ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ
0000006533
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με τον σκηνοθέτη και θεωρητικό της Τέχνης και του κινηματογράφου ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006533
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Στο επεισόδιο αυτό ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συνομιλεί με τον σκηνοθέτη και θεωρητικό της Τέχνης και του κινηματογράφου ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Σ αυτό το επεισόδιο της σειράς ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ, ο ΆΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συζητά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΡΙΚΗ για τις σπουδές του, τη Σχολή Καλών Τεχνών και τη ζωγραφική. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΡΙΚΗΣ μιλά για τις επιρροές που δέχτηκε, για την καταγωγή του και την οικογένειά του. Κάνει λόγο για την επιστράτευσή του, τη σύλληψή του στα Δεκεμβριανά και τη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ. Αναφέρεται στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο και στη μετέπειτα εξέλιξη του επισημαίνοντας τον ανταγωνισμό με τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Μιλά για την συγγραφική του πορεία, τονίζοντας ότι η ιστορική περίοδος που τον συγκινεί ιδιαίτερα είναι η Βυζαντινή. Τέλος, κάνει λόγο για την αξία των ντοκιμαντέρ και τη συνεισφορά του φεστιβάλ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
Τίτλοι αρχής.
00:00:50:00
Διάφορες φωτογραφίες από την προσωπική ζωή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ.
00:01:28:00
Ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συζητά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ για τις σπουδές του, τη ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ και την ζωγραφική. Παράλληλα, παρακολουθούμε διάφορους πίνακες ζωγραφικής του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ. Μιλά για τις επιρροές που δέχτηκε και για τις σπουδές σκηνοθεσίας στην Ιταλία. Έγινε θεωρητικός κινηματογράφου και πιστεύει πως οι επιλογές που έκανε είναι και θέμα συγκυριών.
00:06:06:00
Ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ρωτά τον ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ για την καταγωγή του. Μιλούν για την οικογένεια του και συγκεκριμένα για τον πατέρα του. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ αναφέρει ότι ήταν μαθητής του ΜΠΙΣΚΙΝΗ στην ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ. Κάνει λόγο για τα χρόνια που φοίτησε στη ΝΟΜΙΚΗ ΣΧΟΛΗ και εξηγεί, γιατί δεν πήρε το πτυχίο.
00:09:33:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ αναφέρεται στη φιλία του με τους: ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ, ΜΑΝΟ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ και ΑΡΓΥΡΗ ΚΟΥΝΑΔΗ. Κάνει λόγο για την επιστράτευσή τους και για τη λεγόμενη «ΜΕΤΑΞΩΤΗ ΔΙΜΟΙΡΙΑ». Αναφέρεται στη δράση τους κατά την περίοδο του εμφύλιου πολέμου και για τη λέσχη τους στη ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ που οργανώνανε διάφορες εκδηλώσεις πατριωτικού χαρακτήρα. Μιλά για τη σύλληψη του στα Δεκεμβριανά και τις φυλακές της ΕΛ ΝΤΑΜΠΑ, στη ΣΑΧΑΡΑ. Περιγράφει τη ζωή στη Μακρόνησο και τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν. Αναφέρει ότι στη Μακρόνησο αγιογράφησε και ένα ναό, ενώ βλέπουμε στο πλάνο μας την εκκλησία. Εξομολογείται πως θέλησε να κάνει ταινία τα βιώματα του στη ΜΑΚΡΟΝΗΣΟ αλλά δε βρήκε παραγωγό.
00:17:23:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ κάνει λόγο για την μουσική και τις σπουδές του. Υπήρξε μαθητής των: ΒΑΣΙΛΗ ΣΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗ, ΒΥΡΩΝΑ ΚΟΛΑΣΗ και ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ. Περιγράφει την προσωπικότητα του ΜΑΝΩΛΗ ΚΑΛΟΜΟΙΡΗ χαρακτηρίζοντάς τον πληθωρικό άνθρωπο και καλό δάσκαλο.
00:18:44:00
Παρακολουθούμε αποσπάσματα από τα απομνημονεύματα «Η ΖΩΗ ΜΟΥ ΚΑΙ Η ΤΕΧΝΗ ΜΟΥ» σε σκηνοθεσία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ. Ακούγεται παράλληλα και μουσική.
00:21:55:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ χαρακτηρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο εκείνης της περιόδου κακό. Ήταν κινηματογράφος που απευθυνόταν σε ανθρώπους χαμηλού γούστου και οι ιστορίες του ήταν σχεδόν πανομοιότυπες. Χωρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο σε δυο στάδια: ως το 1970 που τον χαρακτηρίζει παλαιό κινηματογράφο και μετά το 1970 που αρχίζει ένα νέο κύμα. Αφετηρία υπήρξε και το δικό του έργο, η «ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ».
00:23:40:00
Παρακολουθούμε τους τίτλους αρχής από την ταινία «ΒΑΒΥΛΩΝΙΑ» καθώς και αποσπάσματα της.
00:27:47:00
Ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ συζητά με τον ΓΙΩΡΓΟ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ για την εξέλιξη του σημερινού ελληνικού κινηματογράφου. Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ χαρακτηρίζει τον ελληνικό κινηματογράφο, ως «ΔΙΑΤΩΝ ΑΣΤΗΡ». Θεωρεί ότι την περίοδο του 1970 εμφανίζονται πολλά έργα και ταλαντούχοι σκηνοθέτες. Κάνει λόγο για τον ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ και την ΤΟΝΙΑ ΜΑΡΚΕΤΑΚΗ. Πιστεύει, ότι οι παράγοντες που έδρασαν ανασταλτικά στην εξέλιξή του κινηματογράφου ήταν η λογοκρισία και η έλλειψη ουσιαστικού ενδιαφέροντος από την πλευρά των παραγωγών. Μιλά για τον ΦΙΝΟ λέγοντας πως έκανε καλό μεν, αλλά εμπορικό κινηματογράφο. Αναφέρεται στις δυσκολίες του ξεκινήματος του και στην συνεργασία του με τον ΠΕΡΓΑΝΤΗ. Θεωρεί, πως ήταν φτωχός παραγωγός αλλά με πολλές φιλοδοξίες.
00:33:32:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ μιλά για την αδυναμία του στο ΒΥΖΑΝΤΙΟ και ιδιαίτερα ως ζωγραφική παρουσία. Κάνει λόγο για το βιβλίο του «ΒΥΖΑΝΤΙΟ ΚΑΙ ΔΥΣΗ» και εξηγεί από πού επηρεάστηκε. Πιστεύει ότι ΒΥΖΑΝΤΙΟ και ΔΥΣΗ έχουν άμεση συγγένεια μεταξύ τους. Καταλήγει, ότι η ζωγραφική του ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ τον συγκινεί για τα εξπρεσιονιστικά της στοιχεία.
00:34:46:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ παρομοιάζει τον εαυτό του με τον ΔΑΝΤΗ. Θεωρεί ότι δεν είναι ερασιτέχνης και πως έχει σπουδάσει και τα τρία είδη με τα οποία ασχολείται, δηλαδή την ζωγραφική, τον κινηματογράφο και την αισθητική. Εκφράζει το παράπονο, ότι έχει κάνει προτάσεις σε κανάλια και παραγωγούς αλλά δεν βρήκε ανταπόκριση.
00:36:26:00
Παρακολουθούμε στο πλάνο μας εξώφυλλα από βιβλία του ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗ.
00:37:03:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ θεωρεί, ότι ο ελληνικός κινηματογράφος μπορεί να ανταγωνιστεί καλλιτεχνικά τον ευρωπαϊκό. Σημειώνει, ότι το πρόβλημα είναι οργανωτικό και πως οφείλεται στις ελλιπείς σχέσεις μας με τον ξένο κινηματογράφο. Πιστεύει, ότι το πρόβλημα της γλώσσας μπορεί να αντιμετωπιστεί με τον μεταγλωττισμό. Τονίζει πως διαθέτουμε καλούς ηθοποιούς αλλά η υπεροψία των ξένων παραγωγών δημιουργεί προβλήματα. Θεωρεί, ότι η θέση του ντοκιμαντέρ στην ελληνική κινηματογραφική πραγματικότητα είναι μηδαμινή. Πιστεύει, ότι η τηλεόραση συνέβαλε στην αύξηση του ενδιαφέροντος για το ντοκιμαντέρ αλλά λίγα κανάλια ενδιαφέρονται πραγματικά για την προβολή του. Τονίζει ότι η κινηματογραφική του πορεία πέρασε από πολλούς κινδύνους και περιγράφει τις δυσκολίες των γυρισμάτων που συνέβησαν στην ταινία του «Η ΠΑΓΙΔΑ» και σε ένα ντοκιμαντέρ. Τελειώνοντας, αναφέρει ότι επιθυμία του είναι να κάνει την ταινία «Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ» και κάνει λόγο για την υπόθεση της ταινίας. Θεωρεί ότι η συνεισφορά του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης είναι αρκετά σημαντική στην εξελικτική πορεία του ελληνικού κινηματογράφου.
00:50:47:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΙΖΙΚΙΡΙΚΗΣ, βιογραφία, καλές τέχνες, ζωγραφική, κινηματογράφος
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθέτης:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ
Δημοσιογραφική Ομάδα:
ΡΟΥΛΑ ΚΡΙΚΩΝΗ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΧΑΡΗΣ ΠΕΤΡΙΔΗΣ
Επιμέλεια παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Εικονολήπτες:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΖΑΡΗΣ
Ρύθμιση ήχου:
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΑΥΡΕΑΣ
Μίξη εικόνας:
ΝΙΚΟΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ
Ρύθμιση εικόνας:
ΣΤΕΡΓΙΟΣ ΠΛΕΥΡΑΚΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΑΝΩΛΑΣ
Εργατοτεχνίτες:
ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΠΕΚΙΑΡΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΣΑΚΕΛΑΡΙΟΥ
Μακιγιάζ:
ΝΑΤΑΣΑ ΜΙΧΑΛΟΠΟΥΛΟΥ
Φωτογράφος:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ
Επιμέλεια τίτλων:
ΕΙΡΗΝΗ ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΗ – ΦΑΤΟΥΡΟΥ
Μοντάζ:
ΦΩΤΗΣ ΔΑΓΡΕΣ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΡΜΥΡΑΣ
Φροντίστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ευχαριστίες:
Κομμωτήριο: ΜΑΡΙ – ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΟΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:51:42:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009