Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ. ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ 1927
0000006841
Το επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ είναι αφιερωμένο στους ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ως εμπνευστές και πρωτεργάτες της αναβίωσης του αρχαίου δράματος στην Ελλάδα.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006841
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΟΥ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ. ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ 1927
Χρονολογία Παραγωγής
1998
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
11/11/1998
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Το επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ είναι αφιερωμένο στους ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, ως εμπνευστές και πρωτεργάτες της αναβίωσης του αρχαίου δράματος στην Ελλάδα.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο σκηνοθέτης ΤΑΚΗΣ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗΣ και η χορογράφος ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, που συμμετείχαν στη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ το 1927, ξεδιπλώνουν τις αναμνήσεις τους και μιλούν για τις ενέργειες της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που θα πραγματοποιούσαν το όραμα του συντρόφου της ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Σημαντικό μέρος τους αφιερώματος καλύπτεται από την προβολή αποσπασμάτων της ταινίας των αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ, στα οποία και προβάλλονται είτε στιγμιότυπα από τους Αγώνες στο Στάδιο των Δελφών, είτε στιγμές από τη θεατρική παράσταση. Ο ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ, συνεργάτης των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ, δίνει πληροφορίες που αφορούν στην προετοιμασία του εγχειρήματος ενώ ο θεατρολόγος ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΠΑΘΗΣ παρουσιάζει την πλήρη ιδεολογική προσέγγιση με την οποία σχεδιάστηκε και παρουσιάστηκε το κείμενο του ΑΙΣΧΥΛΟΥ στους Δελφούς. Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, συναισθηματικά φορτισμένη, κλείνει το αφιέρωμα μιλώντας για το τέλος της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
Τίτλοι έναρξης.
00:01:01:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου. Παρακολουθούμε δρώμενα από τους ΔΕΛΦΟΥΣ στις 10 ΜΑΪΟΥ 1927 μετά από πρωτοβουλία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Αρχικά εμφανίζονται κριτές να κρατούν κλαδιά δάφνης. Ακολουθούν πλάνα από τη διεξαγωγή Αρχαίου ΠΕΝΤΑΘΛΟΥ, σύγχρονων αγωνισμάτων, αγώνα δρόμου με εξάρτηση αρχαίου οπλίτη, απονομή του κλαδιού ως βραβείου νίκης, αγώνας ακοντισμού, δισκοβολίας, πάλης. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από την επιστολή-πρόσκληση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στους νέους για να συμμετάσχουν στους Αγώνες.
00:03:30:00
Ο ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ (1895-1992) σε αίθουσα προβολής, ενώ παρακολουθεί προβολή της ταινίας των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ, που διασώζουν τα δρώμενα των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ κατά το 1927.
00:03:38:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ στα οποία παρουσιάζονται στιγμές από τα δρώμενα των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ (1927). Σε κόκκινο κύκλο διακρίνεται ο ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ που συμμετέχει στα δρώμενα των ΔΕΛΦΩΝ.
00:04:06:00
Πλάνο με τον ΘΑΝΟ ΒΕΛΟΥΔΙΟ. Περιγράφει την πρώτη φορά που είδε την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην οδό Σταδίου. Δίνει λεπτομέρειες για την εμφάνισή της, τη μεταξύ τους συνομιλία, που κατέληξε σε πρόσκληση στο σπίτι τους με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ξεκίνησαν τη συνεργασία τους για την παρουσίαση χορών στους «Πυθικούς Αγώνες» που ετοίμαζαν και τον τρόπο που εργάστηκε συνταιριάζοντας το Απολλώνιο με το Διονυσιακό πνεύμα όρχησης. Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ στα οποία παρουσιάζονται στιγμές από τα δρώμενα των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ (1927). Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ στα οποία παρουσιάζονται στιγμές από τα δρώμενα των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ (1927).
00:11:37:00
Πλάνο με τον υπότιτλο «PROMETHEUS BOUND» ΒΥ AESCHYLUS staged during the Delphic Festivals at Delphi, Greece». Βωβά πλάνα από τη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ που παρουσιάστηκε στις 9 ΜΑΪΟΥ 1927, ενώ η αφηγήτρια αφηγείται την ιστορία του ΠΡΟΜΗΘΕΑ. Στη συνέχεια, ο αφηγητής παραθέτει λεπτομέρειες που αφορούν στην προσπάθεια των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ να κινηματογραφήσουν και στην προσπάθεια του ΟΚΤΑΒΙΟΥ ΜΕΡΛΙΕ (OCTAVE MERLIER) το 1971 με τη συνεργασία του πρωταγωνιστή της τότε παράστασης, ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΟΥΡΛΟΥ, και γυναικών που πήραν μέρος στο Χορό να διασώσουν στιγμές από το ύφος της απαγγελίας και τα Χορικά. Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία των Αδερφών ΓΑΖΙΑΔΗ. Ένα απόσπασμα παρουσιάζεται με υπότιτλους, όπου παρακολουθούμε τον Πρόλογο από τη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, σε μετάφραση Ι. ΓΡΥΠΑΡΗ. Σκηνή με το Διάλογο ανάμεσα στο «ΚΡΑΤΟΣ» και τον «ΗΦΑΙΣΤΟ».
00:15:26:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ (1911-1981). Αφηγείται τις αναμνήσεις και την εμπειρία από τη συμμετοχή του στη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» στους ΔΕΛΦΟΥΣ το 1927.
00:16:27:00
Πλάνο με το θεατρολόγο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΠΑΘΗ. Αναφέρεται στον «υπερσκηνοθέτη», όπως χαρακτηρίζει τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, με το όραμα της ΔΕΛΦΙΚΗΣ ΙΔΕΑΣ και το ρόλο του, στην ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με τη συμμετοχή της στα Χορικά και τη διδασκαλία του Χορού από αυτήν, και στο σκηνοθέτη που δίδαξε τους ηθοποιούς ΠΑΝΟ ΚΑΛΟΓΕΡΙΚΟ.
00:18:36:00
Ο ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ (1895-1992) σε αίθουσα προβολής, ενώ παρακολουθεί προβολή της ταινίας των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ, που διασώζουν τα δρώμενα των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ κατά το 1927. Τραγουδά απόσπασμα του Χορικού και συνεχίζει με το ρυθμό του. Παρεμβάλλεται πλάνο από την ταινία.
00:19:12:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με απόσπασμα από ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ που παρουσιάζει το Χορικό από την Πάροδο της θεατρικής παράστασης «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, σε μετάφραση Ι. ΓΡΥΠΑΡΗ. Ακούγονται οι στίχοι των Χορικών, αλλά παρουσιάζονται και με υπότιτλους μετά την προσπάθεια διάσωσής τους το 1971.
00:20:37:00
Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ (1899-1984) στο καθιστικό του σπιτιού της. Αφηγείται τις αναμνήσεις της από τη συμμετοχή της στις πρόβες για την παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, στο πλαίσιο των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ.
00:21:27:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με απόσπασμα από ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ. Παρουσιάζεται το Χορικό από το Α’ Στάσιμο της θεατρικής παράστασης «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, σε μετάφραση Ι. ΓΡΥΠΑΡΗ. Ακούγονται οι στίχοι του Χορικού, αλλά παρουσιάζονται και με υπότιτλους μετά την προσπάθεια διάσωσής τους το 1971.
00:22:20:00
Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ (1899-1984) στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρει ότι η ταινία δεν εκφράζει τίποτα για αυτήν, αφού είναι «χαρτί» μπροστά στο θρύλο που έζησε και δεν διασώζει τις συνθήκες που πραγματοποιήθηκε αυτή η προσπάθεια. Επισημαίνει το ρόλο και την προσφορά των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ στην πνευματική ζωή της Ελλάδας.
00:22:40:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με απόσπασμα από ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ. Εμφανίζεται η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ σε πλάνα από τη συμμετοχή της στην παράσταση.
00:22:53:00
Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με (βωβό) απόσπασμα από ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ στο οποίο παρουσιάζεται Χορικό.
00:23:02:00
Πλάνο με το θεατρολόγο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΠΑΘΗ. Αναφέρεται στην παρουσία της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, στη συνάφεια που έχει με την ΙΣΙΔΩΡΑ ΝΤΑΝΚΑΝ, αφού ενστερνίστηκε τις απόψεις της για την πλαστικότητα των κινήσεων του Χορού, όμοια με αυτή των αγαλμάτων της κλασικής αρχαιότητας. Συνεχίζει αναφερόμενος στη συνειδητοποίηση της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τη σημαντική θέση του Χορού και των Χορικών στην αναβίωση των παραστάσεων Αρχαίου Δράματος και στις αντιλήψεις που την οδήγησαν να δημιουργήσει Χορό που έπρεπε να τραγουδάει, να χορεύει και με την κίνησή του να μεταδίδει τη συγκίνηση του κειμένου. Κλείνει την αναφορά του με τα θέματα που δέχτηκαν επικρίσεις, όπως τα βήματα του Χορού, τα προσωπεία.Πλάνα με λεπτομέρειες ασπρόμαυρων φωτογραφιών, γυναικών του Χορού που αποδίδουν Χορικό με κινήσεις εμπνευσμένες από την πλαστικότητα των αγαλμάτων. Ασπρόμαυρα πλάνα αρχείου με (βωβό) απόσπασμα από ταινία των Αδελφών ΓΑΖΙΑΔΗ στο οποίο παρουσιάζεται Χορικό.
00:26:26:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών που παρουσιάζουν προσωπεία που χρησιμοποιήθηκαν.
00:26:26:00
Εναλλαγή πλάνων με φωτογραφίες προσωπείων που χρησιμοποιήθηκαν στην παράσταση. Ο αφηγητής διαβάζει κείμενο του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στο οποίο αναφέρονται οι απόψεις του για τη χρήση προσωπείων στην τραγωδία «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ.
00:27:40:00
Ασπρόμαυρο πλάνο από την ταινία των Αδερφών ΓΑΖΙΑΔΗ για τη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ. Παρακολουθούμε τη σκηνή με τον ΩΚΕΑΝΟ από το Α’ Επεισόδιο της τραγωδίας. Παρεμβάλλονται πλάνα με φωτογραφία της μάσκας του ηθοποιού που υποδύεται το ρόλο αυτό.
00:27:53:00
Πλάνο με τη φωτογραφία της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να κρατά το προσωπείο της ΙΟΥΣ. Στη συνέχεια παρεμβάλλεται πλάνο με αυτό το προσωπείο και πλάνα από την παράσταση με την ΙΩ από το Γ’ Επεισόδιο της θεατρικής παράστασης «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ, σε μετάφραση Ι. ΓΡΥΠΑΡΗ. Στο ρόλο της ΙΟΥΣ ακούγεται η ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ.
00:28:35:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ (1911-1981). Αναφέρει τη δημιουργία των κοστουμιών της παράστασης ως την πιο σημαντική συμβολή της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:28:57:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:29:05:00
Πλάνο με το θεατρολόγο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΠΑΘΗ. Αναφέρεται στην ιδεολογική παράμετρο που εκφράζει η προσπάθεια της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ να διασώσει τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό μέσω του λαϊκού πολιτισμού, καθώς η πιο πηγαία έκφρασή του είναι τα υφαντά. Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών με κοπέλες που φορούν κοστούμια που έχει υφάνει η ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ για τις ανάγκες της παράστασης. Εναλλαγή πλάνων που εικονίζουν μέρος υφαντού φορέματος σε λεπτομέρειες σχετικής ασπρόμαυρης φωτογραφίας.
00:29:55:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ (1911-1981). Καταθέτει την προσωπική του εκτίμηση για την ποιότητα των κοστουμιών και της σκευής που χρησιμοποιήθηκαν για τη θεατρική παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ», καθώς συμμετείχε ως χορευτής στον Πυρρίχιο χορό. Επισημαίνει τη μεγάλη δαπάνη χρημάτων από την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Πλάνο στην Ορχήστρα και το σκηνικό που είχε στηθεί για τις ανάγκες της παράστασης.
00:30:44:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ταινία των Αδερφών ΓΑΖΙΑΔΗ για τη θεατρική παράσταση «ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ» του ΑΙΣΧΥΛΟΥ σε μετάφραση του Ι. ΓΡΥΠΑΡΗ. Παρακολουθούμε σκηνή με τους υπότιτλους: ο Χορός και ο ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ στην Έξοδο της τραγωδίας.
00:32:58:00
Πλάνο με το θεατρολόγο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΠΑΘΗ. Αναφέρεται στην επιθυμία των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ η προσπάθειά τους να μείνει μακριά από τα θεατρικά σχήματα της εποχής και στη μακροπρόθεσμη επιρροή αυτής τους της προσπάθειας στην αναβίωση του αρχαίου δράματος.
00:33:33:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ (1911-1981). Μιλά για τους ξένους που κινητοποίησε η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και για τις δυσκολίες φιλοξενίας τους.
00:34:11:00
Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ (1899-1984) στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στη μοναδική σχέση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ με την ΕΥΑ, θεωρώντας τον ΑΓΓΕΛΟ ως το «άρρην» στοιχείο και την ΕΥΑ ως το «θήλυ». Συνεχίζει απαριθμώντας τις ενέργειές τους: ο ΑΓΓΕΛΟΣ είχε την ιδέα και έδινε την κατεύθυνση, η ΕΥΑ ύφαινε τα κοστούμια, ετοίμασε τη χορογραφία, έκανε με τον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΨΑΧΟ το μουσικό όργανο, έφτιαξε το δρόμο ΙΤΕΑΣ-ΔΕΛΦΩΝ, ναύλωσε πλοία στα οποία φιλοξένησε τους ξένους προσκεκλημένους κ. ά. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΨΑΧΟΥ μπροστά στο μουσικό όργανο, το διακριτικό της διοργάνωσης στην ΑΡΑΧΩΒΑ στο πλαίσιο των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ «ΕΚΘΕΣΙΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΑΪΚΗΣ ΧΕΙΡΟΤΕΧΝΙΑΣ» το Μάιο του 1927.
00:36:30:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από συνέντευξη. Δυο γυναίκες που έζησαν τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ και θυμούνται τη διοργάνωση των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ καταθέτουν τις αναμνήσεις τους, τόσο για την προσωπικότητα του ποιητή όσο και για τη συμβολή του στην ψυχαγωγία και ανάπτυξη του τόπου τους.
00:37:29:00
Ασπρόμαυρο πλάνο ενός γέροντα, κατοίκου της περιοχής, που εργαζόταν από το 1922 και κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ στο ξενοδοχείο «ΑΠΟΛΛΩΝ». Καταθέτει τη μαρτυρία πως στο ξενοδοχείο έμενε ο ΤΖΟΡΤΖ ΓΚΑΜ ΚΟΥΚ, ο οποίος και είχε την έμπνευση της αναβίωσης του Αρχαίου Δράματος, όμως ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ ήταν εκείνος που μπόρεσε να αντεπεξέλθει στις οικονομικές απαιτήσεις και να πραγματοποιήσει το εγχείρημα. Κλείνοντας διηγείται όσα θυμάται από τη θεατρική παράσταση. Ασπρόμαυρο, κοντινό πλάνο από την ταινία των Αδερφών ΓΑΖΙΑΔΗ με τον ΠΡΟΜΗΘΕΑ (ΓΙΩΡΓΟ ΜΠΟΥΡΛΟ).
00:39:18:00
Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ (1899-1984) στο καθιστικό του σπιτιού της. Αφηγείται περιστατικό από τους αγώνες που διεξήχθησαν στο Στάδιο, όταν αθλητές τίμησαν την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ σηκώνοντάς την ψηλά μέσα σε ορειχάλκινη ασπίδα.
00:39:38:00
Αρχικά προβάλλονται δύο φωτογραφίες από την τελετή λήξης των Αγώνων, όπου η ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ είναι στην ασπίδα και αθλητές την κρατούν στους ώμους τους. Διακρίνεται και ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ. Στη συνέχεια προβάλλονται πλάνα από τους χώρους και το πλήθος του κόσμου που παρακολούθησε τα δρώμενα. Ο αφηγητής παραθέτει στοιχεία για την ενέργειες προετοιμασίας των ΣΙΚΕΛΙΑΝΩΝ, την οικονομική καταστροφή της ΕΥΑΣ, ενώ η αφηγήτρια απαγγέλλει απόσπασμα από το ποίημα «ΔΕΛΦΙΚΗ ΓΙΟΡΤΗ» του ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ και διαβάζει απόσπασμα σκέψεων της ΕΥΑΣ.
00:41:31:00
Πλάνο με το θεατρολόγο ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΠΑΘΗ. Αναφέρεται στην πρώτη προσπάθεια ανεβάσματος Αρχαίου Δράματος στο ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ το 1867 με την «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» του ΣΟΦΟΚΛΗ, την ΠΙΠΙΝΑ ΒΟΝΑΣΕΡΑ στον ομώνυμο ρόλο και τον ΑΛΕΞΙΑΔΗ στο ρόλο του ΤΕΙΡΕΣΙΑ. Στη συνέχεια αναφέρεται στην παράσταση του 1924 με τη ΜΑΡΙΚΑ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ στον «ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑ» και στις διάφορες παραστάσεις που πραγματοποιήθηκαν σε κλειστά θέατρα, όπως στο ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ της «ΟΡΕΣΤΕΙΑΣ» και του «ΟΙΔΙΠΟΔΑ» με το ΘΩΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, ακόμα την προσπάθεια του ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΥ και του ΦΩΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ με τον «ΟΙΔΙΠΟΔΑ» το 1919.
00:43:02:00
Ασπρόμαυρο πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΚΗ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗ (1911-1981). Καταθέτει πως η απόφασή του να εγκαταλείψει τη Νομική Σχολή είναι αποτέλεσμα της συμμετοχής του στην παράσταση του «ΠΡΟΜΗΘΕΑ ΔΕΣΜΩΤΗ» στο πλαίσιο των ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΓΙΟΡΤΩΝ και πως αυτή η παράσταση λειτουργεί ως αφετηρία αναβίωσης του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος από το ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ. Αναφέρεται στην έναρξη διοργάνωσης παραστάσεων σε ανοιχτά θέατρα, στο ξεκίνημα των παραστάσεων στο ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ της ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ και στην επίσημη έναρξη των ΕΠΙΔΑΥΡΙΩΝ το 1955.
00:44:37:00
Ασπρόμαυρο (βωβό) πλάνο με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ.
00:44:45:00
Ασπρόμαυρο (βωβό) πλάνο με την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ.
00:44:58:00
Η ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ (1899-1984) στο καθιστικό του σπιτιού της. Αναφέρεται στην προσπάθεια της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην ΑΜΕΡΙΚΗ να μαζέψει χρήματα και να βοηθήσει τον ΑΓΓΕΛΟ, στη φιλοξενία που της προσέφερε με την επιστροφή της, στην επιθυμία της να μεταφέρει τα οστά του ποιητή στους ΔΕΛΦΟΥΣ και εκεί να ανεβάσει την τραγωδία του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «ΔΑΙΔΑΛΟΣ» με τη συμμετοχή των κατοίκων του χωριού. Κλείνοντας περιγράφει όσα έζησε η ίδια, οι φίλοι και οι φίλοι από τους ΔΕΛΦΟΥΣ της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην «τελευταία παράσταση» που την δικαίωνε απόλυτα. Απαγγέλλει απόσπασμα από τον Πρόλογο του «ΠΛΗΘΩΝΑ» (ΛΥΡΙΚΟΣ ΒΙΟΣ Β’, ΙΚΑΡΟΣ 1966) του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Πλάνο με ασπρόμαυρη φωτογραφία της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ μετά την επιστροφή της από την ΑΜΕΡΙΚΗ. Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην τελευταία της επίσκεψη στους ΔΕΛΦΟΥΣ.
00:50:20:00
Εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών του ΑΓΓΕΛΟΥ και της ΕΥΑΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ. Προβάλλεται πλάνο ιδιόχειρου σημειώματος της ΕΥΑΣ στον ΑΓΓΕΛΟ, το οποίο η αφηγήτρια διαβάζει.
00:50:46:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, θέατρο, παραστασιακές τέχνες, ποίηση, αρχαία τραγωδία, δελφικές γιορτές
Αναφορές
ΑΓΓΕΛΟΣ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΕΥΑ ΠΑΛΜΕΡ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, σύζυγος ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
ΤΑΚΗΣ ΜΟΥΖΕΝΙΔΗΣ, σκηνοθέτης
ΚΟΥΛΑ ΠΡΑΤΣΙΚΑ, χορογράφος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΠΑΘΗΣ, θεατρολόγος
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΟΥΡΛΟΣ, ηθοποιός
ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ, συγγραφέας
ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ, ηθοποιός
ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ, αεροπόρος
ΘΑΝΟΣ ΒΕΛΟΥΔΙΟΣ, ερασιτέχνης λαογράφος
ΑΔΕΛΦΟΙ ΓΑΖΙΑΔΗ, κινηματογραφιστές
”ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ ΔΕΣΜΩΤΗΣ”, αρχαία τραγωδία
”ΔΑΙΔΑΛΟΣ”, τραγωδία
”ΙΚΑΡΟΣ”, τραγωδία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΦΩΚΙΔΑ, ΔΕΛΦΟΙ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Έρευνα-Σκηνοθεσία:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Διευθυντής Παραγωγής:
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εκτέλεση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Κείμενα:
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΟΥΤΑΛΟΥ
Οπερατέρ:
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΓΚΑΣ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΓΟΡΓΟΡΙΝΗΣ
Μουσική επιμέλεια:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Ειδικός συνεργάτης:
ΑΝΝΑ ΖΕΒΕΛΑΚΗ
Εργαστήρια:
CINETIC
Φωνές των Υποκριτών:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΡΛΟΣ (ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ)
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΟΡΙΔΗΣ (ΚΡΑΤΟΣ)
ΣΤΕΛΙΟΣ ΒΟΚΟΒΙΤΣ (ΗΦΑΙΣΤΟΣ-ΩΚΕΑΝΟΣ)
ΕΛΕΝΗ ΧΑΤΖΗΑΡΓΥΡΗ (ΙΩ)
Ευχαριστούμε θερμά:
την ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
τον ΦΩΤΟ ΛΑΜΠΡΙΝΟ
τον ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
© ERT S.A. 1998
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:32:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009