ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ-ΑΦΑΙΡΕΣΗ
0000007218
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους Έλληνες ζωγράφους που εντάσσονται στα εικαστικά ρεύματα του Εξπρεσιονισμού και της Αφαίρεσης.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000007218
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ
ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΣ-ΑΦΑΙΡΕΣΗ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
20/04/1990
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στους Έλληνες ζωγράφους που εντάσσονται στα εικαστικά ρεύματα του Εξπρεσιονισμού και της Αφαίρεσης.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ιστορικός τέχνης ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ στην εκπομπή τέχνης ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ, προσπαθεί να μυήσει τους θεατές της στα διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα που έχουν παρατηρηθεί στην ελληνική ζωγραφική. Στο επεισόδιο αυτό, κάνει λόγο για το καλλιτεχνικό ρεύμα του ΕΞΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ και της ΑΦΑΙΡΕΣΗΣ. Ο ίδιος αλλά και άλλοι ειδικοί, όπως η ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ και ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗΣ, μιλούν για τις τάσεις και τα φιλοσοφικά ρεύματα που αναπτύχθηκαν και επέδρασαν, ώστε να δημιουργηθούν τα εξπρεσιονιστικά έργα των ΠΙΤΣΙΩΡΗ, ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗ, ΔΗΜΗΤΡΗ ΜΥΤΑΡΑ κ. ά νεότερων, ή τα έργα του Αφηρημένου Εξπρεσιονισμού. Στη συνέχεια μας εισάγει στην τεχνική της Αφαίρεσης. Μιλά για αυτή παρουσιάζοντας ταυτόχρονα έργα γνωστών Ελλήνων ζωγράφων όπως ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, ο ΑΛΕΚΟΣ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ, ο ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΣΑΝΛΗΣ, ο ΒΛΑΣΗΣ ΚΑΝΙΑΡΗΣ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ κ. ά. Κλείνοντας, τόσο η ΕΛΕΝΗ ΒΑΚΑΛΟ όσο και ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ αναφέρονται στα στοιχεία που οι ίδιοι έχουν αποκομίσει από τη συνάντηση των Ελλήνων ζωγράφων με τα δύο αυτά καλλιτεχνικά ρεύματα.
Εναλλάσσονται πλάνα που παρουσιάζουν πίνακες Ελλήνων ζωγράφων. Παρεμβάλλονται πλάνα των τίτλων και αυτά που παρουσιάζουν τα ονόματα των συνεργατών της εκπομπής.
00:01:48:00
Ασπρόμαυρα πλάνα-φωτογραφίες πίνακα. Ακούγεται η φωνή του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ να μιλά για τα εικαστικά κινήματα του Εξπρεσιονισμού και της Αφαίρεσης που θα μας απασχολήσουν.
00:02:17:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται μπροστά στο γραφείο του. Διακρίνονται πάνω στον τοίχο που τον περιβάλλει κάποια πτυχία και κάποια έργα. Πάνω στο γραφείο του υπάρχουν βιβλία και μια αναμμένη λάμπα εποχής. Μιλά για την ανάπτυξη της τεχνολογίας και για τα φιλοσοφικά ρεύματα που δημιουργήθηκαν, εξηγώντας τις αλλαγές που δρομολόγησαν και στην τέχνη της ζωγραφικής με τα κινήματα του Εξπρεσιονισμού και της Αφαίρεσης. Εξηγεί πως ο Εξπρεσιονισμός έχει μια επαναστατική υφή, είναι τέχνη διαμαρτυρίας, προσωπικής ή συλλογικής, είναι τέχνη ανατρεπτική της εικόνας.
00:04:19:00
Το πλάνο ξεκινά με έναν πίνακα που παρουσιάζει καπηλειό, ζωγραφισμένο με έναν ιδιαίτερο τρόπο (ΠΙΤΣΙΩΡΗΣ). Ακούγεται η φωνή της ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΚΑΛΟ, ιστορικού τέχνης, η οποία εμφανίζεται στη συνέχεια, καθισμένη και κοντά της, πάνω σε ένα τραπεζάκι να διακρίνονται κάποια έργα τέχνης. Εξηγεί πως η αποδόμηση του κόσμου σήμερα εκφράζεται μέσα από τα διάφορα έργα. Διαπιστώνει πως ο σημερινός υποκειμενισμός έχει και πονετικό χαρακτήρα εξ’ αιτίας αυτής της αποδόμησης, συγχρόνως όμως είναι και η μόνη βεβαίωση ότι συντελείται μια εκ νέου αναδόμηση του κόσμου. Τελικά, δικαιολογεί και ταυτόχρονα εξηγεί την παρουσία του Εξπρεσιονισμού τόσο στην Ελλάδα όσο και σε χώρες έξω από αυτήν.
00:06:37:00
Το πλάνο ξεκινά με έναν πίνακα που δείχνει ένα λιμάνι σε παλιότερη εποχή (ΠΙΤΣΙΩΡΗΣ). Στη συνέχεια μιλά ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, που βρίσκεται μπροστά στο γραφείο του. Αναλύει τις συνθήκες αλλά και τους εκπροσώπους του Εξπρεσιονισμού που «έφεραν» την τεχνοτροπία στη χώρα μας. ΠΙΤΣΙΩΡΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗΣ, είναι οι δυο ζωγράφοι που γίνονται αντικείμενο της ανάλυσής του.
00:08:17:00
Το πλάνο ξεκινά με έναν ζωγραφικό πίνακα. Στη συνέχεια ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΕΛΗΓΙΑΝΝΗΣ, ιστορικός τέχνης, καθισμένος μπροστά σε κάποιο πίνακα μιλά για την τεχνική και τον τρόπο που εργάζεται ο ζωγράφος ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗΣ.
00:09:35:00
Το πλάνο παρουσιάζει αρχικά έναν πίνακα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗ και στη συνέχεια ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, αναφέρει τη συμβολή του ζωγράφου στον αφηρημένο Εξπρεσιονισμό, ζωγραφική, που διατύπωσε το βαθμό μηδέν της ψυχικής γραφής, κατά τη δεκαετία του 1950. Δικαιολογεί πως στις υπάρχουσες συνθήκες ο Εξπρεσιονισμός υπήρξε ο αντίποδας που διέγραφε το μέτρο του ψυχισμού. Εναλλαγές πινάκων χαρακτηριστικά δείγματα της τεχνικής του Εξπρεσιονισμού.
00:11:51:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης, βρίσκεται στο γραφείο του. Αναφέρει νεότερους εκπροσώπους της τεχνικής αυτής στην Αθήνα, όπως ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΥΤΑΡΑΣ, η ΛΙΑ ΓΙΩΤΗ, ο ΣΑΡΑΦΙΑΝΟΣ. Επίσης, για ζωγράφους που δέχτηκαν την επίδραση της τεχνικής αυτής, όπως ο ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ. Αναφέρεται και σε πολύ νεότερους εκπροσώπους της τεχνικής αυτής στη χώρα μας, όπως ο Μ. ΘΕΟΦΥΛΑΚΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΣΤ. ΙΩΑΝΝΟΥ, ΚΥΡ. ΜΟΡΤΑΡΑΚΟΣ, ΤΡΙΑΝΤ. ΠΑΤΡΑΣΚΙΔΗΣ, ΒΑΝΑ ΞΕΝΟΥ, Δ. ΣΑΚΕΛΛΙΩΝ.
00:12:38:00
Εναλλαγές πινάκων χαρακτηριστικά δείγματα της τεχνικής των παραπάνω νεότερων εκπροσώπων του Εξπρεσιονισμού στη χώρα μας που την προβάλλουν και στο εξωτερικό.
00:13:33:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Μιλά για τους λόγους κοινωνικής αποδοχής των Εξπρεσιονιστών ζωγράφων, ενώ ταυτόχρονα βλέπουμε έργα τους.
00:14:26:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Ολοκληρώνει την παρουσίαση του ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗ και κάνει εισαγωγή στο κίνημα της Αφαίρεσης. Παραθέτει ονόματα και ημερομηνίες που αφορούν στην Αφαίρεση. Ο ζωγράφος ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΣ είναι το επίκεντρο της παρουσίασής του. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του αυτής παρουσιάζονται αρκετοί πίνακες.
00:17:28:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης μπροστά στο γραφείο του. Παρουσιάζει τον ΑΛΕΚΟ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟ, αναφέροντας ότι πρόκειται για έναν ζωγράφο του χρώματος και της σταθερής σύνθεσης, αφού ο ακαδημαϊσμός της σύνθεσής του υπάρχει μέσα στην Αφαίρεση. Τον θεωρεί περισσότερο αφαιρετικό παρά αφηρημένο εξ’ αρχής.
00:17:46:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Παρουσιάζει την τεχνική του ΤΑΚΗ ΜΑΡΘΑ και χαρακτηριστικό έργο του.
00:17:54:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Παρουσιάζει την τεχνική του ΧΡΗΣΤΟΥ ΛΕΦΑΚΗ, που ξαναανακαλύπτει μαζί με την Αφαίρεση παλιότερες μορφές, όπως ανθέμια και άλλες φιγούρες από αρχαιοελληνική τέχνη. Βλέπουμε έργο του.
00:18:08:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Παρουσιάζει τους ζωγράφους του Παρισιού (1955-1965), ζωγράφους της Αφαίρεσης. Πρώτος ο ΝΙΚΟΣ ΚΕΣΣΑΝΛΗΣ, έπειτα ο ΒΛΑΣΗΣ ΚΑΝΙΑΡΗΣ, ο ΑΛΚΗΣ ΠΙΕΡΑΚΟΣ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΗΣ, ο ΘΑΝΑΣΗΣ ΤΣΙΓΚΟΣ, η ΧΡΥΣΑ ΡΩΜΑΝΟΥ, ο ΝΤ. ΓΟΥΝΑΡΙΔΗΣ, ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΥΠΡΑΙΟΣ, ο ΔΑΝΙΗΛ. Για τον καθένα παρατίθεται ένας πίνακας, χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του.
00:19:42:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Παρουσιάζει τους ζωγράφους της γεωμετρικής Αφαίρεσης. Ο ΚΟΣΜΑΣ ΞΕΝΑΚΗΣ, ο Γ. ΧΑΪΝΗΣ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΟΡΑΛΗΣ, που επηρεάστηκε ευκαιριακά τα τελευταία χρόνια, ο ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΟΚΛΗΣ, ο ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΡΑΣ. Για τον καθένα παρατίθεται κάποιος πίνακας, χαρακτηριστικό δείγμα της δουλειάς του και συχνά δίνονται στοιχεία, επεξηγήσεις που αφορούν στο ζωγράφο.
00:20:44:00
Πλάνο της ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΚΑΛΟ, ιστορικού τέχνης, να μιλά για την αφαίρεση, τα χαρακτηριστικά της, την πολεμική που αντιμετώπισε, την πορεία της. Εξηγεί την παρουσία της «παράστασης» στην τέχνη μετά την αφαίρεση και εξηγεί πως τώρα η παράσταση είναι στοιχείο της γλώσσας της τέχνης, είναι ο «ΛΟΓΟΣ» της.
00:22:12:00
Έργα των: ΓΙΩΡΓΟΥ ΜΠΟΥΖΙΑΝΗ, ΚΟΣΜΑ ΞΕΝΑΚΗ, ΑΛΕΚΟΥ ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, ΓΙΑΝΝΗ ΜΟΡΑΛΗ.
00:23:01:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης στο γραφείο του. Εξηγεί και προσπαθεί να ερμηνεύσει τη συνάντηση της ελληνικής Αφαίρεσης με τον Εξπρεσιονισμό. Παραθέτει, πως όταν αυτά τα δυο ρεύματα συναντιούνται δίνουν την άτυπη ζωγραφική, τη συνάντηση του υποκειμενικού με τον εξωτερικό κόσμο. Είναι μια ψυχική βιασύνη, να βάλλει κανείς τον εαυτό του μέσα σε έναν κόσμο αυστηρά καθορισμένο.
00:24:26:00
Διάφοροι πίνακες των δυο κινημάτων.
00:25:41:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
τέχνη, ζωγραφική, εξπρεσιονισμός, αφαίρεση
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Υπεύθυνη Παραγωγής:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΑΛΕΞΙΟΣ ΣΠΑΝΙΔΗΣ
Φωτογραφία:
ΑΛΕΞΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
Μοντάζ:
ΙΩΑΝΝΑ ΣΠΗΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
Ηλεκτρολόγος:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΦΡΕΡΗΣ
Βίντεο-ήχος:
ΠΗΤΕΡ ΟΚΟΝΟΡ
Σύμβουλος:
ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ
Τεχνική Επεξεργασία:
TELEVISUAL CENTER
Τεχνικός Προϊστάμενος:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΚΑΛΕΣΤΟΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:26:04:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
13/11/2009