2003 ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΞΑΝΑ;
0000006910
Σε αυτό το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ μερικοί από τους πλέον διακεκριμένους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους μιλούν για το έργο και την ιδιαιτερότητα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006910
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
2003 ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΞΑΝΑ;
Χρονολογία Παραγωγής
2003
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
22/04/2003
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σε αυτό το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ μερικοί από τους πλέον διακεκριμένους σύγχρονους Έλληνες ζωγράφους μιλούν για το έργο και την ιδιαιτερότητα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ έχει ως κύριο θέμα της το ζωγράφο ΘΕΟΦΙΛΟ. Ζωγράφοι όπως: ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ, ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ, ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ και ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ μέσα από τα ατελιέ τους, μιλούν για τον ΘΕΟΦΙΛΟ, τον χαρακτηρίζουν ως άνθρωπο και ως ζωγράφο και τον συγκρίνουν με τους νεότερους του. Θεωρούν τον ΘΕΟΦΙΛΟ δάσκαλο. Η θεματολογία των έργων του, αντλούμενη από την ελληνική μυθολογία και ιστορία, αποπνέει ελευθερία. Ο Θεόφιλος χαρακτηρίζεται ο Έλληνας ΡΟΥΣΣΩ. Ξεχωρίζει για την ιδιαιτερότητά του. Επίσης, παρακολουθούμε πλάνα με έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ, καθώς και αποσπάσματα από την ταινία του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ: «ΘΕΟΦΙΛΟΣ».
Τίτλοι αρχής.
00:00:49:00
Πλάνα από το εργαστήρι του ζωγράφου ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΦΕΙΔΑΚΗ. Ο αφηγητής αναφέρει, ότι ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ προσπαθεί να αντιγράψει, διατηρώντας το προσωπικό του ύφος, λεπτομέρεια από το έργο του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ΖΙΜΠΕΡ ΑΛΤΑ που βρίσκεται στο μουσείο ΘΕΟΦΙΛΟΥ στη ΒΑΡΕΙΑ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ. Ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ θεωρεί, ότι η ζωγραφική πρέπει να είναι ελεύθερη και χαρακτηρίζει τον ΘΕΟΦΙΛΟ δάσκαλο. Εξηγεί τους τόνους των χρωμάτων που χρησιμοποιεί στο συγκεκριμένο έργο.
00:04:58:00
Πλάνα με τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΦΕΙΔΑΚΗ να ζωγραφίζει. Ο αφηγητής αναφέρει, ότι ο ΦΕΙΔΑΚΗΣ ζωγράφισε μια άγνωστη φωτογραφία του ΘΕΟΦΙΛΟΥ, τραβηγμένη στο ΒΟΛΟ. Η φωτογραφία έχει στήσιμο απολύτως ζωγραφικό και μας την περιγράφει, ενώ παράλληλα βλέπουμε στο πλάνο μας τη φωτογραφία. Ο αφηγητής διαβάζει αποσπάσματα μαρτυρίας ενός μικρού παιδιού. Κάνει λόγο για τις φωτογραφίες του ΘΕΟΦΙΛΟΥ στις οποίες πολλοί ζωγράφοι προσθέσανε χρώμα. Αναφέρεται στον ΓΙΑΝΝΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ, που αγάπησε τον ΘΕΟΦΙΛΟ, τον πρόβαλλε στο εξωτερικό και βοήθησε στη δημιουργία του μουσείου ΘΕΟΦΙΛΟΥ. Πλάνα με έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:07:46:00
Πλάνα από το ατελιέ του ΓΙΩΡΓΟΥ ΡΟΡΡΗ. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ αναφέρεται σε ένα έργο του ΘΕΟΦΙΛΟΥ, το οποίο είχε καταστραφεί. Πλάνα από το συγκεκριμένο έργο. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ αναφέρεται στα στοιχεία που θα πρέπει να ενυπάρχουν σε ένα έργο. Κάνει λόγο για τα χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του ΘΕΟΦΙΛΟΥ και τον διαφοροποιεί από τους άλλους ζωγράφους. Θεωρεί, ότι τα έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ αποπνέουν ελευθερία και τον χαρακτηρίζει άνθρωπο ενθουσιώδη, που προσεγγίζει την ζωγραφική τέχνη με αίσθηση αφελούς μεγαλείου. Πιστεύει, ότι η θεματολογία τού ΘΕΟΦΙΛΟΥ έχει πολλές ομοιότητες με την μεγάλη ευρωπαϊκή ζωγραφική, η οποία αντλούσε τα θέματα της από την ελληνική μυθολογία και ιστορία. Σε αυτά ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ πρόσθεσε και την αγάπη του για την πρόσφατη ελληνική ιστορία. Παράλληλα παρακολουθούμε πλάνα με έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:13:53:00
Παρακολουθούμε αποσπάσματα από την ταινία του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟ.
00:14:50:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ αναφέρει, ότι τα χρώματα που χρησιμοποεί στη ζωγραφική του ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ θυμίζουν τα ψηφιδωτά της ΡΟΤΟΝΤΑΣ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Στα έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ απεικονίζεται για πρώτη φορά το φως της ελληνικής υπαίθρου. Τα χρώματα δεν είναι καθαρά, είναι αποχρώσεις χρωμάτων. Χαρακτηρίζει τον ΘΕΟΦΙΛΟ, άνθρωπο χαρούμενο και ενθουσιώδη. Ο ζωγράφος κάνει ειδική αναφορά στο έργο του ΘΕΟΦΙΛΟΥ «Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΗΣ ΓΕΡΑΣ». Πλάνο από το συγκεκριμένο έργο.
00:17:12:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ μιλά για το μουσείο του ΘΕΟΦΙΛΟΥ χαρακτηρίζοντας το εντυπωσιακό. Παρακολουθούμε πλάνα με διάφορα έργα του. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ αναφέρει, ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ ήθελε να απεικονίσει τον κόσμο στο σύνολο του. Η ζωγραφική του δεν είναι μινιμαλιστική. Περιγράφει ένα έργο του ΘΕΟΦΙΛΟΥ με θέμα την ηλιοθεραπεία και παράλληλα το βλέπουμε στο πλάνο μας.
00:20:20:00
Ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ χαρακτηρίζεται ως ο έλληνας ΡΟΥΣΣΩ και μπορεί να θεωρηθεί Ευρωπαίος ζωγράφος. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ πιστεύει ότι ο ΡΟΥΣΣΩ ήταν πιο τυχερός λόγω του περιβάλλοντός του και των συναναστροφών που είχε. Πλάνα με έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:22:21:00
Πλάνα από το ατελιέ του ΕΔΟΥΑΡΔΟΥ ΣΑΚΑΓΙΑΝ. Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ αναφέρει ότι είναι ενδιαφέρουσα η εικόνα που έχει ζωγραφίσει ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ τον εαυτό του και εξηγεί τους λόγους. Πλάνο της φωτογραφίας. Πιστεύει ότι είναι τελείως διαφορετική από τις στερεότυπες φωτογραφίες του, πλην μιας που είναι με τη μητέρα του. Πλάνο με τη συγκεκριμένη φωτογραφία.
00:23:22:00
Παρακολουθούμε αποσπάσματα από το έργο του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ» με τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟ. Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ πιστεύει, ότι οι ενδυμασίες που φορούσε και αναπαριστούσε ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ έχουν την καταγωγή τους σε μια ηρωική εποχή, η οποία λειτούργησε ως σημείο αναφοράς για τον λαϊκό ζωγράφο εφόσον η πραγματικότητα δεν έδινε λύση στις υπαρξιακές του ανησυχίες. Πιστεύει ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ ήταν μοναχικός και είχε περιθωριακό ρόλο στη ζωή του. Συμβαδίζει με τη χρεοκοπία μιας παλαιότερης εποχής, ενός κλασικισμού. Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ επισημαίνει, ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ αξίζει για την ιδιαιτερότητά του. Πλάνα με διάφορα έργα του. Ο ζωγράφος πιστεύει ότι η ζωγραφική του ΘΕΟΦΙΛΟΥ αποτελούσε το φάρμακο της απουσίας της ιδιωτικότητάς του και αναφέρει ότι ποτέ δεν είχε απεικονίσει τη νύκτα ή το σκοτάδι. Παράλληλα, βλέπουμε αποσπάσματα από το έργο του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ». Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ θεωρεί, ότι στη σημερινή εποχή η επιθυμία για τέχνη είναι σχεδόν ανύπαρκτη.
00:30:03:00
Ο ΣΤΡΑΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΔΗΣ – TERIADE αναφέρει πώς γνώρισε τον ΘΕΟΦΙΛΟ και του ζήτησε να κάνει έργα πάνω σε πανί. Πλάνα με έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ.
00:31:13:00
Πλάνα από το καφενείο της ΚΑΡΗΝΗΣ, «ΙΧΝΗ ΑΠΟ ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΘΕΟΦΙΛΟΥ». Ο ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ πιστεύει, ότι τα έργα του ΘΕΟΦΙΛΟΥ σε καμπότ δεν είναι μνημειακά και τον χαρακτηρίζει μεγάλο οδοιπόρο αργών χρόνων. Θεωρεί ότι υπάρχει μουσικότητα στον τρόπο που ζωγραφίζει ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ. Οι φόρμες του είναι μαλακές και ο τρόπος του έχει ρυθμό φυσικό. Ο ΣΑΚΑΓΙΑΝ χαρακτηρίζει τον ΘΕΟΦΙΛΟ, όσον αφορά τις λεζάντες του κάτω από τα έργα, ως ένα μαθητή του κρυφού σχολείου, χαρακτηρισμό που του απέδωσε πρώτος ο ΕΛΥΤΗΣ.
00:34:30:00
Πλάνα από το ατελιέ του ΧΡΗΣΤΟΥ ΜΠΟΚΟΡΟΥ. Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ χαρακτηρίζει τον ΘΕΟΦΙΛΟ, ποιητή. Πιστεύει, ότι το κοινό ζητούμενο των ποιητών και του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ήταν η πατρίδα. Φαντάζεται τον ΘΕΟΦΙΛΟ ως ένα πνεύμα που γυρίζει παντού, γύρω από τα έργα του, τις ζωγραφιές του και κυρίως γύρω από την ιστορία του τόπου του. Παρακολουθούμε πλάνα από το σπίτι του ΚΟΝΤΟΥ στο Πήλιο. Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ θεωρεί, ότι η ζωή του ΘΕΟΦΙΛΟΥ ήταν δύσκολη αλλά κατόρθωσε να βρει διέξοδο μέσα από τη ζωγραφική του. Πλάνα με διάφορες φωτογραφίες του.
00:37:54:00
Πλάνα με διάφορες φωτογραφίες του. Ακούμε τη μαρτυρία ενός κατοίκου από την ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ ΒΟΛΟΥ. Αναφέρει, ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ ντυνόταν Μέγας Αλέξανδρος, περιδιάβαινε στην πόλη, ήταν πράος και έπαιζε με τα παιδιά.
00:38:56:00
Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ χαρακτηρίζει τον τρόπο ζωγραφικής του ΘΕΟΦΙΛΟΥ, λαϊκό και αυθόρμητο. Συγκρίνει τις ζωγραφιές του ΘΕΟΦΙΛΟΥ με τις αρχαίες ζωγραφιές και θεωρεί, ότι έχουν πολλές ομοιότητες. Σημειώνει τη διαφορά της σύγχρονης ζωγραφικής. Πρόκειται για φορητή ζωγραφική και όχι για τοίχους. Η ζωγραφική πρέπει να μιλά από μόνη της. Παράλληλα, παρακολουθούμε πλάνα από το φούρνο του ΒΕΛΕΝΤΖΑ στο Πήλιο. Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ αποκαλεί τον ΘΕΟΦΙΛΟ γραφικό-εξηγεί τι εννοεί με αυτό τον χαρακτηρισμό-και τον συγκρίνει με τους νεότερους ζωγράφους, ΓΥΖΗ, ΛΥΤΡΑ, ΙΑΚΩΒΙΔΗ. Η μεγάλη διαφορά μεταξύ τους είναι, ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ δεν νοσταλγεί την πατρίδα του αλλά ψάχνει να την βρει.
00:43:44:00
Παρακολουθούμε αποσπάσματα από την ταινία του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ».
00:44:53:00
Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ πιστεύει ότι το φως στη ζωγραφική του ΘΕΟΦΙΛΟΥ είναι γαληνεμένο, διάχυτο παντού. Θεωρεί, ότι τα κείμενα που έχουν γραφτεί για τον ΘΕΟΦΙΛΟ είναι σημαντικά για την ιστορική μας αυτογνωσία αλλά η αξία της ζωγραφικής είναι σημαντικότερη. Παράλληλα, παρακολουθούμε αποσπάσματα από το έργο του ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ «ΘΕΟΦΙΛΟΣ». Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ θεωρεί, ότι ο ΘΕΟΦΙΛΟΣ είναι μοναδικός και πρέπει εισάγουμε νέα στοιχεία στην ζωγραφική.
00:47:44:00
Πλάνα από το ατελιέ του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΦΕΙΔΑΚΗ. Ακούγεται ο αφηγητής να λέει, ότι ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ ζωγραφίζει την πιο επίσημη φωτογραφία του ΘΕΟΦΙΛΟΥ. Ο αφηγητής περιγράφει τη φωτογραφία και καταλήγει πως ο μύθος του ΘΕΟΦΙΛΟΥ παραμένει ακόμη ζωντανός.
00:50:33:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ, εικαστικές τέχνες, ζωγραφική, ζωγράφος
Αναφορές
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΧΑΤΖΗΜΙΧΑΗΛ, ζωγράφος
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΦΕΙΔΑΚΗΣ, ζωγράφος
ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΟΡΡΗΣ, ζωγράφος
ΕΔΟΥΑΡΔΟΣ ΣΑΚΑΓΙΑΝ, ζωγράφος
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΚΟΡΟΣ, ζωγράφος
«ΘΕΟΦΙΛΟΣ», ταινία
«Ο ΚΟΛΠΟΣ ΤΗΣ ΓΕΡΑΣ», ζωγραφικός πίνακας
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΛΕΣΒΟΣ, ΜΟΥΣΕΙΟ ΒΑΡΕΙΑΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΝΟΜΟΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ, ΠΗΛΙΟ, ΦΟΥΡΝΟΣ ΒΕΛΕΝΤΖΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σκηνοθέτης:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Μοντάζ:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Βοηθοί οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Εργαστήρια ήχου & εικόνας:
CINETIC
Ευχαριστίες:
ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΡΥΠΙΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:06:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009