Επεισόδιο:018
0000000634
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ
Κωδικός Τεκμηρίου
0000000634
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:018
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΤΟΥ 20ού ΑΙΩΝΑ
Περιγραφή Περιεχομένου
Το χρονικό διάστημα 1923-1924 στην ελληνική πολιτική σκηνή συμβαίνουν τα ακόλουθα γεγονότα: Το αντεπαναστατικό-επίσης στρατιωτικό-κίνημα με ορμητήριο την ΚΟΡΙΝΘΟ (Οκτώβριος 1923) αποτυγχάνει, από την Επαναστατική Κυβέρνηση προκηρύσσονται και διεξάγονται εκλογές τον Δεκέμβριο του ίδιου χρόνου με νίκη των Φιλελευθέρων, ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ επιστρέφει ως πρωθυπουργός τον Ιανουάριο του 1924, αλλά η διαφωνία του με τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ στο ζήτημα του στρατού τον οδηγεί σε παραίτηση, και ο τελευταίος αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση της χώρας. Ο Βασιλιάς ΓΕΩΡΓΙΟΣ Β’ έχει ήδη αποχωρήσει «προσωρινά» (Δεκέμβριος 1923), και η Δ’ Συντακτική Εθνοσυνέλευση που προκύπτει από τις εκλογές εγκαθιδρύει την Αβασίλευτη Δημοκρατία (Μάρτιος 1924). Το ίδιο διάστημα το προσφυγικό ζήτημα εμμένει, η πολύκροτη εργατική απεργία του ΠΕΙΡΑΙΑ (Αύγουστος 1923) αιματοκυλίζεται και η επιχείρηση κατάληψης της ΚΕΡΚΥΡΑΣ από τους Ιταλούς (Αύγουστος 1923) καταλήγει στην αποχώρησή τους τον επόμενο μήνα, με παρέμβαση της Κοινωνίας Των Εθνών. Τη διετία αυτή στη διεθνή σκηνή αξιοσημείωτα γεγονότα είναι η εισβολή της ΓΑΛΛΙΑΣ στο ΡΟΥΡ για να υποχρεώσει την ΓΕΡΜΑΝΙΑ να συμμορφωθεί με τη Συνθήκη των ΒΕΡΣΑΛΛΙΩΝ, η πρωτοφανής στα παγκόσμια χρονικά υποτίμηση του γερμανικού μάρκου, το αποτυχημένο πραξικόπημα του ΧΙΤΛΕΡ (HITLER), ο θάνατος του ηγέτη της Ρωσικής Επανάστασης ΛΕΝΙΝ (LENIN) και η δολοφονία του σοσιαλιστή ΜΑΤΤΕΟΤΙ (MATTEOTTI) από τον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ (MUSSOLINI) που αποδεικνύει τις προθέσεις του φασισμού στην ΙΤΑΛΙΑ.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:52:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΚΑΤΟΧΗ ΤΟΥ ΡΟΥΡ».
00:00:55:00
Εναλλασσόμενα ασπρόμαυρα πλάνα με στρατιώτες σε άλογα, μεταφορά κανονιών, τρένα με στρατιώτες, την κατοχή του ΡΟΥΡ και την αντίσταση των Γερμανών, τα διάφορα σαμποτάζ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην εισβολή της ΓΑΛΛΙΑΣ στο ΡΟΥΡ, με 452 ψήφους υπέρ και 72 κατά, και την απόφασή της να επιβάλει στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ την εφαρμογή της Συνθήκης των ΒΕΡΣΑΛΛΙΩΝ (1919). Παρακολουθούμε τις αντιδράσεις των κατοίκων του ΡΟΥΡ απέναντι στα στρατεύματα κατοχής, την υποτίμηση του γερμανικού μάρκου, την υποχώρηση και τον συμβιβασμό της ΓΑΛΛΙΑΣ μετά την αποτυχία της να αναγκάσει τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ να πληρώσει.
00:03:38:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΓΕΡΜΑΝΙΑ».
00:03:40:00
Ο αφηγητής παρουσιάζει τη Δημοκρατία της ΒΑΪΜΑΡΗΣ σαν «εύθραυστο σκάφος, που, μόλις καθελκύστηκε, έγειρε προς τα δεξιά». Μιλάει για την αποχώρηση του Κάιζερ και την παραμονή των στρατηγών, για την ξέφρενη πορεία του πληθωρισμού που, σε συνδυασμό με την κερδοσκοπία, αποσταθεροποιεί το μάρκο με τις αντίστοιχες κοινωνικές διαστάσεις, για να καταλήξει η χώρα να κερδίζει έδαφος η χιτλερική προπαγάνδα. Το ασπρόμαυρο πλάνο εναλλάσσεται με σκηνές εκείνης της περιόδου, όπου βλέπουμε τα χαρτονομίσματα, οικονομικές συναλλαγές, καθώς και την κοινωνική εξαθλίωση. Όπως αναφέρει ο αφηγητής, «η ιστορία δεν έχει ξαναγνωρίσει ανάλογη νομισματική υποτίμηση».
00:05:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΧΙΤΛΕΡ. ΑΠΟΠΕΙΡΑ ΠΡΑΞΙΚΟΠΗΜΑΤΟΣ».
00:05:10:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στον ΧΙΤΛΕΡ (HITLER) και στο πώς από απλός δεκανέας μπήκε στον στίβο της πολιτικής, με την προστασία του βαυαρικού στρατού. Την παραστρατιωτική ομάδα, στην οποία προσχώρησε, μετονόμασε σε «Ναζί». Τον χαρακτηρίζει ως έναν από τους εχθρούς της Δημοκρατίας της ΒΑΪΜΑΡΗΣ. Οι επαφές του τον διευκολύνουν να οργανώσει πραξικόπημα. Στις 8 Νοεμβρίου 1923, σε μια μπυραρία του ΜΟΝΑΧΟΥ, αναγγέλλει την Εθνική Επανάσταση, αποτυγχάνει, συλλαμβάνεται και φυλακίζεται. Παράλληλα με την αφήγηση των ιστορικών γεγονότων, βλέπουμε αντίστοιχα τα χιτλερικά στρατεύματα να παρελαύνουν, τον ΧΙΤΛΕΡ σε συγκεντρώσεις και πλάνα από τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ.
00:06:21:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΗΠΑ. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΤΕΛΟΣ».
00:06:25:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις εκλογές στις ΗΠΑ μετά τον πόλεμο και για το κεντρικό σύνθημα που υποστήριζαν οι πολιτικοί και ήταν «επούλωση, αποκατάσταση όχι επανάσταση, όχι πειράματα αλλά ισορροπία, όχι διεθνισμό αλλά εμμονή στον εθνικισμό». Η Νέα Εποχή, όπως την ονόμαζαν, ήταν εποχή απομονωτισμού και εθνικής αυτοσυγκέντρωσης. Η ευημερία είχε χαρίσει εμπιστοσύνη και πίστη στο σύστημα. Στο πλαίσιο αυτό καταργείται η ανεμπόδιστη μετανάστευση και οι χρυσοθήρες μπορούν να ελπίζουν ότι θα ικανοποιήσουν το όνειρό τους. Εναλλασσόμενα ασπρόμαυρα πλάνα από εργοστάσια, από αγροτικές περιοχές, από προεκλογικές εκστρατείες, από Αμερικανούς πολίτες κ. ο. κ.
00:09:10:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟΝ. Η ΦΙΛΑΝΘΡΩΠΙΑ».
00:09:14:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις δυσκολίες των προσφύγων και για την παρουσία του Βασιλιά στις διάφορες εκδηλώσεις φιλανθρωπίας υπέρ των προσφύγων. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από αναμνήσεις ενός μετανάστη. Ασπρόμαυρα πλάνα με αντίστοιχες εκδηλώσεις.
00:10:36:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ. Η ΝΕΑ ΠΑΤΡΙΔΑ».
00:10:39:00
Εξαθλιωμένοι πρόσφυγες με μικρά παιδιά σε σειρά για το συσσίτιο. Ο αφηγητής αναφέρεται στις άθλιες συνθήκες διαβίωσής τους, στις ασθένειες που διαδίδονται στους προσφυγικούς καταυλισμούς, στην προσπάθεια ικανοποίησης των άμεσων αναγκών τους, στις προσφυγικές συνοικίες (ΒΥΡΩΝΑΣ, ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΚΟΚΚΙΝΙΑ και ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ), στην ανεπαρκή βοήθεια των φιλανθρωπικών φορέων. Αναφορά και στις πρώτες αντιδράσεις τους, οπότε βλέπουμε και τις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας τους.
00:12:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΦΤΗΝΗ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ».
00:12:52:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στο 1923 που ήταν έτος δοκιμασίας για την οικονομία της ΕΛΛΑΔΑΣ, αλλά συγχρόνως και έτος κατά το οποίο διαφαίνονταν ενδείξεις για οικονομική ανάπτυξη, εξαιτίας των προσφύγων και λόγω της υπερπροσφοράς των εργατικών χεριών με χαμηλό κόστος. Φαινόμενα όμως κερδοσκοπίας και η στενότητα των κεφαλαίων δημιούργησαν αντιπαραγωγικές μονάδες κυρίως στους κλάδους ειδών πρώτης ανάγκης, ενώ και η έλλειψη εγχώριων πρώτων υλών, κεφαλαίων και τεχνικής εκπαίδευσης περιόρισαν τη βιομηχανική ανάπτυξη. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες εποχής από βιομηχανικές μονάδες, καθώς και πλάνα από ταινία με θέμα εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας.
00:14:17:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΕΡΓΙΑ. 11 ΝΕΚΡΟΙ».
00:14:19:00
Ασπρόμαυρες φωτογραφίες με πλήθος κόσμου, και ημεροδείκτης-ημερολόγιο που μας δείχνει την 15η Αυγούστου του 1923. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πρώτη οργανωμένη εργατική απεργία, που προκάλεσε την επέμβαση της Αστυνομίας. Το πλάνο εναλλάσσεται όπου βλέπουμε φωτογραφίες εποχής, φύλλα εφημερίδων που υπογραμμίζουν και καταδικάζουν το απεργιακό κύμα, τον ημεροδείκτη να εναλλάσσει τις ημερομηνίες, καθώς και τις συμπλοκές με τους 11 νεκρούς και τους τραυματίες.
00:15:23:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ».
00:15:25:00
Ασπρόμαυρα πλάνα από την ΚΕΡΚΥΡΑ και την απόβαση των Ιταλών στις 31 Αυγούστου του 1923. Ο αφηγητής αναφέρεται στον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ (MUSSOLINI) και στο γεγονός της δολοφονίας του Ιταλού στρατηγού ΤΕΛΙΝΙ (TELLINI) και των τεσσάρων συνοδών του στην ΚΑΚΑΒΙΑ της ΗΠΕΙΡΟΥ, όπου στάθηκε και η αφορμή της κατάληψης του νησιού. Πρόκειται για την πρώτη διεθνή εμπλοκή της ΕΛΛΑΔΑΣ μετά τον Μικρασιατικό Πόλεμο. Αρχίζουν σχετικές ανακρίσεις αλλά, ο ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ χωρίς να περιμένει τα πορίσματα της ανάκρισης, βομβαρδίζει και καταλαμβάνει το νησί. Η ΕΛΛΑΔΑ απευθύνεται για λύση στη Κοινωνία των Εθνών και τον Σεπτέμβριο του ίδιου χρόνου ο Ιταλός μονάρχης αποχωρεί.
00:16:25:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΝΤΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΟΡΙΝΘΟ».
00:16:27:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στην Αντεπανάσταση της 21ης Οκτωβρίου του 1923 που ετοιμάστηκε από ουδέτερους αξιωματικούς και δυσαρεστημένους βενιζελικούς, βασιλόφρονες, και αντιβενιζελικούς. Ηγετικά στελέχη ορίστηκαν οι υποστράτηγοι Π. ΛΕΟΝΑΡΔΟΠΟΥΛΟΣ και Π. ΓΑΡΓΑΛΙΔΗΣ και ο συνταγματάρχης Γ. ΖΗΡΑΣ, αλλά συνάντησαν την αντίδραση του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΠΛΑΣΤΗΡΑ, αρχηγού της Επανάστασης του 1922. Δεν κατάφεραν να περάσουν στην ΑΘΗΝΑ από την ΚΟΡΙΝΘΟ που έλεγχαν και αποδέχθηκαν την άνευ όρων παράδοση που επέβαλε ο ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ. Το κίνημα απέτυχε και οι υποκινητές του συνελήφθησαν αλλά άλλαξε άρδην το καθεστώς στον στρατό. Ασπρόμαυρες φωτογραφίες εποχής και αρθρογραφία εφημερίδων, καθώς και μεταγωγικά πλοία όπου μετέφεραν τους πραξικοπηματίες στον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:17:48:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΔΙΑΔΗΛΩΣΗ ΦΙΛΟΒΑΣΙΛΙΚΩΝ».
00:17:50:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη διαδήλωση της 9ης Δεκεμβρίου 1923 στην ΑΘΗΝΑ, στους στύλους του Ολυμπίου Διός, που οργάνωσαν οι φιλοβασιλικοί και στις συμπλοκές που ακολούθησαν με τους αντιβασιλικούς. Οι εκλογές ορίστηκαν για τις 16 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου, οπότε και νίκησε το κόμμα των Φιλελευθέρων. Αντίστοιχα πλάνα από τις συγκεντρώσεις-διαδηλώσεις.
00:18:45:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΦΕΥΓΕΙ Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ».
00:18:48:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στην αποτυχία της Αντεπανάστασης του Οκτωβρίου του 1923, στην ανάπτυξη της επιρροής του Στρατιωτικού Συνδέσμου, στην εκκαθάριση του στρατού από τους 1. 280 αξιωματικούς που συνέπραξαν στο Κίνημα και στην ενίσχυση του βενιζελισμού. Αναφέρεται στα ιστορικά γεγονότα και στην κατηγορία που απέδωσαν οι Δημοκρατικοί στον Βασιλιά ΓΕΩΡΓΙΟ Β’ περί σύμπραξης στο Κίνημα και ζητούν από τον ΝΙΚΟΛΑΟ ΠΛΑΣΤΗΡΑ την έξωση του ΓΕΩΡΓΙΟΥ και την κατοχύρωση του πολιτεύματος της Αβασίλευτης Δημοκρατίας. Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ φεύγει «προσωρινά» μετά τις εκλογές, στις 19 Δεκεμβρίου, με υπόδειξη του πρωθυπουργού ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΓΟΝΑΤΑ. Οι εκλογές διεξήχθησαν ομαλά και νικητής αναδείχθηκε το κόμμα των Φιλελευθέρων, που είχαν ταχθεί κατά της πολιτειακής μεταβολής. Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ διαφωνεί και τάσσεται υπέρ του πολιτεύματος της Αβασίλευτης Δημοκρατίας. Ασπρόμαυρα πλάνα με στρατιωτικούς, τον Βασιλιά, τις εκλογές κ. ο. κ.
00:20:05:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «“ΝΑ ΕΠΙΣΤΡΕΨΕΙ Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ”».
00:20:09:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις 2 Ιανουαρίου 1924, όποτε ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΛΑΣΤΗΡΑΣ καταθέτει την εξουσία στην Δ’ Συντακτική Εθνοσυνέλευση, που προέκυψε από τις εκλογές του Δεκεμβρίου του 1923, και ταυτόχρονα δήλωσε την προτίμησή του στην Αβασίλευτη Δημοκρατία. Ο ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΓΟΝΑΤΑΣ παραιτείται και ορκίζεται ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ. Αναφέρεται ειδικότερα στα ιστορικά γεγονότα και στην επιστροφή του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στις 4 του ίδιου μήνα, ο οποίος και σχηματίζει κυβέρνηση στις 11 Ιανουαρίου 1924, αλλάζοντας προηγουμένως τις αντιλήψεις του για τον βασιλικό θεσμό, πρεσβεύοντας ότι η Αβασίλευτη Δημοκρατία πρέπει να προέλθει από λαϊκή ετυμηγορία (δημοψήφισμα με πλειοψηφία τουλάχιστον 70%). Παράλληλα, βλέπουμε ασπρόμαυρες φωτογραφίες από τη Βουλή κατά την τελετή του αγιασμού την εναρκτήρια συνεδρίαση της Δ’ Συντακτικής Συνέλευσης, καθώς και πλάνα με εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου στους δρόμους, οπαδών του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.
00:21:16:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ-ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ».
00:21:19:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη διάσταση απόψεων και στη σύγκρουση του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ στη Βουλή (29 Ιανουαρίου 1924), σχετικά με τη συμμετοχή των στρατιωτικών στην πολιτική ζωή. Ο ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ υπενθύμισε στον ΒΕΝΙΖΕΛΟ ότι βοηθήθηκε στο παρελθόν από τον στρατό (εννοώντας τον Στρατιωτικό Σύνδεσμο), γεγονός που οδήγησε στην παραίτηση του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ από τον πρωθυπουργικό θώκο και στην τελική αναχώρησή του, αναθέτοντας την πρωθυπουργία στον ΓΕΩΡΓΙΟ ΚΑΦΑΝΤΑΡΗ (6 Φεβρουαρίου-12 Μαρτίου 1924). Αντίστοιχα, βλέπουμε πλάνα με ιδιαίτερη κινητικότητα μέσα κι έξω από τη Βουλή.
00:22:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ».
00:22:10:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη νέα κυβέρνηση του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ (12 Μαρτίου-25 Ιουλίου 1924) και τον λόγο που εκφώνησε την πρώτη μέρα στη Μητρόπολη (25 Μαρτίου 1924), υποστηρίζοντας την Αβασίλευτη Δημοκρατία, για την οποία είναι υπεύθυνη η Δ’ Συντακτική Εθνοσυνέλευση. Η διάσπαση των Φιλελευθέρων είχε ήδη συμβεί, αλλά μεγάλη μερίδα αυτών έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης στη νέα κυβέρνηση. Αντίστοιχα, βλέπουμε πλάνα με συγκεντρωμένα πλήθη. Βλέπουμε να καταφτάνει και ο ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ με τους υπουργούς του.
00:23:19:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΖΗΤΩ Η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ».
00:23:22:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ, στις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης σε ό, τι αφορά την εξωτερική της πολιτική, στα ψηφίσματα στη Βουλή, σχετικά με την έκπτωση της δυναστείας των ΓΛΥΞΜΠΟΥΡΓΚ και την ανακήρυξη της Αβασίλευτης Κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας. Αντίστοιχα, βλέπουμε πλάνα με χιλιάδες κόσμου στον δρόμο τον Μάρτιο του 1924, καθώς και πλάνα έξω από τη Βουλή, οπότε ο πρόεδρος της Εθνοσυνέλευσης ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΡΑΚΤΙΒΑΝ ανήγγειλε τις αποφάσεις της.
00:24:51:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΛΕΝΙΝ ΠΕΘΑΝΕ».
00:24:54:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στον ΛΕΝΙΝ (VLADIMIR LENIN) και στον θάνατό του (21 Ιανουαρίου 1924), σε ηλικία 54 χρονών. Ο αφηγητής αναφέρει τον χαρακτηρισμό για τον ΛΕΝΙΝ ως «τον άνθρωπο που έκανε περισσότερα από οποιονδήποτε άλλον πολιτικό ηγέτη για να αλλάξει την όψη του 20ού αιώνα». Βλέπουμε αντίστοιχα πλάνα από το χρονικό της κηδείας του.
00:26:31:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΙΤΑΛΙΑ. ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΜΑΤΤΕΟΤΙ».
00:26:34:00
Ο αφηγητής αναφέρει δήλωση του ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ που απηύθυνε στους δημοσιογράφους: «θέλω να σημαδέψω την εποχή μου όπως το λιοντάρι με τα νύχια του». Αντίστοιχα, βλέπουμε τον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ να παίζει με μία λέαινα. Η αφήγηση συνεχίζεται και γίνονται αναφορές στην προπαγάνδα του Φασισμού και στην επιρροή που είχε στο ομαδικό ασυνείδητο και παρακολουθούμε πλάνα με τον ΜΟΥΣΟΛΙΝΙ σε διάφορες κοινωνικές δραστηριότητες (εκδρομές με σκάφος, δίπλα σε αγρότες, σε εργοστάσια κ. ο. κ.). Αναφορά γίνεται και στον αγώνα των αντιφασιστών, και ιδιαίτερα στο σοσιαλιστή βουλευτή ΜΑΤΤΕΟΤΙ (GIACOMO MATTEOTTI) που είχε καταγγείλει την τρομοκρατία, καθώς και στην απαγωγή και δολοφονία του από τους φασίστες (10 Ιουνίου 1924). Φωτογραφικό υλικό με τον ΜΑΤΤΕΟΤΙ. Η άνοδος του Φασισμού είναι γεγονός, καθώς και η βία. Βλέπουμε αντίστοιχα πλάνα.
00:28:24:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΣΤΕΡΩΝ».
00:28:26:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στον κινηματογράφο και την εξέλιξη της έβδομης τέχνης σε μεγάλη βιομηχανία. Μιλάει επίσης για την κατασκευή αστέρων στο ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ (HOLLYWOOD) και για τις ταινίες, αναφέροντας ως παράδειγμα τον ΡΟΔΟΛΦΟ ΒΑΛΕΝΤΙΝΟ (RODOLFO VALENTINO). Γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα είδωλα της εποχής, και στις βεντέτες του Καζίνο ΝΤΕ ΠΑΡΙ (Casino de Paris). Πλάνα με αστέρες του ΧΟΛΥΓΟΥΝΤ, καθώς και από εκδηλώσεις.
00:30:44:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΘΙΒΕΤ. ΧΩΡΑ ΤΟΥ ΜΥΣΤΗΡΙΟΥ».
00:30:46:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στο ΘΙΒΕΤ, που φωτογραφήθηκε για πρώτη φορά το 1923. Αναφέρει μεταξύ άλλων ότι είναι ένα τυπικό θεοκρατικό κράτος, αφού ένας στους πέντε κατοίκους είναι μοναχός. Μιλάει για τον άρχοντά τους, τον ΔΑΛΑΪ ΛΑΜΑ, και για τις διάφορες τελετές-παραστάσεις που ανέβαιναν συνοδεία ορχήστρας. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο έθιμο «Πολυανδρία». Πλάνα με δεκάδες Θιβετιανούς, τον ΔΑΛΑΪ ΛΑΜΑ και τις τελετές τους.
00:32:05:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ».
00:32:07:00
Στο πλάνο παρακολουθούμε διαγωνισμό καλλιστείων εποχής. Ο αφηγητής αναφέρεται σε διάφορα θεάματα-θεσμούς, όπως τα καλλιστεία.
00:33:29:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
ΑΠΟΣΤ. ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΣ
Σκηνοθεσία:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΛΑΣΤΑΡΗΣ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΤΣΑΜΠΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΛΩΡΟΣ
Τ. ΤΣΙΤΣΟΠΟΥΛΟΣ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΤΙΤΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Μουσική επιμέλεια:
ΚΑΙΤΗ ΓΚΙΛΗ-ΑΛΕΞΙΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Επιμέλεια Εικόνας:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΚΡΙΔΗΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΜΑΥΡΟΜΜΑΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΑΝΤΡΕΑΣ ΜΑΡΙΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
Τελεσινέ:
ΜΑΡΙΑ ΣΟΥΡΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΔΑΓΑΛΑΚΗ
ΜΑΝΩΛΗΣ ΖΑΪΜΑΚΗΣ
Ευχαριστίες:
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΑΚΥΛΑ ΜΗΛΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:35:12:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009