Κωδικός Τεκμηρίου
0000008132
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ
Επεισόδιο:016
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ – Ο ΑΝΤΙΣΤΑΣΙΑΚΟΣ ΤΥΠΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1995
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
22/02/1995
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ για την Εθνική Αντίσταση στην Ελλάδα την περίοδο 1941-1944. Το δέκατο έκτο επεισόδιο είναι αφιερωμένο στην «πνευματική» αντίσταση – την αντιστασιακή δράση των καλλιτεχνών και ανθρώπων του πνεύματος.
Περιγραφή Περιεχομένου
Την «πνευματική» Εθνική Αντίσταση και την ακμή του αντιστασιακού Τύπου καλείται να διερευνήσει το 16ο επεισόδιο της σειράς «ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ». Καλλιτέχνες και διανοούμενοι πυκνώνουν τις τάξεις των ανταρτικών ομάδων και μαζικά συμβάλλουν στον αντιστασιακό αγώνα, εκδηλώνοντας τα πατριωτικά τους αισθήματα, που θα αφύπνιζαν τη λαϊκή εθνική συνείδηση, πολλές φορές με τίμημα τη ζωή τους. Τα χαρακτικά των εκδόσεων του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και της ΕΠΟΝ, τα συνθήματα στους τοίχους, ο πολύγραφος του ΕΑΜ Ηθοποιών, οι παραστάσεις του Θεάτρου του Βουνού και της Λαϊκής Σκηνής, τα αντάρτικα τραγούδια, οι τοιχογραφίες του Σχολείου των Κορυσχάδων, τα αντιστασιακά έντυπα, τα παράνομα πιεστήρια, οι προκηρύξεις, η στρατευμένη γραφή και η πάνδημη συμμετοχή στην κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, είναι μερικά μόνο δείγματα της σχεδόν καθολικής συμμετοχής των πνευματικών ανθρώπων στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα. Σημαντικό φωτογραφικό και έντυπο αρχειακό υλικό, καθώς και οι μαρτυρίες των καλλιτεχνών και των δημοσιογράφων, ιχνογραφούν ιδιαίτερες διαστάσεις της πνευματικής αντίσταση στην «πρωτεύουσα της αντιστασιακής Ευρώπης», όπως θα χαρακτηρίσει την Αθήνα ο φιλέλληνας συγγραφέας ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:00:00
Τίτλοι έναρξης.
00:01:25:00
Τίτλος επεισοδίου: «Η τέχνη στην Αντίσταση. Ο αντιστασιακός Τύπος».
00:01:33:00
Ο Γάλλος φιλέλληνας συγγραφέας και δοκιμιογράφος ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ, τότε καθηγητής του Γαλλικού Ινστιτούτο, που συμμετείχε στην ελληνική αντίσταση, αναφέρεται στις δύο όψεις του αντιστασιακού αγώνα του ελληνικού λαού, τη λαϊκή και την πνευματική, τις οποίες έτυχε να ζήσει εκ των έσω ευρισκόμενος στην Αθήνα της εποχής. Διαβάζει μαρτυρία του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ σχετική με τους Έλληνες της Αντίστασης, την οποία ο ΜΙΛΛΙΕΞ γενικεύει για όλο τον πνευματικό κόσμο στην Ελλάδα. Παρεμβάλλονται χαρακτικά, πίνακες και πορτρέτο του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
00:03:39:00
Κινηματογραφημένο αρχειακό υλικό με παρέλαση γερμανικών στρατευμάτων. Ο αφηγητής αναφέρεται στον τρόπο που προσέλαβαν οι πνευματικοί άνθρωποι της εποχής τη γερμανική εισβολή στην Ελλάδα και στην αναζήτηση τρόπων ώστε να καταφέρουν να την εκφράσουν καλλιτεχνικά και να συμμετάσχουν στον κοινό αντιφασιστικό αγώνα. Οι πρώτοι αντιστασιακοί πυρήνες ήδη άρχισαν να οργανώνονται από το 1941.
00:03:56:00
Η πεζογράφος ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, μέλος του ΕΑΜ Λογοτεχνών, αναφέρεται στη συνάντηση που έγινε στο «Θεατρικό Σπουδαστήριο» του συγγραφέα και ποιητή ΒΑΣΙΛΗ ΡΩΤΑ, για να οργανώσουν τον αντιστασιακό τους αγώνα, μετά τη γερμανική εισβολή στη χώρα. Στη συνάντηση παρών ήταν και ο ποιητής, κριτικός και μεταφραστής ΜΑΡΚΟΣ ΑΥΓΕΡΗΣ. Η Αλεξίου αναφέρεται στα λόγια του ομιλητή (χωρίς να λέει το όνομά του), που τους προέτρεψε να μην επιτρέψουν τον ιμπεριαλισμό των Γερμανών, στη «Φιλική Εταιρεία» (εννοεί το ΕΑΜ) που έπρεπε να συστήσουν, ως συνεισφορά στον Αγώνα, στο καθήκον που αντιλήφθησαν ότι έχουν απέναντι στη χώρα.
00:05:08:00
Φωτογραφικό υλικό από την Αθήνα του 1941, που μαστιζόταν από τον λιμό, με πεινασμένους και νεκρούς από την πείνα. Ο αφηγητής αναφέρεται στα αποτελέσματα του λιμού της εποχής, περίοδο του χειμώνα 1941-1942, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους και πολλοί πνευματικοί άνθρωποι, όπως ο φιλόλογος και συγγραφέας ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΡΥΠΑΡΗΣ, οι ποιητές ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΓΡΙΒΑΣ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΗΔΟΝΟΠΟΥΛΟΣ και ΝΑΠΟΛΕΩΝ ΛΑΠΑΘΙΩΤΗΣ (αυτοκτόνησε).
00:05:45:00
Σκίτσα με θέμα την πείνα και την «εθνική τραγωδία».
00:05:56:00
Χαρακτικά με θεματολογία από τη μεταφορά νεκρών ή εξουθενωμένων από την πείνα. Ο αφηγητής αναφέρεται στα συσσίτια που συστήνονται για τη σίτιση του πνευματικού κόσμου και στη μετατροπή των σημείων όπου δίνονταν τα συσσίτια σε εστίες ευρύτερων αντιστασιακών ζυμώσεων.
00:06:10:00
Ο ΜΕΜΟΣ ΜΑΚΡΗΣ, υπεύθυνος καλλιτεχνικών οργανώσεων του ΕΑΜ, αναφέρεται στην πρώτη μορφή αντίστασης του πνευματικού κόσμου, που ήταν εκείνη εναντίον της πείνας. Μιλά για το πρώτο συσσίτιο που προσφέρθηκε στους καλλιτέχνες στο άδειο τότε από αρχαιολογικά εκθέματα (είχαν κρυφθεί και φυλαχτεί) Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας (παρεμβάλλονται πλάνα από την πρόσοψη του Μουσείου).
00:07:12:00
Η συγγραφέας ΓΕΩΡΓΙΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ-ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ, μέλος του ΕΑΜ Λογοτεχνών, θυμάται τα συσσίτια που οργανώνονταν για τους πνευματικούς ανθρώπους την περίοδο του λιμού του 1941-1942, στις συζητήσεις τους για τη δυστυχία που επικρατούσε και στην σιγά-σιγά ένταξη των ανθρώπων που παρευρίσκονταν στα συσσίτια, στον αντιστασιακό αγώνα.
00:07:44:00
Φωτογραφία, με τα μέλη της ομάδας της Καλλιθέας: τον ποιητή ΣΩΤΗΡΗ ΣΚΙΠΠΗ, την πεζογράφο ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, την ποιήτρια ΣΟΦΙΑ ΜΑΥΡΟΕΙΔΗ-ΠΑΠΑΔΑΚΗ, τον ιστορικό ΓΙΩΡΓΟ ΛΑΜΠΡΙΝΟ, τον λογοτέχνη ΓΙΑΝΝΗ ΧΑΤΖΙΝΗ, τον φιλολόγου ΓΙΩΡΓΟΥ ΒΑΛΕΤΑ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στα μέλη της πνευματικής ομάδας της Καλλιθέας, στην οποία ανήκαν οι προαναφερόμενοι.
00:08:20:00
Φωτογραφία του ποιητή, κριτικού και μεταφραστή ΜΑΡΚΟΥ ΑΥΓΕΡΗ, γύρω από τον οποίο συσπειρώθηκε μια ομάδα καθιερωμένων ήδη λογοτεχνών. Η αφηγήτρια αναφέρεται σχετικώς.
00:08:27:00
Φωτογραφία του ποιητή ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που προσχώρησε στην ομάδα του ΜΑΡΚΟΥ ΑΥΓΕΡΗ.
00:08:34:00
Ο φιλόλογος ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΛΕΤΑΣ, μέλος του ΕΑΜ Λογοτεχνών, αναφέρεται στην προσχώρηση του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ στην αντιστασιακή ομάδα και στη σημασία που δόθηκε στο γεγονός από τους πνευματικούς κύκλους της εποχής. Η ένταξή του στην Εθνική Πνευματική Αντίσταση θεωρήθηκε ιδιαίτερα σημαντική. Το γεγονός αυτό έκανε και τους πιο γηραιούς καλλιτέχνες να ενταχθούν στην Αντίσταση, όπως τους συγγραφείς ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΞΕΝΟΠΟΥΛΟ (πορτρέτο) και ΔΗΜΗΤΡΙΟ ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ.
00:09:50:00
Ζωγραφικό πορτρέτο του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΜΠΟΥΡΟΓΛΟΥ, καθώς η αφηγήτρια κάνει λόγο για την ολοένα και αυξανόμενη συμμετοχή των καλλιτεχνών στην Εθνική Πνευματική Αντίσταση.
00:09:57:00
Η ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ μιλά για τον εκφραστή της πεζογραφίας της γενιάς του 1930 ΗΛΙΑ ΒΕΝΕΖΗ, ο οποίος ενώ αρχικά δίσταζε, ζήτησε να ενταχθεί στην Αντίσταση, όταν είδε τους αναπήρους να παρελαύνουν. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΒΕΝΕΖΗ ο οποίος αργότερα συνελήφθη από τους Γερμανούς και γλύτωσε ως εκ θαύματος.
00:11:07:00
Φωτογραφίες στρατοπέδων συγκέντρωσης και φυλακών, καθώς η αφηγήτρια εκφωνεί τους καλλιτέχνες που σε αυτά, εξέτισαν την ποινή που τους επέβαλαν οι Αρχές των κατακτητών: ΦΩΤΟΣ ΓΙΟΦΥΛΗΣ, ΑΓΓΕΛΟΣ ΔΟΞΑΣ, ΘΕΜΟΣ ΚΟΡΝΑΡΟΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ, ΑΣΗΜΑΚΗΣ ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ, ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΚΙΠΠΗΣ, ΖΗΣΗΣ ΣΚΑΡΟΣ κ. ά.
00:11:24:00
Φωτογραφία του ποιητή ΦΩΤΟΥ ΠΑΣΧΑΛΙΝΟΥ, ο οποίος εκτελέστηκε με απαγχονισμό στην Πάτρα κατά την περίοδο της Κατοχής.
00:11:30:00
Φωτογραφία του ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, από δημοσίευμα σχετικό με τον θάνατό του και ανάπτυξη σε όλο το εύρος του άρθρου. Ο αφηγητής αναφέρεται στον θάνατο του εθνικού μας ποιητή στις 27 Φεβρουαρίου 1943, η κηδεία του οποίου στάθηκε αφορμή για μια μαζική πατριωτική εκδήλωση.
00:11:43:00
Φωτογραφία από την παλλαϊκή κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, με τον ΑΓΓΕΛΟ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟ, μεταξύ άλλων, να σηκώνει το φέρετρο του εθνικού μας ποιητή. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η κηδεία του ποιητή κορυφώθηκε με τα ποιήματα των ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ και ΣΩΤΗΡΗ ΣΚΙΠΠΗ και με τον Εθνικό Ύμνο. Αρχίζει τη διήγησή του για τον ποιητή ο ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ.
00:12:06:00
Ο ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ καταγράφει τη συμμετοχή λαού και πνευματικού κόσμου στην κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ τον Φλεβάρη του 1943, και την αντιστασιακή πράξη που σημειώθηκε με την εκεί παρουσία του πλήθους. Παρεμβάλλεται φωτογραφία από την κηδεία του ΠΑΛΑΜΑ.
00:12:21:00
Η ΓΕΩΡΓΙΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ-ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ αναφέρεται στο ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ «Παλαμάς» που απάγγειλε ο ίδιος ο ποιητής στην κηδεία του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ. Χωρία του απαγγέλλει και η ίδια.
00:12:41:00
Η ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ μιλά για την πικρή βροχή που έραινε τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ την ημέρα της κηδείας του, και για τον Εθνικό Ύμνο που άρχισε να τραγουδά ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΤΣΙΜΠΑΛΗΣ και μετά όλοι μαζί οι παρευρισκόμενοι εν χορώ.
00:13:18:00
Φωτογραφίες από τα Ιωάννινα της εποχής, όπου διοργανώθηκαν εκδηλώσεις με αφορμή τον θάνατο του εθνικού μας ποιητή ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ από ομάδα νέων ενταγμένων στην αντίσταση.
00:13:38:00
Ο ιστορικός ΛΕΑΝΔΡΟΣ ΒΡΑΝΟΥΣΗΣ, στέλεχος της ΕΠΟΝ Ιωαννίνων, μιλά για το καθεστώς τρομοκρατίας που επικρατούσε εκείνη την εποχή στην πόλη και αφηγείται τα σχετικά με το φιλολογικό μνημόσυνο του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, που διοργανώθηκε στο κινηματοθέατρο «Ορφέας» σε κεντρικό σημείο των Ιωαννίνων, στις 14 Αυγούστου 1943. Ο ΒΡΑΝΟΥΣΗΣ αναφέρει ότι το δυσκολότερο μέρος της επιχείρησης ήταν η παροχή άδειας από τις Αρχές.
00:14:39:00
Δημοσίευμα με την ομιλία του ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΒΡΑΝΟΥΣΗ (Λ. Ι. ΠΑΠΑΒΡΑΝΟΥΣΗ), που είχε θέμα «Ο Παλαμάς και η Ήπειρος» που εκφωνήθηκε στο φιλολογικό μνημόσυνο του ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ που διοργανώθηκε στο κινηματοθέατρο «Ορφέας» των Ιωαννίνων στις 14 Αυγούστου 1943. Ο αφηγητής αναφέρεται στην παροχή άδειας για τη περάτωση του φιλολογικού μνημοσύνου, αφού πρώτα λογοκρίθηκαν τα γραπτά των ομιλητών.
00:14:45:00
Φωτογραφία του ΛΕΑΝΔΡΟΥ ΒΡΑΝΟΥΣΗ. Ο ίδιος αναφέρεται στην ομιλία του στο φιλολογικό μνημόσυνο για τον ΚΩΣΤΗ ΠΑΛΑΜΑ, τον Αύγουστο του 1943 στα Ιωάννινα και στην τελευταία υποθήκη που άφησε ο ΠΑΛΑΜΑΣ με την έκρηξη του πολέμου στα στρατευμένα παιδιά («μεθύστε με το αθάνατο κρασί του 21). Αναφέρεται και στο ποίημα του ΑΓΓΕΛΟΥ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ, που ακούστηκε στην κηδεία του ΠΑΛΑΜΑ το οποίο παρόλο που δεν περιλαμβανόταν στο λογοκριμένο κείμενο ο ΒΡΑΝΟΥΣΗΣ το απάγγειλε. Η συμμετοχή του κόσμου ήταν πολύ μεγάλη. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΠΑΛΑΜΑ μπροστά στον ανδριάντα του ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ να απαγγέλλει και φωτογραφίες από την κηδεία.
00:16:04:00
Φωτογραφίες με στεφανώματα εθνικών ηρώων και μαρτύρων στις εθνικές επετείους και έντυπο υλικό με αγωνιστές της Ελληνικής Επανάστασης. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους τρόπους εκδήλωσης του πατριωτικού αισθήματος, που θα αφύπνιζαν τη λαϊκή εθνική συνείδηση.
00:16:36:00
Φωτογραφία του ζωγράφου ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στον εικαστικό καλλιτέχνη, ο οποίος την περίοδο 1942-1944 δημοσιεύει στο λογοτεχνικό περιοδικό «Νέα Εστία» σειρά αλληγορικών ξυλογραφιών με θέμα την Αντίσταση, σχολιασμένη από στίχους δημοτικών τραγουδιών.
00:16:48:00
Σειρά ξυλογραφιών του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, που κόσμησαν τα φύλλα του λογοτεχνικού περιοδικού «Νέα Εστία». Η αφηγήτρια διαβάζει χωρία από τα δημοτικά τραγούδια που συνόδευαν στο περιοδικό τις ξυλογραφίες του ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ.
00:17:13:00
«Παράνομο» δημοσίευμα με τίτλο «Οι πρωτοπόροι στον Αγώνα» από το μηνιαίο έντυπο τέχνης και διανόησης «Πρωτοπόροι». Ο αφηγητής αναφέρεται στις «παράνομες» εκδόσεις, στις οποίες οι λογοτέχνες εκφράζονταν ανώνυμα ή με ψευδώνυμα.
00:17:21:00
Ποίημα με τίτλο «Χειμώνας του 1942» του ΣΩΤΗΡΗ ΣΚΙΠΠΗ, με εικαστικό έργο του ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, από τη σειρά ποιημάτων με τον γενικό τίτλο «Έξω από τα τείχη». Ο αφηγητής διαβάζει το ποίημα «Ηρώδης» από την ίδια μυστική συλλογή.
00:17:47:00
Χαρακτικά του χαράκτη ΤΑΣΣΟΥ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην παράνομη χαρακτική δραστηριότητα των Ελλήνων εικαστικών καλλιτεχνών κατά την περίοδο της Κατοχής και στην επίτευξη της διατήρησης και αναπαραγωγής των χαραγμένων σε ξύλα αντιστασιακών έργων.
00:17:53:00
Φωτογραφία του χαράκτη ΤΑΣΣΟΥ, ενώ χαράσσει εικαστικό του έργο.
00:18:06:00
Η ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ, μέλος του ΕΑΜ Εικαστικών Καλλιτεχνών, αναφέρεται στην ομάδα των χαρακτών με επικεφαλής τον χαράκτη ΤΑΣΣΟ, της οποίας μέλη μεταξύ άλλων ήταν οι ΛΟΥΚΙΑ, ΔΑΓΚΛΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΟΥ, ΜΑΝΟΥΣΑΚΗΣ, ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ, ΜΟΣΧΟΣ, ΒΕΛΙΣΣΑΡΙΔΗΣ ΚΟΡΟΓΙΑΝΝΑΚΗΣ κ. ά. , καθώς και οι ζωγράφοι που πρόσφεραν τα έργα τους και τα οποία μετατρέπονταν σε χαρακτικά για να κυκλοφορήσουν στο πλατύ κοινό.
00:18:29:00
Καλλιτεχνικό λεύκωμα με τίτλο «Από τους αγώνες του ελληνικού λαού» του συνεργείου των χαρακτών της ομάδας του χαράκτη ΤΑΣΣΟΥ, σε συνεργασία με τους αντιστασιακούς τυπογράφους. Εκδόθηκε τον Μάρτιο του 1942, από το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Η αφηγήτρια το χαρακτηρίζει «εκδοτικό κατόρθωμα».
00:18:43:00
Η ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ αναφέρεται στον χαράκτη ΤΑΣΣΟ, που είχε για καταφύγιό του τη βίλα του ΝΤΙΝΟΥ ΜΑΚΡΗ, σχεδόν ανοιχτή στο πλήθος των «παράνομων» καλλιτεχνών και στην οποία δημιουργούνταν τα χαρακτικά και όλα τα εικαστικά έργα της ομάδας του ΤΑΣΣΟΥ.
00:19:19:00
Το «παράνομο» λεύκωμα με χαρακτικά της ΕΠΟΝ, με θεματολογία από τους αγώνες της νεολαίας της οργάνωσης. Η αφηγήτρια κάνει λόγο για το υψηλό καλλιτεχνικό επίπεδο του λευκώματος.
00:19:44:00
Η ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ αναφέρεται με νοσταλγία στη συμμετοχή της στο «παράνομο» λεύκωμα με τα χαρακτικά της ΕΠΟΝ, στο οποίο, καθώς λέει, οφείλει την καθιέρωσή της ως χαράκτρια.
00:20:04:00
Χαρακτικά από το λεύκωμα της ΕΠΟΝ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πλούσια δραστηριότητα και παραγωγή του ΕΠΟΝίτικου συνεργείου σπουδαστών της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και στα άμεσα αντιστασιακά μηνύματα που μετέφερε.
00:20:37:00
Ο εικαστικός καλλιτέχνης ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, μέλος της ΕΠΟΝ της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, αναφέρεται στην αμεσότητα των εικαστικών καλλιτεχνών και στο πολυάριθμο των αντιτύπων που παράγονταν. Αναφέρεται στο σύστημα «ταμπόν» και στο «κυλινδρικό πιεστήριο» που επινόησαν οι καλλιτέχνες για να κυκλοφορούν το σχετικό έντυπο υλικό τους σε πολλά αντίτυπα. Παρεμβάλλεται σχέδιο του «κυλινδρικού πιεστηρίου», το οποίο περιγράφει ο ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ.
00:22:17:00
Ο ζωγράφος ΑΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ, μέλος της ΕΠΟΝ της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, αναφέρεται σε άλλη μέθοδο τύπωσης πολλαπλών αντιτύπων και στην τοιχοκόλλησή τους στις συνοικίες της Αθήνας.
00:23:09:00
Σύνθημα του ΕΑΜ σε τοίχο σχετικά με την αντίσταση στην πολιτική επιστράτευση του 1943 και άλλο της ΕΠΟΝ. Ο αφηγητής σημειώνει τη μη διάσωση του πολύτιμου αυτού υλικού.
00:23:20:00
Ο ΑΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ μιλά για τα αντιφασιστικά συνθήματα στους τοίχους, που ήταν και αυτά «εικαστικά έργα» και που κατάλοιπά τους έχουν διασωθεί μόνο από λιγοστές φωτογραφίες.
00:24:05:00
Φωτογραφίες από διαδηλώσεις στην Αθήνα. Ο ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ μιλά για τη συμμετοχή των καλλιτεχνών και των διανοουμένων στην αντιστασιακή δράση.
00:24:34:00
Ο ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ χαρακτηρίζει την Αθήνα της εποχής ως «πρωτεύουσα της αντιστασιακής Ευρώπης», έκφραση που υιοθέτησε και η γαλλική διανόηση. Αναφέρεται στον αντιστασιακό ζωγράφο ΑΛΕΚΟ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟ, του οποίου έργα παρεμβάλλονται, και στην πολιτική επιστράτευση που προβλεπόταν από τους κατακτητές.
00:25:41:00
Φιλμ αρχείου από την αιματηρή διαδήλωση της Αθήνας στις 22 Ιουλίου του 1943, καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στο γεγονός. Η ηθοποιός ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ αρχίζει τη μαρτυρία της από τη διαδήλωση.
00:26:07:00
Η ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, μέλος του ΕΑΜ Ηθοποιών, αφηγείται τα της διαδήλωσης της 22ας Ιουλίου 1943 και τις αιματηρές συγκρούσεις που προκάλεσαν τα πυρά των Γερμανών. Μιλά για την ηθοποιό ΜΑΛΑΙΝΑ ΑΝΟΥΣΑΚΗ, επίσης παρούσα στη διαδήλωση, η οποία όταν είδε ένα νεαρό παιδί να πέφτει νεκρό από τα πυρά των Γερμανών, σηκώθηκε με τόσο τρόμο και τόση ένταση που «έδιωξε» τους Γερμανούς.
00:27:25:00
Συνθήματα στους τοίχους κατά τη διαδήλωση τη σχετική με την πείνα, της 22ας Δεκεμβρίου 1942, στην οποία δολοφονήθηκε ο φοιτητής ΜΗΤΣΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ. Αρχίζει τη διήγησή της η ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ.
00:27:40:00
Η ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ αναφέρεται στη διαδήλωση της 22ας Δεκεμβρίου 1942 στην Αθήνα, και στην παρουσία της ως αυτόπτης μάρτυς στον φόνο του φοιτητή ΜΗΤΣΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ. Αναφέρεται και στον καυγά της ΑΣΠΑΣΙΑΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ με έναν Ιταλό αξιωματικό.
00:28:18:00
Έντυπο που αναφέρεται στη δολοφονία του φοιτητή ΜΗΤΣΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗ στη διαδήλωση της 22ας Δεκεμβρίου 1943 στην Αθήνα.
00:28:26:00
Προκήρυξη του ΕΑΜ προς τον λαό της Αθήνας, ημερομηνίας 15 Ιουλίου 1943. Η αφηγήτρια σχολιάζει μία άλλη μορφή άμεσης αντιστασιακής δράσης, τη διάδοση των προκηρύξεων.
00:28:34:00
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ, μέλος του ΕΑΜ Ηθοποιών, αναφέρεται στην κυκλοφορία των προκηρύξεων οπουδήποτε ήταν δυνατό-κάτω από τις πόρτες των σπιτιών και των καταστημάτων, στα γραμματοκιβώτια, μέσα στους φακέλους των δίσκων στη Ραδιοφωνία, στο γραφείο του υπουργού Εσωτερικών ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ, ακόμα και στη Μητρόπολη ανήμερα των Χριστουγέννων του 1943 (σχετική φωτογραφία).
00:29:23:00
Η ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ αναφέρεται στην ομάδα των ηθοποιών ΤΖΟΛΥ ΓΑΡΜΠΗ, ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ, ΣΤΑΜΑΤΗ ΛΑΜΠΕΤΗ και της ίδιας και των τεχνικού του θεάτρου ΒΑΣΙΛΗ ΑΡΓΥΡΙΑΔΗ, οι οποίοι αποφάσισαν να διανείμουν προκηρύξεις παράνομες με αντιγερμανικά συνθήματα, στο θέατρό τους.
00:29:46:00
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ αναφέρεται στην κυκλοφορία προκηρύξεων στη Μητρόπολη ανήμερα των Χριστουγέννων του 1943, τις οποίες πέταξαν από τον γυναικωνίτη, παρουσία Γερμανών, μελών της ελληνικής κυβέρνησης και δοσίλογων.
00:30:07:00
Η ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ αναφέρεται στην κυκλοφορία των αντιστασιακών προκηρύξεων μέσα στο Μητρόπολη τα Χριστούγεννα του 1943, που προκάλεσε μεγάλη αναστάτωση.
00:30:20:00
Φωτογραφίες στρατοπέδων συγκέντρωσης και φυλακών. Η αφηγήτρια αναφέρεται στους ηθοποιούς που διώκονταν για την αντιστασιακή τους δραστηριότητα.
00:30:30:00
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ αναφέρεται στη σύλληψη του μεγάλου Έλληνα ηθοποιού ΑΙΜΙΛΙΟΥ ΒΕΑΚΗ, ο οποίος κλείστηκε στις φυλακές Αβέρωφ, της κόρης του ΜΑΙΡΗΣ, του γιου του ΓΙΑΝΝΗ, του σκηνοθέτη ΠΕΛΟΥ ΚΑΤΣΕΛΗ, του φιλοσόφου ΓΙΩΡΓΟΥ ΓΛΗΝΟΥ, του ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΡΛΙΑΦΤΗ, της ΔΑΝΑΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΟΠΟΥΛΟΥ, της τραγουδίστριας ΝΤΙΡΙΝΤΑΟΥΑ, της ΛΙΤΣΑΣ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΤΟΥ ΠΑΝΟΥ ΠΛΕΣΣΑ, της ΖΙΝΕΤ ΛΑΚΑΖ, του ΓΙΩΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗ, της ΜΑΙΡΗΣ ΛΑΛΟΠΟΥΛΟΥ (και της δεκαπεντάχρονης αδελφής της), των ηθοποιών ΘΟΔΩΡΟΥ ΜΟΡΙΔΗ, ΕΥΓΕΝΙΑΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΥ, ΒΑΣΩΣ ΞΗΡΟΥ κ. ά. .
00:31:44:00
Φωτογραφικό υλικό από τις παραστάσεις της θεατρικής σκηνής του «Θεάτρου του Βουνού», το οποίο οργανώθηκε στην ελεύθερη Ελλάδα και στο οποίο ενσωματώθηκαν πληθώρα καλλιτεχνών. Ο αφηγητής κάνει τις σχετικές αναφορές.
00:32:03:00
Φωτογραφικό υλικό από τον θίασο Λαϊκή Σκηνή της 8ης Μεραρχίας του ΕΛΑΣ, με επικεφαλής τον ποιητή ΓΙΩΡΓΟ ΚΟΤΖΙΟΥΛΑ (εμβόλιμη σχετική φωτογραφία), που ιδρύθηκε την άνοιξη του 1944.
00:32:15:00
Πρόγραμμα παραστάσεων της Λαϊκής Σκηνής του ΕΛΑΣ, στις 7 Ιανουαρίου 1945, και ορισμένα από τα θεατρικά έργα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΤΖΙΟΥΛΑ που αποτέλεσαν το ρεπερτόριό της. Ο αφηγητής αναφέρεται στην περιοδεία το θιάσου στα χωριά της Ηπείρου, και στη συνεισφορά της, καθώς έφερνε για πρώτη φορά την επαφή των κατοίκων με το θέατρο και στο ρεπερτόριο του θιάσου.
00:32:40:00
Φωτογραφία του ποιητή και θεατρικού συγγραφέα ΒΑΣΙΛΗ ΡΩΤΑ, ο οποίος οργάνωσε τον Θίασο της ΕΠΟΝ Θεσσαλίας (1944), που περιόδευσε σε περιοχές της Θεσσαλίας και της Ρούμελης, με εγχώριο ρεπερτόριο (έργα των ΡΩΤΑ και ΓΕΡΑΣΙΜΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ). Φωτογραφίες και άλλων μελών του θιάσου και από το δυναμικό του «Θεατρικού Σπουδαστηρίου», που είχε ιδρύσει ο ΡΩΤΑΣ στο Παγκράτι τον χειμώνα του 1942, ο μουσικοσυνθέτης ΑΛΕΚΟΣ ΞΕΝΟΣ, ο κουκλοπαίχτης ΝΙΚΟΣ ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ, ο ηθοποιός ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΟΥ (εστίαση σε φωτογραφία του).
00:33:19:00
Ο ηθοποιός ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΟΥ, αναφέρεται στην εντυπωσιακά επιτυχημένη και συγκινητική πρώτη παράσταση που είχε δοθεί από τον θίασο του ΒΑΣΙΛΗ ΡΩΤΑ στο Νιοχώρι Καρδίτσας.
00:34:00:00
Φωτογραφία από το κοινό που παρακολουθούσε τις παραστάσεις του θεάτρου της Αντίστασης.
00:34:13:00
Ο ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΡΩΤΑΣ, μέλος του θιάσου της ΕΠΟΝ Θεσσαλίας, μιλά για τον «αγαθό λαό» που έβλεπε τα χρόνια εκείνα στο Θέατρο του Βουνού.
00:35:02:00
Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΟΥ αναφέρεται στη συμμετοχή του κόσμου, σε τέτοιο βαθμό που ένας αντάρτης ταυτίστηκε τόσο με τον ρόλο που ερμήνευε ο ηθοποιός που …έβγαλε το πιστόλι του να τον σκοτώσει, και ευτυχώς τον συγκράτησαν οι άλλοι θεατές.
00:35:36:00
Φωτογραφία του ΝΙΚΟΥ ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ να δίνει παραστάσεις κουκλοθέατρου στο Θέατρο του Βουνού, με χειροκίνητες κούκλες. Ο ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ ανέβηκε στην ελεύθερη Ελλάδα, σαν κλιμάκιο του Τμήματος Επιμόρφωσης και διαφώτισης της ΕΠΟΝ. Ο αφηγητής κάνει τις σχετικές αναφορές.
00:35:50:00
Φωτογραφία με τον ΝΙΚΟ ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ και τον συνεργάτη του ΜΕΜΑ ΣΤΑΥΡΟΥ, στο κατεστραμμένο Καρπενήσι.
00:36:03:00
Ο ΝΙΚΟΣ ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ, καταθέτει την εμπειρία του από το Καρπενήσι και την Αράχωβα, όπου έπαιξε κουκλοθέατρο, μιλά για τις εκεί δυσμενείς συνθήκες και για το διπλό συσσίτιο που έλαβαν για ανταμοιβή. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες με τον ΑΚΙΛΟΓΛΟΥ και μέλη του θιάσου και αντάρτες και φωτογραφίας με παιδιά που παρακολουθούν τις παραστάσεις κουκλοθέατρου. Στο τέλος παίζει και λίγο κουκλοθέατρο θυμούμενος κάποιο έργο που έπαιξε τότε.
00:39:09:00
Φωτογραφία με παιδιά που χορεύουν σε κύκλο και με ένα παιδί που παίζει φλογέρα, τον ΝΙΚΗΦΟΡΟ ΡΩΤΑ. Ο ίδιος μιλά σήμερα για τις δραστηριότητες του σχετικά με τις σκηνοθεσίες με παιδιά από το Νιοχώρι Καρδίτσας, θυμάται την απογοήτευση και τις προσφορές των παιδιών όταν έφυγε ο θίασος για περιοδεία και μιλά για τη μεγάλη περιοδεία από το Πήλιο σε όλον τον κάμπο της Θεσσαλίας. Παρεμβάλλονται φωτογραφίες με τα παιδιά.
00:40:24:00
Ο μουσικοσυνθέτης ΑΛΕΚΟΣ ΞΕΝΟΣ, στέλεχος του Θεάτρου του Βουνού, αναφέρεται στις εξαμηνιαίες περιοδείες του Θεάτρου του Βουνού στα χωριά της ελεύθερης Ελλάδας.
00:40:59:00
Εικαστικά έργα από τη «Ζωγραφική του Βουνού». Η αφηγήτρια αναφέρεται στα ονόματα των ΒΑΛΙΑ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΕΓΑΛΙΔΗ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΗΜΟΥ, ΗΛΙΑ ΦΕΡΤΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΑΤΣΙΚΟΓΙΑΝΝΗ κ. ά. , οι οποίοι συμμετείχαν στην εικαστική επένδυση των χώρων όπου έδρευαν τα κέντρα της ελεύθερης Ελλάδας αλλά και αποτύπωσαν με τα έργα τους στιγμές και μορφές της αντίστασης.
00:41:26:00
Φωτογραφίες με τον εικαστικό καλλιτέχνη ΒΑΛΙΑ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ, ενώ ζωγραφίζει τους τοίχους του Σχολείου των Κορυσχάδων (κτήριο Εθνικού Συμβουλίου) και έργων του. Η αφηγήτρια κάνει ιδιαίτερη αναφορά στο όνομα του ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗ και στις αποτυπώσεις του στο Σχολείο των Κορυσχάδων, όπου φιλοτέχνησε τις συνεδριάσεις του Εθνικού Συμβουλίου (Μάιος 1944), αλλά και στα πορτρέτα ανταρτών που δημιούργησε.
00:42:08:00
Φωτογραφίες από υπαίθριες θεατρικές παραστάσεις. Ο αφηγητής μιλά για το τραγούδι που εμψυχώνει τον απλό λαό και για τις ανώνυμες και επώνυμες συνθέσεις της εποχής. Πολλά τραγούδια βασίζονται σε παλιά μοτίβα ενώ εμφανίζονται και πρωτότυπες συνθέσεις όπως το «Στ άρματα, στ άρματα» σε στίχους ΝΙΚΟΥ ΚΑΡΒΟΥΝΗ και μουσική ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟΥ.
00:03:41:00
Φωτογραφία του ΑΣΤΡΑΠΟΓΙΑΝΝΟΥ.
00:03:41:00
Οι ανταρτικές δυνάμεις ΕΔΕΣ-ΕΟΕΑ είχαν κι αυτές τα δικά τους τραγούδια όπως η «Ελευτερία» του ιερολοχίτη ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΟΥΤΣΟΥ (φωτογραφία) που γράφηκε επάνω σε μουσική παλιού εργατικού τραγουδιού.
00:42:53:00
Παρτιτούρα του τραγουδιού «Ελευτερία».
00:42:57:00
Ο μουσικοσυνθέτης ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ, στέλεχος της ΕΠΟΝ Νέας Σμύρνης, αναφέρεται στα ποικίλων ειδών τραγούδια που γράφονταν εκείνη την εποχή. Αναφέρεται στον ύμνο, που γράφτηκε από τον ίδιο και τον ΓΙΩΡΓΟ ΤΣΑΠΟΓΑ, με αφορμή την πρώτη επέτειο της ΕΠΟΝ, το 1944, και ο οποίος διασώθηκε. Ο ΚΟΥΝΑΔΗΣ παίζει τη μελωδία στο πιάνο, καθώς παρεμβάλλονται οι στίχοι και η παρτιτούρα.
00:44:20:00
Ο δημοσιογράφος ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΧΑΙΡΑΣ, διοικητής Πυροβολαρχίας του 8ου Συντάγματος του ΕΛΑΣ, αναφέρεται στους στίχους που έγραψε για το τραγούδι «Η μάνα του αντάρτη» αφιερωμένο στη ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΤΑΥΡΟΠΟΥΛΟΥ, από τον Βασαρά Λακωνίας, γνωστής ως «Η μάνα του αντάρτη». Αναφέρεται και στην τιμητική πρόταση που του έγινε από την ΡΟΥΛΑ ΚΟΥΚΟΥΛΟΥ από την οργάνωση Εθνική Αλληλεγγύη για να γράψει τους στίχους του τραγουδιού της εν λόγω οργάνωσης. Παρεμβάλλεται φωτογραφία του ΜΑΧΑΙΡΑ σε νεαρή ηλικία.
00:46:33:00
Φωτογραφίες ανταρτών του ΕΛΑΣ, ενώ ακούγεται ο ύμνος του ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ, που ενώ προόριζε για την Εθνική αλληλεγγύη στράφηκε στον ΕΛΑΣ.
00:47:44:00
Ο ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΧΑΙΡΑΣ αναφέρεται στο κουράγιο που έδιναν τα τραγούδια γενικά στον λαό που υπέφερε.
00:48:02:00
Φωτογραφικό υλικό με κατεστραμμένες πόλεις της Ελλάδας, ενώ ακούγεται δημοτικού τύπου αντάρτικο τραγούδι. «Τα σπίτια σας κι αν κάψανε, κι αν πήραν τα προικιά σας, η ανταρτοσύνη ναν καλά, και πάλι θαν δικά σας»
00:48:36:00
Γραφιστική σύνθεση (κολλάζ) εντύπων του αντιστασιακού Τύπου, μεταξύ άλλων «Ιερολοχίτης», «Μαχητής», «Συναγωνίστρια», «Λευτεριά», «Το Καρυοφύλλι», «Εθνική Δράση» «Η Αγροτιά» κ. ά. Η αφηγήτρια κάνει τις σχετικές αναφορές για τον αντιστασιακό τύπο, που αποτέλεσε ισχυρό όπλο στον αγώνα.
00:49:04:00
Το σατυρικό έντυπα «Μπόμπα» της οργάνωσης «Προμαχών», και γελοιογραφίες της με τον ΧΙΤΛΕΡ. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην άλλη μορφή αντιστασιακής δράσης από την πλευρά του Τύπου, που ήταν η σάτιρα κατά του κατακτητή.
00:49:15:00
Η συγγραφέας ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ, στέλεχος του παράνομου τύπου της Αθήνας, μιλά για τα έντυπα της εποχής, για τα κείμενα σε τσιγαρόχαρτο ώστε να μπορούν να το καταπιούν αν έπεφταν σε μπλόκο, για τις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν στη διακίνησή τους, για τα θύματα που οι περισσότεροι ήταν διακινητές ή τυπογράφοι, αλλά και για την ανταπόκριση του κόσμου.
00:50:07:00
Γραφιστική σύνθεση (κολλάζ) εντύπων της εποχής-ενδεικτικά μερικοί τίτλοι, «Αμφικτυονίαι», «Μαχητής», «Το κρυφό σχολειό», «Εμπρός», «Ανάστασις», «Μεγάλη Ελλάς», καθώς η αφηγήτρια αναφέρεται στη εκδοτική δραστηριότητα που αναπτύσσουν οι μη ΕΑΜικές οργανώσεις.
00:50:17:00
Πρωτοσέλιδο του εντύπου «Ελεύθερη Σκέψη», οργάνου του Εθνικού Κομιτάτου Νέων, όπου εργαζόταν ο παγκόσμιος πρωταθλητής σκοποβολής (1935 και 1937) ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΗΧΟΣ. Εστίαση στην τρίτη σελίδα του εντύπου και στο άρθρο για το μνημόσυνο του ΙΩΑΝΝΗ ΤΣΙΓΑΝΤΕ, αρχηγού της οργάνωση Μίδας 614 (δολοφονήθηκε στις 14 Ιανουαρίου 1943). Η αφηγήτρια κάνει τις σχετικές αναφορές.
00:50:29:00
Το δίπλωμα του παγκόσμιου πρωταθλητή σκοποβολής ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΒΗΧΟΥ από τον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο Αθηνών. Η αφηγήτρια αναφέρεται σχετικώς.
00:50:29:00
Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΗΧΟΣ, ιδρυτικό στέλεχος της οργάνωσης Εθνικό Κομιτάτο Νέων, αναφέρεται στην εμπειρία του όταν ήταν γενικός έφορος του Συμβουλίου στον Πανελλήνιο Γυμναστικό Σύλλογο Αθηνών και στον τρόπο που διακινούσε τις προκηρύξεις του Αγώνα, με τη βοήθεια του επιστάτη του Συλλόγου.
00:51:49:00
Γραφιστική σύνθεση (κολλάζ) εντύπων του επαρχιακού αντιστασιακού Τύπου, ενδεικτικά μερικού τίτλοι: «Το Φλάμπουρο», «Λαοκράτης», «Αντάρτικα Νειάτα», «Εθνική Αλληλεγγύη». Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο επαρχιακός αντιστασιακός Τύπος συναγωνιζόταν εκείνον της πρωτεύουσας σε έκταση και μαχητικότητα.
00:51:59:00
Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, στέλεχος του Θεσσαλικού Αντιστασιακού Τύπου, αναφέρεται στον αντιστασιακό Τύπο της Θεσσαλίας και στην έκτασή του (το καλοκαίρι του 1944 κυκλοφορούσαν 400 έντυπα σε όλη τη Θεσσαλία, κατά την αναφορά του ΚΩΣΤΑ ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΗ).
00:52:15:00
Φωτογραφία από την κατεχόμενη από τους Ιταλούς πόλη της Λάρισας, όπου λειτουργούσε παράνομο τυπογραφείο, για τις εκδόσεις του αντιστασιακού Τύπου.
00:52:24:00
Φωτογραφία του ΡΙΖΟΥ ΜΠΟΚΟΤΑ, στελέχους του παράνομου Τύπου της Θεσσαλίας. Ο ίδιος στη συνέχεια μιλά για την κρύπτη του τυπογραφείου που είχε στηθεί μέσα σε σπίτι και την οποία οι Ιταλοί δεν κατόρθωσαν να ανακαλύψουν σε σχετική έρευνα που διεξήγαγαν.
00:53:03:00
Φωτογραφία με εργαζόμενους στο παράνομο τυπογραφείο του Μικρού Χωριού Ευρυτανίας. Η αφηγήτρια αναφέρεται στην αδιάλειπτη λειτουργία των τυπογραφείων στην ελεύθερη Ελλάδα, όπως εκείνο του Μικρού Χωριού (λειτούργησε από τον Μάρτιο του 1943 ως τον Οκτώβριο του 1944).
00:53:11:00
Φωτογραφία με τους «δημοσιογράφους του Βουνού» ΚΑΡΒΟΥΝΗ, ΓΕΩΡΓΙΟΥ, ΒΙΔΑΛΗ, ΓΡΗΓΟΡΙΑΔΗ, ΧΑΤΖΗ.
00:53:19:00
Ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρεται στο μεγάλο τυπογραφείο της Καρδίτσας όπου λειτουργούσε στο σπίτι του βιομήχανου ΚΑΤΣΑΡΗ καθ’ όλη τη διάρκεια του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Με τα μπλόκα που γίνονταν έκρυψαν το τυπογραφείο και τα πιεστήρια και μέρος του μεταφέρθηκε στην κεντρική Πίνδο, όπου συμπτύχθηκαν με άλλα σε συνεννόηση με το Γενικό Αρχηγείο των ανταρτών, απ’ όπου τύπωσαν τα πρώτα δελτία από τη μάχη της Πόρτας, που παρακολουθούσε ο ίδιος ο ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ και έστελνε ανταποκρίσεις. Παρεμβάλλονται πρωτοσέλιδο της εφημερίδας «Η Φωνή της Καρδίτσας», του ΕΑΜ και σύγχρονες από τα οροπέδια της Πίνδου.
00:55:46:00
Πολυγραφημένες προκηρύξεις. Η αφηγήτρια αναφέρεται στη μετάδοση των αντιστασιακών μηνυμάτων μέσω των προκηρύξεων.
00:55:56:00
Ανακοίνωση από τη Γερμανική Διοίκηση σχετικά με την απειλή με θάνατο για παράνομη κυκλοφορία προκηρύξεων. Η αφηγήτρια κάνει τις σχετικές αναφορές.
00:56:08:00
Η ΟΛΥΜΠΙΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ αναφέρεται στον αυτοσχέδιο μικρό πολύγραφο που λειτουργούσε στα καμαρίνια του θεάτρου «Ρεξ», που βοηθούσε στην παραγωγή πληθώρας προκηρύξεων και μας δείχνει τον τρόπο χειρισμού του. Αναφέρεται στο περιστατικό στην παράσταση «Φουσκοθαλασσιές» του ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΠΟΓΡΗ, οπότε της έπεσαν μέσα στη σκηνή του θέατρο οι προκηρύξεις και τις μάζεψε ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΛΟΓΟΘΕΤΙΔΗΣ (παρεμβάλλονται φωτογραφίες του ηθοποιού) και κάλυψε το λάθος με ευφυείς αυτοσχεδιασμούς. Εμβόλιμη φωτογραφία της ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ.
01:00:04:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΙΣΤΟΡΙΑ
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΠΟΛΕΜΟΙ, ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ & ΤΑΡΑΧΕΣ
Θεματικοί Όροι
σύγχρονη ελληνική ιστορία, Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, Κατοχή, Εθνική Αντίσταση, Τύπος, εκδόσεις, χαρακτική, θέατρο, κουκλοθέατρο, τραγούδι, ποίηση, λογοτεχνία, προφορική μαρτυρία, αρχειακό υλικό, προφορική ιστορία, τέχνη
Αναφορές
ΡΟΖΕ ΜΙΛΛΙΕΞ, γάλλος διανοούμενος
ΕΛΛΗ ΑΛΕΞΙΟΥ, πεζογράφος
ΜΕΜΟΣ ΜΑΚΡΗΣ, υπεύθυνος καλλιτεχνικών οργανώσεων του ΕΑΜ
ΓΕΩΡΓΙΑ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗ-ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗ, μέλος του ΕΑΜ λογοτεχνών
ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΑΛΕΤΑΣ, φιλόλογος
ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ, μέλος του ΕΑΜ εικαστικών καλλιτεχνών
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, στέλεχος της ΕΠΟΝ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ, εικαστικός
ΑΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ, ζωγράφος
ΑΣΑΝΤΟΥΡ ΜΠΑΧΑΡΙΑΝ, μέλος της ΕΠΟΝ της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών
ΑΣΠΑΣΙΑ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΙΟΥ, μέλος του ΕΑΜ ηθοποιών
ΟΛΥΜΠΙΑ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑ, μέλος του ΕΑΜ ηθοποιών
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΗΜΟΥ, ηθοποιός
ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΡΩΤΑΣ, μέλος του θιάσου της ΕΠΟΝ Θεσσαλίας
ΑΛΕΚΟΣ ΞΕΝΟΣ, συνθέτης
ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ, εικαστικός
ΒΑΛΙΑΣ ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ, ζωγράφος
ΑΡΓΥΡΗΣ ΚΟΥΝΑΔΗΣ, συνθέτης
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΧΑΙΡΑΣ, δημοσιογράφος
ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ, συγγραφέας
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΗΧΟΣ, πρωταθλητής σκοποβολής
ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΟΥΠΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, στέλεχος του θεσσαλικού αντιστασιακού τύπου
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ, ΚΟΡΥΣΧΑΔΕΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθεσία:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΟΓΙΑΖΟΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ
Παραγωγός:
ΒΑΣΩ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΥ
Σενάριο:
ΠΕΤΡΟΣ ΑΝΤΑΙΟΣ
ΑΝΤΩΝΗΣ ΒΟΓΙΑΖΟΣ
Ιστορικός σύμβουλος:
ΝΙΚΟΣ ΣΒΟΡΩΝΟΣ
Παραγωγή: Τομέας Μόρφωσης ΕΤ1 Τμήμα Επιμορφωτικών Εκπομπών
Ιστορικοί ερευνητές:
ΧΑΓΚΕΝ ΦΛΑΪΣΕΡ
ΟΝΤΕΝ ΒΑΡΟΝ
Αφήγηση:
ΣΟΦΙΑ ΡΟΥΜΠΟΥ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΑΓΚΑΣ
Μουσική:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗΣ
Διεύθυνση φωτογραφίας:
ΛΑΚΗΣ ΚΑΛΥΒΑΣ
Ηχοληψία:
ΝΙΚΟΣ ΓΛΥΚΙΩΤΗΣ
ΠΑΝΤΑΖΗΣ ΦΙΛΙΠΠΑΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΚΝΗΣ
Μιξάζ:
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥΔΗ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΤΙΤΙΚΑ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗ
Μοντάζ:
ΜΠΑΜΠΗΣ ΑΛΕΠΗΣ
Τρυκέζα τίτλων
ΕΛΛΗ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Χαρακτικό τίτλων:
ΒΑΣΩ ΚΑΤΡΑΚΗ
Έρευνα Ιταλίας:
ΑΝΤΟΝΙΟ ΣΟΛΑΡΟ
ΑΥΓΗ ΣΟΛΑΡΟ
Βοηθός σκηνοθέτης:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΝΤΩΝΑΚΗΣ
Βοηθοί εικονολήπτες:
ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΛΗΚΑΡΑΣ
ΤΑΣΟΣ ΧΥΔΗΡΟΓΛΟΥ
Βοηθός μοντέρ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΡΑΓΚΑΛΟΣ
Ηλεκτρολόγοι:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΙΧΕΛΗΣ
ΣΠΥΡΟΣ ΜΠΙΟΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΧΟΥΓΙΑΣ
Εταλονάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΥΚΑΣ
Κοπή αρνητικού:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΤΣΑΡΟΣ
Φωτογράφοι:
ΑΡΗΣ ΜΠΕΡΤΟΣ
ΝΙΚΗ ΤΥΠΑΛΔΟΥ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μηχανικοί προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
Γραμματεία παραγωγής:
ΓΙΑΝΝΑ ΚΑΠΛΑΝΙΔΟΥ
Ηλεκτρονικοί τίτλοι:
ΕΙΡΗΝΗ ΦΑΤΟΥΡΟΥ
Βίντεο εγγραφή:
ΦΩΤΗΣ ΔΑΓΡΕΣ
ΒΙΡΓΙΝΙΑ ΣΥΝΤΗΛΑ
Τελεσινέ – Μίξη τίτλων:
ΓΙΟΥΛΗ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ
ΧΡΥΣΑ ΚΑΤΣΑΜΠΕΚΗ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΑΣΑΠΑΚΗ
Ευχαριστούμε τα ιδρύματα και οργανώσεις:
IMPERIAL WAR MUSEUM
MOVIETONEWS
BUNDESARCHIV
ISTITUTO LUCE S.P.A.
NATIONAL ARCHIVES
ΠΕΑΕΑ, ΠΟΑΕΑ, ΠΣΑΕΕΑ
Κίνηση «ΕΝΩΜΕΝΗ ΕΘΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ»,
Κίνηση «Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ»
«ΕΝΩΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΩΝ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ 1941-44 ΕΔΕΣ»
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΛΑΟΓΡΑΦΙΚΟ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΓΕΝΙΚΑ ΑΡΧΕΙΑ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΤΡΑΤΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΣΤΕΡΕΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΒΟΥΛΗΣ
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΒΡΑΪΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΙΚΡΟΥ ΧΩΡΙΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΚΟΡΥΣΧΑΔΩΝ
ΑΡΧΕΙΟ ΗΡΑΚΛΗ ΠΕΤΙΜΕΖΑ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
και τους:
ΜΠΑΜΠΗ ΑΛΕΠΗ
ΒΑΣΟ ΜΑΘΙΟΠΟΥΛΟ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΕΓΑΛΟΟΙΚΟΝΟΜΟΥ
ΣΠΥΡΟ ΜΕΛΕΤΖΗ
ΒΑΣΙΛΗ ΠΑΠΑΣΤΕΡΙΟΠΟΥΛΟ
ΚΩΣΤΑ ΠΑΡΑΣΧΟ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΣΟΥΤΖΟ
Εκπομπή «Η ΕΤ-1 ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ»
Ευχαριστούμε τους εκατοντάδες αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης για την πολύτιμη και πολύπλευρη συνεισφορά τους καθώς και τους συγγραφείς 700 περίπου βιβλίων, που αποτελούν την μέχρι τώρα βιβλιογραφία της Εθνικής Αντίστασης.
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
01:01:17:12
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Τύπος: 16 mm
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Ηχος: ΜΟΝΟΦΩΝΙΚΟΣ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 172
Τελευταία Ενημέρωση
30/06/2009