ΟΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
0000006936
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στην στους Έλληνες ζωγράφους που επηρεάστηκαν από τα εικαστικά ρεύματα των νεωτεριστικών τάσεων.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006936
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ
ΟΙ ΝΕΩΤΕΡΙΣΤΙΚΕΣ ΤΑΣΕΙΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
04/05/1990
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στην στους Έλληνες ζωγράφους που επηρεάστηκαν από τα εικαστικά ρεύματα των νεωτεριστικών τάσεων.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο ιστορικός τέχνης ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, στην εκπομπή τέχνης ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ προσπαθεί να μυήσει τους θεατές της στα διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα που έχουν παρατηρηθεί στην ελληνική ζωγραφική. Το επεισόδιο αυτό είναι αφιερωμένο στους Έλληνες δημιουργούς που κατατάσσονται στις σύγχρονες καλλιτεχνικές δράσεις και τίθεται το ερώτημα, αν κάποια από αυτά μπορούν να θεωρηθούν ως έργα γνήσιας τέχνης. Αρχικά, παρουσιάζονται οι εκπρόσωποι του Ντανταϊσμού που αρνήθηκαν τη δυτικοευρωπαϊκή παράδοση στα καλλιτεχνικά εργαλεία. Δίνεται η εξήγηση, πως η αποδοχή και η θεσμοποίηση της αισθητικής αξίας των εργαλείων των ΝΤΑΝΤΑΪΣΤΩΝ διεύρυνε τα αισθητικά εργαλεία του καλλιτέχνη. Παρουσιάζονται έργα φιλοτεχνημένα με την art povera (τέχνη των φτωχών υλικών) ή με την τέχνη της γης. Κλείνοντας, ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ με τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΞΥΔΗ κάνουν λόγο για την παραγωγικότητα των Ελλήνων καλλιτεχνών στο εξωτερικό και για τις συνθήκες που επέδρασαν ώστε να έχουν τη συγκεκριμένη πορεία, ενώ παρουσιάζονται πολλά έργα, όπως της ομάδας 4+ και άλλων.
Εναλλάσσονται πλάνα που παρουσιάζουν πίνακες ΕΛΛΗΝΩΝ ζωγράφων. Παρεμβάλλονται πλάνα των τίτλων και αυτά που παρουσιάζουν τα ονόματα των συνεργατών της εκπομπής.
00:01:39:00
Πλάνα που παρουσιάζουν έργα, γλυπτά και ζωγραφικά σύγχρονης τέχνης.
00:02:12:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, μπροστά σε ένα τελάρο που πάνω του παρουσιάζονται εικόνες σύγχρονων έργων. Θέτει το ερώτημα αν κάποια από αυτά μπορούν να θεωρηθούν ως έργα γνήσιας τέχνης. Πολλά από αυτά είχαν θεωρηθεί γνήσια έργα τέχνης πριν εβδομήντα χρόνια για τους ΝΤΑΝΤΑΪΣΤΕΣ, που εκείνα τα χρόνια αρνήθηκαν τη δυτικοευρωπαϊκή παράδοση στα καλλιτεχνικά εργαλεία. Αποτέλεσε μια γνήσια άρνηση, συχνά μηδενισμός του τρόπου που η τέχνη είχε ενσωματωθεί στη Δυτικοευρωπαϊκή κοινωνία.
00:02:53:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, να μιλά για τα υλικά απεικόνισης προηγούμενων καλλιτεχνών φτάνοντας στη χρήση έντυπου χαρτιού στα κυβιστικά έργα των BRAQUE και PICASSO. Εξηγεί πως η αποδοχή και η θεσμοποίηση της αισθητικής αξίας των εργαλείων των ΝΤΑΝΤΑIΣΤΩΝ διεύρυνε τα αισθητικά εργαλεία του καλλιτέχνη. Παρατηρούμε στη συνέχεια εναλλαγές πλάνων από διάφορα έργα τέχνης, ταυτόχρονα με την παρουσίαση των διαφόρων υλικών.
00:04:04:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, να μιλά για τη μαζικότητα κατά τη δεκαετία του 1950, ως οργάνωση του τρόπου ζωής αλλά και παραγωγής. Εξηγεί τα χαρακτηριστικά στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια.
00:04:32:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, να μιλά, ενώ πλάι του προβάλλονται διαφάνειες με έργα τέχνης αυτής της περιόδου. Ο ίδιος εξηγεί και παρουσιάζει έργα της POP ART που δημιουργήθηκαν για να ειρωνευτούν με τον ίδιο περίπου τρόπο που οι ΝΤΑΝΤΑΪΣΤΕΣ είχαν αρνηθεί το πνεύμα της ισοπέδωσης. Εκφραστικό εργαλείο είναι ατόφια αντικείμενα από τα super market, ατόφια αντικείμενα από την καθημερινότητα. Παρεμβάλλονται πλάνα έργων που δείχνουν αυτή την τάση.
00:05:22:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, να μιλά, ενώ πλάι του προβάλλονται διαφάνειες με έργα της μεταπολεμικής τέχνης. Εκφραστικό αντικείμενο δεν είναι μόνο τα αντικείμενα από τα super market ή τα σκουπίδια αλλά η δύναμη της φύσης. Γίνεται αυτή η αναφορά χρησιμοποιώντας ως παράδειγμα τα έργα του ΚΡΙΣΤΟ και τη διαφορετική κριτική που κάνει μέσω των έργων του στον κόσμο της μαζικότητας.
00:06:04:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, ενώ πίσω του προβάλλεται το έργο του ΚΡΙΣΤΟ, έργο ασπρόμαυρο. Αναφέρει πως ο καλλιτέχνης της δεκαετίας του 1960 έχει το οριακό δικαίωμα να επεκτείνει τα εκφραστικά του εργαλεία στα φυσικά, ανεπεξέργαστα, αγνά υλικά.
00:06:18:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, ενώ πίσω του προβάλλεται εικόνα με έργο της ART POVERA (ΤΕΧΝΗ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ ΥΛΙΚΩΝ) ή με την τέχνη της γης. Όπως εξηγεί με αυτή τη μορφή τέχνης βλέπουμε τη φύση να συμμετέχει μέσα στο εικαστικό γίγνεσθαι. Πλάνα έργων που περιγράφει ο ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ εξηγώντας την παρουσία της φύσης στη νέα μορφή τέχνης.
00:06:54:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Εξηγεί, πως η ανάγκη διεύρυνσης των εκφραστικών υλικών δημιουργήθηκε κυρίως κατά το 1960, από τη γενιά του ΠΑΡΙΣΙΟΥ, όταν ΕΛΛΗΝΕΣ ζωγράφοι από 1945-1960 έφευγαν όχι μόνο για σπουδές αλλά για να δημιουργήσουν εκεί.
00:07:18:00
Ο ζωγράφος ΠΑΥΛΟΣ στέκεται όρθιος έχοντας πίσω του μια καρέκλα. Φόντο μοναδικό ο γκρίζος τοίχος με μια αμυδρά δέσμη από φως. Δίνει τη δική του εκδοχή για την κίνηση αυτή των ζωγράφων της εποχής του και πως όφειλε ο καθένας τους να τη διαχειριστεί.
00:08:36:00
Κοινό πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, με τον ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΞΥΔΗ, κριτικό τέχνης, καθισμένων γύρω από ένα τραπέζι, απέναντι ο ένας από τον άλλο. Διακρίνονται πολλά έργα τέχνης, κυρίως του ΓΑIΤΗ. Ενώ τα πλάνα εναλλάσσονται ανάμεσα στους δυο συνομιλητές, συζητούν για την παραγωγικότητα των ΕΛΛΗΝΩΝ στο εξωτερικό και για τις συνθήκες που επέδρασαν, ώστε να έχουν τη συγκεκριμένη πορεία.
00:10:10:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης-σημειολόγος, μιλά για μια από τις πρώτες εκδηλώσεις με τρισδιάστατη εικαστική έκφραση. Η έκθεση των ΝΙΚΟΥ ΚΕΣΣΑΝΛΗ, ΧΡΥΣΑΣ ΡΩΜΑΝΟΥ, ΔΑΝΙΗΛ και ΒΛΑΣΗ ΚΑΝΙΑΡΗ στην ΑΘΗΝΑ. Παρουσιάζονται και πλάνα από προηγούμενη έκθεση-πρόταση του ΝΙΚΟΥ ΚΕΣΣΑΝΛΗ στην ΙΤΑΛΙΑ.
00:10:40:00
Με τη διάθεση ανακαίνισης της τέχνης που σημαίνει και διάθεση ανακαίνισης της κοινωνίας, ασχολείται τώρα ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ. Παρουσιάζονται οι απόψεις αλλά και με σειρά τα έργα των ΠΑΝΤΕΛΗ ΞΑΓΟΡΑΡΗ, ΜΑΡΙΑ ΚΑΡΑΒΕΛΑ, ΘΟΔΩΡΟΥ, ΑΛΗΘΙΝΟΥ, ΛΥΔΑΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ-ΧΙΟΥΖ. Όπως γίνεται λόγος, αυτή την εποχή τα έργα έχουν και αντιστασιακό χαρακτήρα, καθώς βρισκόμαστε στα χρόνια της δικτατορίας. Παράδειγμα τα έργα του ΞΕΝΑΚΗ και του ΚΑΝΙΑΡΗ που και βλέπουμε στα πλάνα.
00:12:04:00
Ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ, ιστορικός τέχνης-σημειολόγος, μπαίνει σε μια αίθουσα τέχνης. Στους τοίχους είναι πολλά έργα ζωγραφικής, αλλά υπάρχουν στο χώρο και πολλά άλλα έργα. Προχωρώντας συναντά τον ΠΑΥΛΙΔΗ, υπεύθυνος της αίθουσας τέχνης ΔΕΣΜΟΣ και συλλέκτης. Συνομιλούν για τη πρωτοβουλία που πήρε ως υπεύθυνος της αίθουσας τέχνης να παρουσιάσουν νέους καλλιτέχνες. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης εμφανίζονται φωτογραφίες από τέτοιες εκθέσεις.
00:14:20:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Ανακεφαλαιώνει τα των καλλιτεχνών που έρχονται από το εξωτερικό και μιλά για εκείνους τους ζωγράφους που έχουν παραμείνει στην Ελλάδα και συνεχίζουν εδώ. Συνδέει και με τις πολιτικές και κοινωνικές συνθήκες που τώρα αλλάζουν στη χώρα.
00:15:43:00
Το πλάνο ξεκινά με μια φωτογραφία των 26 καλλιτεχνών του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών. Έπειτα η ΑΣΠΑ ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ, ζωγράφος, εξηγεί την πρόταση που είχαν να καταθέσουν ως ομάδα και που τους οδήγησε να ενωθούν. Μιλά για τη μετέπειτα διάσπασή τους και την ομάδα των 4 που παρέμεινε, με μέλη τους: ο ΒΑΓ. ΔΗΜΗΤΡΕΑ, η Β. ΚΥΡΙΑΚΗ, η ΜΑΡΙΑ ΚΟΚΚΙΝΟΥ και η ίδια. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασής της περνούν φωτογραφικά στιγμιότυπα.
00:17:48:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Μιλά για τις θέσεις που καταλαμβάνουν ως καθηγητές κάποιοι από αυτούς και για την εκπροσώπηση της χώρας μας από τον ΠΑΥΛΟ στην BIENNALE της ΒΕΝΕΤΙΑΣ το 1980. Παρουσιάζεται αρκετό υλικό από τα έργα του ΠΑΥΛΟΥ, καθώς και επεξήγηση των υλικών και των τάσεων που ακολουθούνται.
00:19:03:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Φωτογραφία του ζωγράφου σε νεαρή ηλικία. Παρουσιάζεται το έργο του ΝΙΚΟΥ ΚΕΣΣΑΝΛΗ και πολλά από τα έργα του, εξηγώντας κάθε φορά τα στάδια που πέρασε η τέχνη του.
00:19:38:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Φωτογραφία του ΒΛΑΣΗ ΚΑΝΙΑΡΗ. Παρουσιάζεται με τον ίδιο τρόπο έργα αυτού του καλλιτέχνη.
00:20:14:00
Φωτογραφία του ΚΩΣΤΑ ΤΣΟΚΛΗ. Εναλλαγή πλάνων με έργα του αλλά και φωτογραφίες από εκθέσεις του. Ταυτόχρονα, ο ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ επεξηγεί τα έργα και παρουσιάζει την τεχνική του καλλιτέχνη αυτού.
00:21:00:00
Φωτογραφία της ΧΡΥΣΑΣ ΡΩΜΑΝΟΥ. Παρουσιάζεται καλλιτεχνική της αναφορά μέσα από τα έργα της.
00:21:32:00
Φωτογραφία της ΡΕΝΑΣ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ. Η εντυπωσιακά ξεχωριστή δουλειά της, χρησιμοποιώντας αποκολλημένους τοίχους σπιτιών της Αθήνας και τα έργα της, είναι στο επίκεντρο της παρουσίασης του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ τώρα.
00:21:58:00
Πλάνο με έργο του ΣΤΑΘΗ ΛΟΓΟΘΕΤΗ. Γίνεται λόγος για τα έργα του, την εξέλιξη της τεχνικής του, αλλά και την καλλιτεχνική του δραστηριότητα.
00:22:25:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Αναφέρεται στον ΣΚΥΛΑΚΟ και στη δική του πρόταση, χρησιμοποιώντας χρησιμοποιημένα υλικά και παιχνίδια.
00:22:39:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου. Παρουσιάζει καλλιτέχνες της ΟΜΑΔΑΣ 4+. Ξεκινά με την ΑΣΠΑ ΣΤΑΣΙΝΟΠΟΥΛΟΥ που παρουσιάζει έργα της και συνεχίζει με τις Β. ΚΥΡΙΑΚΗ, την ΟΠΥ ΖΟΥΝΗ. Γίνεται αναφορά και σε αυτούς που ανήκουν στο γεωμετρικό χώρο παρουσιάζοντας με τη σειρά έργα τους, όπως η ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΖΕΡΒΟΥ, η ΜΠΙΑ ΝΤΑΒΟΥ, ο ΜΙΧ. ΚΑΤΖΟΥΡΑΚΗΣ, ο ΓΙΑΝ. ΜΠΟΥΤΕΑΣ, η ΔΙΟΧΑΝΤΗ, ο Γ. ΤΟΥΓΙΑΣ, ο Ν. ΠΑΡΑΛΗΣ, ο ΑΛΕΞΗΣ ΑΚΡΙΘΑΚΗΣ, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΑΪΤΗΣ.
00:24:42:00
Πλάνο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΞΥΔΗ, κριτικού τέχνης να είναι καθισμένος και να ακουμπά σε ένα τραπέζι. Διακρίνονται πολλά έργα τέχνης, κυρίως του ΓΙΑΝΝΗ ΓΑΪΤΗ. Από εκεί αναλύει τον τρόπο που η Ελληνική τέχνη εκσυγχρονίστηκε, καθώς και τη θέση που έχουν κατακτήσει οι Έλληνες καλλιτέχνες καταθέτοντας τις δικές τους προτάσεις.
00:25:29:00
Πλάνο του ΧΑΡΗ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗ, ιστορικού τέχνης-σημειολόγου, που κάνει τον επίλογο της εκπομπής. Καταθέτει τη δική του άποψη για τη θέση των Ελλήνων καλλιτεχνών και τις προοπτικές που υπάρχουν για τις εκφραστικές του αναζητήσεις.
00:25:54:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Υπεύθυνη Παραγωγής:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΛΕΒΑΣ
Μουσικός επιμελητής:
ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΛΕΒΑΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΡΗΣ
Βίντεο ήχος:
ΠΗΤΕΡ ΟΚΟΝΟΡ
Σύμβουλος:
ΧΑΡΗΣ ΚΑΜΠΟΥΡΙΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Φωτογραφία:
ΣΤΑΜΑΤΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ
ΤΑΚΗΣ ΜΠΑΡΔΑΚΟΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:26:14:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
13/11/2009