ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ – ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΔΥΟ ΝΟΜΠΕΛ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
0000006725
Το επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ είναι αφιερωμένο στο έργο των δύο Ελλήνων ποιητών, βραβευμένων με Νόμπελ, ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Το έργο τους και η προσφορά τους στα ελληνικά γράμματα και τη λογοτεχνία παρουσιάζεται μέσα από τις απόψεις και τις αναλύσεις καθηγητών πανεπιστημίου και σύγχρονων λογοτεχνών όπως οι: ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΙΕΡΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ, ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ και ο ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006725
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ – ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ΔΥΟ ΝΟΜΠΕΛ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
14/12/1999
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Το επεισόδιο αυτό της σειράς ντοκιμαντέρ είναι αφιερωμένο στο έργο των δύο Ελλήνων ποιητών, βραβευμένων με Νόμπελ, ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Το έργο τους και η προσφορά τους στα ελληνικά γράμματα και τη λογοτεχνία παρουσιάζεται μέσα από τις απόψεις και τις αναλύσεις καθηγητών πανεπιστημίου και σύγχρονων λογοτεχνών όπως οι: ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΙΕΡΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ, ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ και ο ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Πρόκειται για μια ενημερωτική εκπομπή που παρουσιάζει τους δύο μεγάλους Έλληνες βραβευμένους με Νόμπελ ποιητές, ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ και ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ. Ο ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΙΕΡΗΣ, ποιητής-καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ, συγγραφέας, ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, φιλόλογος-επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ, ποιητής-διευθυντής του περιοδικού «Ποίηση», καταθέτουν τις απόψεις τους για τους δύο ποιητές, τη σημασία του έργου τους αλλά και τη γενιά λογοτεχνών του ’30 σε συνάρτηση με τη δυσκολία της νέας γενιάς να φανεί αντάξια της κληρονομιάς τους. Κάνουν λόγο για τις βραβεύσεις των δύο ποιητών, ενώ παράλληλα παρακολουθούμε πλάνα από αυτές, αποσπάσματα ομιλιών και συνεντεύξεών τους καθώς και αναγνώσεις από αποσπάσματα έργων τους. Επίσης, μιλούν για τις ριζικές διαφορές της ποίησής τους, για το διαχωρισμό της λογοτεχνίας σε σχολές, γενιές και περιόδους, για τα βασικά χαρακτηριστικά της μοντέρνας ποίησης, για τη σχέση των ποιητών με τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις της εποχής και τέλος, για τη διεθνή εμβέλεια των έργων τους. Καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπομπής, εναλλάσσονται πλάνα με φωτογραφίες των ποιητών και σχετικά δημοσιεύματα από εφημερίδες της εποχής.
Τίτλοι αρχής
00:00:52:00
Τίτλος: «1963, ΑΠΟΝΟΜΗ ΒΡΑΒΕΙΟΥ ΝΟΜΠΕΛ ΣΤΟΝ ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ». Ασπρόμαυρα πλάνα από την αίθουσα της απονομής, μέγαρο κατάμεστο από θεατές.
00:01:21:00
Διακρίνουμε τον ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ ο οποίος παραλαμβάνει το βραβείο και ακούμε αφήγηση στα αγγλικά με ελληνικούς υπότιτλους.
00:01:55:00
Προβολή πλάνου με άρθρα εφημερίδων για τη μεγάλη διάκριση του λογοτέχνη και φωτογραφία του ΣΕΦΕΡΗ την ώρα παραλαβής του Βραβείου ΝΟΜΠΕΛ. Παράλληλα ακούμε τον ΞΕΝΟΦΩΝΤΑ ΚΟΚΟΛΗ, Επίκουρο Καθηγητή Νεοελληνικής Φιλολογίας, να αναφέρεται στα πρώτα ΝΟΜΠΕΛ της Ελληνικής Λογοτεχνίας το 1963 του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ και το 1979 του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:02:06:00
Ο ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ, Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, κάνει λόγο για τη γενιά λογοτεχνών του ’30, την ποιητική της παράδοση και τα χαρακτηριστικά της. Ανατρέχοντας στην αρχή του αιώνα αναφέρεται στους λογοτέχνες Α. ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, Κ. ΚΑΒΑΦΗ, Κ. ΠΑΛΑΜΑ και λίγο αργότερα τον Κ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗ.
00:02:52:00
Πλάνο στο γραφείο του ΜΙΧΑΛΗ ΠΙΕΡΗ, ποιητή-Καθηγητή Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, ο οποίος αναφέρεται σε αυτόνομες ποιητικές προσωπικότητες όπως: ο Α. ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΣ, ο Ν. ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ, ο Κ. ΚΑΒΑΦΗΣ, ο Κ. ΚΑΡΥΩΤΑΚΗΣ και ο Κ. ΠΑΛΑΜΑΣ που ο καθένας κομίζει διαφορετικά πράγματα στην ελληνική ποίηση. Μιλώντας για τη γενιά του 30 αναφέρεται στη φουρνιά λογοτεχνών με κοινά χαρακτηριστικά όχι μόνο τα ποιητικά, αλλά και τις ιστορικές συνθήκες που ευνόησαν αυτή τη γενιά. Παράλληλα, προβάλλεται εμβόλιμη φωτογραφία όπου απεικονίζονται οι βασικοί εκπρόσωποι της γενιάς του 30 στο σπίτι του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗ.
00:04:17:00
Πλάνο στο γραφείο του ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΠΟΥΚΑΛΑ. Ο συγγραφέας καταθέτει την άποψή του σχετικά με το διαχωρισμό της λογοτεχνίας σε σχολές, σε γενιές και περιόδους, θεωρώντας ότι κανένας ποιητής δεν υπακούει στη γενιά του και υποστηρίζει ότι ο διαχωρισμός πρέπει να γίνεται με βάση τις γενιές αισθήματος και τις γενιές γλώσσας.
00:05:00:00
Πλάνο με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ ενώ εμφανίζεται τίτλος από την ταινία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΙΠΙΔΗ ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ. Ένας από τους σημαντικότερους ποιητές της νεότερης ελληνικής ποίησης, ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΑΛΕΠΟΥΔΕΛΗΣ μιλάει με τη σειρά του για το μεγάλο ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΣΕΦΕΡΗ, ο οποίος οριοθέτησε τον καινούριο χώρο της ελεύθερης ποίησης. Παρεμβάλλεται εμβόλιμη φωτογραφία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ.
00:06:02:00
Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, φιλόλογος-Επίκουρος Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης, μιλάει για τη σημαντική ανανέωση στα εκφραστικά μέσα της ποίησης που σημείωσαν οι ποιητές της γενιά του 30.
00:06:34:00
Πλάνο με τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ σε συνέντευξη τύπου πλαισιωμένος από δημοσιογράφους και εμφανίζεται ο τίτλος:ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ 1979 από συνέντευξη τύπου με αφορμή την απονομή του βραβείου ΝΟΜΠΕΛ. Ο ΕΛΥΤΗΣ αναφέρεται στις ομάδες ποιητών που, αρθρογραφώντας μέσα από τα «ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ» που δεσπόζουν στο πνευματικό τοπίο της εποχής 1935-4, επιδίωξαν να επιβάλουν μια καινούρια ανανεωμένη άποψη μέσω της οποίας διοχετεύτηκε το μοντερνιστικό ρεύμα στον τόπο μας.
00:07:20:00
Πλάνο με τον ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗ ο οποίος αναφέρει τα βασικά χαρακτηριστικά της μοντέρνας ποίησης, η οποία μεταξύ άλλων θεωρείται κατά κανόνα σκοτεινή και δύσκολη, χωρίς ωστόσο να αμφισβητείται η σημασία της και η συμβολή της στην καλλιέργεια της φαντασίας.
00:08:34:00
Πλάνο με τον ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΠΟΥΚΑΛΑ καθώς αναφέρεται στους Έλληνες δημιουργούς και ιδιαίτερα σε όσους εμφανίζονται τη δεκαετία του 1930, αποτελώντας την ομότιτλη γενιά, και εγκύπτουν στο πρόβλημα της «ελληνικότητας», αναφέροντας τον ΣΕΦΕΡΗ και τον ΕΛΥΤΗ που με το έργο τους συντέλεσαν σε μία φυσιολογική συγχώνευση της παράδοσης και των νέων μορφών στην ΕΛΛΑΔΑ της εποχής.
00:10:37:00
Προβολή πλάνου όπου παρουσιάζεται χειρόγραφο του ΕΛΥΤΗ.
00:10:41:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διάφορες φωτογραφίες του ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ, ενώ παράλληλα ακούγεται ο ίδιος σε απόσπασμα ποιήματος.
00:11:06:00
Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ μιλάει για τον ελεγειακό τρόπο του ΣΕΦΕΡΗ και τη Σεφερική γλώσσα χωρίς τόνους υψηλούς, διαλέγοντας την απλούστερη εκδοχή γλώσσας που η φωνή της είναι καθαρή και απερίφραστη. Έχεις την εντύπωση πως πέτυχε την καίρια έκφραση, που δεν μπορεί να ειπωθεί αλλιώς.
00:12:11:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν διάφορες φωτογραφίες του ΣΕΦΕΡΗ, ενώ παράλληλα ακούγεται ο ίδιος σε απόσπασμα ποιήματος.
00:12:36:00
Πλάνο με τον ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗ ο οποίος μιλάει για τη νεότροπη ποίηση και τη διαφορετικότητά της από γενιά σε γενιά. Επίσης, αναφέρεται στις εκφράσεις του λαϊκού πολιτισμού που συστήνουν το πρόσωπο της ελληνικότητας της γενιάς του 30, η οποία διαφοροποιείται στην κατάρρευση της «Μεγάλης Ιδέας», που κατέστησε αναγκαία τη ριζική επανεξέταση των εννοιών της εθνικής ταυτότητας και της ελληνικότητας.
00:12:52:00
Πλάνο με τον ΜΙΧΑΛΗ ΠΙΕΡΗ, ο οποίος αναφέρεται στις απόψεις γύρω από το θέμα της ελληνικότητας και πατριδογνωσίας που πρόβαλε τη γενιά του 30. Οι απόψεις αυτές δεν είναι απολύτως τεκμηριωμένες κατά την άποψή του. Ωστόσο, ισχυρίζεται ότι η γενιά αυτή μελέτησε την ελληνικότητα και την αξία της και κάθε άλλο παρά προσπάθησε να αποκοπεί από τις φιλοσοφικές εξελίξεις στη Δύση. Και αυτό, γιατί το γεγονός ότι η γενιά αυτή ασχολείται με την ελληνικότητα, δε σημαίνει αναγκαστικά ότι είναι και ελληνοκεντρική.
00:14:51:00
Προβολή της συνέντευξης του ΣΕΦΕΡΗ ο οποίος μιλάει στην αγγλική ενώ παρουσιάζονται ελληνικοί υπότιτλοι. Ο Σεφέρης αναφέρεται στην παράδοση και το μοντερνισμό. Τα υλικά των τεχνιτών – μαστόρων (όπως αποκαλούν τους εαυτούς τους ο ΣΕΦΕΡΗΣ και ο ΕΛΥΤΗΣ) δεν ήταν ιδέες, όπως ο ίδιος βεβαιώνει, αλλά προέρχονταν από τη ζωντανή παράδοση του λαού. Στη συνέχεια, μιλάει για το μοντερνισμό ο οποίος ανήκει στην περιοχή της εμπειρίας, ενώ ο καλλιτέχνης πρέπει να εκφραστεί από την αίσθηση αυτή και να βρει το δρόμο του.
00:15:38:00
Πλάνο με τον ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΠΟΥΚΑΛΑ ο οποίος αναφέρεται στο γεγονός ότι η γενιά του 30 απαρτίζεται από εγγράμματους λογοτέχνες. Υποστηρίζει ότι η γενιά αυτή απελευθερώθηκε γλωσσικά και ρυθμικά με την προσφυγή στον ελεύθερο στίχο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έφθασαν σε πλήρη αποστροφή προς το ρυθμικό, και αναλύει ιδεολογικά το ζήτημα του ρυθμού, του μέτρου, της ομοιοκαταληξίας και του ελεύθερου στίχου.
00:18:15:00
Ο ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ μιλάει για τους δύο σημαντικούς εκπροσώπους της γενιάς, το κοινό ιστορικό παρελθόν τους και αναφέρεται στο γεγονός ότι αποκλίνουν και διαφοροποιούνται στο εξής: Η ποίηση του ΕΛΥΤΗ έχει όραμα με διέξοδο και πίστη στο μέλλον, ενώ η ποίηση του ΣΕΦΕΡΗ είναι απαισιόδοξη και μελαγχολική. Έχει τη θλίψη του ανθρώπου που συλλογίζεται πολύ πάνω στα ανθρώπινα κι ακόμα του Έλληνα με το κατακάθι της πίκρας από τη σκλαβιά και τις εθνικές περιπέτειες. Παράλληλα, παρεμβάλλονται εμβόλιμα πλάνα από τα βιβλία τους: «ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ του ΕΛΥΤΗ» και «ΣΕΦΕΡΙΚΑ ΜΙΑΣ ΕΙΚΟΣΑΕΤΙΑΣ».
00:19:46:00
Πλάνο με τον ΜΙΧΑΛΗ ΠΙΕΡΗ ο οποίος μιλάει για τους δύο κορυφαίους λογοτέχνες της γενιάς του 30, τις ριζικές διαφορές της ποίησής τους και της καλλιτεχνικής τους ιδιοσυγκρασίας. Ιδιαίτερα αναφέρεται στη διαφορετική στάση απέναντι στο ΑΙΓΑΙΟ, τονίζοντας την υπερρεαλιστική εκδοχή του ΕΛΥΤΗ και το γεγονός ότι ζωντανεύει στα ποιήματά του το θαύμα και την ομορφιά, τη θάλασσα, τον ήλιο-κεντρικά στοιχεία που θαυμάζονται και εξυμνούνται σε όλα τα ποιήματά του. Αντίθετα το ΑΙΓΑΙΟ του ΣΕΦΕΡΗ είναι απαισιόδοξο και μελαγχολικό. Παράλληλα, παρεμβάλλονται εμβόλιμα πλάνα με εξώφυλλο του βιβλίου «ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ» και απόσπασμα από την ταινία: «ΦΩΤΟΣ ΓΡΑΦΕΣ» ΙΟΥΛΙΤΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΝΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ. Διαβάζει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ.
00:23:31:00
Προβολή πλάνου (από τη Σουηδική Τηλεόραση) σε σελίδα βιβλίου καθώς ακούμε τον ΣΕΦΕΡΗ να διαβάζει έργο του. (Πλάνο από τη Σουηδική Τηλεόραση).
00:24:21:00
Πλάνο με τον ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟ. Ο ποιητής-Διευθυντής του περιοδικού «ΠΟΙΗΣΗ» αναλύει τη γλώσσα, το ύφος και διακριτά σύμβολα που ευνόησαν τη δημοτικότητα του Σεφερικού. Παράλληλα, προβάλλεται εμβόλιμο πλάνο από το εξώφυλλο του βιβλίου «ΠΟΙΗΣΗ», καθώς και πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν τον ΣΕΦΕΡΗ σε διάφορες φάσεις της ζωής του.
00:26:53:00
Πλάνα που εναλλάσσονται και παρουσιάζουν φωτογραφικό υλικό από τη ζωή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΦΕΡΗ καθώς ακούμε τον ίδιο σε απόσπασμα έργου του.
00:28:17:00
Πλάνο με τον ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟ, ο οποίος καταθέτει την άποψή του για τον ΕΛΥΤΗ, τον λυρικό, παθιασμένο φυσιολάτρη, αναφέροντας τα κεντρικά στοιχεία που θαυμάζονται και εξυμνούνται στην ποίησή του.
00:30:32:00
Απόσπασμα από την ταινία: «ΦΩΤΟΣ ΓΡΑΦΕΣ» ΙΟΥΛΙΤΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, ΜΑΝΟΥ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ ενώ διαβάζει ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΤΑΛΕΙΦΟΣ. Επίσης, προβάλλονται εναλλασσόμενα πλάνα με φωτογραφίες που παρουσιάζουν τον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ.
00:32:57:00
Πλάνο με τον ΕΥΡΙΠΙΔΗ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗ, ο οποίος μιλάει για τη σημασία του έργου του ΣΕΦΕΡΗ και του ΕΛΥΤΗ και τα στοιχεία που συστήνουν την ποιητική τους ιδιοσυγκρασία.
00:34:18:00
Πλάνα από την απονομή του βραβείου ΝΟΜΠΕΛ στον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ στη ΣΤΟΚΧΟΛΜΗ το 1979. Ο ποιητής πλαισιωμένος από δημοσιογράφους δίνει συνέντευξη.
00:35:09:00
Πλάνο με τον ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟ να μιλάει για τη σχέση του ΣΕΦΕΡΗ και του ΕΛΥΤΗ με τις κοινωνικοπολιτικές εξελίξεις της εποχής, αλλά και για το γεγονός ότι επηρέασαν σε μεγάλο βαθμό την ποίηση της πρώτης και της δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς και των αριστερών συγγραφέων.
00:36:08:00
Πλάνο με τον ΜΙΧΑΛΗ ΠΙΕΡΗ, ο οποίος μιλάει για τη διεθνή εμβέλεια του έργου των ΣΕΦΕΡΗ και ΕΛΥΤΗ, πριν και μετά το ΝΟΜΠΕΛ.
00:38:14:00
Πλάνο με τον ΠΑΝΤΕΛΗ ΜΠΟΥΚΑΛΑ. Αναφέρεται στα δύο ΝΟΜΠΕΛ της λογοτεχνίας και τη σημασία τους για την ΕΛΛΑΔΑ. Παράλληλα, προβάλλονται εμβόλιμα δημοσιεύματα τύπου της εποχής για τα ΝΟΜΠΕΛ των ποιητών.
00:39:59:00
Προβολή πλάνου με την απονομή του βραβείου ΝΟΜΠΕΛ στον ΟΔΥΣΣΕΑ ΕΛΥΤΗ το 1979.
00:40:46:00
Πλάνο με τον ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟ. Αναφέρεται στα δύο ΝΟΜΠΕΛ της λογοτεχνίας και τη σημασία τους για την ΕΛΛΑΔΑ, αλλά και τη δυσκολία της νέας γενιάς να φανεί αντάξια αυτής της κληρονομιάς. Τέλος, προβάλλονται πλάνα με εξώφυλλα βιβλίων του ΧΑΡΗ ΒΛΑΒΙΑΝΟΥ «Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ» και «ADIEU».
00:42:00:00
Ο ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ καταθέτει τη δική του άποψη για τη σημασία των βραβείων ΝΟΜΠΕΛ των δύο ποιητών, αλλά και για τα διδάγματα που αποκόμισαν οι νεότερες ποιητικές γενιές.
00:43:27:00
Ο ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ καταθέτει τη δική του άποψη για τη σημασία των βραβείων ΝΟΜΠΕΛ στο εσωτερικό της ποιητικής κοινότητας. Το πλάνο κλείνει με την προβολή βιβλίου: «ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΟΙΗΣΗΣ, 1980-1997, ΟΙ ΣΤΙΓΜΕΣ ΤΟΥ ΝΟΣΤΟΥ».
00:44:09:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ μιλάει για την ποίηση των δύο και τις επιρροές που άσκησαν σε νεότερες ποιητικές γενιές. Προβάλλονται εμβόλιμα πλάνα με εξώφυλλα βιβλίων του: «Ο ΑΛΛΟΣ ΤΟΠΟΣ» και «Η ΝΟΣΤΑΛΓΙΑ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ».
00:45:44:00
Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ αναφέρεται στους ποιητές που επικράτησαν σαν Πρόδρομοι και κληρονόμησαν οι νεότερες ποιητικές γενιές. Παράλληλα, παρεμβάλλονται εμβόλιμα πλάνα με εξώφυλλα βιβλίων και μεταφράσεών του: «ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ», «Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΕΥΔΟΚΙΑΣ», «ΟΠΟΤΑΝ ΠΛΑΤΑΝΟΣ», «ΣΗΜΑΤΑ ΛΥΤΡΑ» και «ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΛΟΓΟΣ».
00:48:53:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, λογοτεχνία, ποίηση, γενιά του 30′
Αναφορές
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΦΕΡΗΣ, ποιητής
ΟΔΥΣΣΕΑΣ ΕΛΥΤΗΣ, ποιητής
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ, συγγραφέας
ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ, διευθυντής του περιοδικού «ΠΟΙΗΣΗ»
ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ, ποιητής
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Κρήτης
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΓΑΡΑΝΤΟΥΔΗΣ, φιλόλογος
ΞΕΝΟΦΩΝ ΚΟΚΟΛΗΣ, επίκουρος καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΙΕΡΗΣ, καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΙΕΡΗΣ, ποιητής
«ΦΩΤΟΣ ΓΡΑΦΕΣ», ταινία
«ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ», συγγραφικό έργο
«Η ΕΚΔΡΟΜΗ ΤΗΣ ΕΥΔΟΚΙΑΣ», συγγραφικό έργο
«ΟΠΟΤΑΝ ΠΛΑΤΑΝΟΣ», συγγραφικό έργο
«ΣΗΜΑΤΑ ΛΥΤΡΑ», συγγραφικό έργο
«ΕΠΙΤΑΦΙΟΣ ΛΟΓΟΣ», συγγραφικό έργο
«Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ», συγγραφικό έργο
«ADIEU», συγγραφικό έργο
«ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ », ποιητικό έργο
«ΣΕΦΕΡΙΚΑ ΜΙΑΣ ΕΙΚΟΣΑΕΤΙΑΣ», συγγραφικό έργο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθεσία-έρευνα:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μουσικός επιμελητής:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΖΕΥΓΟΛΗΣ
Διεύθυνση παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Ευχαριστίες:
ΆΝΝΑ ΛΟΝΤΟΥ
ΙΟΥΛΙΤΑ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης:
ΜΑΝΟ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗ, ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΡΥΠΙΔΗ
Βοήθησαν οι σκηνοθέτες:
ΝΑΝΣΥ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
τη λήψη του Ξ. ΚΟΚΟΛΗ στη Θεσσαλονίκη την έκανε ο
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
τη λήψη του Μ. ΠΙΕΡΗ στην Κύπρο την έκανε ο
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
© ERT S.A. 1999
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:49:37:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009