ΣΙΝΕΜΑ ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ – ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
0000006657
Με αφορμή την επέτειο για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του κινηματογράφου, σε αυτό το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται οι απόψεις ελλήνων σκηνοθετών για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006657
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΣΙΝΕΜΑ ΕΚΑΤΟ ΧΡΟΝΙΑ – ΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ
Χρονολογία Παραγωγής
1996
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Με αφορμή την επέτειο για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του κινηματογράφου, σε αυτό το επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται οι απόψεις ελλήνων σκηνοθετών για το παρόν και το μέλλον του ελληνικού κινηματογράφου.
Περιγραφή Περιεχομένου
Συζήτηση για τον ελληνικό κινηματογράφο στην εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ. Οι ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΚΗΣ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΣΙΩΛΗΣ, ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΛΑΜΠΡΟΣ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, ΔΗΜΟΣ ΘΕΟΥ, ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ και άλλοι, παραθέτουν τις απόψεις τους για τον ελληνικό κινηματογράφο. Μιλούν για τα προβλήματα του κινηματογράφου στην Ελλάδα, τις δυσκολίες χρηματοδότησης, τη σχέση κράτους και κινηματογράφου, αλλά και για τους λόγους για τους οποίους κάνουν ταινίες. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από ταινίες τους.
Τίτλοι αρχής.
00:00:53:00
Πλάνα από κινηματογραφικές ταινίες.
00:01:52:00
Πλάνα από τα γυρίσματα της ταινίας «ΤΟ ΤΑΞΕΙΔΙ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΟΣ» (1977) καθώς ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ (κινηματογραφιστής) μιλάει για την αναγκαιότητα της ύπαρξης του κινηματογράφου.
00:02:52:00
Πλάνα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ να αναλύει τους λόγους που τον ώθησαν να γυρίσει ταινίες.
00:03:55:00
Πλάνα του ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΣΙΛΙΩΝΗ. Αναφέρει την άποψή του ότι ο κινηματογραφιστής πρέπει να δουλεύει κάθε μέρα.
00:04:22:00
Πλάνα του ΝΙΚΟΥ ΠΕΡΑΚΗ. Αναφέρει ότι έχει εννέα χρόνια να κάνει δική του ταινία.
00:05:10:00
Πλάνο από την ξένη ταινία του ΝΙΚΟΥ ΠΕΡΑΚΗ «ΜΠΟΜΠΑΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΑΝΙΝΙ» (1976). Η αφηγήτρια αναφέρεται στα έργα του ΠΕΡΑΚΗ κατά χρονολογική σειρά και παρουσιάζονται πλάνα από τις ταινίες «ΑΡΠΑΚΟΛΑ», «ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ», «ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ».
00:06:43:00
Πλάνο του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ καθώς εξηγεί ότι πριν από κάποια χρόνια οι κινηματογραφιστές έκαναν ταινίες για βιοποριστικούς λόγους.
00:07:44:00
Πλάνο από γυρίσματα ταινίας.
00:07:56:00
Πλάνο από ταινίες του Ν. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στο ιδιαίτερο ύφος που έχει δημιουργήσει ο Ν. ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ.
00:08:35:00
Πλάνο του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΙΔΗ, ο οποίος αναφέρεται σε ορισμένους καλούς σκηνοθέτες της εποχής, τονίζοντας ότι το κινηματογραφικό έδαφος ήταν, ουσιαστικά, ανέπαφο.
00:09:26:00
Πλάνο από την ταινία « ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΒΑ2037» του 1975.
00:10:13:00
Πλάνα με τον ΝΙΚΟ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ. Αναφέρεται στη θεματολογία των ταινιών και στο γεγονός ότι οι κινηματογραφιστές έπρεπε να εκτελούν και χρέη παραγωγών.
00:11:27:00
Πλάνα με τον ΣΤΑΥΡΟ ΤΣΙΩΛΗ που αναφέρεται σε παραγωγούς-σκηνοθέτες. Παράλληλα, η αφηγήτρια αναφέρεται στην επαγγελματική πορεία του. Παρουσιάζονται πλάνα από την ταινία του «Ο ΜΙΚΡΟΣ ΔΡΑΠΕΤΗΣ» (1968).
00:13:25:00
Πλάνο με τον ΣΤΑΥΡΟ ΤΣΙΩΛΗ που αναφέρεται στα προβλήματα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.
00:14:55:00
Πλάνα των ΠΑΝΤΕΛΗ ΒΟΥΛΓΑΡΗ, ΛΑΜΠΡΟΥ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΡΗΓΟΡΗ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ. Συζητούν για τα προβλήματα του κινηματογράφου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο αιώνιο πρόβλημα κράτους-κινηματογράφου.
00:16:32:00
Πλάνα από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1967 και την απονομή βραβείων.
00:16:50:00
Πλάνα με τον ΘΕΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ (1984) καθώς μιλάει για την καταφυγή στο κράτος για χρηματοδότηση, που ταυτόχρονα όμως ενέχει τον κίνδυνο μιας ελεγχόμενης κινηματογραφίας.
00:17:39:00
Πλάνο-κάρτα με την επιγραφή «12 χρόνια αργότερα»
00:17:42:00
Πλάνα με τον Γ. ΠΕΡΑΚΗ καθώς μιλάει για τη χρηματοδότηση των ταινιών από το Κέντρο Ελληνικού Κινηματογράφου. Στη συνέχεια, πλάνα από δημοσιεύματα εφημερίδων καθώς η αφηγήτρια εξηγεί ότι τα τηλεοπτικά κανάλια πρέπει να καταβάλλουν το 1, 5% των εσόδων τους για την παραγωγή ταινιών, πράγμα όμως που δε συμβαίνει.
00:18:39:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ. Εξηγεί τους φόβους του, μόλις έμαθε ότι ο Θ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ανέλαβε διευθυντής του κινηματογράφου στην Ελλάδα. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από αποκόμματα εφημερίδων που αναφέρονται σε αυτό το γεγονός.
00:20:35:00
Πλάνο από την ταινία «ΤΑΞΕΙΔΙ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΟΣ (1977) ενώ η αφηγήτρια αναρωτιέται για όσα βλέπει ο ίδιος ο σκηνοθέτης, όταν παρακολουθεί τις ταινίες του.
00:21:28:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΥ που εξηγεί ότι παρακολουθώντας τις ταινίες του βλέπει μόνο τα λάθη.
00:21:45:00
Πλάνο του ΝΙΚΟΥ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗ ενώ εξηγεί ότι η καλύτερη ταινία του ήταν η «ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΒΑ2037». Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από την ταινία.
00:23:33:00
Πλάνα από ταινίες διαφορετικών δεκαετιών.
00:24:03:00
Πλάνα του ΔΗΜΟΥ ΘΕΟΥ. Εξηγεί τους λόγους που συνεχίζει να κάνει τη δουλειά του μοντέρ. Συνεχίζει την αναφορά του στην κρίση που περνάει ο κινηματογράφος εξαιτίας της τηλεόρασης.
00:25:29:00
Πλάνα από την πρώτη κινηματογραφική ταινία του ΔΗΜΟΥ ΘΕΟΥ με τίτλο «ΚΙΕΡΙΟΝ» (1968-1970). Εμφανίζονται ηθοποιοί σε μικρούς ρόλους οι: ΤΩΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ, ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΩΣΤΑΝΤΑΡΑΚΟΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΦΕΡΡΗΣ, ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, ΚΩΣΤΑΣ ΣΦΗΚΑΣ, ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ, ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ.
00:27:11:00
Πλάνα στον ΔΗΜΟ ΘΕΟ καθώς αναφέρεται στην έλλειψη ελευθερίας έκφρασης του κινηματογράφου, γιατί όλα είναι κρατικοποιημένα και ελεγχόμενα.
00:27:53:00
Πλάνα του ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΣΙΩΛΗ. Μιλάει για το σκληρό χώρο του κινηματογράφου και για το θάνατο των ΤΑΚΗ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΛΑΜΠΡΟΥ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΑΚΑΛΟΠΟΥΛΟΥ, ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΡΝΕ, ΤΩΝΙΑΣ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ, ΦΡΙΝΤΑΣ ΛΙΑΠΑ, ΑΛΕΞΗ ΜΠΙΣΤΙΚΑ. Παράλληλα πλάνα των παραπάνω.
00:29:23:00
Πλάνα του ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΣΙΩΛΗ καθώς αναφέρεται στην αποφασιστικότητα που πρέπει να διαθέτει κάποιος, αν θέλει να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο.
00:29:45:00
Η αφηγήτρια αναρωτιέται πώς βλέπουν οι νέοι σκηνοθέτες τα προβλήματα του σινεμά.
00:30:06:00
Πλάνα με τον ΠΕΡΙΚΛΗ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ καθώς εξηγεί ότι όλα τα επάγγελματα έχουν προβλήματα.
00:30:46:00
Πλάνα του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΚΑΡΚΑΝΕΒΑΤΟΥ καθώς αναφέρεται στη διαφορετική αντιμετώπιση των προβλημάτων. Πλάνα από την ταινία «FRAGILE»
00:33:09:00
Πλάνα από την ταινία «ΤΟΠΟΣ» (1985) της ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑΣ ΑΓΓΕΛΙΔΗ καθώς η ίδια αναφέρει ότι κάνοντας κινηματογράφο υλοποιεί τα όνειρά της.
00:34:37:00
Πλάνο του ΠΕΡΙΚΛΗ ΧΟΥΡΣΟΓΛΟΥ καθώς εξηγεί ότι αυτό που τον ωθεί να δημιουργήσει είναι οι εικόνες. Πλάνα από τις ταινίες «ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ» και «ΣΤΥΛ».
00:36:52:00
Πλάνο της ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ καθώς μιλάει για την αλλαγή των κινηματογραφικών ταινιών. Αναφέρεται στην ταινία του ΑΝΤΩΝΗ ΚΟΚΚΙΝΟΥ.
00:37:50:00
Πλάνα από τα γυρίσματά της, αλλά και από την ίδια την κινηματογραφική ταινία «ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ» καθώς ο σκηνοθέτης της ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ αναφέρεται στην απρόσμενη επιτυχία της ταινίας και στην αναγκαιότητα να δημιουργήσεις και να εκφραστείς μέσω της ταινίας.
00:40:00:00
Πλάνα με τον ΤΑΚΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ καθώς μιλάει για τους λόγους που κάνει κινηματογράφο.
00:41:11:00
Πλάνα από την ταινία «VERA CRUZ» του 1989.
00:42:27:00
Πλάνο του ΤΑΚΗ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗ καθώς αναφέρεται στην τέχνη του κινηματογράφου και τα οράματά του.
00:43:16:00
Πλάνα με την ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ. Μιλά για την επιμονή να κάνει σινεμά παρόλο που παρουσιάζονται πολλά εμπόδια. Παράλληλα, πλάνα από την πρεμιέρα της ταινίας της «ΜΕ ΜΙΑ ΚΡΑΥΓΗ».
00:44:45:00
Πλάνα από την ταινία «ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ» του 1990.
00:45:05:00
Αλλαγή ενότητας: «ΤΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ».
00:45:08:00
Πλάνα με τον ΒΑΣΙΛΗ ΒΑΦΕΑ καθώς αναφέρει την άποψη ότι η ιστορία του κινηματογράφου είναι συγκριτικά μικρή σε σχέση με αυτή του θεάτρου.
00:46:41:00
Πλάνα από τις ταινίες του ΒΑΦΕΑ καθώς η αφηγήτρια τον ρωτάει πώς ένιωσε με την πρώτη του ταινία.
00:47:02:00
Πλάνα από την ταινία «ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ» καθώς ο ΒΑΦΕΑΣ εξηγεί τους διάφορους ρόλους που έπαιξε στην ταινία του. Επίσης, πλάνα από την ταινία «Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ» (1984).
00:50:17:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
παραστασιακές τέχνες, κινηματογράφος, σκηνοθέτης, ελληνικός κινηματογράφος, διανομή, κινηματογραφική παραγωγή, κρατική επιχορήγηση
Αναφορές
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΝΟΥΣΟΠΟΥΛΟΣ, σκηνοθέτης
ΝΙΚΟΣ ΠΕΡΑΚΗΣ, σκηνοθέτης
ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΣΙΩΛΗΣ, σκηνοθέτης
ΝΙΚΟΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΗΣ, σκηνοθέτης
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ, σκηνοθέτης
ΛΑΜΠΡΟΣ ΛΙΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, σκηνοθέτης
ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ, σκηνοθέτης
ΔΗΜΟΣ ΘΕΟΥ, σκηνοθέτης
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ, σκηνοθέτης
ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΦΕΑΣ, σκηνοθέτης
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ, σκηνοθέτις
ΤΑΚΗΣ ΣΠΥΡΙΔΑΚΗΣ, σκηνοθέτης
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΡΚΑΝΕΒΑΤΟΣ, σκηνοθέτης
ΑΝΤΟΥΑΝΕΤΑ ΑΓΓΕΛΙΔΗ, σκηνοθέτις
«ΚΙΕΡΙΟΝ», ταινία
«FRAGILE», ταινία
«ΤΟΠΟΣ», ταινία
«ΜΕ ΜΙΑ ΚΡΑΥΓΗ», ταινία
«ΤΟ ΤΑΞΕΙΔΙ ΤΟΥ ΜΕΛΙΤΟΣ», ταινία
«ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ», ταινία
«Ο ΕΡΩΤΑΣ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ», ταινία
«ΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ», ταινία
«ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ», ταινία
«VERA CRUZ», ταινία
«ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΔΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ», ταινία
«ΣΤΥΛ», ταινία
«ΕΥΡΙΔΙΚΗ ΒΑ2037», ταινία
«Ο ΜΙΚΡΟΣ ΔΡΑΠΕΤΗΣ», ταινία
«ΜΠΟΜΠΑΣ ΚΑΙ ΠΑΓΚΑΝΙΝΙ», ταινία
«ΑΡΠΑΚΟΛΑ», ταινία
«ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ», ταινία
«ΒΙΟΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΙΑ», ταινία
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ, φορέας πολιτισμού
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΚΟΥ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΟΥΤΑΛΟΥ
Μουσικός επιμελητής:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΚΥΡΙΑΚΗ ΑΝΔΡΕΟΥ
Βοηθός οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΕΥΘΥΜΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Οπερατέρ:
ΘΟΔΩΡΟΣ ΜΑΡΓΚΑΣ
Μοντάζ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΕΛΙΔΟΝΑΚΗΣ
Βοηθός παραγωγής:
ΑΡΓΥΡΗΣ ΠΑΠΑΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:38:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
08/10/2011