Κύκλος:Δ
Ο BIG BROTHER ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ
0000037792
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΣΤΕΛΙΟΥ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ που ερευνά και αναλύει ιστορικά και σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα, από τον ελληνικό και διεθνή χώρο. Αυτό το επεισόδιο εξετάζει τη σχέση των τηλεοπτικών παιχνιδιών ριάλιτι τύπου BIG BROTHER με τις αλλαγές στις κοινωνικές σχέσεις, στην ψυχολογία και στα πρότυπα των νέων στις σύγχρονες κοινωνίες της τηλεοπτικής κυριαρχίας των αντίστοιχων προϊόντων μαζικής κατανάλωσης και διασκέδασης.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000037792
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΧΩΡΙΣ ΣΥΝΟΡΑ 2001-2002
Κύκλος:Δ
Ο BIG BROTHER ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ
Χρονολογία Παραγωγής
2001
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΕΚΠΟΜΠΗ
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ του ΣΤΕΛΙΟΥ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ που ερευνά και αναλύει ιστορικά και σύγχρονα πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα, από τον ελληνικό και διεθνή χώρο. Αυτό το επεισόδιο εξετάζει τη σχέση των τηλεοπτικών παιχνιδιών ριάλιτι τύπου BIG BROTHER με τις αλλαγές στις κοινωνικές σχέσεις, στην ψυχολογία και στα πρότυπα των νέων στις σύγχρονες κοινωνίες της τηλεοπτικής κυριαρχίας των αντίστοιχων προϊόντων μαζικής κατανάλωσης και διασκέδασης.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο Big Brother αλά τούρκα, που έκανε θραύση στην γειτονική χώρα έχει τον τίτλο: «Βασικός μισθός 122 εκατ λίρες». Τα δύο ζευγάρια που συμμετέχουν στον διαγωνισμό, προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με τον βασικό μισθό στην ΤΟΥΡΚΙΑ, γύρω στις 25 χιλιάδες δραχμές τον μήνα. Οι κάμερες, που επί ένα μήνα παρακολουθούν τους διαγωνιζόμενους όλο το 24ωρο, κατέγραψαν σκηνές που συγκλόνισαν τους τούρκους τηλεθεατές: για να κάνει οικονομίες, ο ένας από τους παίκτες, πηγαίνει με τα πόδια στην δουλειά του, που απέχει περίπου 45 χλμ. από το σπίτι του Big Brother, δουλεύει κανονικά και επιστρέφει το βράδυ περπατώντας: σύνολο πεζοπορίας, 9 ώρες την ημέρα!! Η γυναίκα του κουβαλάει νερό από το Τζαμί της γειτονιάς για να μην ανέβει ο λογαριασμός, πηγαίνει με τα πόδια στο πλησιέστερο φθηνό κινηματογράφο (μία από τις υποχρεώσεις των παικτών) και ψάχνει για τσιγάρα χύμα. Όταν το βράδυ, το ζευγάρι ξαναβρίσκεται στο σπίτι, αποφεύγει να μιλήσει στο τηλέφωνο, ή να ανοίξει την τηλεόραση. Το ζευγάρι που νίκησε, έχασε πάνω από 15 κιλά σε ένα μήνα, ενώ ήταν τέτοια η απήχηση της εκπομπής, ώστε η κυβέρνηση αναγκάστηκε να αυξήσει τον βασικό μισθό σε 160 εκατ λίρες. «Τα λεφτά που δίνει το κράτος ως βασικό μισθό, φθάνουν για να δειπνήσει ένα ζευγάρι έξω ένα μόνο βράδυ πίνοντας λίγο κρασί», λέει ο παραγωγός. «Δεν πρόκειται να ξανακάνω τέτοια εκπομπή, παρά την επιτυχία που είχε. Κάναμε τους ανθρώπους δυστυχισμένους», «Αποδείξαμε ότι με τον βασικό μισθό απλώς μπορείς να αργοπεθάνεις στην ΤΟΥΡΚΙΑ», λένε οι νικητές. «Οι θεατές ταυτίστηκαν μαζί μας, γιατί η εκπομπή δε διέφερε από την πραγματικότητα». Η νέα σχέση της τηλεόρασης με την πραγματική ζωή είναι μία από τις βασικές αιτίες της επιτυχίας των εκπομπών τύπου Big Brother. Η δύναμη της τηλεόρασης σήμερα, είναι τόσο μεγάλη και οι κοινωνικές αξίες περιστρέφονται τόσο πολύ γύρω από το χρήμα και την φήμη, ώστε όλοι θέλουν να γίνουν διάσημοι, έστω και αν θυσιάσουν την προσωπική τους ζωή και αξιοπρέπεια. «Παλιότερα, ο καθένας είχε την κοινωνική του θέση. Ένας ήταν χωρικός, ο άλλος αριστοκράτης», εξηγεί ο αμερικανός κοινωνιολόγος Τζεφ Ρόουζεν. «Σήμερα αυτές οι διακρίσεις έχουν καταργηθεί και κοινωνικά ανώτερος, είναι ο διάσημος. Αν δεν είσαι διάσημος δεν υπάρχεις». Στο ΛΟΝΔΙΝΟ, συναντάμε τον διευθυντή μίας εταιρείας που ονομάζεται 15 λεπτά, από την περίφημη φράση του Αντι Γουώρχολ που πριν από μερικά χρόνια προφήτεψε ότι σε λίγο καιρό θα είμαστε όλοι διάσημοι για 15 λεπτά, όσο διαρκεί η παρουσία στην τηλεόραση. Η εταιρεία αυτή προμηθεύει τα ριάλιτυ σόου με ανθρώπους που θέλουν να εκθέσουν τα προβλήματα ή τις προσωπικές τους αδυναμίες στην μικρή οθόνη. «Η ιστορία της τηλεόρασης χωρίζεται σε τρεις περιόδους», εξηγεί ο Ιγκνάσιο Ραμονέ, διευθυντής της γαλλικής εφημερίδας «Le Monde Diplomatique». Στην «αρχαία» τηλεόραση, εμφανίζονταν μόνο κουστουμαρισμένες προσωπικότητες. Με την εμφάνιση του ΜΠΕΡΛΟΥΣΚΟΝΙ την δεκαετία του 80, η τηλεόραση άνοιξε τις πόρτες της σε πλατύτερο κόσμο, ήταν η εποχή της «νεοτηλεόρασης». Με τον Big brother μπήκαμε στην εποχή της «μετατηλοέρασης». Παλιότερα λέγαμε ότι κάποιος πέρασε από την τηλεόραση. Τώρα έχουμε ανθρώπους που κάθονται επί μέρες, ολόκληρο το 24ωρο. Η πραγματικότητα συγχέεται όλο και περισσότερο με αυτό που βλέπουμε στην οθόνη. Αν η τηλεόραση είναι λοιπόν καθρέφτης της κοινωνίας, τα συμπεράσματα για το μέλλον της τηλεόρασης και της κοινωνίας μας είναι δυσοίωνα. Οι νέοι μαθαίνουν ότι το παν είναι να είσαι διάσημος, εξηγούν γάλλοι και αμερικανοί ειδικοί. Και οι οργανώσεις για την προστασία της προσωπικής ζωής, προειδοποιούν ότι με τέτοιου είδους εκπομπές εθιζόμαστε στην ιδέα της καθημερινής παρακολούθησης μας από κάμερες που αυξάνονται στους δημόσιους χώρους. Η εκπομπή γυρίστηκε στην ΓΑΛΛΙΑ, την ΟΛΛΑΝΔΙΑ, την ΤΟΥΡΚΙΑ, την ΜΕΓΑΛΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ και τις ΗΠΑ, ενώ περιλαμβάνει τηλεοπτικό υλικό από την ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ, τον ΚΑΝΑΔΑ, την ΡΩΣΙΑ και την ΤΣΕΧΟΣΛΟΒΑΚΙΑ.
Ανάλυση Περιεχομένου
Θεματική Κατηγορία
ΜΜΕ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεματικοί Όροι
τηλεόραση, εκπομπές ριάλιτι, τηλεοπτικές σειρές, BIG BROTHER, «1984» (μυθιστόρημα), ιδιωτική ζωή, ηδονοβλεψία, τηλεθέαση, καταναλωτισμός, πλήξη, εγκλεισμός, προσωπικές ελευθερίες
Αναφορές
ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ, δημοσιογράφος
ΦΑΤΙΧ ΑΚΣΟΥ, παραγωγός τηλεοπτικού παιχνιδιού
ΚΙΖΥ ΝΚΟΤΣΑ, ατζέντης εταιρείας «15 Λεπτά»
ΤΖΕΦ ΡΟΟΥΖΕΝ, συγγραφέας
ΕΛΕΝ ΦΑΤΟΥ, εκπρόσωπος ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου Γαλλίας
ΖΕΡΟΜ ΚΛΕΜΑΝ, διευθυντής καναλιού ΑΡΤΕ
ΣΕΡΖ ΧΕΦΕΖ, ψυχολόγος
ΜΙΣΕΛ ΦΕΖΜΠΕΝ, διευθυντής ZALEA TV
ΜΟΡΓΚΑΝ ΣΠΕΡΛΟΚ, παρουσιαστής τηλεοπτικού παιχνιδιού I BET YOU WILL
ΙΓΝΑΣΙΟ ΡΑΜΟΝΕ, διευθυντής MONDE DIPLOMATIQUE
ΠΑΟΛ ΡΟΜΕΡ, παραγωγός Big Brother
ΖΑΝ ΠΙΕΡ ΠΕΤΙ, ιδρυτής οργάνωσης “ΧΑΜΟΓΕΛΑΤΕ ΜΑΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΟΥΝ”
“THE REAL WORLD”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“FEAR FACTOR”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“SURVIVOR”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“BIG DIET”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“BIG BROTHER”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“I BET YOU WILL”, τηλεοπτικό παιχνίδι
“LOFT STORY”, τηλεοπτικό παιχνίδι
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: LEXICON & PARTNERS PRODUCTIONS
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΑΝΔΡΕΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΗΣ
ΓΙΟΥΡΙ ΑΒΕΡΩΦ
Σενάριο:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΛΟΓΛΟΥ
Δημοσιογραφική έρευνα:
ΓΙΟΥΡΙ ΑΒΕΡΩΦ
ΜΑΡΙΝΑ ΔΕΜΕΡΤΖΙΑΝ
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΡΥΠΙΩΤΗΣ
έκτακτη συνεργασία:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΠΕΡΜΠΕΡΑΚΗΣ
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΚΟΥΛΙΝΟΣ
Μοντάζ:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΓΑΣΠΑΡΙΝΑΤΟΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΔΟΥΝΙΩΤΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΑΖΗΣ
Σχεδιασμός παραγωγής:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΠΑΣΙΠΑΓΛΗΣ
Διεύθυνση παραγωγής:
ΠΑΣΧΑΛΗΣ ΔΗΜΗΤΡΑΚΗΣ
Γραμματεία παραγωγής:
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΥ
Μεταφράσεις-Υποτιτλισμοί:
Bestra ΕΠΕ
Dubbing:
ΝΙΚΟΣ ΠΡΩΤΟΝΟΤΑΡΙΟΣ
Σήμα εκπομπής:
ΕΛΕΝΑ ΜΑΝΤΖΑΒΙΝΟΥ
Μουσική σήματος:
ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ
Τεχνική επεξεργασία:
LEXICON & PARTNERS
AUDIO VISUAL
Παραγωγή:
LEXICON & PARTNERS PRODUCTIONS
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:57:55:07
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΕΡΤ ΑΕ
Τελευταία Ενημέρωση
22/04/2010