ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ (NELLYS)
0000006643
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των Γιώργου και Ηρώς Σγουράκη, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό και κοινωνικό χώρο. Αυτό το επεισόδιο παρουσιάζει τη ζωή και το έργο της φωτογράφου ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006643
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ
ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ (NELLYS)
Χρονολογία Παραγωγής
1994
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των Γιώργου και Ηρώς Σγουράκη, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό και κοινωνικό χώρο. Αυτό το επεισόδιο παρουσιάζει τη ζωή και το έργο της φωτογράφου ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της εκπομπής «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» είναι αφιερωμένο στη φωτογράφο ΕΛΛΗ ΣΟΥΓΙΟΥΛΤΖΟΓΛΟΥ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ (γεν. 1899-θαν. 1998), γνωστή από την καλλιτεχνική υπογραφή της ως NELLY’S. Η φωτογράφος μιλάει για την καταγωγή της από το Αϊδίνι της Μικράς Ασίας, την οικογένειά της και τα σχολικά της χρόνια. Αφηγείται τα βιώματά της από την καταστροφή της πόλης του Αϊδινίου από τους Τούρκους, καθώς και της καταστροφής της Σμύρνης όπου είχαν εγκατασταθεί οι γονείς της ενώ η ίδια βρισκόταν για σπουδές στη Γερμανία. Αναφέρεται στις σπουδές της στη φωτογραφία, στη Δρέσδη της Γερμανίας, κοντά στον διάσημο φωτογράφο της εποχής ΟΥΓΚΟ ΕΡΦΟΥΡΤ και τον ΦΡΑΝΤΣ ΦΙΛΝΤΕΡ. Επιστρέφοντας στην Ελλάδα το 1924, άνοιξε το πρώτο της φωτογραφικό στούντιο στην οδό Ερμού. Ασχολήθηκε με φωτογραφίσεις σημαντικών προσωπικοτήτων και γεγονότων της εποχής, τις οποίες εξιστορεί στην εκπομπή. Η αφήγησή της επικεντρώνεται στη γυμνή φωτογράφιση της Ρωσίδας χορεύτριας ΜΟΝΑ ΠΑΊΒΑ με φόντο τον Παρθενώνα, ιδιαίτερα τολμηρή για εκείνα τα χρόνια, καθώς και στα πορτρέτα του βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ Β΄, του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ και του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Ανέλαβε επίσης να φωτογραφίσει τις Δελφικές Εορτές του ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και της γυναίκας του ΕΥΑΣ ΠΑΛΜΕΡ, το 1927. Στη συνέχεια, σχολιάζει την εμπειρία της από τη δουλειά της στην ελληνική επαρχία, καθώς και το έργο της που αφορά στη συγκριτική παρουσίαση ρεαλιστικών πορτρέτων ανθρώπων και αγαλμάτων αρχαίων θεών ως απόδειξης της φυλετικής συνέχειας του ελληνισμού. Τέλος, αφηγείται τη γνωριμία και τη συνεργασία με το σύζυγό της ΑΓΓΕΛΟ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ εστιάζοντας στις φωτογραφίες που αποτύπωσε ο ίδιος στο Άγιο Όρος. Δείγματα του έργου της φωτογράφου προβάλλονται καθ’ όλη τη διάρκεια της εκπομπής.
Τίτλοι αρχής.
00:01:32:00
Πλάνο φακού φωτογραφικής μηχανής.
00:01:34:00
Πλάνο παλαιάς φωτογραφικής μηχανής.
00:01:43:00
Πλάνα φωτογραφιών της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ με τοπική παραδοσιακή ενδυμασία και σε προχωρημένη ηλικία να εξετάζει φωτογραφίες.
00:01:55:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ σε σαλόνι οικίας να αναφέρει ότι κατάγεται από το ΑΪΔΙΝΙ της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ και ότι ανήκε σε εξαμελή οικογένεια. Προσθέτει ότι δεν πήγε σε Δημοτικό Σχολείο, αλλά λάμβανε κατ οίκον μαθήματα, ενώ ακολούθως πήγε στο ΟΜΗΡΕΙΟ Γυμνάσιο και μάθαινε τη γαλλική γλώσσα στο γαλλικό σχολείο των Καλογραιών. Εμβόλιμες οικογενειακές φωτογραφίες από τη σχολική ζωή.
00:02:56:00
Πλάνα φωτογραφιών από το ΑΪΔΙΝΙ.
00:03:15:00
Πλάνα υποστολής της ελληνικής σημαίας και έπαρσης της τουρκικής στο Διοικητήριο της ΣΜΥΡΝΗΣ, κατεστραμμένων κτηρίων και προσφύγων. Ακούγεται η ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στην καταστροφή του ΑΪΔΙΝΙΟΥ από τους ΤΟΥΡΚΟΥΣ.
00:03:49:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρει ότι πήγε στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ για σπουδές ζωγραφικής και πιάνου, αλλά μεσολάβησε η Μικρασιατική καταστροφή και ξεκληρίστηκε η οικογένειά της.
00:04:00:00
Πλάνα από την καμένη ΣΜΥΡΝΗ, τη φυγή και το θρήνο των προσφύγων.
00:04:23:00
Πλάνα φωτογραφιών της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ. Ακούγεται η ίδια να αναφέρει ότι εξαιτίας της καταστροφής αποφάσισε να στραφεί προς τη σπουδή της φωτογραφίας, με την άδεια του πατέρα της (εμβόλιμη φωτογραφία του). Προσθέτει ότι ο Έλληνας πρόξενος της συνέστησε τον ΕΦΟΡΤ (εμβόλιμες φωτογραφίες του), τον οποίο χαρακτηρίζει ως τον τότε καλύτερο φωτογράφο, δίπλα στον οποίο και μαθήτευσε.
00:05:50:00
Πλάνα με φωτογραφίες δωματίων και προσωπογραφιών. Ακούγεται η ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρει ότι μετά τις σπουδές της στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ ήλθε στην ΑΘΗΝΑ και άνοιξε φωτογραφείο στην οδό ΕΡΜΟΥ.
00:06:16:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στην έλευση και τις παραστάσεις της διάσημης χορεύτριας ΜΟΝΑ ΠΑΪΒΑ, από την οποία ζήτησε να την φωτογραφίσει. Επειδή όμως το στούντιό της ήταν μικρό, σκέφθηκε να την φωτογραφίσει στην ΑΚΡΟΠΟΛΗ των ΑΘΗΝΩΝ, και μάλιστα γυμνή, καθώς θαύμασε το καλλίγραμμο σώμα της. Εμβόλιμα πλάνα από το μνημείο της ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ.
00:08:16:00
Πλάνα φωτογραφιών της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ και της γυμνής ΜΟΝΑ ΠΑΪΒΑ ανάμεσα στις κολώνες των μνημείων, καθώς και κάποιες αντίστοιχες νεαρού άνδρα.
00:08:56:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στην επίσκεψη της ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, η οποία της ζήτησε να φωτογραφίσει τις ΩΚΕΑΝΙΔΕΣ στις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ.
00:09:11:00
Πλάνα φωτογραφιών από τις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΕΟΡΤΕΣ. Ακούγεται η ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στις εμπειρίες της από τη σχετική φωτογράφιση, στην επιτυχία των εορτών και στην οικονομική ενίσχυση της οικογένειας ΜΠΕΝΑΚΗ για τη διοργάνωση των δεύτερων ΔΕΛΦΙΚΩΝ ΕΟΡΤΩΝ, καθώς το ζεύγος ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ είχε ξοδέψει όλα του τα χρήματα στις πρώτες.
00:10:42:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στη φωτογράφιση του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ με τη μεσολάβηση της ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και στη σχετική αφιέρωση του ποιητή, καθώς του άρεσαν οι φωτογραφίες. Εμβόλιμες σχετικές φωτογραφίες.
00:11:45:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στη φωτογράφιση του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ μετά από ασθένειά του. Εμβόλιμες σχετικές φωτογραφίες.
00:12:15:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται στη φωτογράφιση του Βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟΥ για τη διανομή της φωτογραφίας του στα δημόσια κτήρια. Αναφέρει ότι η φωτογράφιση έγινε σε πρόχειρο χώρο πάνω σε σκαμνάκι, καθώς το χώρο που επέλεξε εντός του ανακτόρου τον είχε καταλάβει άλλος συνάδελφός της. Εμβόλιμες σχετικές φωτογραφίες.
00:17:55:00
Πλάνα φωτογραφιών της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ επί το έργω και άλλες από τη ζωή στην ελληνική επαρχία. Ακούγεται η ίδια να αναφέρεται στις δυσκολίες που αντιμετώπισε από την έλλειψη προόδου.
00:18:58:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ που αναφέρεται στη αρχική βούλησή της να μην παντρευτεί, προκειμένου να είναι ανεξάρτητη, αλλά στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ γνώρισε το σύζυγό της που σπούδαζε μουσική και εκτιμώντας το σπάνιο χαρακτήρα του παντρεύτηκαν. Έπειτα αυτός αποφάσισε να τη βοηθήσει και της έμαθε άριστα τη φωτογραφική τέχνη. Περιγράφει την αποστολή του στο ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ. Εμβόλιμες σχετικές φωτογραφίες των δύο προσώπων, από τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, το γάμο τους και την οικογενειακή τους ζωή.
00:22:18:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να συνομιλεί σε σαλόνι οικίας με νεαρό άνδρα και γυναίκα. Ακούγεται η ίδια να αναφέρεται στην αξιολόγηση των φωτογραφιών του ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ από τον ΑΛΕΞΗ ΣΑΒΒΑΚΗ.
00:22:58:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να αναφέρεται σε δημοσίευμα της εφημερίδας TIMES του ΛΟΝΔΙΝΟΥ περί της μη εθνικής συνέχειας των σύγχρονων ΕΛΛΗΝΩΝ από τους αρχαίους προγόνους τους, στη σχετική οργή της και στο φωτογραφικό έργο της που παραλληλίζονται πρόσωπα σύγχρονων ΕΛΛΗΝΩΝ με αρχαιοελληνικά αγάλματα, για να αποδειχθεί η καταφανής ομοιότητα. Εμβόλιμες σχετικές φωτογραφίες.
00:24:02:00
Πλάνα φωτογραφιών από πρόσωπα στην ελληνική επαρχία.
00:24:55:00
Πλάνο της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ να υπογράφει σε βιβλίο.
00:25:09:00
Πλάνο της υπογραφής της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ σε βιβλίο.
00:25:20:00
Πλάνο φωτογραφίας της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ.
00:25:25:00
Πλάνο παλαιάς φωτογραφικής μηχανής.
00:25:30:00
Πλάνα φωτογραφιών από τα μνημεία της ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ.
00:25:44:00
Πλάνα φωτογραφιών της ΕΛΛΗΣ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ. Ακούγεται η ίδια να αναφέρεται στην καταγωγή της από το ΑΪΔΙΝΙ και στην οικογένειά της.
00:26:36:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ, βιογραφία, φωτογράφοι, φωτογραφία, προσωπογραφίες
Αναφορές
ΕΛΛΗ ΣΕΡΑΪΔΑΡΗ, φωτογράφος
ΟΥΓΚΟ ΕΡΦΟΥΡΤ, φωτογράφος
ΜΟΝΑ ΠΑΪΒΑ, χορεύτρια
ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β΄, βασιλιάς των Ελλήνων
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΛΑΜΑΣ, ποιητής
ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, σύζυγος του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, πολιτικός
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΑΣΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ, ΑΪΔΙΝΙΟ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΚΡΙΔΑΣ
Παραγωγός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Ειδική Συνεργασία:
ΑΛΕΞΗΣ ΣΑΒΒΑΚΗΣ
Καλλιτεχνική Επιμέλεια:
ΡΟΥΣΣΕΤΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΗΣ
Μουσική Σήματος:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Φωτογραφία:
ΣΤΑΘΗΣ ΓΚΟΒΑΣ
Μοντάζ-Μίξη Ήχου:
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΣΤΑΚΗΣ
Ηχοληψία:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΝΙΚΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΒΕΛΑΣ
Μαγνητοσκόπηση-Τεχν. Επεξεργασία:
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΠΑΡΑΓΩΓΕΣ
Μεταγραφή-Telecine:
VIDEOPRESS
Κινηματογραφικά Εργαστήρια:
SKLAVIS STUDIO
Ηλεκτρονικοί Τίτλοι:
ΑΡΧΕΙΟ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΟΛΓΑ ΚΑΥΚΑΛΑ
Συντονισμός Παραγωγής:
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΜΑΡΑΒΕΛΑΚΗ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
Απευθύνονται ευχαριστίες για τη συνεργασία στους:
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΦΑΝΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Copyright ET-2 1994
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:28:02:24
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
28/07/2011