1) ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΟΡΡΑ 2) ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ 60
0000006879
Εκπομπή αφιερωμένη σε δύο σημαντικούς ανθρώπους της τέχνης που έρχονται από τη Βόρειο Ελλάδα: Στο συγγραφέα ΣΑΚΗ ΤΟΤΛΗ και στον κινηματογραφιστή ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006879
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
1) ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΟΡΡΑ 2) ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ 60
Χρονολογία Παραγωγής
1995
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Εκπομπή αφιερωμένη σε δύο σημαντικούς ανθρώπους της τέχνης που έρχονται από τη Βόρειο Ελλάδα: Στο συγγραφέα ΣΑΚΗ ΤΟΤΛΗ και στον κινηματογραφιστή ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της εκπομπής «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» είναι αφιερωμένο σε δύο σημαντικούς ανθρώπους των τεχνών που έρχονται από τη Βόρειο Ελλάδα. Ο συγγραφέας ΣΑΚΗΣ ΤΟΤΛΗΣ παρουσιάζει τη συγγραφική του δραστηριότητα και διαβάζει αποσπάσματα από τα βιβλία του. Ο γιατρός ΜΙΛΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ αναφέρεται στο κινηματογραφικό κλίμα της Θεσσαλονίκης που τον οδήγησε να αγοράσει την πρώτη του κινηματογραφική μηχανή, να γυρίσει την πρώτη του ερασιτεχνική ταινία και να εξελιχθεί σε κινηματογραφιστή. Παρουσιάζονται πλάνα από τις ερασιτεχνικές του ταινίες.
Τίτλοι.
00:00:50:00
Πλάνο που αναφέρει: «ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟΝ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΔΕΣΣΑ».
00:00:53:00
Πλάνο με τον συγγραφέα ΣΑΚΗ ΤΟΤΛΗ που εξηγεί ότι από όλες τις ιδιότητες του αρέσει εκείνη του συγγραφέα. Γυναικεία φωνή off διαβάζει τα βιογραφικά του στοιχεία.
00:01:39:00
Πλάνο με τον συγγραφέα δίπλα σε έναν καταρράχτη.
00:01:46:00
Πλάνο από κωδωνοστάσιο της πόλης.
00:01:49:00
Γκρο πλαν στα μάτια του συγγραφέα.
00:01:55:00
Ο συγγραφέας διαβάζει απόσπασμα από ένα βιβλίο του.
00:03:06:00
Χειμερινά πλάνα από την πόλη της ΕΔΕΣΣΑΣ ενώ off ακούγεται η φωνή του συγγραφέα που αναφέρεται στον έρωτά του για τη γενέθλια πόλη.
00:03:34:00
Σε σχετική ερώτηση ο ΣΑΚΗΣ ΤΟΤΛΗΣ εξηγεί γιατί δεν αισθάνεται επαρχιώτης συγγραφέας, θεωρώντας ότι ένα τέτοιο ζήτημα απασχολεί μόνο τους Αθηναίους. Αυτός, όπως και κάθε άνθρωπος της ελληνικής περιφέρειας, απλώς ζει την καθημερινότητά του.
00:04:46:00
Ανδρική φωνή off διαβάζει απόσπασμα από έργο του.
00:04:54:00
Πλάνα με πιτσιρίκια που παίζουν μπάλα στο χιόνι.
00:05:09:00
Πλάνο με τον συγγραφέα μπροστά από το σιδηροδρομικό σταθμό της ΕΔΕΣΣΑΣ να αφηγείται μνήμες από τα παιδικά του χρόνια.
00:05:36:00
Περιπλάνηση του συγγραφέα στο σιδηροδρομικό σταθμό και στα στενά της ΕΔΕΣΣΑΣ, παράλληλα μια ανδρική φωνή off διαβάζει απόσπασμα από ένα βιβλίο του.
00:06:28:00
Γκρο πλαν στο πρόσωπο του συγγραφέα ενώ η ανδρική φωνή συνεχίζει την ανάγνωση του αποσπάσματος.
00:06:41:00
Ίδιο πλάνο, η ανάγνωση σταματά και ο συγγραφέας εξηγεί ότι κάποιος που γράφει αποδίδει μερικές εκφάνσεις της πραγματικότητας, κυρίως αυτές που τον αγγίζουν.
00:07:32:00
Ξεχωριστά πλάνα με τα εξώφυλλα των βιβλίων του «Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΕΔΕΣΣΑ-ΖΥΡΙΧΗ», «ΧΩΡΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΜΙΑ ΙΔΕΑ», «ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ».
00:07:59:00
Πλάνο με όλα τα εξώφυλλα των βιβλίων του. Ανδρική φωνή off διαβάζει απόσπασμα από ένα βιβλίο του.
00:08:04:00
Η ανδρική φωνή συνεχίζει την ανάγνωση ενώ ο συγγραφέας πίσω από τον πάγκο του πρακτορείου Προ-πο που διατηρεί, παίρνει από έναν πελάτη χρήματα για ένα δελτίο που καταθέτει. Στη συνέχεια, ανοίγει ένα λεξικό και μελετά.
00:09:26:00
Ο συγγραφέας εξηγεί ότι θέλει να είναι ένας κανονικός άνθρωπος και όχι ένα αξιοπερίεργο όν. Ταυτόχρονα «πέφτουν» φωτογραφίες από τη στρατιωτική του καριέρα.
00:10:40:00
Ανδρική φωνή off διαβάζει ένα απόσπασμα από βιβλίο του.
00:10:44:00
Τρεις ανδρικές φιγούρες προχωρούν προς ένα τραπέζι που βρίσκεται σε ένα διάδρομο.
00:11:05:00
Ο συγγραφέας με ένα φίλο του παίζουν μια παρτίδα σκάκι και ο τρίτος της παρέας παρακολουθεί.
00:11:31:00
Ο συγγραφέας διαβάζει off απόσπασμα από έργο του.
00:11:53:00
Πλάνο με τον συγγραφέα να συνεχίζει την ανάγνωση του αποσπάσματος.
00:12:26:00
Πλάνο με τέσσερεις ανδρικές φιγούρες σε νυχτερινή βόλτα ενώ ακούγεται off η φωνή του συγγραφέα.
00:12:40:00
Ο συγγραφέας εξηγεί πόσο σημαντικό πράγμα είναι γι αυτόν η ανάγνωση των χειρογράφων του από έναν κύκλο ανθρώπων που αυτός επιλέγει.
00:13:37:00
Πλάνο με τα εξώφυλλα των βιβλίων του συγγραφέα.
00:13:49:00
Πλάνο του συγγραφέα που κάθεται σε ένα τραπέζι και συνομιλεί με κάποιον ενώ off ανδρική φωνή διαβάζει απόσπασμα από έργο του.
00:14:06:00
Πλάνο με τον συγγραφέα που εξηγεί ότι την ώρα που γράφει δε σκέπτεται αν θα αρέσει στον «απέναντι» το γραπτό του.
00:14:46:00
Πλάνα με δύο μπουκάλια ούζο ενώ ο συγγραφέας αναφέρεται στη χωροταξική σχέση μαζί τους.
00:15:27:00
Ο συγγραφέας εξηγεί τα λογοτεχνικά εκφραστικά μέσα που χρησιμοποιεί.
00:15:57:00
Πλάνο με δύο μπουκάλια ούζο ενώ ο συγγραφέας εξηγεί γιατί δύο αντικείμενα δεν είναι ποτέ όμοια.
00:16:43:00
Πλάνο με τον συγγραφέα που εξηγεί ότι του αρέσουν οι ιδέες που συνθέτουν διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα, παράλληλα «πέφτουν» πλάνα με λεπτομέρειες από πίνακές του.
00:17:18:00
Ο συγγραφέας εξηγεί τις απόψεις του για τα όνειρα, σχεδιάζοντας γεωμετρικά σχήματα σε ένα μπλοκ ζωγραφικής.
00:19:07:00
Ο συγγραφέας απαντά στην παρατήρηση ότι οι απόψεις του για τα όνειρα κινούνται μεταξύ Φρόιντ και ονειροκρίτη.
00:19:37:00
Ο συγγραφέας αφηγείται ένα όνειρό του σχεδιάζοντας σε ένα μπλοκ ζωγραφικής ενώ «πέφτουν» πλάνα από τους καταρράκτες της ΕΔΕΣΣΑΣ.
00:22:15:00
Πλάνα με τον συγγραφέα να περπατά στο χιονισμένο τοπίο μπροστά από τους καταρράκτες.
00:22:42:00
Ο συγγραφέας μπροστά από τον υπολογιστή του ενώ ανδρική φωνή off διαβάζει απόσπασμα από ένα βιβλίο του.
00:23:09:00
Πλάνο που γράφει: αποσπάσματα από τα βιβλία «Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΕΔΕΣΣΑ–ΖΥΡΙΧΗ» και «ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ» διάβασε ο ΤΑΞΙΑΡΧΗΣ ΧΑΝΟΣ.
00:23:14:00
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟΝ:«ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΣΤΗΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΤΟΥ 60».
00:23:21:00
Πλάνο από ερασιτεχνική ταινία με τον τίτλο «ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ» καθώς ανδρική φωνή off αφηγείται την υπόθεση της ταινίας.
00:25:43:00
Πλάνο με τον γιατρό ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ που εξηγεί την παράλληλη αγάπη του για τον κινηματογράφο.
00:26:16:00
Πλάνα από ερασιτεχνική ταινία γυρισμένη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ της δεκαετίας 60-70 ενώ ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ ακούγεται off να εξηγεί τα πλάνα της ταινίας του.
00:27:35:00
Πλάνο με τον Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ καθισμένο στο γραφείο του με φόντο μια φωτισμένη ακτινογραφία να εξηγεί τη διαδρομή του στον κινηματογράφο και στην ιατρική από το 1966, παράλληλα «πέφτουν» ερασιτεχνικά πλάνα από τη φοιτητική ζωή του.
00:30:50:00
Πλάνο με δύο τηλεοπτικούς δέκτες πάνω σε μια κονσόλα που παίζουν ερασιτεχνικές ταινίες.
00:31:02:00
Ο σκηνοθέτης ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΑΣ αφηγείται την παράλληλη κινηματογραφική πορεία του με το γιατρό ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ.
00:33:12:00
Πλάνο μιας μηχανής 8 χιλιοστών.
00:33:18:00
Πλάνα με διαδηλώσεις από ερασιτεχνική ταινία.
00:33:26:00
Ο ΜΙΛΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ κρατά μια μηχανή 8 χιλιοστών στα χέρια του.
00:33:30:00
Πλάνα με διαδηλώσεις από ερασιτεχνική ταινία.
00:33:47:00
Πλάνα από ερασιτεχνικές ταινίες ενώ ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ off αναφέρεται στο κινηματογραφικό κλίμα της Θεσσαλονίκης τη δεκαετία του 60.
00:34:33:00
Πλάνο στην επιγραφή «ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΑΚΤΙΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ».
00:34:36:00
Πλάνα με το γιατρό ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ ανάμεσα σε συναδέλφους του ενώ ακούγεται off να εξηγεί πώς αγόρασε την πρώτη κινηματογραφική μηχανή του.
00:34:55:00
Πλάνα από ερασιτεχνικές λήψεις ενώ ο ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ off εξηγεί πώς γύρισε την πρώτη ερασιτεχνική ταινία του με τον τίτλο «ΤΟΜΕΣ».
00:35:47:00
Πλάνα με το κορνιζαρισμένο Α βραβείο που κέρδισε το 1967 για τις «ΤΟΜΕΣ» στο ΠΡΩΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΩΝ ΤΑΙΝΙΩΝ.
00:35:53:00
Ο ΜΙΛΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ αναφέρεται στο «πρωτόγονο» μοντάζ της ταινίας «ΤΟΜΕΣ».
00:37:22:00
Πλάνο με αφίσα που γράφει «…ΧΩΡΙΣΑΝ Ο ΖΑΓΡΕΥΣ ΚΑΙ Η ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΙΟΤΑΝΕ ΠΟΛΥ».
00:37:28:00
Ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ και ο ΜΠ. ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΤΗΣ ετοιμάζονται να δουν την ταινία του τελευταίου, «ΖΑΓΡΕΥΣ και ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ».
00:37:48:00
Πλάνα από την εν λόγω ταινία ενώ off o ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ εξηγεί πώς γνώρισε τον ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΤΗ.
00:38:31:00
Πλάνο με το σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΗ που αφηγείται τη σχέση του με τον ΜΙΛΤΟ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ και την υπόλοιπη παρέα στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
00:40:02:00
Πλάνα από την ερασιτεχνική ταινία «Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΣΚΑΦΕ» ενώ ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ ακούγεται off να εξηγεί τα δρώμενα της ταινίας.
00:40:31:00
Ο ΤΑΚΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ εξηγεί γιατί στα μέσα της δεκαετίας του 60 ήταν «απόφαση ζωής» η ενασχόληση με τον κινηματογράφο ενός παιδιού από την ελληνική περιφέρεια.
00:42:29:00
Ο ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΑΣ εξηγεί γιατί είναι «απώλεια» η μη ενασχόληση του Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ με τον κινηματογράφο.
00:43:04:00
Πλάνα από την ταινία 16 mm «ΕΝΤΟΣ ΕΚΤΟΣ + ΕΠΙ ΤΑ ΑΥΤΑ».
00:43:28:00
Πλάνα από την ίδια ταινία. Οff ο Τ. ΨΑΡΑΣ μιλά για την ταινία, επίσης off ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ εξηγεί πώς εργάστηκε στα γυρίσματα.
00:45:32:00
Πλάνο με τον Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ που εξηγεί γιατί άφησε τα 8mm και ασχολήθηκε με το φιλμ 16 mm, παράλληλα «πέφτουν» πλάνα από την ταινία.
00:50:22:00
Πλάνα με τον Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ να βγάζει ακτινογραφία σε κάποιον άνθρωπο ενώ off ακούγεται η φωνή του που εξηγεί ότι χωρίς να μετανιώνει για τις επαγγελματικές επιλογές του, αν μπορούσε να γυρίσει το χρόνο, σήμερα θα ακολουθούσε το δρόμο της κινηματογραφίας.
00:51:09:00
Πλάνο με τον Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗ στο γραφείο του να αναλύει την κοινωνική ποιότητα του ιατρικού λειτουργήματος.
00:51:49:00
Ο Μ. ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ μέσα στο ακτινολογικό εργαστήριο, φορά τη λευκή ιατρική μπλούζα και αποχωρεί από αυτό.
00:52:13:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΣΑΚΗΣ ΤΟΤΛΗΣ, ΜΙΛΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ, λογοτεχνία, συγγραφέας, βιβλίο, κινηματογράφος, κινηματογραφιστής, ταινία μικρού μήκους, προσωπικότητες
Αναφορές
ΣΑΚΗΣ ΤΟΤΛΗΣ, συγγραφέας
ΜΙΛΤΟΣ ΑΡΒΑΝΙΤΑΚΗΣ, κινηματογραφιστής
ΤΑΣΟΣ ΨΑΡΡΑΣ, σκηνοθέτης
ΤΑΚΗΣ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ, σκηνοθέτης
ΜΠΑΜΠΗΣ ΚΑΛΛΙΠΟΛΙΤΗΣ, δικηγόρος
«ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΠΙ ΤΑ ΑΥΤΑ», ταινία
«ΤΟΜΕΣ», ταινία
«Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΝΕΣΚΑΦΕ», ταινία
«ΖΑΓΡΕΥΣ ΚΑΙ ΑΡΤΕΜΙΣΙΑ», ταινία
«Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ ΕΔΕΣΣΑ-ΖΥΡΙΧΗ», βιβλίο
«ΧΩΡΟΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ ΜΙΑ ΙΔΕΑ», βιβλίο
«ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ», βιβλίο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΝΟΜΟΣ ΠΕΛΛΑΣ, ΕΔΕΣΣΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Έρευνα-Σκηνοθεσία:
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΟΥ
Οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΓΥΡΟΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Μουσική επιμέλεια:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Διεύθυνση παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Μοντάζ:
ΙΩΑΝΝΑ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
για την ΕΤ1 © 1995
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:30:16
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011