Κωδικός Τεκμηρίου
0000004702
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ
ΟΔΟΣ ΓΟΥΕΜΠΣΤΕΡ
Χρονολογία Παραγωγής
1998
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Ενημερωτική εκπομπή του δημοσιογράφου ΑΡΗ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΥ με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων της πνευματικής, καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής. Το επεισόδιο αυτό αποτελεί αφιέρωμα στο ζωγράφο ΣΠΥΡΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ με έμφαση στην προσωπικότητά του. Για τον απόντα καλλιτέχνη μιλούν: η σύζυγός του ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, η τεχνοκριτικός ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ, ο ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ και ο ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΣ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Η «Οδός Γουέμπστερ» είναι στη συνείδηση πολλών σημαντικών ανθρώπων της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής της πατρίδας μας συνδεδεμένη με τη ζωή τους κοντά στο σημαντικό Έλληνα ζωγράφο ΣΠΥΡΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Η εκπομπή ΝΥΧΤΕΡΙΝΟΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΗΣ και ο δημοσιογράφος που την επιμελείται φιλοξενούν τη σύζυγό του και μιλούν για τον απόντα. Εκείνη, με ολοζώντανες τις μνήμες από την εποχή της γνωριμίας τους έως τις τελευταίες στιγμές του ζωγράφου, περιγράφει τα πάντα με κάθε λεπτομέρεια, όπως τις πρώτες δουλειές του άντρα της στην ΑΘΗΝΑ και την ευκαιρία που του έδωσε ο ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΣΤΙΑΣ στο ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ. Επιμένει στις αναφορές της στην αδυναμία του Σ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στον εορτασμό της Αποκριάς και κυρίως της Καθαράς Δευτέρας. Στην ίδια συνήθεια αναφέρονται και πολλοί φίλοι του ζευγαριού, περιγράφοντας ευτυχισμένες και συγκινητικές Αποκριές που έζησαν στο φιλόξενο αυτό σπίτι. Σε όλη τη διάρκεια της συνέντευξης ο φακός αποκαλύπτει πολλά από τα έργα του «μπάρμπα –Σπύρου» που βρίσκονται είτε στο σπίτι είτε στο εργαστήριό του.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:06:00
Τίτλοι έναρξης.
00:03:47:00
Νυχτερινό πλάνο, ασπρόμαυρο, μιας γειτονιάς της Αθήνας. Εμφανίζεται ο τίτλος του επεισοδίου: «ΟΔΟΣ ΓΟΥΕΜΠΣΤΕΡ».
00:04:13:00
Πλάνα από το ερασιτεχνικό προσωπικό αρχείο της οικογένειας ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ που είχε παρουσιαστεί στην εκπομπή «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» σε σκηνοθεσία ΤΑΚΗ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΥ. Παρακολουθούμε το ζωγράφο σε στιγμές καθημερινές στον κήπο του σπιτιού του, με ένα μικρό παιδάκι, με ανθρώπους ενώ κατασκεύαζαν κάτι, με τα έργα του…
00:05:02:00
Τα πλάνα εναλλάσσονται ανάμεσα στην ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, σύζυγο του ΣΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, και στον παρουσιαστή κ. ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ, μέσα στο χώρο που ο ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ζωγράφιζε. Ενώ είναι καθισμένοι ο ένας απέναντι από τον άλλο, διακρίνουμε αρκετούς από τους πίνακες του ζωγράφου. Παρουσιάζεται και η τελευταία του δημιουργία που όμως έμεινε ατελής, μια γοργόνα. Τα δυο πρόσωπα μιλούν για την ιδιαίτερη σχέση που είχε ο ΣΠ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ με την ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ, μέρα που έμελλε να είναι και η τελευταία της ζωής του.
00:06:38:00
Πλάνα κυρίως της ΚΙΚΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, που απαντώντας στην ερώτηση του παρουσιαστή, περιγράφει τη ζωή της στη γειτονιά του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, τη γνωριμία τους, την πρόταση γάμου που εκείνος τόσο απρόσμενα της έκανε.
00:13:08:00
Πλάνα από την εκπομπή «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ», σε σκηνοθεσία του ΠΑΝΟΥ ΚΟΚΚΙΝΟΠΟΥΛΟΥ, που βλέπουμε το ζευγάρι να περπατά σε έναν κήπο και στη συνέχεια να απολαμβάνει καφέ στην τραπεζαρία ενός σπιτιού.
00:14:13:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ περιγράφει στιγμές από τα νεανικά του χρόνια στο ΓΑΛΑΞΙΔΙ και τον ερχομό του στην ΑΘΗΝΑ.
00:15:18:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ αναφέρεται στις πρώτες δουλειές του άντρα της στην ΑΘΗΝΑ και την ευκαιρία που του έδωσε ο ΚΩΣΤΗΣ ΜΠΑΣΤΙΑΣ στο ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ.
00:17:23:00
Τα πλάνα εναλλάσσονται ανάμεσα στον παρουσιαστή και τη ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Εκείνη αναφέρεται στον τρόπο της δουλειά του και στα έργα που ταυτόχρονα δούλευε. Έτσι συχνά άφηνε κάποια ατελή μόνο και μόνο γιατί κάτι τον ενοχλούσε…
00:18:13:00
Πλάνο της ΑΘΗΝΑΣ ΣΧΙΝΑ, κριτικού-ιστορικού τέχνης στο καθιστικό του σπιτιού των ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Διακρίνουμε αρκετά προσωπικά αντικείμενα, πολλούς και διαφορετικούς πίνακες, ιδιαίτερα φωτισμένους που δημιουργούν εξαιρετική ατμόσφαιρα. Αναρωτιέται για ποια του ιδιότητα να πρωτομιλήσει: για το ζωγράφο, τον χαράκτη, τον ενδυματολόγο. Αναφέρει ότι ήταν ένας καλλιτέχνης με όλη τη σημασία της λέξης.
00:18:47:00
Ενώ μιλά η ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ, η κάμερα κινείται προς τα αριστερά της και παρουσιάζει έναν από τους πίνακες: ο ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ να στέκεται μπροστά στο καβαλέτο του και να ζωγραφίζει, ενώ δίπλα του στέκεται, επίσης όρθια, μια γυναικεία φιγούρα, μια φουντωτή καταπράσινη γλάστρα• τριγύρω υψώνονται ως άμορφοι όγκοι οι πολυκατοικίες της Αθήνας.
00:18:59:00
Το πλάνο αλλάζει και εμφανίζεται ο πιο γνωστός του πίνακας: και άποψη της Αθήνας κάτω από τον ορεινό όγκο του ΥΜΗΤΤΟΥ και στη μέση να δεσπόζει μια λάμπα εποχής. Στη συνέχεια παρουσιάζονται και άλλοι πίνακές του καθώς και τμήματα των βυζαντινών αγιογραφιών του. Η ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ μιλά για τον καλλιτέχνη ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, που επηρεάστηκε από τη γενιά του ’30 αλλά και της προσέφερε το προσωπικό του σημείο αναφοράς.
00:20:44:00
Πλάνο της ΑΘΗΝΑΣ ΣΧΙΝΑ, κριτικού-ιστορικού τέχνης στο καθιστικό των ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, να μιλά για την τεχνική, την τεχνοτροπία, τα θέματα, τη διάσταση του ΧΡΟΝΟΥ στο έργο του ζωγράφου ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, τη συμβολή του στη ανανέωση της αγιογραφίας στην εποχή του, τη ΘΕΑΤΡΙΚΟΤΗΤΑ το κύριο χαρακτηριστικό της ζωγραφικής του, την παρουσίαση όλων των συνθηκών που αλλάζουν στην εποχή του. Πλάνα που παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα του κυρίως για θεατρικές παραστάσεις, ενώ η Κ. ΣΧΙΝΑ μιλά για αυτά. Πλάνα από ασπρόμαυρη λήψη που παρουσιάζει τον ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ στη σκηνή θεάτρου να «χαιρετά» το κοινό στο τέλος μιας παράστασης.
00:24:02:00
Πλάνο της ΑΘΗΝΑΣ ΣΧΙΝΑ, κριτικού-ιστορικού τέχνης στο καθιστικό του σπιτιού της να μιλά για το χαράκτη ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Παρουσιάζονται και χαρακτικά του έργα.
00:25:23:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ θυμάται την πρώτη ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ που γιόρτασε με το σύζυγό της και τους σημαντικούς φίλους τους, αν και ήταν ΚΑΤΟΧΗ. Θυμάται και επόμενες τέτοιες μέρες στο σπίτι τους.
00:28:55:00
Καθισμένος μπροστά σε πίνακες του φίλου του, ο ΡΗΓΑΣ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ, κοινωνιολόγος-συγγραφέας, μιλά για τη γνωριμία, τη συνεργασίας τους (μαζί και με την ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΜΕΤΑΞΑ, θεία Λένα), τη φιλία τους τα Κούλουμα που μαζί πάντα γιόρταζαν. Επικεντρώνεται στην προσωπικότητα του φίλου του, την προσφορά του στην αντίσταση, τη συγγραφική του δραστηριότητα σε διάφορα περιοδικά κ. ά.
00:36:51:00
Πλάνα από λήψεις του σκηνοθέτη ΝΙΚΟΥ ΖΑΠΑΤΙΝΑ που παρακολουθούμε τον ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και την παρέα του να διασκεδάζουν στην ΠΛΑΚΑ περίοδο αποκριάς με τους ήχους λατέρνας.
00:37:47:00
Αναφέρεται και πάλι σε ΚΑΘΑΡΟΔΕΥΤΕΡΕΣ στο σπίτι τους και αναφέρει ονόματα σημαντικών προσωπικοτήτων που πάντα τιμούσαν το κάλεσμά τους. Μιλά για την αναβίωση του «εθίμου» αυτού από όλους τους φίλους ακόμα και μετά το θάνατό του…
00:41:30:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ αναφέρεται στην προσωπική της σχάση με το σύντροφό της, λέγοντας πόσο τη φρόντιζε, πόσο την εμπιστευόταν αλλά και ότι δεν της επέτρεπε να ζωγραφίσει.
00:42:52:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ αναφέρεται στη σχέση του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ με τα χρήματα, στην προσωπική της συμμετοχή στη διαχείριση των οικονομικών του σπιτιού τους, στους λόγους που την απέτρεψαν να πουλήσει έργα του μετά το θάνατό του.
00:44:17:00
Η ΚΙΚΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ περιγράφει την τελευταία ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ που έζησε με το ΣΠΥΡΟ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και δεν απαντά στην ερώτηση του παρουσιαστή, αν είχε κάποιο παράπονο ο κυρ-ΣΠΥΡΟΣ…
00:46:07:00
Πλάνα που εμφανίζουν ασπρόμαυρες φωτογραφίες των ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ:στο σπίτι τους, με τους φίλους τους σε γλέντια, οι δυο τους, φωτογραφία πορτρέτο του ζωγράφου.
00:47:52:00
Πλάνο του ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ, καθισμένου στο καθιστικό του σπιτιού των ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Μιλά για τις δικές του θύμησες στο σπίτι αυτό, τις ΚΑΘΑΡΟΔΕΥΤΕΡΕΣ κυρίως, την εκτίμηση και αγάπη που έχει για την κ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, αλλά και για το μοναδικό τους γειτόνεμα τόσα χρόνια. Εμφανίζεται πίνακας πορτρέτο του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ αλλά και λεπτομέρειες από το εσωτερικό του σπιτιού.
00:52:51:00
Πλάνο του ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟΥ σε μια γωνιά του σπιτιού, δίπλα σε πίνακα πορτρέτο του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Μιλά για τις δικές του στιγμές στο σπίτι των ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και περιγράφει τόσο τα πρόσωπα όσο και τις μαγικές ώρες μεταξύ τους, που έχουν μείνει στη μνήμη του… Θυμάται βέβαια τις δικές του ΚΑΘΑΡΟΔΕΥΤΕΡΕΣ εκεί…
00:59:15:00
Πλάνο της ΚΙΚΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ και του παρουσιαστή να μιλούν για την τελευταία ΚΑΘΑΡΑ ΔΕΥΤΕΡΑ στο σπίτι του και πως ο ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ γιόρτασε μαζί με τους φίλους του. Μιλούν επίσης για την αναβίωση της γιορτής από την κ. ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ κάποια χρόνια μετά το θάνατό του.
01:01:30:00
Πλάνο της ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ να απαντά στον κ. ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟ πως θυμάται το σύντροφό της.
01:02:30:00
Πλάνο ενός ζωγραφικού πίνακα του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ να αναπαριστά ένα σιδερένιο τραπεζάκι καφενείου και πάνω του να είναι τοποθετημένα νηστίσιμα φαγητά της ΚΑΘΑΡΑΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ, ενώ συμπληρώνουν την εικόνα χαρταετοί και εικόνες της Αθήνας.Πάνω σε αυτή την εικόνα παρουσιάζονται και οι τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
ΣΠΥΡΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, βιογραφία, καλές τέχνες, ζωγραφική, σκηνογραφία, τοπιογραφία, χαρακτική, γενιά του ’30
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Παρουσιαστής:
ΑΡΗΣ ΣΚΙΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Επιμέλεια Παραγωγής:
ΑΛΙΚΗ ΘΑΛΑΣΣΟΧΩΡΗ
Σκηνοθέτης:
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΚΑΒΙΑΣ
Δημοσιογραφική επιμέλεια:
ΡΟΥΛΑ ΚΡΙΚΩΝΗ
Μοντέρ:
ΝΙΚΟΣ ΑΛΠΑΝΤΑΚΗΣ
Εικονολήπτες:
ΣΠΥΡΟΣ ΔΟΥΛΓΕΡΑΚΗΣ
ΣΩΤΗΡΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Διεύθυνση φωτισμού:
ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΛΟΥΓΟΥΡΑΣ
Ρύθμιση εικόνας:
ΦΩΤΗΣ ΣΑΪΤΗΣ
Ρύθμιση ήχου:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΙΚΡΙΤΣΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΝΙΚΟΣ ΛΑΜΝΑΤΟΣ
Εργατοτεχνίτες:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΘΕΟΧΑΡΗΣ
ΘΟΔΩΡΗΣ ΠΑΝΑΓΟΥΛΗΣ
Μακιγιάζ:
ΣΟΦΙΑ ΛΩΛΗ
Φωτογράφος:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΑΜΟΘΡΑΚΗΣ
Φροντίστρια:
ΓΙΩΤΑ ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ
Ευχαριστούμε τους:
ΦΡΕΝΤΥ ΓΕΡΜΑΝΟ
ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ
ΡΗΓΑ ΡΗΓΟΠΟΥΛΟ
ΑΘΗΝΑ ΣΧΙΝΑ
Τις εκπομπές:
«ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ»
«ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ»,
«ΠΟΡΤΡΑΙΤΟ ΤΗΣ ΠΕΜΠΤΗΣ»
«ΚΟΥΛΟΥΜΑ»
Το κομμωτήριο «ΜΑΡΙ-ΝΙΚΟΣ ΠΟΥΛΟΣ», Βυζαντίου 14-15 Ν. ΣΜΥΡΝΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:00:54:22
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009