
Πλάνο από το ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ. Εναλλαγή πλάνων από τους εξωτερικούς χώρους και τον προαύλιο χώρο του.
00:47:59:00
Πλάνο του PHILLIP SHERRARD, συγγραφέα-ελληνιστή, καθισμένου στο σαλόνι του. Μιλά για τον Κ. ΚΑΒΑΦΗ και τα θεολογικά πιστεύω του, όπως τα έχει εκείνος αποκωδικοποιήσει. Παρεμβάλλονται πλάνα από το εσωτερικό του ναού του Αγίου Σάββα.
00:49:14:00
Πλάνο του ΠΟΛΥ ΜΟΔΙΝΟΥ, πρέσβη. Διηγείται μνήμες του από την κηδεία του Κ. ΚΑΒΑΦΗ. Παρουσιάζονται πλάνα από το εσωτερικό του ναού του Αγίου Σάββα που τελέστηκε η εξόδιος ακολουθία, αλλά και από τους τάφους του ποιητή και της οικογένειάς του. Ο αφηγητής διαβάζει σχετικά κείμενα.
00:50:54:00
Πλάνα από σκίτσα και φωτογραφίες που εναλλάσσονται. Στη συνέχεια, πλάνα από μαρμάρινα αγάλματα αντρών. Ο αφηγητής μιλά για την αντιμετώπιση που είχε το έργο του στα χρόνια που ακολούθησαν το θάνατό του.
00:51:37:00
Πλάνα από εναλλασσόμενες φωτογραφίες με εικονιζόμενους τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ και τη ΣΜΥΡΝΗ τις στιγμές της καταστροφής της το 1922. Ο αφηγητής εξηγεί τη θέση του ποιητή ΣΕΦΕΡΗ υπέρ της ποίησης του ΚΑΒΑΦΗ. Αναφέρεται σχετικά στο ποίημα του ΚΑΒΑΦΗ «ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΧΑΪΚΗΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝΤΕΣ». Στη συνέχεια, και ενώ παρακολουθούμε λήψη από τις στιγμές της καταστροφής της ΣΜΥΡΝΗΣ, ακούγεται η απαγγελία του ποιήματος αυτού.
00:52:34:00
Πλάνα εναλλασσόμενα που παρουσιάζουν φωτογραφίες του ΣΤΡΑΤΗ ΤΣΙΡΚΑ, τη γνωστή φωτογραφία της ΓΕΝΙΑΣ ΤΟΥ ’30 στο σπίτι του ΘΕΟΤΟΚΑ.
00:52:54:00
Πλάνο του Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου και μελετητή του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένος στο ολόγεμο από βιβλία γραφείο του, μπροστά από τη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στη θέση της γενιάς του ’30 απέναντι στον Κ. ΚΑΒΑΦΗ και ιδιαίτερα στους ΣΕΦΕΡΗ και ΤΣΙΡΚΑ.
00:54:03:00
Πλάνα ασπρόμαυρων φωτογραφιών του ποιητή Κ. ΚΑΒΑΦΗ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην παγκόσμια εμβέλεια και προσφορά του ποιητή.
00:54:20:00
Πλάνο της MARGUERITE YOURCENAR, ακαδημαϊκού, να μιλά για τη μετάφραση των ποιημάτων του ΚΑΒΑΦΗ που επιχείρησε με τη βοήθεια του ΔΗΜΑΡΑ, το σχετικό δοκίμιο που έγραψε, αλλά και τις προσπάθειές της να γνωρίσει στους Γάλλους τον ποιητή. Παρουσιάζεται φωτογραφία του ποιητή.
00:55:12:00
Πλάνο του Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗ, καθηγητή Πανεπιστημίου και μελετητή του ποιητή ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΑΒΑΦΗ, να είναι καθισμένος στο ολόγεμο από βιβλία γραφείο του, μπροστά από τη βιβλιοθήκη του. Αναφέρεται στο αρχείο του Κ. ΚΑΒΑΦΗ και των προσπαθειών που γίνονται ώστε να αναδειχθεί η τέχνη του.
00:56:07:00
Πλάνα από μια παραλία σε ώρα δειλινού. Ο αφηγητής απαγγέλλει ποίημα του Κ. ΚΑΒΑΦΗ.
00:56:55:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ, Αλεξάνδρεια, ποιητής, ποιήματα, βιογραφία, ελληνική παροικία, ελληνισμός, γενιά του ’30
Αναφορές
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ, ποιητής
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
ΣΤΡΑΤΗΣ ΤΣΙΡΚΑΣ, συγγραφέας
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟΣ, συγγραφέας
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ποιητής
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής
Γ.Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ, καθηγητής πανεπιστημίου
ΕΝΤΜΟΥΝΤ ΚΙΛΙ , καθηγητής πανεπιστημίου
ΕΝΤΜΟΥΝΤ ΚΙΛΙ , νεοελληνιστής
ΠΟΛΥΣ ΜΟΔΙΝΟΣ, πρέσβυς
ΚΥΒΕΛΗ ΣΕΓΚΟΠΟΥΛΟΥ, κληρονόμος ΚΑΒΑΦΗ
ΤΙΜΟΣ ΜΑΛΑΜΟΣ, κριτικός λογοτεχνίας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΡΙΤΑΤΟΣ, πρόεδρος συλλόγου Αιγυπτιωτών
ΦΙΛΙΠ ΣΕΡΑΡΝΤ, συγγραφέας
ΦΙΛΙΠ ΣΕΡΑΡΝΤ, ελληνιστής
ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ, ακαδημαϊκός
ΜΑΡΓΚΕΡΙΤ ΓΙΟΥΡΣΕΝΑΡ, συγγραφέας
ΜΑΡΙΟΣ ΒΑΓΙΑΝΟΣ, φιλολογικός πράκτορας
«ΓΡΑΜΜΑΤΑ», λογοτεχνικό περιοδικό
«ΝΕΑ ΖΩΗ», λογοτεχνικό περιοδικό
«ΝΟΥΜΑΣ», λογοτεχνικό περιοδικό
«ΕΠΕΣΤΡΕΦΕ», ποίημα
«ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΧΑΪΚΗΣ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΠΟΛΕΜΗΣΑΝΤΕΣ», ποίημα
«ΕΝ ΔΗΜΩ ΤΗΣ ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ», ποίημα
«ΜΕΓΑΛΗ ΕΟΡΤΗ ΤΟΥ ΣΩΣΙΒΙΟΥ», ποίημα
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΑΦΡΙΚΗ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
ΑΦΡΙΚΗ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, ΣΠΙΤΙ ΚΑΒΑΦΗ
ΑΦΡΙΚΗ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΣΑΒΒΑ
ΑΦΡΙΚΗ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, ΤΑΦΟΣ ΚΑΒΑΦΗ
ΑΦΡΙΚΗ, ΑΙΓΥΠΤΟΣ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ, ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΜΑΙΡΗ ΚΟΥΤΣΟΥΡΗ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΙΣΜΗΝΗ ΣΠΕΤΣΕΡΟΠΟΥΛΟΥ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Συνεντεύξεις:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΜΟΥΣΙΚΗ ΡΟΔΗ
Φωτογράφιση:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
Διεύθυνση Φωτογραφίας:
ΣΥΡΑΚΟΣ ΔΑΝΑΛΗΣ
Τρικέζα:
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΟΤΖΟΓΙΑΝΝΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΠΛΑΝΗΣ
Μιξάζ:
ΤΑΣΗΣ ΠΑΛΑΤΣΙΟΛΗΣ
Ηχοληψία:
ΝΙΚΟΣ ΓΛΥΚΙΩΤΗΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΡΟΥΣΣΗΣ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
Ηλεκτρολόγοι:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΕΛΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΟΥΓΙΑΣ
Τελεσινέ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΓΑΛΑΚΗ
Βίντεο-μεταγραφή:
ΠΑΝΟΣ ΑΔΑΜ
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηλεκτρονικοί Τίτλοι:
ΑΝΝΑ ΝΟΝΑ
Έρευνα:
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
Γ. Π. ΣΑΒΒΙΔΗΣ
Αφήγηση:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Τα ποιήματα διαβάζει:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΒΟΓΙΑΤΖΗΣ
Άλλοι:
το υλικό του αρχείου παραχώρησαν:
ΜΑΝΟΣ ΧΑΡΙΤΑΤΟΣ
το ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ
και η ΛΕΝΑ ΣΑΒΒΙΔΗ
Ευχαριστίες:
την Αιγυπτιακή Πρεσβεία Αθηνών
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:57:55:07
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011