ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
0000006607
Το επεισόδιο αυτό πραγματεύεται το ζήτημα της αστικοποίησης, της μετανάστευσης και της εύρεσης εργασίας με στόχο την εκπλήρωση των αντίστοιχων ονείρων. Από τη μια πλευρά παρουσιάζεται η ιστορική και κοινωνιολογική ερμηνεία του φαινομένου της αστυφιλίας μεταπολεμικά στην Αθήνα και αφετέρου παρατίθενται οι προσωπικές μαρτυρίες ανθρώπων που ήρθαν στην Αθήνα από την επαρχία και έφτιαξαν από την αρχή τη ζωή τους.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006607
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
Χρονολογία Παραγωγής
2001
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Το επεισόδιο αυτό πραγματεύεται το ζήτημα της αστικοποίησης, της μετανάστευσης και της εύρεσης εργασίας με στόχο την εκπλήρωση των αντίστοιχων ονείρων. Από τη μια πλευρά παρουσιάζεται η ιστορική και κοινωνιολογική ερμηνεία του φαινομένου της αστυφιλίας μεταπολεμικά στην Αθήνα και αφετέρου παρατίθενται οι προσωπικές μαρτυρίες ανθρώπων που ήρθαν στην Αθήνα από την επαρχία και έφτιαξαν από την αρχή τη ζωή τους.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ της σειράς ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ πραγματεύεται το φαινόμενο της αστικοποίησης και της μετανάστευσης. Οι ιστορικοί ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ και ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ μιλούν για την προπολεμική και μεταπολεμική ΑΘΗΝΑ, την πληθυσμιακή της ανάπτυξη και την οριζόντια και κάθετη επέκταση στον πολεοδομικό της σχηματισμό. Κάνουν λόγο για τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των επαρχιωτών και τις φιλοδοξίες τους. Παρακολουθούμε διάφορα αποσπάσματα ελληνικών ταινιών, αλλά και μαρτυρίες ανθρώπων που εξιστορούν πώς ήρθαν στην Αθήνα, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και τα όνειρά τους να δημιουργήσουν μια καλύτερη ζωή.
Τίτλοι αρχής.
00:00:51:00
Πλάνα με διάφορες παιδικές φωτογραφίες που αποτυπώνουν οικογενειακές στιγμές, επετειακές εκδηλώσεις, σχολικές γιορτές και εκδρομές. Ταυτόχρονα, ακούμε να γίνεται συζήτηση για τη δουλειά, τη μόρφωση, τις σπουδές και τον ξεριζωμό των Ελλήνων από την επαρχία στην ΑΘΗΝΑ. Γίνεται λόγος για την αστικοποίηση και τα όνειρα των παλαιότερων γενεών.
00:03:39:00
Μέρος 1ο: «Η ΙΣΤΟΡΙΑ». Στο πλάνο εμφανίζονται οι ιστορικοί ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ και ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ. Μιλούν για την Προπολεμική και Μεταπολεμική ΑΘΗΝΑ, την εξέλιξή της και την πληθυσμιακή της ανάπτυξη. Η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ κάνει λόγο για την αύξηση του πολεοδομικού συγκροτήματος της ΑΘΗΝΑΣ με τη δημιουργία των περιφερειακών δήμων της, αλλά και του ΠΕΙΡΑΙΑ. Θίγει το θέμα της αστικοποίησης.
00:05:06:00
Πλάνα της ΑΘΗΝΑΣ, παράλληλα ακούμε να τραγουδάει η ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ.
00:05:43:00
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ (ιστορικός) αναφέρει ότι η μεταπολεμική περίοδος (δεκαετία του ’60) ήταν περίοδος ανάπτυξης για την ΕΛΛΑΔΑ και όλο τον κόσμο. Υπάρχει εισροή κεφαλαίων, εμφανίζονται νέες ευκαιρίες και παρατηρείται το φαινόμενο της ανοικοδόμησης στην Αθήνα. Βλέπουμε πλάνα από κεντρικούς δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ με ανθρώπους να περπατούν. Η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ (ιστορικός) αναφέρεται στην αστική ανάπτυξη της δεκαετίας του ’50 και στις άλλες πόλεις της ΕΛΛΑΔΑΣ. Κάνει λόγο για την αστικοποίηση: οι άνθρωποι μεταφέρονται από τα χωριά στις επαρχιακές πόλεις και έπειτα στην ΑΘΗΝΑ. Το μεγάλο κύμα της αστικοποίησης πραγματοποιείται στη δεκαετία του 60.
00:07:50:00
Αποσπάσματα ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας με τον μικρό επαρχιώτη που έρχεται στην ΑΘΗΝΑ για δουλειά. Στη συνέχεια, μιλά ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ για τους επαρχιώτες που έρχονται στην ΑΘΗΝΑ. Υπάρχουν πελατειακά δίκτυα είτε σε επίπεδο πολιτικών σχέσεων είτε σε επίπεδο τοπικών σχέσεων.
00:08:42:00
Αποσπάσματα ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας με τον μικρό επαρχιώτη που έρχεται στην ΑΘΗΝΑ για δουλειά. Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ αναφέρεται στην ηθική της επαρχίας και στο γεγονός ότι οι επαρχιώτες μετέφεραν συντηρητισμό και τάση για αυτόνομη επιβίωση.
00:09:39:00
Αποσπάσματα ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας με τους ΘΑΝΑΣΗ ΒΕΓΓΟ και ΛΑΥΡΕΝΤΗ ΔΙΑΝΕΛΛΟ με θέμα την αναζήτηση δουλειάς.
00:10:14:00
Η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ αναφέρεται στο στόχο των επαρχιωτών να αποκτήσουν δικό τους σπίτι επισημαίνοντας ότι αυτό ήταν χαρακτηριστικό γνώρισμα της ελληνικής κοινωνίας, εφόσον οι επαρχιώτες ήταν ιδιοκτήτες των αγροτικών κλήρων. Παρακολουθούμε αποσπάσματα ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας με τους ΕΛΛΗ ΦΩΤΙΟΥ, ΣΜΑΡΩ ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ κ. α. με θέμα την αγορά σπιτιού.
00:11:18:00
Ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ αναφέρεται στο στόχο αυτών των ανθρώπων. Το όνειρό τους ήταν μια καλύτερη ζωή και, για να αναδειχθούν κοινωνικά, επιθυμούσαν τα παιδιά τους να γίνουν επιστήμονες. Επιστήμονας κατά τη γνώμη τους σήμαινε καλή προίκα. Παρακολουθούμε αποσπάσματα ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας με τους ΚΡΕΒΒΑΤΑ, ΚΑΛΥΒΩΚΑ κ. α. με θέμα την προίκα που έδιναν οι γονείς στους μελλόνυμφους.Η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ αναφέρεται στις αντιξοότητες που πέρασαν οι άνθρωποι της δεκαετίας του 30-40, στην ανασφάλειά τους, στο κουράγιο τους να μετακομίσουν από τον τόπο τους στην επαρχιακή πόλη και εν συνεχεία στην Αθήνα.
00:14:23:00
Παρακολουθούμε ασπρόμαυρα πλάνα με ανθρώπους να περπατούν σε κεντρικούς δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ. Παράλληλα, ο ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ αναφέρεται στην προσπάθεια και τον αγώνα αυτών των ανθρώπων (επαρχιωτών) να πετύχουν το όνειρό τους. Κάνει σύγκριση με τη σημερινή κατάσταση επισημαίνοντας ότι οι τωρινές συνθήκες δε συγκλίνουν στην πραγματοποίηση των στόχων της νεολαίας.
00:15:10:00
Πλάνα της Αθήνας.
00:15:46:00
Μέρος 2ο: «ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ». Βλέπουμε εναλλασσόμενα πλάνα με φωτογραφίες μιας ανώνυμης κυρίας που διηγείται πώς πήρε την απόφαση και ήρθε στην ΑΘΗΝΑ, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και πώς κατάφερε να επιβιώσει. Στόχος της ήταν η επιβίωση και να προσφέρει στα παιδιά της πνευματικά και όχι υλικά αγαθά.
00:20:04:00
Πλάνα πολυκατοικιών της ΑΘΗΝΑΣ και αποκόμματα εφημερίδων με αγγελίες εύρεσης δουλειάς. Ακούγεται το τραγούδι «…ΝΥΧΤΩΣΕ ΧΩΡΙΣ ΦΕΓΓΑΡΙ» και παρακολουθούμε πλάνα με θέα την ΑΘΗΝΑ.
00:20:56:00
Πλάνα από κεντρικούς δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ. Ο ομιλητής διηγείται πώς έγινε οδηγός, πώς μετακόμισε και πώς ζούσε στην ΑΘΗΝΑ. Το όνειρο του επαρχιώτη ήταν να βρει καλό σπίτι. Βλέπουμε διάφορες φωτογραφίες του ομιλητή.
00:23:16:00
Πλάνα με διαφημιστικές αφίσες ηλεκτρικών οικιακών συσκευών.
00:23:43:00
Πλάνο με τον ομιλητή να οδηγεί αυτοκίνητο σε κεντρικούς δρόμους της ΑΘΗΝΑΣ. Αναφέρεται στον τρόπο διασκέδασης στην επαρχία, πώς έγινε αντάρτης, στις συλλήψεις και τις εξορίες του 1947, πώς ήρθε στην ΑΘΗΝΑ. Ο στόχος των ανθρώπων εκείνης της εποχής ήταν η επιβίωση. Παράλληλα, βλέπουμε διάφορες οικογενειακές φωτογραφίες του ομιλητή.
00:27:12:00
Πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες που απαθανατίζουν εκδρομικές στιγμές. Ακούγεται η ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ και ο ΝΤΙΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ να τραγουδούν.
00:27:55:00
Ο ομιλητής εξιστορεί πώς έγινε οδηγός και ιδιοκτήτης πούλμαν και πώς κατάφερε να ανοίξει δικό του τουριστικό γραφείο. Βλέπουμε, επίσης, διάφορες φωτογραφίες του.
00:28:43:00
Πλάνο με θέα την ΑΘΗΝΑ. Βλέπουμε ασπρόμαυρες φωτογραφίες του ομιλητή από το χώρο εργασίας του και από διάφορες εκδηλώσεις. Ο ομιλητής διηγείται πώς έφυγε από το ΗΡΑΚΛΕΙΟ και ήρθε στην ΑΘΗΝΑ και πώς έγινε τεχνίτης δερμάτινων ειδών. Ακούγεται το τραγούδι «ΚΑΘΕ ΠΕΤΡΑ ΚΑΙ ΚΑΗΜΟΣ…».
00:30:53:00
Το πλάνο αρχίζει με θέα την ΑΘΗΝΑ. Ο ομιλητής εξιστορεί πώς ήρθε στην ΑΘΗΝΑ και εργάστηκε ως βοηθός μαρμαρά. Το όνειρό του ήταν να γίνει τεχνίτης και εργολάβος. Αναφέρεται στον τρόπο διασκέδασης εκείνης της εποχής και στην οικονομική του κατάσταση. Παράλληλα, βλέπουμε φωτογραφίες του ομιλητή που αποτυπώνουν διάφορες στιγμές, αποκόμματα εφημερίδων με πωλητήρια και ενοικιαστήρια οικοπέδων και διαμερισμάτων.
00:34:07:00
Ακούγονται οι φωνές δύο γυναικών που εξιστορούν πώς έφυγαν από το χωριό τους και το σκοπό που ήρθαν στην ΑΘΗΝΑ. Αναφέρονται στην οικογενειακή και οικονομική τους κατάσταση. Όνειρό τους ήταν η καλύτερη ζωή και όχι η μόρφωση. Διηγούνται τις άσχημες συνθήκες επιβίωσης στην ΑΘΗΝΑ και κάνουν λόγο για τις γιορτές και τις εκδρομές που διοργάνωναν. Στόχος τους ήταν να δώσουν στα παιδιά τους όσα οι ίδιες στερήθηκαν. Παράλληλα, βλέπουμε φωτογραφίες από διάφορες οικογενειακές στιγμές, από εκδρομές και γιορτές.
00:39:52:00
Πλάνα της ΑΘΗΝΑΣ. Ο ομιλητής αναφέρεται στα όνειρά του και πώς φανταζόταν την ΑΘΗΝΑ. Διηγείται πώς ήρθε στην πρωτεύουσα και ζούσε ως φιλοξενούμενος. Αναφέρει τις δουλειές που έκανε και πώς εκπλήρωσε το όνειρό του. Στόχος του ήταν να σπουδάσουν τα παιδιά του. Κάνει λόγο για τη μετανάστευση της εποχής. Παράλληλα, βλέπουμε διάφορες φωτογραφίες του ομιλητή καθώς και αποκόμματα εφημερίδων που αναφέρονται στο μεταναστευτικό κύμα της περιόδου.
00:44:08:00
Ένα αντρόγυνο μιλάει για την ελπίδα μιας καλύτερης ζωής στην ΕΛΛΑΔΑ ή στο Εξωτερικό. Αναφέρονται στους λόγους του ερχομού τους στην ΑΘΗΝΑ και στα οράματά τους. Κάνουν λόγο για τις δουλειές τους και τις δυσκολίες του ελεύθερου επαγγελματία συγκριτικά με τον δημόσιο υπάλληλο. Τέλος, αναφέρουν τον τρόπο διασκέδασής τους και τη βαρύτητα που έδωσαν στην ανατροφή των παιδιών τους. Παραλληλίζουν τη ζωή της ΑΘΗΝΑΣ με αυτή της επαρχίας. Παράλληλα, βλέπουμε φωτογραφίες τους που απαθανατίζουν διάφορες στιγμές της ζωής τους.
00:48:53:00
Επίλογος: Διάφορες φωτογραφίες από εκδρομές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις, από οικογενειακές στιγμές. Πλάνα της ΑΘΗΝΑΣ.
00:50:30:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ
Θεματικοί Όροι
αστυφιλία, μετανάστευση, ανεργία, κοινωνικές τάξεις και ομάδες, μετανάστες, επαρχιώτης, αγορά εργασίας, οικογένεια, κοινωνική δικτύωση
Αναφορές
ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΗΓΙΝΟΣ, ιστορικός
ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΠΟΥΡΝΟΒΑ, ιστορικός
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Μοντάζ:
ΗΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
ΠΑΝΟΣ ΒΟΥΤΣΑΡΑΣ
Φωτογραφία:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Έρευνα-σκηνοθεσία:
ΝΑΝΣΥ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΩΡΗΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Εργαστήρια εικόνας και ήχου:
CINETIC
Ευχαριστίες:
ΤΑΣΟΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
την εταιρεία ΚΛΕΑΡΧΟΣ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗΣ ΦΙΛΜΣ για την ευγενική παραχώρηση των ταινιών:
«Μιάς πεντάρας νιάτα» 1967
«Στουρνάρα» 1959
«Φώς-νερό-τηλέφωνο» 1966
ΓΙΩΡΓΟ ΖΕΒΕΛΑΚΗ για το αρχειακό υλικό
ΗΡΑΚΛΗ ΡΕΝΙΕΡΗ για τις μουσικές Σ. Α. Τ. Α.
Όλους τους ανθρώπους που μας εμπιστεύτηκαν την ιστορία της ζωής και των ονείρων τους
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:05:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009