ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ
0000000543
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Το επεισόδιο φιλοξενεί τον σκηνοθέτη ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ ο οποίος αναφέρεται στην καλλιτεχνική του πορεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000000543
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1999
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Το επεισόδιο φιλοξενεί τον σκηνοθέτη ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ ο οποίος αναφέρεται στην καλλιτεχνική του πορεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ φιλοξενεί στην εκπομπή του ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ τον πολυβραβευμένο ντοκιμαντερίστα ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ. Εκείνος αφηγείται τα παιδικά του χρόνια και επισημαίνει τις διαφορετικές συνθήκες που επικρατούσαν στην εποχή του. Στη συνέχεια, μιλάει για τα πρώτα του βήματα. Είχε την τύχη να μαθητεύσει κοντά στους σπουδαιότερους Έλληνες φωτορεπόρτερ και να διδαχθεί από αυτούς. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής εγκαταλείπει τη χώρα και εγκαθίσταται σε διάφορες χώρες του εξωτερικού (ΓΕΡΜΑΝΙΑ, ΙΤΑΛΙΑ, ΑΜΕΡΙΚΗ). Εκεί πηγαίνει σε φωτογραφική σχολή, εργάζεται για πρώτη φορά ως οπερατέρ και αποσπά σημαντικές διακρίσεις. Ασχολείται παράλληλα με το ντοκιμαντέρ και τις ταινίες. Όταν επιστρέφει στην πατρίδα, θεωρείται καταξιωμένος και έμπειρος δημιουργός. Βραβεία συνεχίζουν να του απονέμονται ενώ διαρκής είναι η αναγνώριση της προσφοράς του. Στην εκπομπή παρεμβαίνουν φίλοι του δημιουργού, οι οποίοι εκφράζονται με τα καλύτερα λόγια για την προσωπικότητα και το έργο του.
Εμφάνιση τίτλου εκπομπής «ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ » με τον AΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ. Το πρόσωπο που φιλοξενείται στην εκπομπή είναι ο «ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ».
00:00:52:00
Σκηνές από την καθημερινή ζωή μικρών παιδιών και κατοίκων ενός χωριού. Παράλληλα, πλάνα από μοναστήρι.
00:02:09:00
Στιγμιότυπα από θεατρική παράσταση, ενώ βλέπουμε και το χώρο του θεάτρου άδειο. Πανοραμικά πλάνα της περιοχής.
00:02:59:00
Ο AΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ καλωσορίζει τον ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ και τον επαινεί για την πορεία του στο χώρο του ντοκιμαντέρ. Τα μετάλλια και οι διακρίσεις που έχει λάβει αποδεικνύουν την αξία του έργου του. Στη συνέχεια, ο Β. ΜΑΡΟΣ μιλάει για την εποχή και τη ζωή του, η οποία στιγματίστηκε από τον πόλεμο. Γενικά πλάνα από το χώρο του σπιτιού του.
00:03:50:00
Ο δημοσιογράφος, κατόπιν, τον ρωτά για το πώς γυρίζει τα ντοκιμαντέρ του. Ο Β. Μάρος απαντά ότι βασίζεται στο δημοσιογραφικό αισθητήριο, με το οποίο ερευνά τα γεγονότα, όσο πιο αντικειμενικά μπορεί. Αναφέρεται στην εκπομπή «ΕΠΙΚΑΙΡΑ», η οποία έπρεπε να παρουσιάζεται με τον πιο αντικειμενικό τρόπο, χωρίς να προβάλλεται η προσωπική του άποψη. Η ιδανική περίπτωση για τον ίδιο είναι να παρουσιάζεται και η θέση του δημιουργού, όταν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Έπειτα, διαχωρίζει τα «ήρεμα φιλμ», όπως ένα ντοκιμαντέρ για την Ακρόπολη, από εκείνα που παρουσιάζουν μια έκρυθμη κατάσταση, όπως ένας πόλεμος. Θεωρεί δεδομένο ότι θα γυριστούν με εντελώς διαφορετικό τρόπο.
00:06:19:00
Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, έπειτα, θυμάται τα παιδικά του χρόνια. Λέει ότι μεγάλωσε στο Μεταξουργείο και ότι πήγαινε σε νυχτερινό σχολείο. Περιγράφει τα παιχνίδια που έφτιαχναν μόνοι τους και το πόσο διαφορετικές ήταν οι συνθήκες τότε. Λέει ότι ξεκίνησε να δουλεύει από μικρή ηλικία και αυτό τον έκανε να αισθάνεται δραστήριος. Μιλάει για τις δουλειές που είχε αλλάξει και για το πόσο θαύμαζε το επάγγελμα του φωτορεπόρτερ. Αναφέρεται στους διακεκριμένους φωτορεπόρτερ ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΩΤΕΙΝΟΠΟΥΛΟ και ΜΑΝΩΛΗ ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ. Όνειρό του ήταν να πλησιάσει αυτούς τους τόσο σημαντικούς ανθρώπους.
00:13:22:00
Στη συνέχεια, ο Β. ΜΑΡΟΣ μιλάει για τα πρώτα του βήματα στο χώρο. Στην αρχή, μαθήτευσε κοντά στον Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ και στον ΧΕΠ, ο οποίος ήταν Αυστροαουγγαρέζος οπερατέρ. Οι δυο τους έκαναν τα πρώτα ιδιωτικά «ΕΠΙΚΑΙΡΑ». Την εποχή του Ελληνοαλβανικού πολέμου, σπουδαίοι φωτογράφοι (Μ. ΜΕΓΑΛΟΚΟΝΟΜΟΥ, Φ. ΦΙΝΟΣ) πολέμησαν στο μέτωπο, ενώ παράλληλα έστελναν και φωτογραφίες από εκεί. Εκείνη την εποχή οι φωτογράφοι έκαναν και ταινίες και φωτορεπορτάζ. Είχαν εργαστήριο όπου τύπωναν τα φιλμ, τα οποία παραδίδονταν και ελέγχονταν από τη Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού.
00:17:05:00
Ο Β. ΜΑΡΟΣ περιγράφει το πώς ξεκίνησε να πουλάει εφημερίδες, καθώς οι περισσότεροι εφημεριδοπώλες πολεμούσαν στο μέτωπο. Την ίδια περίοδο ξεκινάει ερασιτεχνικά την ενασχόλησή του με τη φωτογραφία. Εκφράζει το θαυμασμό του για την πρώτη κινηματογραφική μηχανή, την οποία στην αρχή χρησιμοποίησε η Γεωγραφική Υπηρεσία Στρατού. Παράλληλα, βλέπουμε απρόμαυρες φωτογραφίες από την παιδική του ηλικία.
00:20:09:00
Έπειτα, ο Β. ΜΑΡΟΣ αφηγείται περιστατικά από την Κατοχή και τον Εμφύλιο πόλεμο. Την περίοδο της Κατοχής άλλαζε επαγγέλματα και έμαθε να μιλά αγγλικά και γαλλικά. Οι Γερμανοί τον συνέλαβαν, γιατί έδινε πληροφορίες σε αντιστασιακές οργανώσεις. Τότε, ο ΧΕΠ τον βοήθησε να φύγει από τη χώρα και να εγκατασταθεί στην Ουγγαρία, που έμενε η αδερφή του. Από εκεί τον έδιωξαν και τον ανάγκασαν να εργαστεί σε εργοστάσιο αεροπλάνων στη Βιέννη. Αυτές οι μέρες ήταν ιδιαίτερες δύσκολες. Όλο το διάστημα της παραμονής του στο εξωτερικό δεν μπορούσε να επικοινωνήσει με τους δικούς του ανθρώπους και αυτοί μάθαιναν νέα του είτε από τον Ερυθρό Σταυρό είτε από φίλους και συγγενείς.
00:26:05:00
Τα χρόνια του Εμφυλίου πολέμου ο Β. ΜΑΡΟΣ μένει στη Γερμανία και πηγαίνει σε φωτογραφική σχολή. Παράλληλα, εργάστηκε στα γερμανικά «Επίκαιρα» και συμμετείχε ως βοηθός σε διάφορες αποστολές. Ταυτόχρονα, συνεργαζόταν με τους Έλληνες «ΗΝΩΜΕΝΟΥΣ ΦΩΤΟΡΕΠΟΡΤΕΡ», οι οποίοι τους έστελναν φωτογραφίες από τη χώρα και τις δημοσίευε σε ξένα περιοδικά. Οι φωτογραφίες αυτές σχετίζονταν με πολιτικά θέματα και με συνήθειες της καθημερινής ζωής.
00:28:08:00
Στην οθόνη προβάλλεται ο τίτλος της εκπομπής: « ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ » ενώ παράλληλα βλέπουμε απρόμαυρες φωτογραφίες με προσωπικές στιγμές του Β. ΜΑΡΟΥ.
00:28:26:00
Ο Β. ΜΑΡΟΣ μιλά για την επιστροφή του στην Ελλάδα και την κατάταξή του στο στρατό. Θυμάται τις πρώτες του δουλειές, όπως: «ΛΟΥΦΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΛΛΑΓΗ», «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΥΠΟΒΡΥΧΙΩΝ» και «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ».
00:30:32:00
Ασπρόμαυρες φωτογραφίες από γυρίσματα εκπομπών. Ο καλλιτέχνης σε νεαρή ηλικία.
00:30:55:00
Στο πλάνο επιστρέφει ο Β. ΜΑΡΟΣ και εξηγεί τους λόγους που τον οδήγησαν να μείνει και να εργαστεί στην Ελλάδα και να εγκαταλείψει το εξωτερικό. Ήθελε να εξερευνήσει τη χώρα του (τη θρησκεία, τη λαογραφία) και να την προβάλει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στην συνέχεια, αφηγείται περιστατικά από την παραμονή του στη Γερμανία και στην Ιταλία. Όταν έλεγε ότι είναι Έλληνας, αποσπούσε το θαυμασμό και τα επαινετικά σχόλια.
00:34:01:00
Ο Β. ΜΑΡΟΣ μιλά για το πρώτο βραβείο που κέρδισε ως έμμισθος οπερατέρ. Η ιταλική κυβένηση τον είχε στείλει στην Περσία. Ύστερα, αναφέρεται στην παραμονή του στη Νέα Υόρκη και στη συνεργασία του με το NBC. Κατόπιν, πηγαίνει στο Χόλυγουντ και συνεργάζεται με τον ΣΠΥΡΟ ΣΚΟΥΡΑ, ο οποίος ήταν πρόεδρος της εταιρείας Fox, γνώριζε την τεχνική του Σινεμασκόπ και την έμαθε και στον ίδιο. Τότε, ο ΣΚΟΥΡΑΣ τον στέλνει στην Ελλάδα ως δεύτερο οπερατέρ και γυρίζει πολύ σημαντικές ταινίες. « ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΛΦΙΝΙ », « ΤΑ ΚΑΝΟΝΙΑ ΤΟΥ ΝΑΒΑΡΟΝΕ», « ΣΥΝΕΒΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ» είναι κάποιες από αυτές. Παράλληλα, παρακολουθούμε ασπρόμαυρα πλάνα από τα γυρίσματά τους. Στη συνέχεια, μιλά για τη συνεργασία του με το ΒΒC και τις εμπειρίες που αποκόμισε. Όταν εργαζόταν εκεί, ερχόταν απεσταλμένος στην Ελλάδα και έκανε ντοκιμαντέρ, τα οποία απέσπασαν βραβεία.
00:38:19:00
Το 1957 ο Β. ΜΑΡΟΣ γυρίζει με τον ΚΛΕΑΡΧΟ ΚΟΝΙΤΣΙΩΤΗ στην Ελλάδα το πρώτο ντοκιμαντέρ:« ΡΟΚ ΕΝ ΡΟΛ», το οποίο γνώρισε σημαντική επιτυχία. Προέβαλε τη ζωή και τη διασκέδαση στα νυχτερινά μαγαζιά της Αθήνας. Παράλληλα, απέσπασε επαίνους από το Φεστιβάλ του Βερολίνου. Και αυτό, γιατί δεν περίμεναν η ελληνική νεολαία να είναι τόσο δραστήρια και να παρακολουθεί τις εξελίξεις στο χώρο της μουσικής και της μόδας. Ασπρόμαυρα πλάνα από το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ.
00:40:24:00
Ο Β. ΜΑΡΟΣ, κατά τη θητεία στο BBC, διαπίστωσε ότι στο εξωτερικό αγνοούν την ιστορία της Ελλάδας και τα σημαντικά γεγονότα της. Για το λόγο αυτό γυρίζει, το 1961, την κινηματογραφική ταινία: «Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ». Πρόκειται για μια διαδρομή από το έτος 1912 έως και την Εθνική Αντίσταση και την Απελευθέρωση. Ο Β. ΜΑΡΟΣ περιγράφει τον τρόπο που συνέλεξε το υλικό και τους ανθρώπους που τον βοήθησαν. Η ταινία θα συμμετείχε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, αλλά λογοκρίθηκε, με αποτέλεσμα ο Β. ΜΑΡΟΣ να καταλήξει στην Ασφάλεια και να ανακρίνεται. Οι πνευματικοί άνθρωποι του χώρου (ΜΑΡΙΟΣ ΠΛΩΡΙΤΗΣ, ΑΛΕΞΗΣ ΜΙΝΩΤΗΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΗΣ, ΗΛΙΑΣ ΒΕΝΕΖΗΣ) αντέδρασαν σε όλη αυτή τη λογοκρισία και ο Β. ΜΑΡΟΣ αφέθηκε ελέυθερος. Όμως, παρά τις έντονες αντιδράσεις, η ταινία προβλήθηκε σε μικρές κινηματογραφικές αίθουσες και για μικρό χρονικό διάστημα. Παρόλα αυτά, η επιτυχία που σημείωσε ήταν μεγάλη.
00:47:21:00
Πλάνα από την ταινία, τα οποία περιγράφουν τη Μικρασιατική καταστροφή και το βίαιο διωγμό των Ελλήνων από την ευρύτερη περιοχή.
00:48:43:00
Στην οθόνη ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ, Δ/ντής της Ταινιοθήκης Ελλάδος. Επαινεί τον Β. ΜΑΡΟ για τη σπουδαία δουλειά του και την προσφορά του στο χώρο του ντοκιμαντέρ. Λέει ότι κατάφερε να δημιουργήσει εθνικό κινηματογράφο και εθνική γλώσσα, προβάλλοντας την ελληνικότητα μέσα από την παράδοση, τις εικόνες, τη ζωγραφική. Παράλληλα, πιστεύει ότι είναι ένας από τους πρώτους που έψαξε σε παλιά αρχεία, για να δομήσει κάτι εντελώς νέο και διαφορετικό.
00:50:40:00
Το πλάνο επιστρέφει στον Β. ΜΑΡΟ. Θυμάται ότι μετά την ταινία «Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ» παρασημοφορήθηκε από το παλάτι. Παράλληλα, βλέπουμε και πλάνα από τα βραβεία του. Όταν το ΒΒC πληροφορήθηκε αυτό το γεγονός, αγόρασε την ταινία, την μετέφρασε και μετέτρεψε τον τίτλο της σε: « ΓΗ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ». Το ίδιο συνέβη και στη Γερμανία. Με αυτό τον τρόπο γινόταν γνωστή η ελληνική ιστορία. Στη συνέχεια, μιλά για την ταινία του «ΑΓΙΟ ΟΡΟΣ », η οποία του έμαθε πολλά για τη θρησκεία. Πλάνα από την ταινία. Στη συνέχεια, αναφέρεται στις ταινίες του « ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ». Με αυτές προέβαλε την Ορθοδοξία στο εξωτερικό και έδινε μια διαφορετική προσέγγιση από αυτή που παρουσίαζαν οι ρώσικες ταινίες.
00:54:08:00
Νυχτερινά πλάνα από εκκλησία το Μεγάλο Σαββάτο. Πλήθος κόσμου έχει κατακλύσει το ναό.
00:54:38:00
Το πλάνο επιστρέφει στη συνέντευξη. Ο Β. ΜΑΡΟΣ μιλάει για το βραβείο « ΛΕΝΙΝ», που του απονεμήθηκε από τους Σοβιετικούς για την ταινία του: « Η ΚΡΗΤΗ ΚΑΙ ΟΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΙΗΤΕΣ». Παράλληλα, πλάνα σε χώρο του σπιτιού του όπου βρίσκονται όλα τα βραβεία και οι διακρίσεις του. Ο δημοσιογράφος σχολιάζει το αντιφατικό γεγονός ότι έχει βραβευθεί τόσο από το βασιλιά, όσο και από τους Ρώσους συγγραφείς.
00:55:26:00
Στην οθόνη η ηθοποιός ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ επαινεί τον Β. ΜΑΡΟ για την πορεία του στο χώρο του κινηματογράφου και του ντοκιμαντέρ. Με τα έργα του κατάφερε να εμπλουτίσει την πνευματική ζωή της χώρας, αλλά και να την κάνει γνωστή στο εξωτερικό.
00:57:43:00
Το πλάνο και πάλι στη συνέντευξη. Ο Β. ΜΑΡΟΣ κλείνει τη συνέντευξη, λέγοντας ότι θα ήθελε να ασχοληθεί με την ελληνική γλώσσα, η οποία σιγά-σιγά χάνεται και παραμελείται. Αντίθετα, στο εξωτερικό την μελετούν και την αξιοποιούν με κάθε τρόπο. Ο δημοσιογράφος τον ευχαριστεί και του εύχεται να παραμένει πάντα τόσο δημιουργικός.
00:58:51:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, βιογραφία, κινηματογράφος, σκηνοθεσία, σκηνοθέτες, ντοκιμαντέρ
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Επιμέλεια Παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Σκηνοθεσία:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ
Δημοσιογραφική Επιμέλεια:
ΡΟΥΛΑ ΚΡΙΚΩΝΗ
Μακιγιαζ:
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΟΛΥΤΑΡΙΔΟΥ
Κομμώσεις:
ΜΑΡΙ-ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΟΣ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ 14 ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ
Φωτογραφία:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ
Μοντάζ:
ΕΙΡΗΝΗ ΚΕΦΑΛΑ
Ρύθμιση ήχου:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΛΟΥΠΑΣΑΚΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
Εικονολήπτες:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΡΑΧΜΑΤΟΥΛΙΝΤ
Φροντίστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:59:23:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009