Επεισόδιο:010
0000000627
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΕΤΙΑ 1916-1917.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000000627
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:010
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΤΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΕΤΙΑ 1916-1917.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο Εθνικός Διχασμός, εκπορευόμενος από τις δύο σε ελληνικό έδαφος συστημένες Κυβερνήσεις, της επίσημης της ΑΘΗΝΑΣ, υπό τις ευλογίες του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, και της Προσωρινής της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, υπό την τριανδρία των ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ-ΔΑΓΚΛΗ, και η αντίστοιχη διαφορά των δύο Kυβερνήσεων στις πολεμικές τους προτιμήσεις-φιλογερμανική και φιλοανταντική αντίστοιχα-, δεσπόζουν τη διετία 1916-1917 στην ελληνική και, κατά συνέπεια, παγκόσμια ιστορία, αφού επηρεάζουν την τελευταία καταλυτικά. Οι ανταντικές δυνάμεις κερδίζουν σε όλα τα επίπεδα, επιβάλλουν ολοκληρωτικό εμπάργκο στην ΕΛΛΑΔΑ μετά τα «Νοεμβριανά» του 1916, και υποχρεώνουν σε παραίτηση τον φιλογερμανό Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ (Ιούνιος 1917) ετοιμάζοντας την επαναφορά του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στην ΑΘΗΝΑ. Εντωμεταξύ, ο πόλεμος μαίνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά και στη ΡΩΣΙΑ οι εργατικές απεργίες μετατρέπονται σε λαϊκές κατακραυγές κατά της τσαρικής δυναστείας των ΡΟΜΑΝΟΦ, ενώ οι Επαναστάτες επικρατούν (1917), εγκαινιάζοντας μια νέα περίοδο για τη ρωσική ιστορία.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΛΑΜΠΡΟΣ».ΑΘΗΝΑ, 27 Σεπτεμβρίου 1916. Τα πλάνα αφορούν στην ανακήρυξη σε πρωθυπουργό της ΕΛΛΑΔΑΣ του καθηγητή της Βυζαντινής Ιστορίας ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ (Σεπτέμβριος 1916-Απρίλιος 1917). Αυτή είναι και η επίσημη Κυβέρνηση της ΕΛΛΑΔΑΣ και έχει την υποστήριξη του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ. Ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ θα αποβιβαστεί στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, όπου θα ανακηρύξει μια δεύτερη Κυβέρνηση, την Προσωρινή Κυβέρνηση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Η στάση της κυβέρνησης αυτής θα είναι άτυπα φιλογερμανική και επίσημα ουδέτερη.
00:00:52:00
Πλάνο στρατιωτικής πομπής αλόγων, ενώ στρατιωτικό άγημα αποδίδει τιμές. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός ότι ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ αρεσκόταν στις μεγαλοπρεπείς τελετές κατά το πρότυπο των Βυζαντινών Αυτοκρατόρων, τους οποίους θεωρούσε προκατόχους του.
00:01:05:00
Πλάνο με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών ΘΕΟΚΛΗΤΟ να δίδει τις ευλογίες του στον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ και άλλα επίσημα πρόσωπα, κατά τη διάρκεια τελετής. Ο αφηγητής τον αποκαλεί κάπως ειρωνικά «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΙΒ’», συνεχιστή των ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΩΝ, και αναφέρεται στο γεγονός ότι ο καθηγητής Βυζαντινής Ιστορίας ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΛΑΜΠΡΟΣ ορκίζεται στις αρχές Οκτωβρίου του 1916 πρωθυπουργός.
00:01:23:00
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Πατρίς» που παρουσιάζει το νέο υπουργικό συμβούλιο της κυβέρνησης του ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ.
00:01:27:00
Πλάνο του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ να κατεβαίνει εξωτερική σκάλα κτηρίου συνοδευόμενος από τον ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι, με τον διορισμό του δεύτερου, ο πρώτος δίνει την εντύπωση ότι έχει χάσει οριστικά την «αίσθηση της πραγματικότητας».
00:01:35:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΦΙΞΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ». ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 26 Σεπτεμβρίου 1916. Τα πλάνα αφορούν στην άφιξη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, που έχει ήδη, από τον Σεπτέμβριο του 1915, παραιτηθεί από το πρωθυπουργικό αξίωμα. Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ αναλαμβάνει την ηγεσία της «Εθνικής Άμυνας» και γίνεται κήρυκας των φιλοανταντικών δυνάμεων. Το πρώτο μέλημα του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ήταν να σχηματίσει Προσωρινή Κυβέρνηση στην πόλη, με συμμετοχή και δύο άλλων μελών της ηγετικής «τριανδρίας», τον ΠΑΥΛΟ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ και τον ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΔΑΓΚΛΗ. Το αποτέλεσμα ήταν η ΕΛΛΑΔΑ να αποκτήσει δύο Κυβερνήσεις-μία στην ΑΘΗΝΑ, του ΣΠΥΡΙΔΩΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ, υπό την εύνοια του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, και μία δεύτερη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
00:01:38:00
Φωτογραφικό υλικό από τον Λευκό Πύργο και από το λιμάνι της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με συγκεντρωμένο πλήθος και τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ ανάμεσά τους, κατά την εκεί αποβίβασή του την 9η Οκτωβρίου 1916, και την ανάληψη της ηγεσίας της «Εθνικής Άμυνας». Ο αφηγητής αναφέρεται στη φυγή του στην ΚΡΗΤΗ και στο ταξίδι από εκεί συνοδεία του Ναυάρχου ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, όπου τον καλωσόρισε ο Γάλλος ΣΑΡΑΪΓ (SARRAIL), αρχιστράτηγος των συμμαχικών δυνάμεων στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
00:02:05:00
Πλάνα από την υποδοχή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Οκτώβριος 1916), με το αυτοκίνητο που τον μεταφέρει να κινείται με δυσκολία εν μέσω του συγκεντρωμένου πλήθους. Ο αφηγητής αναφέρεται στη γύρω από τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ συγκέντρωση ικανών πολιτικών και στρατιωτικών (ΡΕΠΟΥΛΗΣ, ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ΚΑΦΑΝΤΑΡΗΣ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ, ΑΦΟΙ ΜΑΖΑΡΑΚΗ, ΠΑΓΚΑΛΟΣ).
00:02:19:00
Φωτογραφία από την υποδοχή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Νοέμβριος 1916), με συγκεντρωμένο πλήθος που κρατά σημαίες. Ο αφηγητής αναφέρεται στη συγκέντρωση του πλήθους και στην ατμόσφαιρα που θυμίζει τη μέρα της απελευθέρωσης.
00:02:31:00
Πλάνα από την υποδοχή του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. (1916). Ο αφηγητής αναφέρει ότι πρώτη μέριμνα του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ήταν ο σχηματισμός Προσωρινής Κυβέρνησης με συμμετοχή των ΠΑΥΛΟΥ ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗ και ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΔΑΓΚΛΗ στην ηγετική τριανδρία. Το αποτέλεσμα ήταν η ΕΛΛΑΔΑ να αποκτήσει δύο Κυβερνήσεις (μία στην ΑΘΗΝΑ και μία δεύτερη στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ).
00:02:40:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΘΕΛΟΝΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΣΣΑΛΙΑ». Το πλάνο αναφέρεται στη μεταφορά Ελλήνων και Σέρβων εθελοντών στρατιωτών από τη ΜΑΣΣΑΛΙΑ προς τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
00:02:43:00
Πλάνο ανδρών που φορούν πολιτικά ή στρατιωτικά ρούχα και άλλοι να κρατούν σημαίες, να αποβιβάζονται από πλοίο με στρατιωτικό βήμα. Ο αφηγητής αναφέρεται στη συγκέντρωση Ελλήνων και Σέρβων εθελοντών από τη ΜΑΣΣΑΛΙΑ προς τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ με τη διευκόλυνση της γαλλικής κυβέρνησης, για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στο μέτωπο.
00:03:06:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ». Το χρονικό της μάχης του ΒΕΡΝΤΕΝ (Φεβρουάριος-Ιούνιος 1916), που έληξε με σημαντικές απώλειες και των δύο παρατάξεων, τόσο της Αντάντ όσο και των Κεντρικών Αυτοκρατοριών.
00:03:09:00
ΠΑΡΙΣΙ, τέλη 1916. Πλάνα από τους δρόμους των ΠΑΡΙΣΙΟΥ με οχήματα να κινούνται γεμάτα στρατιώτες. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός της επίταξης όλων των ταξί από τη γαλλική κυβέρνηση, για τη μεταφορά στρατιωτών στο μέτωπο.
00:03:17:00
Πλάνα με τρένα πλήρη οπλισμού πυροβολικού να τροχοδρομούν. Ο αφηγητής αναφέρεται στα τέλη του 1916, που ήταν το έτος των μεγάλων μαχών στο Δυτικό Μέτωπο.
00:03:29:00
Πλάνο οχημάτων να σύρουν πυροβόλα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κρίσιμη πολύμηνη σύγκρουση γύρω από το ΒΕΡΝΤΕΝ (1916), μεταξύ Αντάντ και Κεντρικών Αυτοκρατοριών.
00:03:31:00
Πλάνο σιδηροδρομικού συρμού, πλήρους οβίδων πυροβολικού, να συνοδεύεται από πεζούς στρατιώτες. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η σύγκρουση στο ΒΕΡΝΤΕΝ είχε ξεκινήσει από την άνοιξη του 1916.
00:03:33:00
Πλάνο πυροβόλων να βάλλουν.
00:03:35:00
Πλάνο οβίδας να εκρήγνυται στο πεδίο της μάχης.
00:03:37:00
Πλάνα στρατιωτών σε όρυγμα και εφόρμηση από αυτό. Ο αφηγητής αναφέρεται στην απόκρουση των γερμανικών επιθέσεων από τα γαλλικά στρατιωτικά τμήματα στο ΒΕΡΝΤΕΝ (1916), όπου αποδείχθηκε ότι η ΓΕΡΜΑΝΙΑ δεν είναι ανίκητη, αλλά έληξε με βαρύ κόστος και για τις δύο πλευρές.
00:03:51:00
Πλάνα από το πεδίο των μαχών, με πεζοπόρα τμήματα και κινούμενο πυροβολικό να προωθούνται. Εφιαλτική πορεία των στρατιωτών μέσα στις λάσπες στη μάχη του ΒΕΡΝΤΕΝ (1916). Ο αφηγητής αναφέρεται στην προέλαση των γαλλικών τμημάτων κατά μερικά χιλιόμετρα, ενώ τονίζει και την πορεία μέσα στις λάσπες, καθώς και τους 500. 000 νεκρούς και από τις δύο πλευρές.
00:05:05:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΧΑΡΑΚΩΜΑ». Ημερολόγιο. . . Στρατοπέδου».
00:05:08:00
Πλάνα στρατιωτών σε επιχείρηση ατομικής καθαριότητας. Ο αφηγητής αναφέρεται στον παράγοντα ψείρες που ταλαιπωρεί και τα δύο στρατόπεδα, της Αντάντ και των Κεντρικών Αυτοκρατοριών.
00:05:30:00
Πλάνο στρατιωτών να καθαρίζουν πατάτες για το συσσίτιο. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός και προσθέτει ότι το λοιπό γεύμα αποτελείται, κυρίως, από κονσέρβες.
00:05:38:00
Πλάνο στρατιωτών να τρώνε από κονσέρβες.
00:05:41:00
Πλάνα διανομής αλληλογραφίας σε προωθημένα στρατιωτικά τμήματα και στρατιώτες να διαβάζουν επιστολές. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επαφή με τον «κόσμο των ζωντανών» που εξασφαλίζει το ταχυδρομείο.
00:05:48:00
Πλάνο στρατιωτών να καλούν με κόρνες συναδέλφους τους σε θεατρική παράσταση.
00:05:53:00
Πλάνα από στρατιωτική αυτοσχέδια θεατρική παράσταση, με πρωταγωνιστές άνδρες στρατιώτες που υποδύονται και τους γυναικείους ρόλους, και στρατιώτες να την παρακολουθούν και να χειροκροτούν. Ο αφηγητής αναφέρεται στη διοργάνωσή τους, που είχε και πατριωτικά μηνύματα.
00:06:10:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛ. ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ». Η τριανδρία ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ-ΔΑΓΚΛΗΣ οργανώνουν αξιόμαχο στρατό στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ με τις ευλογίες της Αντάντ.
00:06:13:00
Φωτογραφία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και άλλων επισήμων να επιθεωρούν παρέλαση στρατιωτικών τμημάτων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επιδίωξη της ηγετικής τριανδρίας της «Εθνικής Άμυνας» (ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ-ΔΑΓΚΛΗΣ) να οργανώσει αξιόμαχο στρατό στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ.
00:06:24:00
Φωτογραφικό υλικό από τη συγκέντρωση στρατιωτικών τμημάτων και του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Ο αφηγητής σχολιάζει την αναφορά των Άγγλων ότι η παρουσία του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ βοήθησε στην επιστράτευση.
00:06:29:00
Φωτογραφία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ να συναντά τον επιστρατευμένο γιο του ΣΟΦΟΚΛΗ.
00:06:34:00
Πλάνο του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ εν μέσω στρατιωτικών τμημάτων.
00:06:36:00
Πλάνο του Στρατηγού ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΔΑΓΚΛΗ να παραδίδει στους διοικητές τις σημαίες των Συνταγμάτων υπό το βλέμμα των ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, ΣΟΦΟΥΛΗ, ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΥ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ και των λοιπών μελών του Υπουργικού Συμβουλίου. Ο αφηγητής περιγράφει τα τεκταινόμενα.
00:06:51:00
Πλάνα από εκδήλωση της «Εθνικής Άμυνας» στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ τα στρατιωτικά τμήματα οδηγήθηκαν στο μέτωπο υπό τις ευλογίες της «Εθνικής Άμυνας», της τριανδρίας (ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ-ΚΟΥΝΤΟΥΡΙΩΤΗΣ-ΔΑΓΚΛΗΣ) και των Αγγλογάλλων. Τον Οκτώβριο του 1916 στη Μεραρχία Σερρών προστέθηκαν οι Μεραρχίες Αρχιπελάγους και των Κρητών.
00:07:07:00
Πλάνα τμημάτων ευζώνων να προχωρούν συντεταγμένα και με στρατιωτικό βήμα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην όχι πάντα εθελοντική στράτευση, φέροντας ως παράδειγμα την από τον ΚΟΝΔΥΛΗ εκτέλεση βασιλοφρόνων της ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ που αρνήθηκαν να στρατευθούν.
00:07:23:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΣΤΟΝ ΠΕΙΡΑΙΑ». Τα πλάνα αφορούν στην πίεση που άσκησαν οι γαλλικές δυνάμεις στον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ να προσεταιριστεί τελικώς την πολιτική των δυνάμεων της Αντάντ και να ξεφύγει πλέον από την πολιτική της ουδετερότητας-με άλλα λόγια του φιλογερμανισμού-που πρέσβευε. Οι Γάλλοι έρχονται στον ΠΕΙΡΑΙΑ, για να αναλάβουν τη δράση αυτή. Αυτονόητο θεωρείται ότι η φιλοβενιζελική-αντιβασιλική παράταξη θα δικαιολογούσε την τακτική αυτή των πιέσεων, όπως και το ότι η φιλοβασιλική-αντιβενιζελική παράταξη θα θεωρούσε υπεύθυνους τους βενιζελικούς. Ο Εθνικός Διχασμός είχε αρχίσει για τα καλά!
00:07:26:00
Πλάνο από το λιμάνι του ΠΕΙΡΑΙΑ όπου έχουν καταπλεύσει γαλλικά πολεμικά πλοία. Ο αφηγητής αναφέρεται στις αυξανόμενες γαλλικές πιέσεις προς την κυβέρνηση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, γεγονός που περιόριζε αδιάκοπα την εθνική κυριαρχία.
00:07:36:00
Πλάνα γαλλικών στρατιωτικών τμημάτων να είναι συντεταγμένα ή να αποβιβάζονται στον ΠΕΙΡΑΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στη δικαιολόγηση της επί ένα χρόνο στρατιωτικής γαλλικής παρουσίας από τις φιλοβενιζελικές εφημερίδες.
00:08:11:00
Πλάνο του σιδηροδρομικού σταθμού στον ΠΕΙΡΑΙΑ να φρουρείται από Έλληνες στρατιώτες και Γάλλους ναύτες. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΠΕΙΡΑΙΑΣ τίθεται ουσιαστικά υπό γαλλική κατοχή, ότι υπάρχει ένταση μεταξύ των ελληνικών και γαλλικών στρατιωτικών τμημάτων και ότι οι συγκεκριμένες αγγλογαλλικές ενέργειες ενίσχυσαν την αντιβενιζελική προπαγάνδα.
00:08:32:00
Πλάνο συγκεντρωμένου πλήθους. Ο αφηγητής αναφέρεται στη στροφή της οργής της κοινής γνώμης από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ στις δυνάμεις την Αντάντ.
00:08:39:00
Πλάνο γαλλικών στρατιωτικών δυνάμεων να εξέρχεται από το κτήριο του Δημοτικού Θεάτρου του ΠΕΙΡΑΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην εκεί κατάλυση των γαλλικών δυνάμεων, καθώς και τη μη κατανόηση της σοβαρότητας της κατάστασης τόσο από τους Γάλλους, όσο και από την Κυβέρνηση της ΑΘΗΝΑΣ.
00:09:03:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΩΝ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ». Τα υποβρύχια θα είναι οι κυρίαρχοι των θαλασσών, καθώς βρισκόμαστε στην καρδιά του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
00:09:06:00
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Πατρίς» που αναφέρεται σε βύθιση από γερμανικό υποβρύχιο του ελληνικού εμπορικού πλοίου «Αγγελική», που μετέφερε επιβάτες και εμπορεύματα στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. Ο αφηγητής διαβάζει τον τίτλο που δεσπόζει στο πρωτοσέλιδο.
00:09:17:00
Πλάνα τορπιλών, οι οποίες καταλήγουν σε πλοία που εκρήγνυνται.
00:09:28:00
Πλάνα από πλοία, περισκόπια υποβρυχίων, τορπιλών και πλοίων που εκρήγνυνται. Ο αφηγητής αναφέρεται στα νέα δεδομένα που δημιουργούν στην έκβαση του πολέμου τα υποβρύχια και τα αεροπλάνα, ενώ τονίζει την υπεροχή των Άγγλων στη θάλασσα με τη βύθιση των γερμανικών καταδρομικών πλοίων πλησίον των νησιών ΦΟΚΛΑΝΤ το 1914, καθώς και τις επιθέσεις των υποβρυχίων προς ουδέτερα ή και εμπορικά πλοία.
00:10:30:00
Πλάνα του αγγλικού υπερωκεανίου «Lusitania», το οποίο βυθίστηκε από γερμανικά υποβρύχια τον Μάιο του 1915.
00:10:39:00
Πλάνα πλοίων να βυθίζονται και άλλων να ρίχνουν στη θάλασσα βόμβες βυθού. Ο αφηγητής αναφέρεται στη συνέχιση της δράσης των γερμανικών υποβρυχίων στον ΑΤΛΑΝΤΙΚΟ ΩΚΕΑΝΟ, τη ΒΟΡΕΙΟ ΘΑΛΑΣΣΑ και τη ΜΕΣΟΓΕΙΟ, παρά τις απειλές του Αμερικανού προέδρου ΟΥΙΛΣΟΝ (WILSON) για συμμετοχή της χώρας του στον πόλεμο, καθώς πολλοί από τους επιβάτες του Lusitania ήταν Αμερικανοί Πολίτες.
00:11:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΤΑ ΝΟΕΜΒΡΙΑΝΑ». ΑΘΗΝΑ, τέλη Νοεμβρίου 1916. Τα πλάνα της ενότητας αναφέρονται στον ναυτικό και εμπορικό αποκλεισμό που επιβλήθηκε στην ΕΛΛΑΔΑ από τις δυνάμεις της Αντάντ. Ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ, επίσημος εκπρόσωπος της κυβέρνησης της ΑΘΗΝΑΣ, υποχρεώνεται στην παράδοση πολεμικού υλικού, μετά από αντίσταση σθεναρή των επιστράτων, που ενεργούν έντονη αντιβενιζελική δράση.
00:11:10:00
Πλάνο με στρατιωτικά τμήματα στο λιμάνι του ΠΕΙΡΑΙΑ δίπλα σε πλοία. Ο αφηγητής αναφέρεται στα γαλλικά και αποικιοκρατικά στρατεύματα που αποβιβάστηκαν στον ΠΕΙΡΑΙΑ στα τέλη Νοεμβρίου του 1916, με σκοπό να καταλάβουν στρατηγικά σημεία των ΑΘΗΝΩΝ, καθώς και την προσπάθεια του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ να κρατηθεί στην εξουσία με σπασμωδικούς ελιγμούς, ταλαντευόμενος ανάμεσα στην υπεροχή των δυνάμεων της Αντάντ και τη φιλογερμανική του πολιτική.
00:11:43:00
Πλάνο γαλλικών στρατιωτικών τμημάτων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αρχική συμφωνία και υπαναχώρηση του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ να παραδώσει στρατιωτικό υλικό στους Γάλλους.
00:11:49:00
Πλάνο γαλλικού στρατιωτικού τμήματος να βαδίζει σε δρόμο ανάμεσα σε πολίτες και οχήματα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πορεία των γαλλικών τμημάτων προς την ΑΘΗΝΑ με την πεποίθηση ότι δε θα συναντούσαν αντίσταση από μια αδύναμη χώρα όπως η ΕΛΛΑΔΑ.
00:11:54:00
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Σκριπ» και άρθρο σχετικά με την αντίσταση του λαού στις κατοχικές δυνάμεις.
00:12:00:00
Φωτογραφία γαλλικού στρατιωτικού τμήματος να πορεύεται σε δρόμο της ΑΘΗΝΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ανταλλαγή των πρώτων πυροβολισμών από οπλισμένους επίστρατους.
00:12:05:00
Πλάνο άρθρου εφημερίδας που αναφέρεται στα γεγονότα των συγκρούσεων των ελληνικών στρατευμάτων με τις γαλλικές δυνάμεις. Ο αφηγητής συνεχίζει την περιγραφή της ενέδρας από επίστρατους και την ανταλλαγή πυροβολισμών.
00:12:08:00
Πλάνα Γάλλων στρατιωτών να ετοιμάζουν θέσεις προκαλύψεως. Ο αφηγητής αναφέρεται στη γενίκευση των συγκρούσεων και τον βομβαρδισμό της περιοχής του σταδίου του ΦΑΛΗΡΟΥ από τα γαλλικά τμήματα.
00:12:14:00
Πλάνο κτηρίου με στρατιώτες.
00:12:20:00
Φωτογραφία στρατιωτικού τμήματος να προχωρά εν μέσω πολιτών. Ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ παραδίδει μέρος του πολεμικού του υλικού στους Γάλλους.
00:12:29:00
Φωτογραφία πολιτών δίπλα σε στρατιώτες.
00:12:32:00
Πλάνο στρατιωτών σε εξοχική περιοχή. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι φανατισμένοι βασιλόφρονες δεν ερμήνευσαν τη συμφωνία παράδοσης από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ του πολεμικού υλικού στους Γάλλους ως πράξη υποχώρησης, αλλά νίκης επί των γαλλικών στρατευμάτων.
00:12:39:00
Φωτογραφία στρατιωτών σε προαύλιο χώρο κτηρίου. Ο αφηγητής, συνεχίζοντας την προηγούμενη αναφορά του, τονίζει τους πανηγυρισμούς για την υποχώρηση των Γάλλων στρατιωτών, οι οποίοι αποχώρησαν 24 ώρες έπειτα από την προέλασή τους στην ΑΘΗΝΑ.
00:12:46:00
Πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Σκριπ» που αναφέρεται στα γεγονότα της υποχώρησης των γαλλικών στρατευμάτων από την ΑΘΗΝΑ μετά την συμφωνία παράδοσης του πολεμικού υλικού από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ. Ο αφηγητής αναφέρεται στο κλήμα τρομοκρατίας που ξέσπασε στην ΑΘΗΝΑ εναντίον των βενιζελικών.
00:12:49:00
Φωτογραφία με στρατιώτες έξω από κτήριο.
00:12:52:00
Φωτογραφία από πρόσοψη κτηρίου που φέρει σημάδια επίθεσης. Ο αφηγητής αναφέρει ότι επίστρατοι επιτέθηκαν και βιαιοπράγησαν εναντίον πολιτικών τους αντιπάλων, ενώ σημειώθηκαν και δολοφονίες.
00:13:00:00
Άρθρο εφημερίδας που αναφέρεται στα γεγονότα των βιαιοπραγιών από τους επίστρατους.
00:13:03:00
Φωτογραφίες από το εξωτερικό και το εσωτερικό της οικίας του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, όπου φωτογραφία του έχει δεχτεί πυροβολισμούς, καθώς δέχτηκε επίθεση από πολιτικούς του αντιπάλους. Ο αφηγητής αναφέρεται στο περιστατικό.
00:13:11:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ».ΑΘΗΝΑ, μετά τα «Νοεμβριάνα» (Νοέμβριος 1916). Τα πλάνα αναφέρονται στον ολοκληρωτικό ναυτικό και εμπορικό αποκλεισμό της ΕΛΛΑΔΑΣ από τις δυνάμεις της Αντάντ. Οι φιλοβασιλικοί θεωρούν υπαίτιο για το γεγονός τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:13:14:00
Φωτογραφίες με πλοία πλησίον των παραλίων τμημάτων. Ο αφηγητής αναφέρεται στον εντεινόμενο ναυτικό και εμπορικό αποκλεισμό της ΕΛΛΑΔΑΣ από τις δυνάμεις της Αντάντ.
00:13:31:00
Φωτογραφία που εικονίζει πραγματοποιούμενο σε πλοίο έλεγχο. Ο αφηγητής αναφέρεται στους αυστηρούς ελέγχους που διενεργούνται από τις δυνάμεις της Αντάντ στις εισαγωγές.
00:13:37:00
Φωτογραφίες Γάλλων στρατιωτών. Ο αφηγητής αναφέρεται στην έντονη παρουσία τους και στην προβολή του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ως συμβόλου αντίστασης εναντίον των ξένων δυνάμεων.
00:13:45:00
Άρθρο εφημερίδας που αναφέρεται στην έλλειψη αγαθών, λόγω του ναυτικού και του εμπορικού αποκλεισμού από τις δυνάμεις της Αντάντ. Ο αφηγητής σχολιάζει ότι οι εφημερίδες τονίζουν την πικρή αλήθεια της έλλειψης τροφίμων.
00:13:48:00
Φωτογραφία με πολίτες να περπατούν στους δρόμους. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προσπάθεια για επιβίωση, μετά τον ναυτικό και τον εμπορικό αποκλεισμό από τις δυνάμεις της Αντάντ.
00:13:56:00
Φωτογραφίας με παιδιά γύρω από αξιωματικό. Ο αφηγητής αναφέρεται στις λεηλασίες που σημειώθηκαν σε αποθήκες τροφίμων, προοριζόμενα για το στρατό του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
00:13:58:00
Άρθρα εφημερίδων που αναφέρονται στα γεγονότα της έλλειψης τροφίμων, μετά τον ναυτικό και τον εμπορικό αποκλεισμό από τις δυνάμεις της Αντάντ. Ο αφηγητής σημειώνει ότι οι επιθέσεις σημειώθηκαν στην ΠΑΤΡΑ και στον ΠΕΙΡΑΙΑ.
00:14:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΠΛΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ». Το Άγιο Όρος εξοπλίζεται και αυτό κατά παραγγελία μάλλον της Αντάντ.
00:14:10:00
Πλάνο Γάλλων στρατιωτών να μεταφέρουν όπλα έξω, σε περίβολους χώρους μονών του Αγίου Όρους. Ο αφηγητής αναφέρεται στο γεγονός της μεταφοράς όπλων στις μονές.
00:14:36:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ». Η Προσωρινή Κυβέρνηση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με τον φιλικά στην Αντάντ προσκείμενο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ θα αναγνωριστεί και θα ενισχυθεί από τις δυνάμεις της τελευταίας. Τα πλάνα αναφέρονται στην υποστήριξη που παρείχε στη δεύτερη Κυβέρνηση της ΕΛΛΑΔΑΣ, παρόλο που και η ίδια η Εγκάρδια Συνεννόηση θεωρούσε παράλογη την ύπαρξη δύο παράλληλων Κυβερνήσεων σε ένα έδαφος.
00:14:38:00
Πλάνα του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ να επιθεωρεί στρατιωτικά αγήματα και να συνομιλεί με στρατιωτικούς. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η Επιτροπή της «Εθνικής Άμυνας» και η Προσωρινή Κυβέρνηση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ θεωρούσε επιτακτική την έξοδο της ΕΛΛΑΔΑΣ στον πόλεμο δίπλα στις δυνάμεις της Αντάντ. Μετά από ένα ενδεχόμενο τέλος του πολέμου με νικήτρια την Αντάντ, η ΕΛΛΑΔΑ θα έπρεπε να εξασφαλίσει δικαιώματα στη Βαλκανική και κυρίως στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, γιατί κορυφαίοι διεκδικητές θα ήταν οι Σέρβοι.
00:14:59:00
Πλάνο της «Εφημερίδας της Προσωρινής Κυβερνήσεως». Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι δυνάμεις της Αντάντ δεν αναγνώριζαν παρά μόνο de facto την Προσωρινή Κυβέρνηση της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
00:15:08:00
Φωτογραφία του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ με τα μέλη της Προσωρινής Κυβέρνησης της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι δυνάμεις της Αντάντ την ενίσχυαν.
00:15:12:00
Πλάνα από το λιμάνι της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι δυνάμεις της Αντάντ σε ζητήματα ανεφοδιασμού εξαρτιόνταν από τη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, κέντρο στρατηγικής σημασίας για την έξοδό τους στη Βαλκανική. Προσθέτει ότι μόνο η ΙΤΑΛΙΑ αντιδρούσε στην επίσημη αναγνώριση της Προσωρινής Κυβέρνησης της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, λόγω των βλέψεών της στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ, και η τσαρική ΡΩΣΙΑ, για λόγους αρχής, και σημειώνει τη δυσκολία των Αγγλογάλλων να αναγνωρίσουν δύο ξεχωριστές κυβερνήσεις στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:16:01:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ». Τα πλάνα της ενότητας αναφέρονται στην αντιβενιζελική προπαγάνδα που πήγαζε από την παράταξη που ταυτόχρονα ήταν φιλογερμανική, φιλοβασιλική και φιλοουδετερική και τους επίστρατούς της.
00:16:04:00
Πλάνο άρθρων και σκίτσων εφημερίδων. Ο αφηγητής αναφέρεται στην όξυνση από τον έντυπο Τύπο, φιλοβασιλικό κυρίως, των πολιτικών παθών, με κεντρικό στόχο τον «προδότη» ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:16:30:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΝΑΘΕΜΑ». 12 Δεκεμβρίου 1916. «Το κατά Βενιζέλον ανάθεμα» του Αρχιεπισκόπου ΑΘΗΝΩΝ ΘΕΟΚΛΗΤΟΥ και το «ανάθημα» με τις σωρούς λίθων που «ανεγέρθη» συμβολικά από το εξαγριωμένο πλήθος.
00:16:32:00
Τίτλος άρθρου εφημερίδας με στόχο τον «προδότη» ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:16:36:00
Φωτογραφίες ιερωμένων εν μέσω πολιτών. Ο αφηγητής διαβάζει απόσπασμα από το «Ανάθεμα κατά του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ», που διάβασε στο ΠΕΔΙΟΝ του ΑΡΕΩΣ ο Αρχιεπίσκοπος ΑΘΗΝΩΝ ΘΕΟΚΛΗΤΟΣ (12 Δεκεμβρίου 1916).
00:16:45:00
Άρθρο εφημερίδας που αναφέρεται στο γεγονός του αναθέματος κατά του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ.
00:16:47:00
Πλάνο φωτογραφίας του τύμβου με τις πέτρες του αναθέματος.
00:16:59:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΔΙΧΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ». 1916-1917. Η θεατρική απεικόνιση του Εθνικού Διχασμού.
00:17:02:00
Αφίσες θεατρικών σκηνών και φωτογραφίες από θεατρικές παραστάσεις. Ο αφηγητής αναφέρεται στο στοιχείο της θεαματικότητας και της πολιτικής σάτιρας με συνεπαγόμενες συγκρούσεις και λογοκρισία (καλοκαίρι του 1916). Επιχρωματισμένο φωτογραφικό υλικό από την υπερπαραγωγή «Ξιφίρ Φαλέρ» και την επιθεώρηση «Η Σκούπα του Μεταξουργείου»
00:18:24:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΠΤΩΣΗ ΤΩΝ ΡΟΜΑΝΟΦ». ΡΩΣΙΑ 1917. Οι ΡΟΜΑΝΟΦ πέφτουν και μια νέα εποχή αρχίζει για τη ΡΩΣΙΑ.
00:18:29:00
Πλάνα από λαϊκή συγκέντρωση στην ΑΓΙΑ ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ με ομιλητές να απευθύνονται στο πλήθος. Ο αφηγητής αναφέρει ότι μεταξύ των ομιλητών διακρινόταν η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΑΝΤΑΪ, μαχητικό στέλεχος της μαρξιστικής Αριστεράς.
00:18:45:00
Πλάνα από διαδηλώσεις και λαϊκές ομιλίες. Ο αφηγητής αναφέρεται στις απεργίες που μετατρέπονται σε λαϊκές κατακραυγές κατά του τσαρικού κράτους, στα 2, 5 χρόνια πολέμου, τους 1. 000. 000 νεκρούς, αιχμαλώτους και αγνοούμενους, τον πληθωρισμό και την ανταρσία του στρατού που αποστέλλεται να καταστείλει τις διαδηλώσεις. Παράλληλα, τονίζεται η συμμετοχή των γυναικών και η διεκδίκηση των πολιτικών τους δικαιωμάτων.
00:19:23:00
Πλάνα από διαδηλώσεις. Ο αφηγητής αναφέρεται στις πιέσεις των αρχηγών των αστικών κομμάτων προς τον Τσάρο ΝΙΚΟΛΑΟ ΡΟΜΑΝΟΦ να παραιτηθεί προς αποφυγή γενικότερης ανατροπής, ο οποίος απαντά με διάταγμα διάλυσης της Βουλής.
00:19:40:00
Πλάνα διαδηλωτών να υποστέλλουν και να γκρεμίζουν τα σύμβολα της τσαρικής εξουσίας από προσόψεις κτηρίων.
00:19:53:00
Πλάνα από την προσέλευση στη Βουλή και τη συνεδρίαση συντηρητικών φιλελεύθερων και μπολσεβίκων, υπό την εκπροσώπηση του ΣΤΑΛΙΝ (JOSEPH STALIN), για την άτυπη εκλογή προσωρινής κυβερνητικής επιτροπής, στην οποία ο ΚΕΡΕΝΣΚΥ (ALEXANDER KERENSKII) είναι ένα από τα ισχυρότερα στελέχη της. Ο αφηγητής σχολιάζει τα γεγονότα και αναφέρεται στην μετά τριήμερο παραίτηση του Τσάρου (1917).
00:20:12:00
Πλάνο μπαλκονιού ρωσικού κτηρίου, απ’ όπου πρόσωπα χαιρετούν συγκεντρωμένο πλήθος. Ο αφηγητής αναφέρεται στη συγκρότηση Συμβουλίου (Σοβιέτ) εργατών και στρατιωτών, το οποίο καλεί το λαό σε ριζική εκκαθάριση του παλαιού καθεστώτος.
00:20:35:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΑ ΝΟΜΟΘΕΤΗΜΑΤΑ». Η πολιτική του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ στον χώρο της επικράτειάς του και η αναμόρφωση του λιμανιού σε στρατηγικό σημείο της χώρας.
00:20:38:00
Πλάνα της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ από αεροπλάνο. Ο αφηγητής αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια του πολέμου η πόλη άλλαξε πρόσωπο, καθώς ξένα στρατεύματα, διπλωμάτες, συνωμότες, πράκτορες και κερδοσκόποι συγκεντρώθηκαν εκεί, με αποτέλεσμα το λιμάνι της να μετατραπεί σε ένα από τα πλέον πολυσύχναστα λιμάνια της ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ.
00:20:55:00
Φωτογραφία από το λιμάνι της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με εκφόρτωση εμπορευμάτων. Ο αφηγητής αναφέρεται στο πρόβλημα της διατροφής του εκεί πληθυσμού, καθώς το μεγαλύτερο μέρος των προμηθειών το απορροφούσε ο στρατός.
00:21:05:00
Πλάνα από το λιμάνι της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ με εκφόρτωση εμπορευμάτων. Ο αφηγητής αναφέρει ότι τον μόνιμο πληθυσμό πλαισίωναν πρόσφυγες από την ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ και τη ΘΡΑΚΗ.
00:21:16:00
Φωτογραφίες αγροτών. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η πλειονότητα των προσφύγων ήταν άνεργοι αγρότες και τονίζει τη σημασία του νομοθετήματος της Προσωρινής Κυβέρνησης της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, με το οποίο απαλλοτριώνονταν αναγκαστικά όλα τα τσιφλίκια και μετατρέπονταν σε αγροτικούς κλήρους (Μάιος 1917).
00:21:43:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΙΜΑΤΗΡΕΣ ΜΑΧΕΣ ΣΤΟ ΜΕΤΩΠΟ». Το 1917 λανσάρεται από την πολεμική βιομηχανία το τανκ. Αυτά και άλλες πολεμικές μηχανές θα προκαλέσουν ανυπολόγιστες καταστροφές σε έναν παγκόσμιο πόλεμο που μαίνεται για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.
00:21:46:00
Πλάνα τεθωρακισμένου οχήματος να προωθείται, και ευρύτερων μαχών. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το 1917 εμφανίστηκε για πρώτη φορά στις μάχες «ο στρατηγός τανκ», βρετανικής κατασκευής και προελεύσεως, πανικοβάλλοντας τους Γερμανούς στρατιώτες.
00:22:03:00
Πλάνα μαχών και προώθησης στρατιωτών. Ο αφηγητής αναφέρεται στα νέα όπλα και στον καθημερινό θάνατο 3. 000 στρατιωτών από δηλητηριώδη αέρια.
00:22:13:00
Πλάνα μεταφοράς τραυματιών. Ο αφηγητής αναφέρει ότι τα νοσοκομεία ασφυκτιούσαν από τραυματίες και νευρασθενείς.
00:22:27:00
Πλάνα μεταφοράς τραυματιών και νεκρών στρατιωτών. Ο αφηγητής αναφέρεται στην τραγική κατάσταση του γαλλικού στρατού, τις μαζικές λιποταξίες και τις ομαδικές εκτελέσεις.
00:22:34:00
Φωτογραφίες νεκρών στρατιωτών να κείτονται στο έδαφος. Ο αφηγητής τονίζει την αλληλοεξόντωση των δύο στρατευμάτων, καθώς διαβάζει σημείωμα που βρέθηκε σε τσέπη νεκρού Γάλλου στρατιώτη και πληροφορούσε τη γερμανική αντικατασκοπία για τις ομαδικές εκτελέσεις, δείγμα της οικτρής κατάστασης του γαλλικού στρατού.
00:22:59:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΔΙΑΔΗΛΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ». Όμως και το αντιπολεμικό κλίμα κυριαρχεί, αγναντεύοντας ο κόσμος έναν πόλεμο που δεν έχει τέλος.
00:23:02:00
Πλάνα ομιλητών να απευθύνονται σε συγκεντρωμένο πλήθος. Ο αφηγητής αναφέρεται στο εντεινόμενο κύμα των αντιπολεμικών διαδηλώσεων, που πραγματοποιούνται σε πολλές πόλεις των χωρών της Αντάντ.
00:23:30:00
Πλάνα από το ΛΟΝΔΙΝΟ με συγκρούσεις μεταξύ συγκεντρωμένου πλήθους. Ο αφηγητής αναφέρεται στις συγκρούσεις μεταξύ όσων ήταν κατά του πολέμου και εθνικιστών, οι οποίες πραγματοποιούνται ακόμα και σε ναούς.
00:23:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΕΚΘΡΟΝΙΣΗ ΤΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ». 12 Ιουνίου 1917. Οι ανταντικές δυνάμεις υποχρεώνουν σε παραίτηση τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ, τον οποίο θα διαδεχτεί ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Α’.
00:23:58:00
Πλάνο πολιτικών να προσέρχονται σε κτήριο. Ο αφηγητής αναφέρεται στις πολιτικές ζυμώσεις και την εντεινόμενη λαϊκή δυσαρέσκεια που προκαλεί ο ναυτικός αποκλεισμός που είχε επιβληθεί από τις δυνάμεις της Αντάντ.
00:24:08:00
Φωτογραφίες στρατιωτικού αγήματος έξω από το κτήριο του ΖΑΠΠΕΙΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην αποδοχή από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ, στην προσπάθειά του να περισώσει ό, τι περισσότερο μπορεί, του αιτήματος των δυνάμεων της Αντάντ να υποκλιθεί η ελληνική σημαία σε εκείνες της Αντάντ.
00:24:24:00
Φωτογραφίες του Γάλλου γερουσιαστή ΣΑΡΛ ΖΟΝΑΡ, που είχε οριστεί ύπατος αρμοστής για την ΕΛΛΑΔΑ, εν μέσω συνεργατών του και του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η γαλλική διπλωματία απαίτησε την παραίτηση του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, υπό την πίεση της κατάληψης του Ισθμού της ΚΟΡΙΝΘΟΥ από τον ΖΟΝΑΡ και τις γαλλικές στρατιωτικές δυνάμεις.
00:24:41:00
Πλάνο της αποχώρησης από το ανάκτορο του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ, ο οποίος επιβιβάζεται σε αυτοκίνητο. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ παραιτήθηκε στις 12 Ιουνίου 1917 και τοποτηρητής του θρόνου ορίστηκε ο διάδοχος ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Α’.
00:24:58:00
Πλάνο φωτογραφίας του ΣΑΡΛ ΖΟΝΑΡ εν μέσω συνεργατών του. Ο αφηγητής αναφέρει ότι την παραίτηση του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ακολούθησε η άρση του ναυτικού αποκλεισμού από τις Δυνάμεις της Αντάντ, ενώ ο ΖΟΝΑΡ διακήρυξε την αποκατάσταση της συνταγματικής νομιμότητας στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:25:07:00
Φωτογραφία του έκπτωτου πλέον από τον Ιούνιο του 1916 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο έκπτωτος Βασιλιάς αποβιβάστηκε στο ΠΑΛΕΡΜΟ της ΙΤΑΛΙΑΣ.
00:25:16:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ ΤΟΥ ΣΑΡΑΪΓ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΙΑ». Τα πλάνα σχετίζονται με τη διαδοχική κατάληψη θέσεων της ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ από τις συμμαχικές δυνάμεις και την επιθεώρησή τους από τον Γάλλο αρχιστράτηγο των συμμαχικών δυνάμεων στη ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, ΣΑΡΑΪΓ (SARRAIL).
00:25:19:00
Φωτογραφίες από την υποδοχή του Γάλλου αρχιστράτηγου των συμμαχικών δυνάμεων ΣΑΡΑΪΓ στη ΘΕΣΣΑΛΙΑ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι πριν την επίσκεψη προηγήθηκε η κατάληψη της περιοχής από αγγλικά, γαλλικά και ρωσικά στρατεύματα με μάχες στη ΛΑΡΙΣΑ, συγκρούσεις μεταξύ αποικιακών μαροκινών στρατευμάτων και ευζώνων στα ΤΡΙΚΑΛΑ και διαδηλώσεις στον ΒΟΛΟ, απ’ όπου ανεφοδιάζονταν τα γερμανικά υποβρύχια.
00:25:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΒ ». Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ. Μια μορφή που συνδέθηκε με την ελέω Θεού Βασιλεία και με τον φιλογερμανισμό και την ουδετερότητα της ΕΛΛΑΔΑΣ στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο και που είχε την ατυχία να αναμετρηθεί επικοινωνιακά με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ.
00:25:57:00
Οικογενειακές φωτογραφίες και σκίτσα που εικονίζουν τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι βασίλευσε υπό ιδανικές συνθήκες, τονίζοντας τη Μεγάλη Ιδέα, τον γάμο του με την αδελφή του Κάιζερ της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ ΣΟΦΙΑ και την προβολή του ως στρατηλάτης-σύμβολο μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους, και την αναγνώρισή του σχεδόν ως ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ. Εξαιτίας όμως των προσωπικών του λαθών, εξανέμισε όλα τα υπέρ του δεδομένα.
00:26:38:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ». Ένα πορτρέτο για τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ, το πρόσωπο που σφράγισε την πρώτη τεσσαρακονταετία της νεότερης ελληνικής ιστορίας του 20ου αιώνα.
00:26:41:00
Φωτογραφικό υλικό με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η φήμη του έφτασε στην ΕΛΛΑΔΑ με την επανάσταση του ΘΕΡΙΣΣΟΥ (10 Μαρτίου 1905), ενώ η αντίθεσή του με τον Πρίγκιπα αρμοστή ΓΕΩΡΓΙΟ δημιούργησε τον μύθο της αντιμοναρχικής του αντίληψης. Επίσης, τονίζει τη γνώση της ελληνικής πολιτικής πρακτικής και το χάρισμα του ηγέτη, δημιουργώντας ο ίδιος τις ιδανικές συνθήκες για διακυβέρνηση, ερχόμενος μάλιστα αντιμέτωπος με τον βασιλικό θεσμό, του οποίου υπήρξε υποστηρικτής.
00:27:48:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ». Η διασκέδαση των Ευρωπαίων εν μέσω πολεμικών νεφών.
00:27:50:00
Πλάνο φωτογραφίας ανεμόμυλου μπροστά στον οποίο υπάρχει η επιγραφή «Moulin Rouge».
00:27:53:00
Πλάνα με μπαλέτα να χορεύουν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το συγκεκριμένο νυχτερινό κέντρο των ΠΑΡΙΣΙΩΝ έγινε διάσημο χάρη στον ζωγράφο ΑΝΡΙ ΝΤΕ ΤΟΥΛΟΥΖ-ΛΟΤΡΕΚ (TOULOUSE-LAUTREC).
00:28:44:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΟΔΑ». Η μόδα δεν μένει πίσω λόγω πολέμου. Αντίθετα προετοιμάζεται για το καλοκαίρι.
00:28:47:00
Παρουσίαση ολόσωμων «κουστουμιών μπάνιου» από γυναίκες και παιδιά δίπλα σε πισίνα. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η παρουσίαση γίνεται εν μέσω του χειμώνα και υπογραμμίζει τις κωμικές κινήσεις των γυναικών που τα παρουσιάζουν.
00:29:46:00
Μακέτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΝΕΑ». Ούτε τα αθλήματα έμειναν πίσω αν και μαινόταν ο πόλεμος. Ο κόσμος παρακολουθεί ακάθεκτος τους αγώνες.
00:29:49:00
Πλάνα αλμάτων σκιέρ με πλήθος ανθρώπων να τους παρακολουθεί. Ο αφηγητής αναφέρεται στις χαμηλές επιδόσεις των αλτών.
00:30:15:00
Πλάνα αγώνων αυτοκινήτων.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
Υπεύθυνη Γραφείου Παραγωγής:
ΣΟΦΙΑ ΧΑΛΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΡΟΥΜΠΕΛΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΛΑΛΑ
ΒΕΡΑ ΠΑΛΜΑ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΦΗ ΑΛΛΑΜΑΝΗ
ΚΡ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
ΜΗΤΣΟΣ ΚΑΣΟΛΑΣ
ΑΛΚΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
ΑΝΝΑ ΝΤΑΛΑΜΠΕΚΗ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΤΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Μοντέρ:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΑΝΤΑΤΣΟΓΛΟΥ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥΔΗ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜ. ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΔΑΛΟΣ
Τελεσινέ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ
Σ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΜΩΚΟΣ
Ευχαριστίες:
ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:32:28:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009