Κωδικός Τεκμηρίου
0000006724
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ ΚΑΙ Η ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΟΥΣ ΣΤΟΝ ΑΙΩΝΑ
Χρονολογία Παραγωγής
1998
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Αυτό το επεισόδιο είναι αφιερωμένο στην ιστορία και την εξέλιξη των μέσων μεταφοράς στην Ελλάδα, από τα μέσα του 19ου αιώνα και μέχρι και το τέλος του 20ου. Ειδικοί σε θέματα ναυσιπλοΐας, αεροπορικής ιστορίας, αλλά και λάτρεις των λεωφορείων και των σιδηροδρόμων μιλούν για αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγματα και τον τρόπο με τον οποίο άλλαξαν τη ζωή στη σύγχρονη Ελλάδα.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της σειράς “ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ” προβάλλει τα μέσα μεταφοράς και την εξέλιξή τους στον 20ο αιώνα. Αρχικά παρουσιάζεται η ανάπτυξη της ποντοπόρου ναυτιλίας και η απρόσκοπτη δραστηριότητά της διεθνώς, καθώς και η προσφορά των καταδρομικών που συνδέθηκαν άρρηκτα με τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Κατόπιν, μας ταξιδεύει στο παρελθόν των σιδηροδρόμων κάνοντας μια ”διαδρομή” στην ιστορία του ατμοκίνητου συρμού από το 1869 έως τις μέρες μας. Επίσης, γίνεται ιστορική αναδρομή στο παρελθόν των αστικών μέσων μαζικής μεταφοράς, όπως του τραμ της Αθήνας και των λεωφορείων, στην επέκτασή τους και την προσφορά τους στο επιβατικό κοινό. Τέλος, παρουσιάζεται η ιστορία του αεροπλάνου, η εξέλιξη της πολεμικής και πολιτικής αεροπορίας, και επισημαίνονται οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού τους.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00
Τίτλοι αρχής.
00:00:51:00
Ο αφηγητής μιλάει για τα μέσα μεταφοράς επισημαίνοντας το βασικό τους έργο. Προβάλλονται διαδοχικά πλάνα όπου παρουσιάζονται τα μέσα μεταφοράς στην πόλη της Αθήνας και στο λιμάνι του Πειραιά.
00:01:14:00
Πλάνο με τον Πλοίαρχο Ε. Ν. , Αντιπρόεδρο Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΟΛΦΕΤΑ. Αναφέρεται στις αλλαγές που υπέστη ο Εμπορικός Στόλος τον 20ο αιώνα με τη βοήθεια των Συνεταιρισμών. Μιλάει για τον Ειδικευμένο Στόλο, για τα φορτηγά και τα επιβατηγά και περιγράφει το σκοπό που εξυπηρετούσαν (γραμμή ΑΜΕΡΙΚΗΣ 1914 και ΑΥΣΤΡΑΛΙΑΣ 1950). Συνεχίζοντας, αναφέρεται στην Ακτοπλοϊα που εξυπηρετούσε τις εσωτερικές γραμμές της Ελλάδας, στη ναυτιλία, στους επιμέρους κλάδους που αναπτύχθηκαν και στην προσφορά του εμπορικού στόλου στον αγώνα και τις απώλειες που υπέστη. Γίνεται λόγος για την εποχή των liberty, 1940 – 1945, την παραχώρηση των πλοίων από την Αμερικανική Κυβέρνηση στο Ελληνικό Δημόσιο και την αξιοποίησή τους μέχρι το 1975. Ολοκληρώνοντας ο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΛΦΕΤΑΣ τη διαδρομή του 20ου αιώνα, περιγράφει τις ραγδαίες εξελίξεις της Ναυτιλίας: στη ναυπηγική, στη μηχανική και στον εμπορικό τομέα, από το 1900 μέχρι το 1999. Ασπρόμαυρα πλάνα από το λιμάνι του Πειραιά. Ο αφηγητής μιλάει για το εύδρομο καταδρομικό, «ΑΦΕΡΩΦ», που συνδέθηκε άρρηκτα με τους Βαλκανικούς Πολέμους, τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Μικρασιατική Εκστρατεία. Παράλληλα, παρεμβάλλονται πλάνα από νηοπομπές, ναυμαχίες και μεταφορά προσφύγων μετά την Καταστροφή. Ασπρόμαυρο πλάνο επιβατηγού πλοίου. Ασπρόμαυρα πλάνα όπου προβάλλεται το ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ και το λιμάνι της Ν. Υόρκης με κόσμο να επιβιβάζεται σε πλοία. Ασπρόμαυρα πλάνα από τη μεταφορά της σορού του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ με πλοίο. Ο αφηγητής μιλάει για το έργο της θαλάσσιας μεταφοράς.Ασπρόμαυρα πλάνα από αεροπορικές επιδρομές και πλάνα σε βομβαρδισμένο λιμάνι. Πλάνα σε ομοιώματα πλοίων τύπου «liberty», τα οποία βρίσκονται στο Ναυτικό Μουσείο Ελλάδος. Προβάλλονται πλάνα από λιμάνι και ναυπηγεία
00:11:45:00
Πλάνο στο εκπαιδευτικό ιστιοφόρο «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ». Παράλληλα, ακούγεται και στη συνέχεια προβάλλεται μέσα στο ιστιοφόρο ο Ωκεανόπλοος ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ. Μιλάει για το ρόλο του εκπαιδευτικού ιστιοφόρου «ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ» και περιγράφει το απολαυστικό θέαμα που προσφέρει η θάλασσα, το ταξίδι με τα ιστιοφόρα, επισημαίνοντας τη διαφορά τους με τα μηχανοκίνητα. Εμβόλιμα πλάνα με ιστιοφόρα να πλέουν στη θάλασσα.
00:13:58:00
Αρχικά ασπρόμαυρα πλάνα σε σιδηροδρομική γραμμή και ανθρώπους να επιβιβάζονται σε τρένο. Στη συνέχεια, πλάνο σε τρένο κατασκευής του 1926, που σε βαγόνι του βρίσκεται ο Δικηγόρος και Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου, ΣΠΥΡΟΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ. Ο ίδιος μιλάει για την ιστορική και μουσειακή αξία του βαγονιού. Κατόπιν, μας ταξιδεύει στο παρελθόν των σιδηροδρόμων κάνοντας μια διαδρομή στην ιστορία του Ατμοκίνητου Συρμού από το 1869, στον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο του 1904 έως τους σύγχρονους συρμούς επισημαίνοντας την προσφορά τους στο επιβατικό κοινό. Προβολή απεικονίσεων του πρώτου Συρμού ΑΘΗΝΩΝ-ΠΕΙΡΑΙΑ, ασπρόμαυρα πλάνα στα οποία προβάλλεται η κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής και ατμομηχανής, απεικόνιση σε ηλεκτροκίνητο του 1904 και πλάνα σε ηλεκτρικό σιδηρόδρομο και σήραγγα του μετρό της Αθήνας, ασπρόμαυρα πλάνα σε σιδηροδρομικό σταθμό και ατμοκίνητο τρένο να ταξιδεύει τρένο της γραμμής ΑΘΗΝΑ – ΚΟΡΙΝΘΟΣ, πλάνο σε μουσειακό έκθεμα βαγονιού.
00:18:30:00
Ασπρόμαυρα πλάνα με τρένα να μεταφέρουν πρόσφυγες. Ο αφηγητής αναφέρεται στη ενεργή συμμετοχή των τρένων στους σταθμούς της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. .
00:18:57:00
Εξωτερικό και εσωτερικό πλάνο σε κλινάμαξα, σύνθεση του «ΟΡΙΑΝ ΕΞΠΡΕΣ». Ο Δικηγόρος και Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου, ΣΠΥΡΟΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ, βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του τρένου και αναφέρεται στην αναγκαιότητα κατασκευής σιδηροδρομικής γραμμής προς τα σύνορα της χώρας, στην ένωση της ΑΘΗΝΑΣ με τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, στο θρυλικό βαγόνι του «ΟΡΙΑΝ ΕΞΠΡΕΣ» και στα δρομολόγια που πραγματοποιούσε. Ασπρόμαυρα πλάνα σε ατμοκίνητο τρένο
00:19:51:00
Παρουσιάζονται διάφοροι συρμοί που βρίσκονται εκτός λειτουργίας, ο εσωτερικός χώρος της κλινάμαξας του «ΟΡΙΑΝ ΕΞΠΡΕΣ». Ο ΣΠΥΡΟΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ μιλάει για το θρυλικό τρένο που έγινε διάσημο χάρη στο βιβλίο της αγγλίδας συγγραφέως ΑΓΚΑΘΑΣ ΚΡΙΣΤΙ.
00:20:31:00
Πλάνο σε παλιές ταμπέλες σιδηροδρομικών σταθμών και στη συνέχεια πλάνο στον ΣΠΥΡΟ ΦΑΣΟΥΛΑ, ο οποίος βρίσκεται στο εστιατόριο βαγονιού του 1926. Αναφέρεται στις αλλαγές που επέφερε το τρένο στην Ελλάδα, όπως τεχνογνωσία και διευκόλυνση της βιομηχανίας. Ασπρόμαυρα πλάνα σε σιδηροδρομικό σταθμό και σε τρένο που μεταφέρει στρατιώτες.
00:21:01:00
Εξωτερικό πλάνο με τον ΣΠΥΡΟ ΦΑΣΟΥΛΑ να μιλά για την ολοκλήρωση ντιζελοκίνητων και ηλεκτροκίνητων τρένων στην Ελλάδα. Επίσης, αναφέρεται στη δημιουργία ηλεκτροκίνητης γραμμής ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΑΘΗΝΑ.
00:21:53:00
Εξωτερικό και εσωτερικό πλάνο του σιδηροδρομικού σταθμού ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ και του ΑΝΤΩΝΗ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗ, Συμβούλου Επιχειρήσεων και Προέδρου Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου. Αναφέρεται στο Σταθμό που εξυπηρετεί τη σιδηροδρομική συγκοινωνία μεταξύ Πειραιά και Πελοποννήσου και αποτελεί σημείο αναφοράς για την πόλη.
00:22:32:00
Εσωτερικό πλάνο του Σταθμού Πελοποννήσου με τον ΑΝΤΩΝΗ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗ, Σύμβουλο Επιχειρήσεων και Πρόεδρο Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου, ο οποίος κάθεται στην αίθουσα αναμονής. Αναφέρεται στην αρχιτεκτονική της αίθουσας και στις ανάγκες που εξυπηρετεί.
00:23:45:00
Ασπρόμαυρο πλάνο στην πόλη της Αθήνας όπου προβάλλονται τα μέσα μεταφοράς, αρχικά ιππήλατος τροχιόδρομος και κατόπιν ηλεκτροκίνητο τραμ.
00:23:59:00
Πλάνο σε τραμ στο βαγόνι του «ΚΑΟΥΜΠΟΫ» όπου βρίσκεται ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗΣ, Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου. Ο ίδιος κάνει ιστορική αναδρομή του τραμ της Αθήνας. Αρχίζει την αφήγησή του από το δίκτυο ιππήλατων τροχιοδρόμων μετρικού εύρους, δεκαετίας 1880, το ατμήλατο τραμ το 1887 μέχρι το ηλεκτροκίνητο, το 1908, την επέκταση του δικτύου και την κατάργησή του. Επίσης, συγκρίνει το τραμ με τα άλλα μέσα μεταφοράς αναφερόμενος στη μεταφορική ικανότητα και στο κόστος.
00:25:24:00
Ασπρόμαυρα πλάνα του αθηναϊκού τραμ, ενώ, παράλληλα, ο αφηγητής μιλά για τη χρονική περίοδο του 1949, όπου στις Ηνωμένες Πολιτείες έγινε η δίκη των τραμ. Αναφέρεται στην απόφαση του δικαστηρίου και στον επίλογο της πρώτης περιόδου του αθηναϊκού τραμ, το 1953.
00:26:05:00
Πλάνο σε τραμ στο βαγόνι του «ΚΑΟΥΜΠΟΫ» όπου βρίσκεται ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗΣ, Σύμβουλος Επιχειρήσεων και Πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου. Μιλάει για τα ποικίλα μέτρα μεταφοράς και τα συγκρίνει με τα τραμ.Πλάνα με πινακίδες που βρίσκονται στα τραμ.
00:27:21:00
Πλάνα από την ταινία «ΤΕΡΙΡΕΜ» του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΔΟΞΙΑΔΗ. Στη συνέχεια, πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, στο γραφείο του. Μιλά για την ιστορία του αεροπλάνου και την εξέλιξη της αεροπορίας.
00:28:55:00
Ο αφηγητής εξιστορεί τη χρονική περίοδο του 1911, όπου η Ελληνική Κυβέρνηση αναθέτει σε Γάλλους ειδικούς τη δημιουργία της Ελληνικής Αεροπορικής Υπηρεσίας. Επίσης, αναφέρεται στην πρώτη πτήση που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα από τον ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΑΡΓΥΡΟΠΟΥΛΟ. Προβάλλονται απεικονίσεις από τα γεγονότα που εξιστορεί.
00:29:14:00
Πλάνο με τον Μηχανικό Ολυμπιακής Αεροπορίας, ΚΩΣΤΑ ΛΩΜΗ. Μιλά για τον εξοπλισμό των αεροσκαφών, την εξέλιξη των κινητήρων και τη λειτουργία τους.
00:29:47:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στην πρώτη πτήση του Υπολοχαγού ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΜΠΕΡΟ με το υδροπλάνο «ΔΑΙΔΑΛΟΣ», επιτυγχάνοντας νέο παγκόσμιο ρεκόρ, και στη δημιουργία της πρώτης πολεμικής αεροπορικής μονάδας, τον «ΛΟΧΟ ΑΕΡΟΠΟΡΩΝ» με έδρα τη Λάρισα. Προβάλλονται αντίστοιχα πλάνα και απεικονίσεις τις περιόδου που εξιστορείται.
00:30:22:00
Πλάνο με τον Μηχανικό Ολυμπιακής Αεροπορίας, ΚΩΣΤΑ ΛΩΜΗ. για τη συμμετοχή της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας στους: Βαλκανικούς πολέμους, τον Α Παγκόσμιο Πόλεμο και Μικρασιατική Εκστρατεία. Στη συνέχεια, αναφέρεται στη δημιουργία της πρώτης Πολιτικής Αεροπορίας Υ. Ε. Σ. με τη βοήθεια του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, στις μικρότερες που ακολούθησαν και μιλά για τις ανάγκες που εξυπηρετούσαν και για την τελική κατάλυσή τους μετά την κατάληψη της Ελλάδας από τους Γερμανούς.
00:31:25:00
Πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, στο γραφείο του. Αναφέρεται στην εξέλιξη των πολεμικών αεροπλάνων.
00:31:45:00
Πλάνο με τον Αντισμήναρχο, Εκπρόσωπο Τύπου Γ. Ε. Α. ΑΡΗ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ. Αναφέρεται στη συμμετοχή των ελληνικών αεροπλάνων στον ελληνοϊταλικό πόλεμο. Προβολή απεικόνισης με ελληνικά πολεμικά αεροπλάνα.
00:31:54:00
Ο αφηγητής μιλά για την αποστολή των αεροσκαφών και περιγράφει πώς κατάφεραν να ανατρέψουν τα σχέδια του αντίπαλου το 1940. Προβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα από αεροπορικές επιδρομές και στρατιωτικές μονάδες ξηράς.
00:32:28:00
Πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, στο γραφείο του. Μιλάει για την εξέλιξη της πολεμικής αεροπορίας μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και το ξεκίνημα της νέας εποχής, που συνδέθηκε με την κατάκτηση του Διαστήματος.
00:33:09:00
Εξωτερικό πλάνο με τον Αντισμήναρχο, Εκπρόσωπο Τύπου Γ. Ε. Α. ΑΡΗ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ, ο οποίος βρίσκεται μπροστά από αεροθούμενο που έφτασε στην Ελλάδα το 1951. Αναφέρεται στις προσπάθειες εκσυγχρονισμού και αναδιοργάνωσης της πολεμικής αεροπορίας, που ξεκίνησαν το 1951.
00:33:25:00
Πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, στο γραφείο του. Αναφέρεται στην ανακάλυψη του αεροθούμενου στην πολιτική αεροπορία και τις ανάγκες που εξυπηρετούσαν. Προβάλλεται πλάνο με αεροθούμενο πολιτικής αεροπορίας.
00:34:00:00
Πλάνο με τον Μηχανικό Ολυμπιακής Αεροπορίας, ΚΩΣΤΑ ΛΩΜΗ. Αναφέρεται στην πρώτη αεροπορική εταιρία Τ. Α. Ε. που αγοράστηκε από τον ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ ΩΝΑΣΗ και μετονομάστηκε σε ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ.
00:34:36:00
Εξωτερικό πλάνο με τον Αντισμήναρχο, Εκπρόσωπο Τύπου Γ. Ε. Α. ΑΡΗ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ, δίπλα σε αεροθούμενο μαχητικό. Ο ίδιος μιλάει για τον εξοπλισμό της πολεμικής αεροπορίας με αεροθούμενα μαχητικά και αναφέρει τα αεροσκάφη της πρώτης γενιάς. Γίνεται ιδιαίτερος λόγος για το μαχητικό F104, το οποίο αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία του αεροπορικού όπλου, ενώ παράλληλα παρακολουθούμε διαδοχικά πλάνα από το μαχητικό F104.
00:35:25:00
Πλάνο με μαχητικά αεροσκάφη σε πτήση. Ο αφηγητής μιλά για τον εκσυγχρονισμό της πολεμικής αεροπορίας με μαχητικά δεύτερης και τρίτης γενιάς. Στη συνέχεια, αναφέρεται στον εκσυγχρονισμό της πολιτικής αεροπορίας με υπερσύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη. Προβάλλονται αντίστοιχα πλάνα: από τον πύργο ελέγχου, σύγχρονα επιβατικά αεροσκάφη κατά την προσγείωση και απογείωση, εσωτερικό του αεροπλάνου και χώρο πιλοτηρίου. Τέλος, παρακολουθούμε αεροσκάφος σε πτήση.
00:36:34:00
Πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, στο γραφείο του. Εκφράζει την επιθυμία του να γίνει αεροπόρος και την αίσθηση που του δημιούργησε το πέταγμα με ανεμόπτερο. Εμβόλιμο πλάνο με ανεμόπτερο σε πτήση.
00:37:27:00
Προβάλλονται διαδοχικά πλάνα σε αυτοκίνητο αντίκα. Στη συνέχεια, πλάνο με τον Δημοσιογράφο-Εκδότη, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, μέσα σε αυτοκίνητο. Περιγράφει τη χρονική περίοδο του 1920-1939, τη χρυσή εποχή των αγώνων.
00:38:36:00
Ο αφηγητής κάνει αναδρομή σε σημαντικά ιστορικά γεγονότα, όπως το Αλβανικό έπος, η κατοχή, η απελευθέρωση, και τη συσχετίζει με την εξέλιξη των μέσων μεταφοράς. Προβάλλονται ασπρόμαυρα πλάνα της εποχής που εξιστορείται.
00:39:31:00
Ο Δημοσιογράφος-Εκδότης, Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε. , ΚΩΣΤΑ ΚΑΒΒΑΘΑ, μέσα σε αυτοκίνητο αναφέρεται στην παραγωγή του Φόλξβαγκεν και Φορντ Γερμανίας και στις χώρες εκείνες της Ευρώπης που ήταν ήδη βιομηχανικά οργανωμένες. Μιλά για τη παραγωγή των αυτοκινήτων, που έγινε γρήγορα ένας νέος σημαντικός παράγοντας της εθνικής οικονομίας. Ξεχωρίζει τρεις μεγάλες περιόδους σχετικά με την εξέλιξη του αυτοκινήτου και, ολοκληρώνοντας, μιλά για τη μελλοντική αξία του αυτοκινήτου. Παράλληλα προβάλλονται αυτοκίνητα στους δρόμους της Αθήνας,πλάνο σε βιομηχανία αυτοκινήτων, πλάνα με κίνηση στους προαστιακούς δρόμους της πόλης.
00:42:57:00
Ασπρόμαυρο βίντεο όπου προβάλλονται τα μέσα μεταφοράς της εποχής, με μηχανοκίνητο τραμ και αυτοκίνητα παλιού τύπου.
00:43:05:00
Πλάνο με τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ, Αρχιτέκτονα από την Ομάδα Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Μιλάει για τη εμφάνιση των πρώτων ξύλινων λεωφορείων τη δεκαετία του 20, τις πρώτες εταιρείες αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών, μέχρι την επίταξή τους την περίοδο της κατοχής. Στη συνέχεια, αναφέρεται στη δημιουργία των «ΧΑΣΑΝΙΩΤΙΚΩΝ», μετά το τέλος του Εμφυλίου Πολέμου. Εμβόλιμες φωτογραφίες και ασπρόμαυρα πλάνα με λεωφορεία ξύλινα της ιστορικής περιόδου που εξιστορείται.
00:44:55:00
Πλάνο με τον ΑΝΔΡΕΑ ΧΡΟΝΗ, Δικηγόρο και μέλος της Ομάδας Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Περιγράφει την κατασκευή λεωφορείου, μετά την κατοχή, από σιδερά της Κομοτηνής.
00:46:03:00
Πλάνο με τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ, Αρχιτέκτονα από την Ομάδα Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Μιλάει για τη μεγάλη εποχή της μεγάλης αμαξοποιίας, όπου αντικατέστησαν όλα τα λεωφορεία παλαιάς τεχνολογίας, και περιγράφει τον τρόπο κατασκευής. Παράλληλα, παρακολουθούμε πλάνα από τα λεωφορεία της περιόδου που αφηγείται.
00:47:18:00
Πλάνο με τον ΑΝΔΡΕΑ ΧΡΟΝΗ, Δικηγόρο και μέλος της Ομάδας Φίλων παλαιού Λεωφορείο. Καταθέτει διηγήσεις οδηγών σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν στα δρομολόγιά τους. Εμβόλιμες φωτογραφίες από δρομολόγια των λεωφορείων.
00:47:55:00
Πλάνο με τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ, Αρχιτέκτονα από την Ομάδα Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Περιγράφει περιστατικό από το πρώτο δρομολόγιο του Λεωφορείου, σε ορεινό χωριό της Κορινθίας. Παράλληλα, προβάλλονται εμβόλιμες φωτογραφίες.
00:48:40:00
Πλάνο με τον ΑΝΔΡΕΑ ΧΡΟΝΗ, Δικηγόρο και μέλος της Ομάδας Φίλων παλαιού Λεωφορείο. Παρουσιάζει φωτογραφία όπου προβάλλεται το πρώτο Λεωφορείο που πήγε στην Κρήτη και δίπλα του γαϊδουράκια που εκτελούσαν δρομολόγια στα γύρω χωριά.
00:49:34:00
Πλάνο με τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ, Αρχιτέκτονα από την Ομάδα Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Μιλά για τα λεωφορεία «ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ» και «ΦΟΡΤΟΛΕΩΦΟΡΕΙΑ» και το σκοπό που εξυπηρετούσαν. Προβάλλονται εμβόλιμες φωτογραφίες από τα λεωφορεία «ΚΕΝΤΑΥΡΟΥΣ».
00:50:02:00
Πλάνο με τον ΑΝΔΡΕΑ ΧΡΟΝΗ, Δικηγόρο και μέλος της Ομάδας Φίλων παλαιού Λεωφορείο. Μιλά για τα λεωφορεία «ΠΕΡΙΛΗΨΕΙΣ» και τις ανάγκες που εξυπηρετούσαν στην άγονη γραμμή. Επίσης, επισημαίνει το συναισθηματικό δέσιμο των οδηγών με τα οχήματά τους. Προβάλλονται εναλλασσόμενες οικογενειακές φωτογραφίες με φόντο τα παλιά λεωφορεία.
00:51:28:00
Πλάνο με τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ, Αρχιτέκτονα και μέλος της Ομάδας Φίλων παλαιού Λεωφορείου. Αναφέρεται στις αναμνήσεις των νέων από τα παλιά λεωφορεία, επισημαίνοντας τις διαφορές τους από τα σύγχρονα.
00:52:18:00
Πλάνο σε σταθμό λεωφορείου με επιβάτες να αποχαιρετούν συγγενείς και φίλους.
00:52:36:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στην παράλληλη δράση των κλασικών μέσων μεταφοράς, όπως: ΑΡΑΜΠΑΔΕΣ, ΜΕΤΑΓΩΓΙΚΑ, ΔΙΚΥΚΛΑ, ΚΑΡΟΤΣΑΚΙΑ και βαρύτερα οχήματα που το καθένα εξυπηρέτησε το δικό του σκοπό. Παράλληλα, προβάλλονται αντίστοιχα πλάνα κλασικών μέσων μεταφοράς.
00:53:07:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
μέσα μεταφοράς, ναυσιπλοΐα, αεροπορία, εμπορικό ναυτικό, πολεμικό ναυτικό, πολιτική αεροπορία, πολεμική αεροπορία, αστικές συγκοινωνίες, υπεραστικές συγκοινωνίες, λεωφορείο, σιδηρόδρομος
Αναφορές
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΛΦΕΤΑΣ, πλοίαρχος Ε. Ν.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΟΛΦΕΤΑΣ, αντιπρόεδρος Ναυτικού Μουσείου Ελλάδος
ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΟΝΗΣ, μέλος της Ομάδας Φίλων Παλαιού Λεωφορείου
ΑΝΔΡΕΑΣ ΧΡΟΝΗΣ, δικηγόρος
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΠΙΝΗΣ, αρχιτέκτονας από την Ομάδα Φίλων Παλαιού Λεωφορείου
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΒΒΑΘΑΣ, δημοσιογράφος-εκδότης Τεχνικές Εκδόσεις Α. Ε.
ΑΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ, αντισμήναρχος
ΑΡΗΣ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ, εκπρόσωπος τύπου Γ. Ε. Α.
ΚΩΣΤΑΣ ΛΩΜΗΣ, μηχανικός Ολυμπιακής Αεροπορίας
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗΣ, πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗΣ, σύμβουλος επιχειρήσεων
ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ, ωκεανοπόρος
ΣΠΥΡΟΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ, πρόεδρος Συλλόγου Φίλων Σιδηροδρόμου
ΣΠΥΡΟΣ ΦΑΣΟΥΛΑΣ, δικηγόρος
«ΕΥΓΕΝΙΟΣ ΕΥΓΕΝΙΔΗΣ», εκπαιδευτικό ιστιοφόρο
«ΤΕΡΙΡΕΜ», ταινία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Έρευνα – Σκηνοθεσία:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΟΓΕΡΟΝΤΑΚΗΣ
Διευθυντής Παραγωγής:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εκτέλεση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Μουσική Επιμέλεια:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηχοληψία:
ΘΑΝΟΣ ΣΚΟΠΕΛΙΤΗΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Οπερατέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΟΥΛΙΔΗΣ
Ευχαριστούμε θερμά:
Τον Σύλλογο Φίλων Σιδηροδρόμου:
ΑΝΤΩΝΗ ΦΙΛΙΠΠΟΥΠΟΛΙΤΗ
ΣΠΥΡΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟ
ΣΠΥΡΟ ΦΑΣΟΥΛΑ
Το Ναυτικό Μουσείο Ελλάδας
Και τους
Υποναύαρχο ε. α. ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΛΛΙΕΡΟ
Πλοίαρχο ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΟΛΦΕΤΑ
Το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας
Και τους
Αντισμήναρχο ΑΡΗ ΣΤΑΜΑΤΙΟΥ
Επισμηναγό ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΑΝΟ
Την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας
Και την
Κ. ΕΦΗ ΜΗΤΑΚΟΥ
Την Υπηρεσία Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας
Και τον
ΠΑΥΛΟ ΖΟΥΛΑΚΗ
Την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
Και τον
ΚΩΣΤΑ ΛΩΜΗ
Τον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος
Και τους
Κ. ΕΛΕΝΗ ΡΟΥΦΑΓΑΛΗ
Κ. ΓΙΑΝΝΟΓΛΟΥ
Τα Ελληνικά Ναυπηγεία Α.Ε.
Και την
Κ. ΝΤΑΝΙΕΛ ΦΑΙΔΡΑ ΕΦΡΑΙΜΙΔΟΥ
Την Ι.Ε. ΚΟΝΤΕΛΛΗΣ Α. Ε.
Την ΣΑΡΑΚΑΚΗΣ Α.Ε.Β.Ε.
Τον ΚΥΡΙΑΚΟ ΠΙΠΙΝΗ
Και τον ΜΑΝΟ ΔΗΜΟΓΕΡΟΝΤΑΚΗ
Εργαστήρια:
CINETIC
Copyright:
ERT S.A. 1998
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:53:55:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009