Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
0000006608
Επεισόδιο αφιερωμένο στην μουσική στον κινηματογράφο. Άνθρωποι του κινηματογράφου μιλούν για τα είδη της κινηματογραφικής μουσικής, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τη λειτουργική αξία της μουσικής στο αφηγηματικό πλαίσιο μιας κινηματογραφικής ταινίας. Επίσης γίνεται αναφορά σε συνθέτες και μουσικούς που συνέδεσαν το όνομά τους με την κινηματογραφική δημιουργία.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006608
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ
Χρονολογία Παραγωγής
2001
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Επεισόδιο αφιερωμένο στην μουσική στον κινηματογράφο. Άνθρωποι του κινηματογράφου μιλούν για τα είδη της κινηματογραφικής μουσικής, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, τη λειτουργική αξία της μουσικής στο αφηγηματικό πλαίσιο μιας κινηματογραφικής ταινίας. Επίσης γίνεται αναφορά σε συνθέτες και μουσικούς που συνέδεσαν το όνομά τους με την κινηματογραφική δημιουργία.
Περιγραφή Περιεχομένου
Αναφορά από την εκπομπή ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ στη μουσική του κινηματογράφου, τα είδη της, τα χαρακτηριστικά της, τις λειτουργίες της και τους δημιουργούς της. Ο σκηνοθέτης ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΑΝΟΣ μιλά για το ρόλο του πιανίστα στο βωβό κινηματογράφο. Ο συγγραφέας ΚΩΣΤΑΣ ΜΥΛΩΝΑΣ μιλά για το ρόλο της μουσικής στις βουβές ταινίες, το LIGHT MOTIVE στη μουσική του σινεμά, τη ρεαλιστική μουσική και τις λειτουργίες της, τη μιμητικότητα της μουσικής με σκοπό την ενίσχυση των οπτικών εντυπώσεων και τη μετάβαση στον ομιλούντα κινηματογράφο. Ο σκηνοθέτης ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΑΜΠΑΣ αναφέρεται σε μεγάλους συνθέτες και σκηνοθέτες που εργάστηκαν για τον κινηματογράφο, τη μουσική παραγωγή της κινηματογραφικής βιομηχανίας, το χαρακτήρα της μουσικής στις ταινίες του ’50 και του ’60 και τη νεορεαλιστική σχολή του ιταλικού κινηματογράφου σε αντιδιαστολή με την αμερικάνικη ματιά. Ο σκηνοθέτης ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΣ μιλά για διάσημα δίδυμα σκηνοθετών – συνθετών, τη δυναμική του τραγουδιού σε αντιδιαστολή με τη μουσική χωρίς λόγια και την ηλεκτρονική μουσική στον κινηματογράφο.
Τίτλοι αρχής.
00:00:51:00
Μουσικοί ορχήστρας που πάνε να πάρουν τις θέσεις τους. Ακούγονται κουρδίσματα.
00:01:15:00
Κοντινά πλάνα μηχανής προβολής κινηματογράφου. (μουσική)
00:01:39:00
Πιανίστας παίζει. Στο βάθος φαίνονται εικόνες βωβού κινηματογράφου.
00:02:05:00
Κοντινό στο σκηνοθέτη ΝΙΚΟ ΠΛΑΤΑΝΟ σε καθίσματα κινηματογράφου. Παρεμβάλλονται πλάνα του πιανίστα και του έργου. Μιλά για το ρόλο του πιανίστα στο βωβό κινηματογράφο.
00:03:20:00
Πιανίστας παίζει. Στο βάθος φαίνονται εικόνες βωβού κινηματογράφου, εναλλάσσεται κοντινό πλάνο του συγγραφέα ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Μιλά για το ρόλο της μουσικής στις βουβές ταινίες και τη μετάβαση στον ομιλούντα κινηματογράφο.
00:04:37:00
Πλάνα από την ταινία «ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΕΦΣΚΙ» του 1938. Ακολουθεί κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ ο οποίος μιλά για την εικόνα, τον ήχο και κυρίως τη μουσική ως στοιχεία της απεικόνισης αλλά και της υπέρβασης της πραγματικότητας. Παρακολουθούμε πλάνα από την ταινία «ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ», γυρισμένη το 1940 με πρωταγωνιστή τον ΤΣΑΡΛΙ ΤΣΑΠΛΙΝ.
00:07:33:00
Ο σκηνοθέτης ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΑΜΠΑΣ μπροστά σε κονσόλα. Εναλλάσσονται φωτογραφίες από αφίσες σινεμά, παρτιτούρες. Μιλά για τη μουσική παραγωγή της κινηματογραφικής βιομηχανίας. Αναφέρεται στους ΑΛΦΡΕΝΤ ΝΙΟΥΜΑΝ και ΜΑΚ ΣΤΑΪΝΕΡ.
00:08:50:00
Πλάνα από την ταινία ΚΙΝΓΚ – ΚΟΝΓΚ του 1933. (φυσικός ήχος)
00:09:43:00
Κοντινό πλάνο του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Παρεμβάλλονται κινούμενα σχέδια. Μιλά για τη μιμητικότητα της μουσικής με σκοπό την ενίσχυση των οπτικών εντυπώσεων σε αντιδιαστολή με την εκφραστική δύναμή της.
00:11:12:00
Ο σκηνοθέτης ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΑΜΠΑΣ μπροστά σε κονσόλα. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες του συνθέτη ΜΠΕΡΝΑΝΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ. Μιλά για το συνθέτη και για το ιδιαίτερο έργο του.
00:12:15:00
Πλάνα από την ταινία «ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ» του 1941.
00:12:40:00
Φωτογραφίες του ΜΠΕΡΝΑΝΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ. Η φωνή του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ μιλά για τις επιτυχίες και τη συνεργασία του συνθέτη με τον ΧΙΤΣΚΟΚ.
00:13:04:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Σκιαγραφεί την προσωπικότητα του ΜΠΕΡΝΑΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ.
00:13:49:00
Παρτιτούρες και γρήγορα πλάνα από το έργο «ΨΥΧΩ» του ΧΙΤΣΚΟΚ. (μουσική)
00:14:11:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλά για τη τέχνη του ΜΠΕΡΝΑΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ.
00:14:41:00
Κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Μιλά για το LIGHT MOTIVE στη μουσική του σινεμά και χαρακτηρίζει τον ΒΑΓΚΝΕΡ ως πρόδρομο της μουσικής κινηματογράφου.
00:15:21:00
Πλάνα της ταινίας «Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ». Παρεμβάλλεται κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ, ο οποίος μιλά για το συνθέτη της ταινίας «ΟΝΤΩΝ ΚΑΡΑΣ» και τον τρόπο με τον οποίο μεταφέρει το κλίμα της εποχής.
00:16:18:00
Κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Εξηγεί τι είναι και πώς λειτουργεί το LIGHT MOTIVE, αναφέρεται στην ταινία «ΑΜΑΡΚΟΡΝΤ» του ΦΕΛΙΝΙ.
00:17:12:00
Πλάνα της ταινίας «ΑΜΑΡΚΟΡΝΤ» του ΦΕΛΙΝΙ.
00:17:37:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλά για τη νεορεαλιστική σχολή του Ιταλικού κινηματογράφου και τη χρήση αληθινών πλάνων, ιστορικών γεγονότων σε αντίθεση με την αμερικάνικη ματιά. Παρεμβάλλονται πλάνα από τη ταινία «LA STRADA» του 1954.
00:18:15:00
Πλάνα από ταινίες. Ακολουθεί κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ που μιλά για τη μουσική στο νεορεαλισμό.
00:18:52:00
Πλάνα πιανίστα και συνθέτη. Σκίτσα εποχής. Ακολουθεί κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλά για τη μουσική του NINO ROTA στις ταινίες του ΦΕΛΙΝΙ.
00:19:43:00
Πλάνα του ΦΕΛΙΝΙ που μιλά με συνεργάτες του.
00:20:18:00
Πλάνο του σκηνοθέτη ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥ. Μιλά για διάσημα δίδυμα σκηνοθετών – συνθετών.
00:20:42:00
Τίτλοι της ταινίας ΝΤΟΚΤΟΡ ΖΙΒΑΓΚΟ.
00:20:57:00
Κοντινό πλάνο του ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥ που μιλά για το ρόλο του συνθέτη στη δημιουργία της ταινίας.
00:21:31:00
Ο ΚΩΣΤΑΣ ΜΥΛΩΝΑΣ παίζει στο πιάνο μουσικό θέμα ταινίας. Ακολουθεί σκηνή στην οποία ακούγεται αυτό το κομμάτι.
00:22:39:00
Κοντινό του ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥ που αναφέρεται στη δυναμική του τραγουδιού σε αντιδιαστολή με τη μουσική χωρίς λόγια.
00:23:01:00
Αφίσα του έργου “BREAKFAST AT TIFFANY’S”, κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλά για τον αυτόνομο χαρακτήρα της μουσικής στις ταινίες του ’50 και την απαίτηση των παραγωγών της δεκαετίας του ’60 για τη δημιουργία τραγουδιών στα πλαίσια της ταινίας, που να μπορεί να γίνει και ανεξάρτητη επιτυχία.
00:24:00:00
Σκηνή από την ταινία “BREAKFAST AT TIFFANY’S”, όπου ακούγεται το τραγούδι «MOON RIVER».
00:24:31:00
Κοντινό πλάνο του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ που αναφέρεται στην πληθώρα τραγουδιών κινηματογράφου.
00:24:40:00
Πλάνα από την ταινία «ΤΖΙΛΝΤΑ» του 1946, όπου ακούγεται το θέμα της ταινίας. Παρεμβάλλεται κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στο τραγούδι «ΑΜΑΝΤΟ ΜΙΟ» ως παράγοντα επιτυχίας της ταινίας.
00:25:40:00
Πλάνα από την0 ταινία «ΤΖΙΛΝΤΑ» του 1946, όπου ακούγεται το θέμα της ταινίας. Ακολουθεί κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Μιλά για τη ρεαλιστική μουσική και τις λειτουργίες της.
00:26:47:00
Πλάνα της ταινίας «ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ» όπου ακούγεται το θέμα της. Ακούγεται η φωνή του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ που εξηγεί το ρόλο του τραγουδιού στην ταινία. Ακολουθεί κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ.
00:27:31:00
Σκηνή της ταινίας «ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ» του 1942 όπου ακούγεται η ΜΑΣΣΑΛΙΩΤΙΔΑ. Η φωνή του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ αναφέρεται στο αποτέλεσμα που δημιουργεί η ρεαλιστική μουσική σε αυτή τη σκηνή.
00:28:50:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στα ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ. Παρεμβάλλεται πλάνο της ταινίας «ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ» του 1952.
00:30:10:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στη μεταφορά της όπερας στον κινηματογράφο και στην απόδοση της μουσικής με εικόνες. Πλάνα από την ταινία κινουμένων σχεδίων «ΦΑΝΤΑΣΙΑ» του 1940.
00:31:39:00
Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται σε ερευνητές και θεωρητικές αναζητήσεις όσον αφορά στη μουσική που χρησιμοποιεί εικόνες. Αναφέρεται στην ταινία κινουμένων σχεδίων «ΦΑΝΤΑΣΙΑ» του 1940. Ακολουθούν πλάνα της ταινίας.
00:32:53:00
Πλάνο του ΒΑΓΓΕΛΗ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στην αντίστιξη – αντίφαση μουσικής και εικόνας και στη λειτουργία της στο σύνολο.
00:33:45:00
Πλάνα της ταινίας «ΑΚΑΤΟΝΕ» του ΠΑΖΟΛΙΝΙ του 1961. Ακολουθεί κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ που σχολιάζει την ταινία και τη μουσική της.
00:35:26:00
Ο ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΣ παίζει στο πιάνο το θέμα της ταινίας «ΛΕΟΝΕ» και στη συνέχεια μιλά για τη μουσική της ταινίας.
00:37:02:00
Πλάνα από την ταινία «ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗ ΔΥΣΗ» του 1968.
00:37:39:00
Κοντινό του ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥ. Σχολιάζει τη μουσική του ΜΟΡΙΚΟΝΕ για την ταινία «ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗ ΔΥΣΗ». Ακολουθούν πλάνα της ταινίας.
00:38:40:00
Κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ που μιλά για την απόλυτη εξάρτηση της μουσικής μορφής από τη μορφή της ταινίας. Ακολουθούν πλάνα της ταινίας «ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ» του 1954.
00:39:22:00
Πλάνα της ταινίας «ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ» του 1954. Η φωνή του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ μιλά για τις λειτουργίες της μουσικής μέσα σε μια ταινία. Ακολουθεί κοντινό του ομιλητή.
00:41:03:00
Εναλλαγές φωτογραφιών και μονταρισμένων πλάνων. Ακολουθεί κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στη χρήση της σιωπής από τη μουσική του κινηματογράφου. Ακολουθούν πλάνα ταινίας.
00:43:24:00
Κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ. Αναφέρεται στη χρήση της σιωπής. Πλάνα ταινίας.
00:43:39:00
Πλάνα ταινίας. Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλάει για τα μουσικά μέρη μιας ταινίας. Πλάνα ταινίας.
00:44:40:00
Εικόνες από παρτιτούρες. Κοντινό του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Μιλά για τους Ευρωπαίους και Αμερικάνους συνθέτες του κινηματογράφου.
00:46:11:00
Πλάνα ταινίας μονταρισμένες με φωτογραφίες του συνθέτη JOHN WILLIAMS. Κοντινό του ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥπου μιλά για το έργο και την τεχνική του συνθέτη.
00:47:52:00
Πλάνα ηλεκτρονικών υπολογιστών. Κοντινό του ΝΙΚΟΥ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΥ που μιλά για την ηλεκτρονική μουσική στον κινηματογράφο και εκφράζει τις προσωπικές του προτιμήσεις.
00:49:16:00
Μονταρισμένα πλάνα ταινίας. Κοντινό του ΚΩΣΤΑ ΜΥΛΩΝΑ που μιλά για τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει η καλή κινηματογραφική μουσική.
00:50:08:00
Μηχανή προβολής. Πλάνα της ταινίας «ΧΑΟΣ» του 1984.
00:51:16:00
Πλάνο του ΒΑΓΓΕΛΗ ΦΑΜΠΑ. Αναφέρει την ιστορική ατάκα του ΜΠΕΡΝΑΡΝΤ ΧΕΡΜΑΝ:«Μπορώ να ντύσω μια ταινία, να στολίσω μια ταινία, δεν μπορώ όμως να την αναστήσω».
00:52:18:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
οπτικοακουστικές τέχνες, παραστασιακές τέχνες, μουσική, κινηματογράφος, συνθέτης, μουσικός, σκηνοθέτης
Αναφορές
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΦΑΜΠΑΣ, συνθέτης
ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΑΝΟΣ, συνθέτης
ΝΙΚΟΣ ΠΛΑΤΥΡΑΧΟΣ, συνθέτης
ΚΩΣΤΑΣ ΜΥΛΩΝΑΣ, συγγραφέας
ΚΩΣΤΑΣ ΜΥΛΩΝΑΣ, συνθέτης
”ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΑΓΩΝΙΑΣ”, ταινία
”ΚΑΠΟΤΕ ΣΤΗ ΔΥΣΗ”, ταινία
”ΑΚΑΤΟΝΕ”, ταινία
”ΦΑΝΤΑΣΙΑ”, ταινία
«ΚΑΖΑΜΠΛΑΝΚΑ», ταινία
”ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ ΣΤΗ ΒΡΟΧΗ”, ταινία
«ΤΖΙΛΝΤΑ», ταινία
“BREAKFAST AT TIFFANY’S”, ταινία
«LA STRADA», ταινία
«ΑΜΑΡΚΟΡΝΤ», ταινία
«ΠΟΛΙΤΗΣ ΚΕΪΝ», ταινία
”Ο ΤΡΙΤΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ”, ταινία
”ΨΥΧΩ”, ταινία
”ΚΙΝΓΚ-ΚΟΝΓΚ”, ταινία
”Ο ΔΙΚΤΑΤΟΡΑΣ”, ταινία
”ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΝΙΕΦΣΚΙ”, ταινία
”ΧΑΟΣ”, ταινία
”ΤΟ ΠΙΑΝΟ”, ταινία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σκηνοθέτης:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΧΑΙΡΑΣ
Σεναριογράφος – κείμενα:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΑΧΑΙΡΑΣ
Μοντέρ:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΑΛΕΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Βοηθός σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Οπερατέρ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Εργαστήρια ήχου εικόνας:
CINETIC
Ευχαριστίες:
ΓΙΩΡΓΟ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟ
ΣΤΑΜΟ ΣΕΜΣΗ
ΣΠΥΡΟ ΚΟΥΡΚΟΥΝΑΚΗ
ΗΛΙΑ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
ΜΙΧΑΛΗ ΝΙΚΟΛΟΥΔΗ
ΝΙΝΙΚΑ ΑΠΟΣΤΟΛΑΤΟΥ
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΜΑΧΑΙΡΑ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:52:53:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009