ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ΄80 ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΔΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
0000004756
Σειρά ντοκιμαντέρ η οποία παρακολουθεί και αναλύει τις τάσεις της μόδας κατά τον 20ό αιώνα. Το συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζει τα πρότυπα της μόδας έτσι όπως διαμορφώθηκαν τη δεκαετία του ’80.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000004756
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΔΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΙΚΟΣΤΟ ΑΙΩΝΑ
ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ΄80 ΑΠΟ ΤΗ ΜΟΔΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ η οποία παρακολουθεί και αναλύει τις τάσεις της μόδας κατά τον 20ό αιώνα. Το συγκεκριμένο επεισόδιο παρουσιάζει τα πρότυπα της μόδας έτσι όπως διαμορφώθηκαν τη δεκαετία του ’80.
Περιγραφή Περιεχομένου
Εκπομπή για τη μόδα της δεκαετίας του ’80, στο πλαίσιο της σειράς ΜΟΔΑ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΙΚΟΣΤΟ ΑΙΩΝΑ. Παρουσιάζονται τα χαρακτηριστικά της μόδας στη δεκαετία του ’80 και γίνεται λόγος για την καθιέρωση του στυλ. Παρακολουθούμε πλάνα από επιδείξεις μόδας. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η άνοδος του φαινομένου του καταναλωτισμού και η οργάνωση της αγοράς μέσω των εμπορικών κέντρων. Γίνεται αναφορά στην ελληνική επιχείρηση μόδας και στη δυσκολία ανάπτυξής της. Επίσης, γίνεται λόγος για τη φωτογραφία μόδας, τόσο στην ΕΛΛΑΔΑ όσο και στο εξωτερικό, ενώ, παράλληλα, παρακολουθούμε πλάνα από φωτογραφίσεις μοντέλων. Η εκπομπή κλείνει με αναφορά στη μόδα του μέλλοντος.
Τίτλοι αρχής.
00:01:19:00
Πλάνο με γυναίκες μοντέλα να κάνουν πασαρέλα. Μιλά ένας κύριος λέγοντας πως η μόδα είναι τρόπος ζωής. Είναι μια ανάγκη που αντιπροσωπεύει τον άνθρωπο σε συγκεκριμένες περιόδους.
00:03:01:00
Ο αφηγητής κάνει λόγο για τη μόδα της δεκαετίας του 80. Έχουμε συνύπαρξη πολλών στυλ και η νέα πολυτέλεια οδεύει στα άκρα χωρίς καμία τύψη. Για πρώτη φορά στην ιστορία του 20ού αιώνα ο άνθρωπος ενδιαφέρεται συλλογικά για τη μόδα. Πλάνα με κούκλες που προβάλλουν διάφορα ενδύματα και στυλ ντυσίματος.
00:03:47:00
Μιλά ένας κύριος τονίζοντας ότι το να γυρίζει κανείς στο παρελθόν και να αντλεί κάποια στοιχεία από τον πολιτισμό είναι καθαρά ψυχολογική ανάγκη. Αναφέρει ποιος είναι ο ρόλος του σχεδιαστή, ότι δηλαδή πρέπει να σκέφτεται την αναγκαιότητα που υπάρχει. Οφείλει να είναι γνώστης και της επιστήμης και των τεχνών και των τάσεων που έχει ένας λαός. Παρακολουθούμε πλάνα με γυναίκες μοντέλα να λανσάρουν διάφορα στυλ ντυσίματος.
00:06:22:00
Σχεδιάστρια απαντά (στη γαλλική γλώσσα) σε ερώτηση της δημοσιογράφου για το ποιος είναι ο ρόλος της γυναίκας στον τομέα της μόδας. Επισημαίνει ότι ο άνδρας δημιουργεί με απόλυτο τρόπο, ενώ οι γυναίκες κρίνονται όχι μόνο από το κοινό, αλλά και από τον ίδιο τους τον εαυτό.
00:07:48:00
Παρακολουθούμε πλάνα με γυναίκες μοντέλα να κάνουν πασαρέλα. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το γυναικείο σώμα αποκτά πάλι τη θηλυκότητά του τη δεκαετία του 80. Κάνει λόγο για τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της μόδας την περίοδο αυτή. Το ακριβό κλασικό ντύσιμο και η αίσθηση της υπεροχής, που προέρχεται από την εμφάνιση και όχι από την προσωπικότητα, είναι το ατού αλλά και το τρωτό σημείο της δεκαετίας. Το στυλ καθιερώνεται σαν ένας από τους σημαντικότερους κανόνες της εποχής.
00:09:29:00
Διάφορα πλάνα πόλης. Πλάνα με γυναίκες μοντέλα να λανσάρουν στυλ ντυσίματος. Ο αφηγητής μιλά για το φαινόμενο της κατανάλωσης που χαρακτηρίζει τη δεκαετία του 80. Είναι η εποχή των πολλαπλών αντιγράφων και των πλαστών αναγκών. Πλάνα με κούκλες από βιτρίνες.
00:10:49:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι η κατανάλωση δεν καλύπτει μόνο τις ανάγκες του καταναλωτή, αλλά είναι και μια φυγή από την πίεση της καθημερινότητας. Η καταναλωτική μανία αγγίζει πλέον τα όρια της σχιζοφρένειας. Αναφέρει κάποια στατιστικά στοιχεία των FINANCIAL TIMES σχετικά με το κέρδος από ένα ρούχο υψηλής ραπτικής. Η αγορά οργανώνεται μέσω των μεγάλων εμπορικών κέντρων. Η μόδα από περιφερειακή γίνεται ηγεμονική. Απορροφά οποιαδήποτε ιδέα μπορεί να αποφέρει κέρδος αδιαφορώντας για την ηθική της προέλευσής της. Παράλληλα, παρακολουθούμε πλάνα από διάφορα εμπορικά καταστήματα.
00:13:39:00
Πλάνα από οργανωμένα εμπορικά κέντρα. Μιλά ένας κύριος λέγοντας πως η ελληνική επιχείρηση μόδας πάσχει, διότι λειτουργεί μέσα σε ένα αρνητικό επιχειρησιακό περιβάλλον. Η βιομηχανία μόδας δεν αναπτύχθηκε ποτέ στην Ελλάδα, δηλαδή η βιομηχανία υφάσματος, ενδύματος, οι μηχανισμοί απορρόφησης του ελληνικού ταλέντου και η δημιουργία ονομάτων στο διεθνή χώρο. Επισημαίνει πως είναι αναγκαία η ενημέρωση όσον αφορά τον παγκόσμιο χώρο, προκειμένου να υπάρξει κοινή γλώσσα. Παράλληλα, παρακολουθούμε γυναίκες μοντέλα να κάνουν πασαρέλα.
00:16:19:00
Παρακολουθούμε σκηνές από φωτογραφήσεις μοντέλων. Μιλά ένας φωτογράφος λέγοντας πως η φωτογραφία μόδας είναι το πιο glamorous κομμάτι στο χώρο της φωτογραφίας και γι αυτό τυγχάνει και ιδιαίτερης δημοσιότητας. Αναφέρει ότι η φωτογραφία μόδας έχει εμπορικούς σκοπούς. Συγκρίνει την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα με αυτή του εξωτερικού όσον αφορά τους φωτογράφους μόδας. Μιλά για τα όρια της ελευθερίας του φωτογράφου, τα οποία εξαρτώνται από τη φύση της δουλειάς και από τον ίδιο το φωτογράφο. Κάνει λόγο για τη φωτογραφία μόδας ως μέρος των εφαρμοσμένων τεχνών. Η φωτογραφία μόδας στη δεκαετία του 80 προσεγγίζει οικολογικά ή περισσότερο πραγματικά το μοντέλο, παύει να είναι ψεύτικη και glamorous. Η ιστορία μόδας στην Ελλάδα αρχίζει πολύ πρόσφατα και οι φωτογράφοι μόδας στην Ελλάδα είναι πολύ πρόσφατοι, επίσης. Παράλληλα, παρακολουθούμε σκηνές προετοιμασίας από φωτογράφιση μοντέλων.
00:20:31:00
Πλάνα με διάφορες φωτογραφίες μοντέλων. Απαντάται η ερώτηση στο κατά πόσο ο τύπος μπορεί να παραποιήσει τη συγκεκριμένη φιλοσοφία ενός δημιουργού.
00:21:42:00
Πλάνα με διάφορες φωτογραφίες μοντέλων. Επισημαίνεται το γεγονός ότι τα τρία τελευταία χρόνια στις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού υπάρχουν εταιρείες που ενδιαφέρονται για την οικολογική θέση της μόδας.
00:22:48:00
Πλάνα με γυναίκες μοντέλα να κάνουν πασαρέλα. Μιλά ένας κύριος (στη γαλλική γλώσσα) λέγοντας πως ο άνθρωπος πρέπει να ξαναβρεί την αρχική του μορφή, τη δεύτερη φύση του, να μην έχει ψεύτικο όγκο και αδεξιότητα στις κινήσεις. Μιλά ένας σχεδιαστής επισημαίνοντας πως σε λιγότερο από 100 χρόνια ο κόσμος θα πρέπει να είναι ντυμένος με ένα προσωπικό σκάφανδρο.
00:23:48:00
Τονίζεται ότι η μόδα του μέλλοντος είναι για τη δυναμική γυναίκα. Αυτό θα επηρεάσει ακόμη περισσότερο τη μόδα και θα εκφράσει τη θέση και την άποψη αυτής της γυναίκας μέσα στην κοινωνία.
00:24:20:00
Πλάνα με γυναίκες μοντέλα να κάνουν πασαρέλα. Ακολουθούν οι τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεματικοί Όροι
μόδα, ενδύματα, μοντέλα, πρετ-α-πορτέ, εφαρμοσμένες τέχνες, φωτογραφία μόδας, φωτογράφοι μόδας, σχεδιαστές μόδας, τρόπος ζωής
Αναφορές
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΟΛΑΤΩΦ, σχεδιαστής μόδας
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΕΚΛΕΝΗΣ, σχεδιαστής μόδας
ΑΝΤΡΕ ΚΟΥΡΕΖ, σχεδιαστής μόδας
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΣΤΕΛΛΑ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ-ΗΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΟΥΛΑΚΕΛΛΗΣ
Σκηνοθέτης:
ΣΤΕΛΛΑ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
Ενδυματολόγος:
ΜΠΙΑΝΚΑ ΝΙΚΟΛΑΡΕΪΖΗ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΗΛΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΡΟΥΞΗΣ
Έρευνα:
ΤΑΣΟΥΛΑ ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ
Έπαιξαν:
ΜΑΡΙΑΛΕΝΑ ΠΕΡΙΒΟΛΑΡΗ
ΤΙΝΑ ΤΟΣΚΑ
ΤΖΕΝΗ ΜΠΑΛΑΤΣΙΝΟΥ
ΒΙΒΗ ΧΡΙΣΤΗ
Σπηκάζ:
ΜΑΝΩΛΗΣ ΒΑΜΒΑΚΟΥΣΗΣ
Μακιγιάζ:
ALICIA ROMERO
Μοντάζ:
ΑΛΕΞΗΣ ΠΕΖΑΣ
ΗΛΕΚΤΡΑ ΒΕΝΑΚ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:26:21:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
04/11/2009