ΤΑ ΚΟΝΤΟΦΟΥΣΤΑΝΑΚΙΑ
0000006566
Σειρά δραματοποιημένων ντοκιμαντέρ σε σενάριο του καθηγητή θεατρολογίας ΘΟΔΩΡΟΥ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗ, που παρουσιάζει την κοινωνία των αρχών του 20ου αι. μέσα από την αναδρομή στις παραστάσεις της εποχής και την αναπαράσταση θεατρικών σκηνών. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στην κοινωνική κατάσταση και τις αλλαγές στη νοοτροπία των πολιτών κατά τη Δικτατορία του Πάγκαλου και κατα την τελευταία 4ετία διακυβέρνησης του Ελευθέριου Βενιζέλου 1926-1932.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006566
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΜΕ ΝΟΤΕΣ
ΤΑ ΚΟΝΤΟΦΟΥΣΤΑΝΑΚΙΑ
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ
Είδος
ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ / ΘΕΑΤΡΟ / ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά δραματοποιημένων ντοκιμαντέρ σε σενάριο του καθηγητή θεατρολογίας ΘΟΔΩΡΟΥ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗ, που παρουσιάζει την κοινωνία των αρχών του 20ου αι. μέσα από την αναδρομή στις παραστάσεις της εποχής και την αναπαράσταση θεατρικών σκηνών. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στην κοινωνική κατάσταση και τις αλλαγές στη νοοτροπία των πολιτών κατά τη Δικτατορία του Πάγκαλου και κατα την τελευταία 4ετία διακυβέρνησης του Ελευθέριου Βενιζέλου 1926-1932.
Περιγραφή Περιεχομένου
Παρουσίαση των θεατρικών θεμάτων της περιόδου 1926-1932 μέσα από αναδρομή στις παραστάσεις της εποχής και αναπαράσταση θεατρικών σκηνών από την εκπομπή ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΡΑΜΜΕΝΗ ΜΕ ΝΟΤΕΣ. Γίνεται αναφορά στην κυριαρχία του ταγκό και του φοξ τροτ, που εξέφραζαν μελαγχολία, πάθος, ξέφρενο πνεύμα, εκμοντερνισμό, εξαμερικανισμό, αλλά και την κοινωνική χειραφέτηση και την εξέλιξη των ηθών. Σημειώνεται η απαγόρευση στις κοντές φούστες από τη δικτατορία του ΠΑΓΚΑΛΟΥ, η νέα τάση των λουτρών στις παραλίες με την παράλληλη κατάργηση των ξεχωριστών περιοχών για άντρες και γυναίκες, η έκτοτε στροφή των θεατρικών ασμάτων σε πιο ερωτικό περιεχόμενο, καθώς και η απόδοση, μέσω τραγουδιών, σεξουαλικών υπαινιγμών σε άσχετες λέξεις, με χαρακτηριστικό δείγμα τα τραγούδια «ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΩ ΤΟΝ ΠΑΠΑ» και «Ο ΣΥΡΤΗΣ». Τέλος, παρουσιάζεται η πολιτική κατάσταση της εποχής, με κυρίαρχο πολιτικό γεγονός την επανεκλογή του Ε. ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (1928) και την οικοδόμηση κλίματος φιλίας με την ΤΟΥΡΚΙΑ.
Τίτλοι αρχής.
00:01:41:00
Πλάνα δρόμου έξω από κουρείο (σκηνικά της οδού ΚΟΡΑΗ, μπροστά στο Πανεπιστήμιο ΑΘΗΝΩΝ), όπου δύο κουρείς και τρεις γυναίκες τραγουδούν, ενώ τρία ζευγάρια χορεύουν.
00:02:59:00
Ίδιο πλάνο. Ο αφηγητής αναφέρει ότι δύο χοροί κυριαρχούσαν στην ΕΛΛΑΔΑ στη δεκαετία του 1920, το ταγκό και το φοξ τροτ. Ο πρώτος εξέφραζε μελαγχολία και πάθος, ενώ ο δεύτερος ξέφρενο πνεύμα, τον εκμοντερνισμό και τον εξαμερικανισμό, την κοινωνική χειραφέτηση και την εξέλιξη των ηθών.
00:03:33:00
Πλάνα από κάρτες με ζωγραφισμένες ανδρικές και γυναικείες μορφές. Ο αφηγητής αναφέρεται στις αλλαγές της εμφάνισης σε γυναίκες και άνδρες. Προσθέτει ότι η δικτατορία του ΠΑΓΚΑΛΟΥ απαγορεύει τις κοντές φούστες και δίνει στην αστυνομία την εντολή σύλληψης των παραβατών.
00:04:11:00
Πλάνα φωτογραφιών από γεγονότα της εποχής και αφίσα επιθεώρησης. Ο αφηγητής αναφέρεται στο μάταιο των προσπαθειών του ΠΑΓΚΑΛΟΥ και προσθέτει ότι μετά την ανατροπή του από τον ΚΟΝΔΥΛΗ (1926), το μόνο που έμεινε για τον πρώτο ήταν οι φαιδρές του προσπάθειες, τις οποίες σατίριζαν οι επιθεωρήσεις.
00:04:35:00
Πλάνο κυρίας, έξω από το προαναφερθέν κουρείο, η οποία τραγουδά συνοδεία τριών κυρίων τραγούδι σχετικό με τις νέες τάσεις στην εμφάνιση των γυναικών.
00:07:21:00
Ίδιο πλάνο. Δύο αστυνομικοί επεμβαίνουν και μετρούν τη φούστα της γυναίκας, η οποία συλλαμβάνεται για προσβολή της δημοσίας αιδούς. Δύο άλλες κυρίες εισέρχονται.
00:07:49:00
Ο ένας αστυνομικός αποχωρεί με τη συλληφθείσα και τους τρεις κυρίους, ενώ ο άλλος μετράει τις φούστες των δύο άλλων κυριών, τις οποίες βρίσκει να παρανομούν παρά τις ενστάσεις τους.
00:08:24:00
Ίδιο πλάνο. Οι δύο γυναίκες τραγουδούν τραγούδι σχετικό με τις κοντές φούστες.
00:09:55:00
Ίδιο πλάνο. Ο αστυνομικός απορεί που δεν μπορεί να εξάγει ακριβείς μετρήσεις και μετά από τεχνάσματα των δύο κυριών αποχωρεί για να συλλάβει άλλους παρανόμους.
00:10:28:00
Ίδιο πλάνο. Οι δύο κυρίες ανακουφισμένες για τη μη σύλληψή τους οργανώνουν τις αγορές τους, αποφασίζοντας να επισκεφθούν αρχικά το κουρείο.
00:11:18:00
Οι δύο κουρείς χαίρονται που θα περιποιηθούν τις κυρίες και τραγουδούν.
00:14:16:00
Πλάνα με φωτογραφίες λουομένων. Ο αφηγητής αναφέρεται στη νέα τάση των λουτρών στις παραλίες και την κατάργηση των ξεχωριστών περιοχών για άνδρες και γυναίκες. Επίσης αναφέρει ότι κυριαρχούν τραγούδια για σειρήνες και άλλα στοιχειά θηλυκού γένους, που κατοικούν στις παραλίες, αν και προς το τέλος της δεκαετίας τα τραγούδια στρέφονται σε πιο ερωτικό περιεχόμενο.
00:15:42:00
Πλάνο ηθοποιών μεταμφιεσμένων σε γοργόνες πάνω σε βράχο. Η μία ερμηνεύει τραγούδι σχετικό με τη ζωή της, ενώ παράλληλα παρουσιάζεται σχετικό χορικό.
00:19:54:00
Ίδιο πλάνο. Νεαροί κολυμβητές επισκέπτονται το χώρο, ενώ οι άντρες προσπαθούν να παρασύρουν τις συντρόφους τους σε ερημικές περιοχές.
00:19:54:00
Ίδιο πλάνο. Νεαρό ζευγάρι τραγουδά σχετικά με τις ερωτοτροπίες στις παραλίες.
00:26:53:00
Πλάνα φωτογραφιών από χορεύτριες θεάτρου με αποκαλυπτικές εμφανίσεις, καθώς και από ημίγυμνες γυναίκες. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αλλαγή των ηθών, την έξαρση των αποκαλυπτικών εμφανίσεων και την κυκλοφορία σχετικών περιοδικών, καθώς και τη σύνθεση άσεμνων τραγουδιών στα θέατρα.
00:27:58:00
Πλάνα από παρτιτούρες και αφίσες δίσκων. Ο αφηγητής αναφέρεται στη μετατροπή αντικειμένων καθημερινής χρήσης σε σεξουαλικά σύμβολα.
00:28:34:00
Πλάνο θεατρικής σκηνής όπου ο ηθοποιός-παρουσιαστής προλογίζει το άκουσμα του τραγουδιού «ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΩ ΤΟΝ ΠΑΠΑ».
00:29:15:00
Ίδιο πλάνο. Δύο κυρίες και ένας κύριος παρουσιάζουν δραματοποιημένη τη δημιουργία του τραγουδιού αυτού.
00:32:53:00
Ίδιο πλάνο. Οι ηθοποιοί τραγουδούν σχετικά με την ερωτική συνεύρεση ζευγαριού, σατιρίζοντας.
00:35:26:00
Ίδιο πλάνο. Ο ηθοποιός-παρουσιαστής της παράστασης τραγουδάει το «Ο ΣΥΡΤΗΣ».
00:37:49:00
Ίδιο πλάνο. Νεαρή γυναίκα ανεβαίνει στη σκηνή και ζητά να της ξεκλειδώσει το θησαυροφυλάκιο. Έπειτα ερμηνεύουν σχετικό σατιρικό τραγούδι.
00:40:23:00
Ίδιο πλάνο. Στην σκηνή ανεβαίνει κύριος με τρεις κυρίες. Ο κύριος αναφέρεται στην απαξίωση της ανδρικής κυριαρχίας στην οικογένεια. Ακολουθεί σχετικό τραγούδι.
00:44:19:00
Πλάνα του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, καθώς και φωτογραφίες από την ΤΟΥΡΚΙΑ και την εκεί επίσκεψη του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επανεκλογή του, το καλοκαίρι του 1928, και την νέα τετραετία διακυβέρνησης, τις προσπάθειες σύγκλισης με την ΤΟΥΡΚΙΑ, την εκεί επίσκεψή του το 1930, το τέλος της ΜΕΓΑΛΗΣ ΙΔΕΑΣ και την αναβίωση των πολιτικών παθών.
00:47:17:00
Πλάνο σε χαρέμι με χορεύτριες, ενώ δύο ηθοποιοί τραγουδούν τραγούδι από το έργο ΧΑΛΙΜΑ.
00:54:27:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
θέατρο, επιθεώρηση, τραγούδι, ιστορία, κοινωνία
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΓΙΩΡΓΟΣ Μ. ΔΑΜΠΑΣΗΣ
Ηθοποιοί:
ΒΑΣΙΑ ΖΗΛΟΥ
ΜΑΡΘΑ ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΙΔΟΥ
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΙΩΑΝΝΟΥ
ΘΑΝΟΣ ΚΑΛΗΩΡΑΣ
Ν. ΚΑΠΙΟΣ
ΝΙΚΟΣ ΠΑΡΙΣΗΣ
ΤΖΑΣΗ ΠΑΠΟΥΤΣΗ
ΜΑΓΔΑ ΡΕΜΟΥΝΔΟΥ
ΚΑΡΜΕΝ ΡΟΥΓΓΕΡΗ
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΑΥΡΟΥ
Αφήγηση:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΕΩΓΛΕΡΗΣ
Σχόλια, Επιλογή και προσαρμογή κειμένων:
Θ. ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗ
Μουσική Διεύθυνση:
ΤΑΚΗΣ ΑΘΗΝΑΙΟΣ
Χορογραφίες:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΕΡΥ
Σκηνικά-Κοστούμια:
ΛΙΛΗ ΝΑΖΙΡΟΓΛΟΥ
Χορευτές:
ΑΛΕΞΑΝΤΕΡ ΜΕΡΛΙΝ
ΠΗΤΕΡ ΑΛΛΑΝ
ΜΠΑΓΚΝΤΑΛΕΝΑ ΜΠΑΙΝΤΟΓΙΟΥ
ΑΝΤΡΙΑΝΝΑ ΚΟΝΟΠΕΖΑΝΣΚΑ
ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ ΖΟΥΙΚΡ
ΚΑΡΕΝ ΣΜΙΘ
ΤΖΑΚΥ ΜΠΑΚΩΛ
ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΝΑΒΗΣ
ΜΕ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΟΠΕΡΕΤΕΣ:
«ΤΟ ΔΙΑΒΟΛΟΠΑΙΔΟ»
«ΜΑΚΡΥΣ ΚΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΣΙΑ»
«ΘΕΛΩ ΝΑ ΔΩ ΤΟΝ ΠΑΠΑ»
«Η ΚΟΡΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΙΓΙΔΟΣ»
«ΧΑΛΙΜΑ» του Θ. ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ
«ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΦΙΛΙ» του Ν. ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ
καθώς και μουσικοχορευτικά νούμερα από τις επιθεωρήσεις
«Η ΜΠΑΛΑΡΙΝΑ» 1926-1927
«Η ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ» 1927
«Ο ΠΑΠΑΓΑΛΟΣ» 1927.
Κάμερες:
Γ. ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΣ
ΗΛ. ΠΑΝΟΥ
Ι. ΤΖΑΒΑΡΑΣ
Ρύθμιση Εικόνας:
Β. ΜΑΜΑΓΚΑΚΗΣ
Μίξη Εικόνας:
ΣΤ. ΓΟΥΜΕΝΑΚΗΣ
Ρύθμιση Ήχου:
ΧΡ. ΒΡΑΤΟΛΗΣ
Ντάμπιγκ:
Β. ΠΑΤΕΛΗΣ
Μπούμαν:
Μ. ΔΑΛΕΖΙΟΣ
Μακιγιάζ:
Β. ΤΖΑΒΕΛΛΑ
Ρ. ΔΑΡΖΕΝΤΑ
Κατασκευή Σκηνικών:
Ι. ΜΑΝΩΛΑΚΗΣ
Π. ΚΟΤΑΡΑΣ
Λ. ΛΕΓΑΚΗΣ
Μ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟ
Γ. ΚΑΛΦΑΓΙΑΝΝΗΣ
Εκτελεστές Ζωγράφοι:
Β. ΤΣΙΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
ΕΡ. ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Θ. ΜΠΕΓΝΗΣ
Μαγνητοσκόπηση:
Π. ΑΔΑΜ
Σ. ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Βίντεο-Μοντάζ:
Δ. ΛΑΣΠΟΠΟΥΛΟΣ
Κ. ΦΙΛΙΟΥΣΗΣ
Φροντίστρια:
ΜΑΡΙΑ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
Τελεσινέ:
Σ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Κ. ΔΑΓΑΛΑΚΗ
Ηλεκτρονικοί Τίτλοι:
ΑΝΝΑ ΝΟΝΑ
Περούκες:
ΜΗΤΙΑΣ
Επιμέλεια Κοστουμιών:
ΣΥΡΟΓΙΑΝΝΗΣ
Φροντιστήριο:
ΜΠΙΚΟΣ
Τα τραγούδια της εκπομπής ηχογραφήθηκαν:
από τον ΓΙΑΝΝΗ ΤΡΙΦΥΛΛΗ στο STUDIO ACTION
Φωτογραφήσεις:
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
ΑΡΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΜΑΓΔΑ ΡΕΜΟΥΝΔΟΥ
Στην ομάδα παραγωγής συνεργάστηκαν:
Θ. ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΗΣ
ΤΑΚΗΣ ΑΘΗΝΑΙΟΣ
ΛΙΛΗ ΝΑΖΙΡΟΓΛΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΕΡΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ Μ. ΔΑΜΠΑΣΗΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:56:50:11
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009