Επεισόδιο:004
0000006430
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΟΔΗΣΣΟΥ, ΜΕ ΚΥΡΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006430
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΟΔΗΣΣΟΣ. ΜΙΑ ΞΕΧΑΣΜΕΝΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΤΡΙΔΑ
Επεισόδιο:004
Χρονολογία Παραγωγής
1997
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΣΤΟΙΧΕΙΟΥ ΤΗΣ ΟΔΗΣΣΟΥ, ΜΕ ΚΥΡΙΟ ΠΡΟΣΩΠΟ ΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ντοκιμαντέρ για το ελληνικό στοιχείο της ΟΔΗΣΣΟΥ, με ιδιαίτερη παρουσίαση του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ. Παρουσιάζεται η προσωπική του ιστορία, καθώς και η προσφορά του στην πόλη. Παρακολουθούμε εικόνες από κτήρια που ανήκαν στον ίδιο, όπως το κτήριο που διέθετε για τις συνεδριάσεις της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ, και άλλα που δώρισε, όπως τη Βιβλιοθήκη, που μετατράπηκε σε Μουσείο, και τη Βοτανική Σχολή. Επίσης, παρουσιάζονται η Όπερα της πόλης και η ιστορία της (όπως συνδέθηκε με τους Έλληνες) ο ναός του κοιμητηρίου και τάφοι Ελλήνων, καθώς και άλλα ελληνικά κτήρια. Παράλληλα, Έλληνες της πόλης, όπως η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, καταθέτουν την προσωπική τους ιστορία, η οποία συνδέεται άρρηκτα με τη συνολική παρουσία των Ελλήνων της πόλης.
Τίτλοι αρχής.
00:00:51:00
Πλάνα των δρόμων και του λιμανιού της ΟΔΗΣΣΟΥ, μέσα από κινούμενο όχημα. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη αναζήτηση ιχνών των Ελλήνων.
00:01:49:00
Πλάνα από πλατείες της ΟΔΗΣΣΟΥ με πολίτες να περιδιαβαίνουν.
00:02:03:00
Πλάνο προσωπογραφίας του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ.
00:02:09:00
Πλάνα από κτήρια στην ΟΔΗΣΣΟ και την ΑΘΗΝΑ, όπου στεγάζονται ιδρύματα. Αναφορά στις χορηγίες ΜΑΡΑΣΛΗ.
00:02:43:00
Πλάνο επιγραφής κρατικής υπηρεσίας στη ρωσική γλώσσα.
00:02:48:00
Πλάνα από παλιά έγγραφα και τόμους. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι από επίσημες πηγές γνωρίζουμε ότι τέσσερεις ελληνικοί εμπορικοί οίκοι (ΣΕΡΑΦΕΙΜ, ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ, ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΥ και ΜΑΡΑΣΛΗ) συγκαταλέγονται στους πλουσιότερους της ρωσικής αυτοκρατορίας.
00:03:12:00
Πλάνο φωτογραφίας του ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ (πατέρα), ο οποίος διέθετε το μικρό οίκημα για τις συνεδριάσεις της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ.
00:03:16:00
Πλάνο του οικήματος όπου συνεδρίαζαν τα μέλη της ΦΙΛΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ.
00:03:34:00
Πλάνο της ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΒΙΑ και του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΠΟΥΛΙΔΗ (Καθηγητή Υποδ/ντή Ι. Μ. Χ. Α) να περπατούν έξω από το εν λόγω κτήριο. Η πρώτη ρωτά τον δεύτερο για την προσωπικότητα του ΜΑΡΑΣΛΗ, καθώς έχει ασχοληθεί με τις πηγές και έχει συγγράψει ιστορικό έργο. Λαμβάνει την απάντηση από τον ΠΑΠΟΥΛΙΔΗ ότι ο ίδιος θαυμάζει τον ΜΑΡΑΣΛΗ, καθώς ήταν πολυτάλαντος και πολυσχιδής χαρακτήρας. Σημειώνει ότι ήταν πλούσιος έμπορος και εμπνευσμένος Δήμαρχος, που ήθελε να κάνει ονομαστή την πόλη, αγαπώντας παράλληλα το θέατρο.
00:06:31:00
Ίδιο πλάνο. Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΟΥΛΙΔΗΣ αναφέρει ότι στο κτήριο λειτουργεί τμήμα Τεχνολογικού Ιδρύματος. Το πλάνο επικεντρώνεται σε μαρμάρινη στήλη, η οποία αναφέρει και στις δύο γλώσσες (ρωσική και ελληνική) ότι εκεί διέμενε ο ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΜΑΡΑΣΛΗ.
00:07:09:00
Πλάνο της ΜΑΡΙΑΣ ΚΑΡΑΒΙΑ και του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΠΑΠΟΥΛΙΔΗ να περπατούν έξω από κτήριο, δωρεά του ΜΑΡΑΣΛΗ. Ο δεύτερος αναφέρει ότι σήμερα εκεί εδρεύει Αρχαιολογικό Μουσείο, ενώ κατά το παρελθόν λειτουργούσε η πρώτη Δημοτική Βιβλιοθήκη, την οποία ίδρυσε ο ίδιος. Κατόπιν, και οι δύο σχολιάζουν τον εξωτερικό διάκοσμο του κτηρίου.
00:09:54:00
Πλάνο του λιμανιού με πλοίο να πλέει εντός του. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι οι πολίτες αγαπούσαν το θέατρο.
00:10:21:00
Πλάνο της Όπερας. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι κατά το παρελθόν, και ήδη από το 1810, στην ίδια θέση υπήρχε θέατρο, όπου είχαν παίξει διάσημοι συνθέτες, μεταξύ αυτών και ο ΦΡΑΝΚ ΛΙΣΤ παρουσιάζοντας τα «ΕΞΙ ΚΟΝΣΕΡΤΑ ΓΙΑ ΠΙΑΝΟ».
00:10:34:00
Πλάνο προσωπογραφίας του ΦΡΑΝΚ ΛΙΣΤ.
00:10:37:00
Πλάνο φωτογραφίας του κατεστραμμένου από πυρκαϊά θεάτρου. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι το θέατρο κάηκε το 1873 και οι πολίτες κάνοντας εράνους κατασκεύασαν το νέο κτήριο, που σχεδιάσθηκε από τους αρχιτέκτονες της Σκάλας του ΜΙΛΑΝΟ και της Όπερας της ΒΙΕΝΝΗΣ.
00:11:01:00
Πλάνο από λεπτομέρεια της οροφής στην πρόσοψη του θεάτρου, με γλυπτό σύμπλεγμα της ΜΕΛΠΟΜΕΝΗΣ (μούσα της τραγωδίας) πάνω σε άρμα που σύρουν άλογα. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι, παρά το ελληνοπρεπές θέμα, το γλυπτό έργο θυμίζει το βιεννέζικο μπαρόκ, λόγω των καταβολών των αρχιτεκτόνων.
00:11:14:00
Πλάνο σχεδίου του νέου κτηρίου του θεάτρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην έκπληξη των κατοίκων της πόλης, όταν πληροφορήθηκαν το ποσό κατασκευής του κτηρίου.
00:11:28:00
Πλάνο του νέου κτηρίου του θεάτρου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο θαυμασμό των κατοίκων της πόλης, όταν αντίκρισαν το κτήριο.
00:11:37:00
Πλάνα από το εσωτερικό του θεάτρου με τα τέσσερα θεωρεία, τις μαρμάρινες κλίμακες, το γλυπτό διάκοσμο και τους πολυελαίους. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πλούσια ροκοκό διακόσμηση και προσθέτει ότι η ζωή της πόλης συνδέθηκε με το θέατρο, καθώς πολλοί Ρώσοι και ξένοι καλλιτέχνες πέρασαν από εκεί.
00:11:44:00
Πλάνο ναού. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην πλούσια πνευματική δραστηριότητα που λάμβανε χώρα στην πόλη, παράλληλα με την οικονομική ευμάρεια.
00:11:44:00
Πλάνο βιβλίου του έργου «Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΘΕΝΗ», μεταφρασμένο από τον ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟ (1024). Η αφηγήτρια αναφέρεται στον έντονα ελληνικό χαρακτήρα της πνευματικής κίνησης της πόλης.
00:12:56:00
Πλάνα από το εσωτερικό και το εξωτερικό του κτηρίου του θεάτρου. Εμβόλιμο πλάνο προσωπογραφίας του ΓΚΟΓΚΟΛ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι εκεί ανέβασε την επιτυχία του «Ο ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗΣ».
00:13:30:00
Πλάνο σκάλας στο εσωτερικό του θεάτρου. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι μετά τα χρόνια του ΜΑΡΑΣΛΗ, όταν μειώθηκε το πλήθος των θεατών, ανάμεσα στις πρόβες έκαναν στις σκάλες τσουλήθρα τρία ελληνόπουλα, τέκνα του ΘΩΜΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, ο οποίος από την τουρκοκρατούμενη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ πήγε στην ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ, απέκτησε περιουσία, μετέτρεψε τα χρήματά του σε ράβδους χρυσού του 1918, όταν η επανάσταση εδραιωνόταν και κατέφυγε στην ΟΔΗΣΣΟ, όπου είχε αναλάβει το κυλικείο του Θεάτρου μετά την κυριαρχία των μπολσεβίκων στην πόλη, το 1920. Εμβόλιμα πλάνα φωτογραφιών του ΘΩΜΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, της συζύγου του ΟΛΓΑΣ ΣΗΜΕΟΝΟΒΝΑ και ενόπλων μπολσεβίκων.
00:14:33:00
Πλάνο κτηρίου όπου έζησε ο ΜΑΝΙΩΤΗΣ. Εμβόλιμο πλάνο φωτογραφίας του γιου του ΔΗΜΗΤΡΗ, ο οποίος είχε ταλέντο στη ζωγραφική.
00:15:03:00
Πλάνο από τη βεράντα του προαναφερθέντος κτηρίου, όπου περπατά η ΕΥΓΕΝΙΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, κόρη του ΘΩΜΑ. Εμβόλιμο πλάνο φωτογραφίας της ίδιας σε νεαρή ηλικία. Ακούγεται η ίδια να μιλάει για τα πρώτα χρόνια στο σπίτι.
00:15:28:00
Πλάνο της ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΜΑΝΙΩΤΗ με το σύζυγό της, να κάθονται πίσω από τραπέζι με εδέσματα. Η ίδια αναφέρει ότι, όταν ο πατέρας της συγκέντρωσε το 1928 τα απαραίτητα έγγραφα για να φύγουν στο εξωτερικό, ο αδελφός της ΔΗΜΗΤΡΗΣ τα κατέστρεψε και έτσι έμειναν για πάντα εκεί. Προσθέτει ότι ο πατέρας της ήθελε το σπίτι ελληνικό και πάντα μιλούσαν ελληνικά. Εμβόλιμα πλάνα από φωτογραφίες της ίδιας σε νεαρή ηλικία.
00:17:25:00
Πλάνο φωτογραφιών του ΘΩΜΑ ΜΑΝΙΩΤΗ, της συζύγου και του γιου του ΔΗΜΗΤΡΗ με σύνθετα πλάνα από το λιμάνι της ΟΔΗΣΣΟΥ και ζωγραφικού έργου του τελευταίου. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ΜΑΝΙΩΤΗΣ πήγε στο ΙΡΚΟΥΤΣ, όπου εργάσθηκε στην ανέγερση νέων πόλεων, ενώ το 1937 συνελήφθη χωρίς κατηγορία από την Κ. G. B. και έκτοτε τα ίχνη του χάθηκαν, ενώ η σύζυγος και ο γιος του εξορίστηκαν στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:18:12:00
Πλάνο από τον εξωτερικό περίβολο χώρο του κοιμητηρίου της ΟΔΗΣΣΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ναός του είναι έργο του ΜΑΡΑΣΛΗ.
00:19:06:00
Πλάνα του ναού του κοιμητηρίου και τάφων Ελλήνων.
00:19:34:00
Πλάνο από αίθουσα βιβλιοθήκης, όπου εκτίθενται βιβλία της προσωπικής βιβλιοθήκης του ΜΑΡΑΣΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ήταν άνθρωπος ευφυής και εκτιμούσε τη μόρφωση.
00:20:03:00
Πλάνα από το εξωτερικό του κτηρίου, το οποίο κοσμούν κίονες και Καρυάτιδες. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι το κτήριο είναι από τα τελευταία δείγματα κλασικισμού στην πόλη.
00:20:13:00
Πλάνα από το αναγνωστήριο της βιβλιοθήκης, η ανοικοδόμηση της οποίας κράτησε από το 1904 έως το 1906. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι υπήρχαν παραπετάσματα, πίσω από τα οποία διάβαζαν γυναίκες.
00:21:09:00
Πλάνο φωτογραφίας του ΜΑΡΑΣΛΗ σε προχωρημένη ηλικία. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι το έργο του είναι μεγάλο.
00:21:14:00
Πλάνο από δρομάκια της ΟΔΗΣΣΟΥ, του ΒΛΑΔΙΜΗΡΟΥ ΠΕΤΡΙΔΗ (από τηλεοπτική του εμφάνιση σε τοπικό κανάλι της ΟΔΗΣΣΟΥ) και την οικία του τελευταίου, όπου βρίσκονται προσωπικά αντικείμενα του ΜΑΡΑΣΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι δε γνωρίζουμε πολλά για το χαρακτήρα και την προσωπική ζωή του ΜΑΡΑΣΛΗ, ενώ ο ΠΕΤΡΙΔΗΣ ήταν θαυμαστής του πρώτου και συλλέκτης, που μετέτρεψε το σπίτι σε ζωντανό αρχείο του ελληνισμού της πόλης.
00:22:03:00
Πλάνα από τον κήπο που περιέβαλε την εξοχική κατοικία του ΜΑΡΑΣΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο ίδιος δώρισε την έκταση στην Αυτοκρατορική Βοτανική Εταιρεία και έκτισε παράλληλα κτήρια για τις ανάγκες της διδασκαλίας, οικοτροφείο, ναό και συνεδριακή αίθουσα.
00:22:50:00
Πλάνα με τραμ να διέρχεται δεντρόφυτη περιοχή δίπλα στην προαναφερθείσα σχολή. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην οργάνωση της σχολής.
00:23:19:00
Πλάνα από τον κήπο-περίβολο της σχολής. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ο επισκέπτης θα αναρωτιέται εάν ο μεγάλος δωρητής είχε και κάποιον ιδιωτικό χώρο για τον εαυτό του.
00:23:40:00
Πλάνα έπαυλης που έχει θέα στη ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι ίσως αυτό το κτήριο ο ΜΑΡΑΣΛΗΣ να το είχε κρατήσει για ιδιωτική χρήση.
00:23:49:00
Πλάνα από τα γλυπτά έργα που κοσμούν τον κήπο του προαναφερθέντος κτηρίου. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη συλλογή του ΜΑΡΑΣΛΗ.
00:24:19:00
Πλάνα από το προαναφερθέν κτήριο. Η αφηγήτρια σχολιάζει τον εξωτερικό διάκοσμο.
00:24:33:00
Πλάνα από πυργίσκο στην περιοχή του προαναφερθέντος κτηρίου, που βλέπει στη ΜΑΥΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ.
00:24:46:00
Πλάνο προσωπογραφίας του ΜΑΡΑΣΛΗ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στο στοχαστικό και ρομαντικό βλέμμα του, που διακρίνεται για τη θέρμη και την ανθρωπιά του.
00:25:07:00
Πλάνο καγκελόπορτας του κήπου της Βοτανικής Σχολής να κλείνει.
00:25:12:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΜΙΡΖΑΣ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΟΛΓΑ ΜΠΟΥΓΙΑΝΙΝΑ
Σκηνοθέτης:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΜΙΡΖΑΣ
Έρευνα, Κείμενα, Παρουσίαση:
ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΒΙΑ
Διεύθυνση Φωτογραφίας:
ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΥΡΙΚΙΔΗΣ
Κ. ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ
Μοντάζ:
ΜΑΡΙΟΣ ΠΑΧΟΣ
Οργάνωση Παραγωγής:
Δ. ΚΟΥΤΣΙΑΜΠΑΣΑΚΟΣ
Υπέυθυνος Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
Δ. ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΣΑΣΑ ΜΙΧΑΗΛΩΦ
Μουσική Επιμέλεια:
ΚΩΣΤΑΣ ΧΡΥΣΟΣ
Post Production:
STUDIO SYNTHESSIS
Απευθύνονται ευχαριστίες στον ΜΙΜΗ ΧΡΥΣΟΜΑΛΛΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:25:50:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009