Επεισόδιο:008
0000000625
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΑΠO ΤΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΑΠΟΒΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΑΝΤ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (1915).
Κωδικός Τεκμηρίου
0000000625
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΝΟΡΑΜΑ ΤΟΥ ΑΙΩΝΑ
Επεισόδιο:008
Χρονολογία Παραγωγής
1983
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΩΝ ΓΕΓΟΝΟΤΩΝ ΑΠO ΤΟ ΞΕΣΠΑΣΜΑ ΤΟΥ Α’ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΑΠΟΒΑΣΗ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΤΗΣ ΑΝΤΑΝΤ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (1915).
Περιγραφή Περιεχομένου
Στο επεισόδιο εξιστορείται η αφορμή για το ξέσπασμα του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου (1914-1918) μεταξύ των δυνάμεων της Αντάντ και των Κεντρικών Αυτοκρατοριών: η δολοφονία του αρχιδούκα ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΦΕΡΔΙΝΑΝΔΟΥ στο ΣΕΡΑΓΕΒΟ από Σέρβο εθνικιστή (28 Ιουνίου 1914). Τον επόμενο μήνα η ΑΥΣΤΡΟΟΥΓΓΑΡΙΑ θα κηρύξει πόλεμο εναντίον της ΣΕΡΒΙΑΣ, γεγονός που θα αποτελέσει το έναυσμα για πανευρωπαϊκή σύρραξη. Γίνεται αναφορά στις εχθροπραξίες, στις ανυπολόγιστες καταστροφές που προξένησε ο πόλεμος και στους αμάχους, καυτηριάζεται η «αιμοσταγής» διάθεση της εποχής και η αναγκαιότητα να ενταχθούν όλες οι χώρες σε κάποια από τις αντιμαχόμενες παρατάξεις. Επίκεντρο γίνεται και η ΕΛΛΑΔΑ, που ταλαντεύεται μεταξύ της ουδετερόφιλης στάσης του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ και του φιλικά προσκείμενου στις Μεγάλες Δυνάμεις ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ. Για την ένταξη μάλιστα της ΕΛΛΑΔΑΣ στο πλευρό της Αντάντ αποβιβάζονται οι δυνάμεις της στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (Οκτώβριος 1915). Η απόφαση της εχθρού της ΕΛΛΑΔΑΣ από τον Β’ Βαλκανικό Πόλεμο ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ να κηρύξει γενική επιστράτευση και να συμμαχήσει με τις Κεντρικές Αυτοκρατορίες θα αναγκάσει τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ να κηρύξει γενική επιστράτευση, γεγονός που τον οδηγεί σε διαφωνία με το Βασιλιά και τον υποχρεώνει σε παραίτηση το 1915, λίγο καιρό μετά τη νίκη του στις εκλογές του Μαΐου. Η γενοκτονία, τέλος, των Αρμενίων από τους Τούρκους (25 Απριλίου 1915), η πρώτη γενοκτονία του 20ού αιώνα, και οι εκτοπισμοί των ελληνικών πληθυσμών από τη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ και τη ΘΡΑΚΗ θα διανθίσουν, με δυσάρεστες εικόνες, τη διετία 1914-1915.
Τίτλοι έναρξης.
00:00:49:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΑΦΟΡΜΗ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ».
00:00:52:00
ΣΕΡΑΓΕΒΟ, 28 Ιουνίου 1914. Εορτασμός εθνικής επετείου για τους Σέρβους και η δολοφονία του αρχιδούκα και διαδόχου της Αυστρο-ουγγρικής Αυτοκρατορίας ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΦΕΡΔΙΝΑΝΔΟΥ στο ΣΕΡΑΓΕΒΟ από Σέρβο εθνικιστή, που στάθηκε η αφορμή του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο αφηγητής περιγράφει το χρονικό της δολοφονίας, εξηγεί τους λόγους της δολοφονίας, τον αντίκτυπο και τις επιπτώσεις της, ενώ παράλληλα προβάλλονται συναφή πλάνα. Η ΣΕΡΒΙΑ έτσι έπληξε την πρόθεση της ΑΥΣΤΡΟΟΥΓΓΑΡΙΑΣ, που είχε υπό την κατοχή της τη ΒΟΣΝΙΑ και την ΕΡΖΕΓΟΒΙΝΗ, να ενσωματωθούν οι πληθυσμοί αυτοί στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ.
00:02:11:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΦΙΛΟΠΟΛΕΜΟΙ ΕΘΝΙΚΙΣΤΕΣ».
00:02:14:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι στη ΓΑΛΛΙΑ, πατρίδα του παραδοσιακού Φιλελευθερισμού, επικρατεί φιλοπόλεμη έξαρση εναντίον της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ, λόγω της απώλειας της ΑΛΣΑΤΙΑΣ και της ΛΩΡΑΙΝΗΣ (που είχε χάσει στον Γαλλο-Γερμανικό Πόλεμο, 1870-1871), ενώ προβάλλονται πλάνα από το πλήθος που έχει φανατιστεί από τον εθνικισμό.
00:02:48:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΣΟΣΙΑΛΙΣΤΕΣ ΚΑΤΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ».
00:02:52:00
1914. Ο αφηγητής αναφέρεται στις διαδηλώσεις των ειρηνιστών-σοσιαλιστών που διαδηλώνουν στην ΑΓΓΛΙΑ, στη ΓΑΛΛΙΑ και στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ εναντίον των φιλοπόλεμων, με κεντρικό σύνθημα «Πόλεμος κατά του πολέμου». Προβάλλονται πλάνα από διαδηλώσεις.
00:03:35:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ».
00:03:38:00
1914. Μετά τη δολοφονία του αρχιδούκα ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΦΕΡΔΙΝΑΝΔΟΥ στο ΣΕΡΑΓΕΒΟ τον Ιούνιο του 1914, η διπλωματική οδός δεν απέδωσε καρπούς, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Οι Μεγάλες Δυνάμεις έβρισκαν η κάθε μία τους λόγους της για να κηρύξουν τον πόλεμο, η ΒΡΕΤΑΝΙΑ να εξουδετερώσει τη ΓΕΡΜΑΝΙΑ, η ΓΑΛΛΙΑ να επανακτήσει χαμένες της πατρίδες. Μέσα σε κλίμα ενθουσιασμού, αναχωρούν και οι επιστρατευμένοι για το μέτωπο. Προβάλλονται σχετικά πλάνα.
00:05:10:00
1914. Οι εχθροπραξίες αρχίζουν και οι Δυνάμεις της Αντάντ συγκρούονται με τις δυνάμεις των Κεντρικών Αυτοκρατοριών. Εν τω μεταξύ, στις 28 Ιουλίου 191 η ΑΥΣΤΡΟΟΥΓΓΑΡΙΑ κηρύσσει τον πόλεμο εναντίον της ΣΕΡΒΙΑΣ, γεγονός που αποτελεί το έναυσμα για πανευρωπαϊκή σύρραξη. Επίσης, περιγράφεται η πολεμική στρατηγική των Γερμανών, στο Δυτικό (ΓΑΛΛΙΑ) και το Ανατολικό Μέτωπο. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ κηρύσσει τον πόλεμο στη ΓΑΛΛΙΑ από το ΒΕΛΓΙΟ και η ουδετερότητά του παραβιάζεται. Στο μεταξύ η ΑΓΓΛΙΑ κηρύσσει τον πόλεμο στη ΓΕΡΜΑΝΙΑ. Προβάλλονται πλάνα από τις συρράξεις.
00:06:04:00
Ανατολικό Μέτωπο 1914. Ο αφηγητής περιγράφει τις συγκρούσεις στο Ανατολικό Μέτωπο, ενώ προβάλλονται πλάνα από τα πεδία των μαχών. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ τηρεί αμυντική στάση απέναντι στη ΡΩΣΙΑ.
00:06:20:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις καταστροφές που προκάλεσε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, αλλά και στη σφοδρότητά του, γεγονός που έκανε τον ενθουσιασμό των λαών να εξανεμιστεί.
00:06:44:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΑΝΙΚΟΣ».
00:06:46:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στις ανυπολόγιστες και χωρίς προηγούμενο καταστροφές που προξένησε ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος. Σχετικές εικόνες.
00:06:54:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΦΥΓΗ!».
00:06:56:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στα κύματα φυγής του άμαχου πληθυσμού, που έσπευδαν να απομακρυνθούν, ενώ προβάλλονται πλάνα με αμάχους που επιβιβάζονται σε τρένα, για να φύγουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα.
00:07:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ».
00:07:56:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι η προπαγάνδα υπέρ του πολέμου είχε διεισδύσει τόσο πολύ στην κοινωνία, που μέχρι και τα παιδιά «έπαιζαν πόλεμο» και ανέβαιναν παραστάσεις κουκλοθέατρου με θέμα τον πόλεμο. Προβάλλονται πλάνα με παιδιά που παίζουν στους δρόμους.
00:08:51:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΕΝΑΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ».
00:08:54:00
Ο αφηγητής αναφέρει ότι η πρώτη εμπόλεμη αποικιακή χώρα ήταν η ΑΓΓΛΙΑ, η οποία είχε στην κατοχή της την ΙΝΔΙΑ, ενώ η ΑΦΡΙΚΗ ήταν μοιρασμένη ανάμεσα σε ΓΑΛΛΙΑ, ΑΓΓΛΙΑ και ΒΕΛΓΙΟ (που κατέχει το ΚΟΝΓΚΟ), με τη «μερίδα του λέοντος» να κατέχει η ΓΑΛΛΙΑ. Το μικρότερο μέρος στη μαύρη ήπειρο κατείχε η ΓΕΡΜΑΝΙΑ, γεγονός που οδήγησε στη μεταφορά του πολέμου και στις αποικίες, που όμως δεν επηρέασε άμεσα την έκβαση του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και πέρασε στην ιστορία ως «ξεχασμένος πόλεμος». Οι γηγενείς πληθυσμοί ενίσχυαν με προϊόντα τον μητροπολιτικό πόλεμο.
00:10:52:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «DRANG NACH OSTEN. ΟΙ ΓΕΡΜΑΝΟΙ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ»
00:10:54:00
1914. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ προωθεί τις θέσεις της στα ΒΑΛΚΑΝΙΑ και ξεκινά την πορεία της προς την Ανατολή (Drang nach Osten). Προσεταιρίζεται την ΤΟΥΡΚΙΑ, για να μπορέσει να ανοίξει τον δρόμο για τα πετρέλαια του ΠΕΡΣΙΚΟΥ ΚΟΛΠΟΥ, αλλά και τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ, προκειμένου να ανακόψει τη ρωσική προσπάθεια. Εικόνες από τις προσπάθειες για προσεταιρισμούς των εν λόγω κρατών και από τους πολεμικούς τους εξοπλισμούς.
00:11:59:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΕΛΛΑΔΑ ΤΟ 1914».
00:12:02:00
1914. Η ΓΕΡΜΑΝΙΑ αποφασίζει να προσεταιριστεί την ΕΛΛΑΔΑ, προκειμένου να πλήξει τη ΣΕΡΒΙΑ, την οποία προστατεύει η ΡΩΣΙΑ και αποτελεί κατά κανόνα σύμμαχο της ΕΛΛΑΔΑΣ. Έτσι, η ΓΕΡΜΑΝΙΑ θα υποσχεθεί στην ΕΛΛΑΔΑ περιοχές της ΣΕΡΒΙΑΣ και της ΑΛΒΑΝΙΑΣ, ελπίζοντας ότι με αυτόν τον τρόπο θα εξασφαλίσει την υποστήριξη ή έστω την ουδετερότητα της ΕΛΛΑΔΑΣ. Τα δελεαστικά ανταλλάγματα που θα προσφέρει στην ΕΛΛΑΔΑ η ΓΕΡΜΑΝΙΑ επιμελώς δεν θα έπλητταν τη ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ και την ΤΟΥΡΚΙΑ. Παράλληλα, ο αφηγητής εξηγεί την όχι κακή εικόνα της οικονομικής κατάστασης της ΕΛΛΑΔΑΣ, πλην την καθυστέρηση της ελληνικής βιομηχανίας, μετά το τέλος του Α’ και του Β’ Βαλκανικών Πολέμων. Σχετικό οπτικοακουστικό και φωτογραφικό υλικό της εποχής.
00:14:36:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΦΙΛΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΟΥΔΕΤΕΡΟΤΗΤΑ».
00:14:39:00
1914. Κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ δηλώνει την ουδετερότητα της ΕΛΛΑΔΑΣ και διαβεβαιώνει τον Κάιζερ της ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ για τα φιλογερμανικά του αισθήματα και την πεποίθησή του για τη νίκη των Κεντρικών Αυτοκρατοριών. Δημόσιες στιγμές του ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
00:15:18:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΜΕ ΤΗΝ ΑΝΤΑΝΤ».
00:15:19:00
1914. O ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ προσεταιριζόμενος τις κυβερνήσεις της ΑΓΓΛΙΑΣ και της ΓΑΛΛΙΑΣ, προκειμένου να εξασφαλίσει τις διεκδικήσεις του σχετικά με τα νησιά του ΑΝΑΤΟΛΙΚΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ και τη ΒΟΡΕΙΟ ΗΠΕΙΡΟ, διαβεβαίωνε ότι η ΕΛΛΑΔΑ σε περίπτωση πολέμου θα είναι στο πλευρό τους. Ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στην ΑΘΗΝΑ μετά την κήρυξη του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου δεν τόλμησε να εκφράσει αντίθετη γνώμη. Δημόσιες στιγμές του ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ από τις διαπραγματεύσεις με τις Μεγάλες Δυνάμεις.
00:15:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΟΙ ΑΓΓΛΟΓΑΛΛΟΙ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ».
00:15:58:00
Φεβρουάριος 1915. Αναλύεται ο αγώνας της Αντάντ να εκπορθήσει τα ΔΑΡΔΑΝΕΛΛΙΑ, μέσω της ΛΗΜΝΟΥ, ενώ οι Αγγλογάλλοι ασκούν πιέσεις στα ΒΑΛΚΑΝΙΑ (ΕΛΛΑΔΑ-ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ) να αποσπάσουν την υποστήριξή τους. Σκηνές από την πολεμική προετοιμασία. Οι Αγγλογάλλοι προτιμούν την ουδετερότητα της ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ, και στα ανταλλάγματα που προσφέρουν στην ΕΛΛΑΔΑ δεν θίγονται βουλγαρικά συμφέροντα. Εικόνες πολεμικής προπαρασκευής.
00:16:55:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΠΟΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΠΟΛΗ».
00:16:56:00
Μάχες από τη θάλασσα και ναυάγια. H ναυτική επιχείρηση της Αντάντ στα ΔΑΡΔΑΝΕΛΛΙΑ (Φεβρουάριος 1915) και η απόβαση στην ΚΑΛΛΙΠΟΛΗ (Απρίλιος 1915). Η ΕΛΛΑΔΑ συμμετέχει στις επιχειρήσεις της ΚΑΛΛΙΠΟΛΗΣ και οι Τούρκοι, υπό τον ΚΕΜΑΛ ΑΤΑΤΟΥΡΚ (KEMAL ATATURK), αντιστέκονται σθεναρά. Αιωρείται το δίλημμα της ΕΛΛΑΔΑΣ για το ποια στάση πρέπει να κρατήσει απέναντι στις Μεγάλες Δυνάμεις.
00:18:25:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΡΙΣΗ».
00:18:27:00
Ο αφηγητής αναφέρεται στη συμμετοχή της ΕΛΛΑΔΑΣ στην απόβαση στην ΚΑΛΛΙΠΟΛΗ και την πολιτική κρίση που ξεσπά με τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ και τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ σχετικά με το αν η ΕΛΛΑΔΑ θα συμμετάσχει στον πόλεμο με την πλευρά της Αντάντ. Οι δύο άνδρες έρχονται σε σύγκρουση για το θέμα αυτό. Τελικά, ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ, αν και έχει πείσει όλους τους πολιτικούς αρχηγούς, δεν πείθει τον Βασιλιά και παραιτείται. Η παραίτηση γίνεται δεκτή και τον διαδέχεται ο ουδετερόφιλος πολιτικός ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΟΥΝΑΡΗΣ. Πλάνα εποχής από τις διαπραγματεύσεις.
00:19:24:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ ΣΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ».
00:19:27:00
O ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ καταφεύγει στην ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ για να ηρεμήσει και να ξεκουραστεί μετά τα τελευταία γεγονότα. Φωτογραφικό υλικό από την εκεί παραμονή του πρώην πρωθυπουργού.
00:20:01:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Ο ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ».
00:20:04:00
Προσπάθειες του πρίγκιπα ΓΕΩΡΓΙΟΥ να εντάξει την ΕΛΛΑΔΑ στις Δυνάμεις της Αντάντ. Εικόνες από τις σχετικές-φιλικές κυρίως-επαφές.
00:20:26:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΔΙΩΓΜΟΙ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ».
00:20:29:00
Άνοιξη 1914. Εντείνονται οι διωγμοί των Ελλήνων στην ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΘΡΑΚΗ και στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ από τους Τούρκους. Επίσης, αναλύονται τα σχέδια των Νεότουρκων για τη δημιουργία Εθνικής Τουρκίας, που περιλαμβάνει την εξουδετέρωση των μειονοτήτων. Εικόνες προσφυγιάς.
00:21:43:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «Η ΣΦΑΓΗ ΤΩΝ ΑΡΜΕΝΙΩΝ».
00:24:27:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΜΑΪΟΣ 1915. ΝΙΚΗ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ ΣΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ».
00:24:29:00
1915. Η προκήρυξη εκλογών στις 31 Μαΐου 1915 προκαλεί πολιτικές αντιπαραθέσεις και ανακηρύσσει νικητή μεν τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ, με «πληγωμένο» όμως ποσοστό. Η γερμανική προπαγάνδα εντείνει τις αντιβενιζελικές κινητοποιήσεις, καταστροφολογεί σχετικά με μια πιθανή συμμετοχή της ΕΛΛΑΔΑΣ στον πόλεμο και προβάλει την ειρηνόφιλη πολιτική στάση του Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
00:25:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΣΘΕΝΕΙΑ».
00:25:44:00
1915. Λίγο πριν από τις εκλογές του 1915, ο Βασιλιάς ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ασθενεί με πλευρίτιδα, γεγονός που γίνεται αντικείμενο πρωτοφανούς πολιτικής εκμετάλλευσης από την αντιβενιζελική παράταξη. Η ασθένεια, σύμφωνα με τους βασιλικούς κύκλους, αποδίδεται στην εξουθένωση του Βασιλιά από τις πιέσεις του ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ, η δε κυβέρνηση του ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΓΟΥΝΑΡΗ ενισχύει τη θρησκοληψία, και μετά το αποτέλεσμα των εκλογών που έφερε νικητή τον ΒΕΝΙΖΕΛΟ, ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ προφασίζεται την ασθένειά του προκειμένου να μη δώσει την εντολή σχηματισμού κυβέρνησης στον νεοεκλεγέντα. Την εντολή μάλιστα την καθυστερεί επί ένα τρίμηνο.
00:25:44:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΡΑΤΕΥΣΗ».
00:25:47:00
Σεπτέμβριος 1915. Η ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ κηρύσσει γενική επιστράτευση και συμμαχεί με τις Κεντρικές Αυτοκρατορίες, πιστεύοντας στη νίκη τους. Κάτω από την πίεση του γεγονότος, η ΕΛΛΑΔΑ αποφασίζει την κήρυξη γενικής επιστράτευσης υπέρ των Μεγάλων Δυνάμεων, γεγονός που θίγει τη δημοτικότητα της βενιζελικής παράταξης, λόγω των συνεχών πολέμων (των δύο Βαλκανικών Πολέμων) που μάστιζαν τη χώρα. Στη συνέχεια, ο ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ υποχρεώνεται από τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ σε παραίτηση, λίγες εβδομάδες μετά την ανακήρυξή του σε πρωθυπουργό. Τον διαδέχεται ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΖΑΪΜΗΣ.
00:27:28:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΑΠΟΒΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΤΑΝΤ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ».
00:27:30:00
Οκτώβριος 1915. Η απόβαση των δυνάμεων της Αντάντ στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, με το πρόσχημα ότι θέλουν να σώσουν τη ΣΕΡΒΙΑ από τους Βούλγαρους και να λειτουργήσουν ως προστάτιδες δυνάμεις της ΕΛΛΑΔΑΣ. Στην ουσία θέλουν να υποστηρίξουν τον ΕΛΕΥΘΕΡΙΟ ΒΕΝΙΖΕΛΟ, ο οποίος όμως έχει ήδη παραιτηθεί από την πρωθυπουργία της χώρας. Οι Αγγλογάλλοι δεν πείθουν τον Βασιλιά ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ να συνεργαστεί μαζί τους, αρνούμενος ακόμα και την προσφορά της ΚΥΠΡΟΥ σε περίπτωση που βοηθούσε τη ΣΕΡΒΙΑ εναντίον των Βούλγαρων. H απόβαση τελικά δεν πέτυχε τους στόχους της και έμεινε στην ιστορία για τη χαλαρότητα και το απαράσκευό της. Εικόνες από το χρονικό της απόβασης στη ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ.
00:29:07:00
Μακέτα-κάρτα με τον τίτλο της ενότητας: «ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΑ ΝΕΑ».
00:29:10:00
Ενώ ο πόλεμος μαίνεται, η ΕΥΡΩΠΗ διασκεδάζει γλεντώντας στα music halls και βλέποντας κινηματογράφο. Στην αντίπερα όχθη του ΑΤΛΑΝΤΙΚΟΥ, στην ΑΜΕΡΙΚΗ, που ζει μακριά από τα γεγονότα του πολέμου, ο κόσμος διασκεδάζει με τα κινηματογραφικά γκανγκς (κωμικά ευρήματα που βασίζονται στην αφέλεια και συνδυάζονται με κινηματογραφικά τρυκ). Παράλληλα, προβάλλονται πλάνα από κινηματογραφικές ταινίες της εποχής.
00:31:34:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
Θεματικοί Όροι
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: ΕΡΤ & TV JOURNAL
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΛΕΝΑ ΧΟΪΔΑ
Υπεύθυνη Γραφείου Παραγωγής:
ΣΟΦΙΑ ΧΑΛΙΚΙΟΠΟΥΛΟΥ
Σκηνοθεσία:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Βοηθοί Σκηνοθέτες:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ
ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΚΡΟΥΜΠΕΛΟΣ
ΕΚΤΩΡ ΜΠΙΝΙΚΟΣ
ΧΡΥΣΟΥΛΑ ΠΛΑΛΑ
ΒΕΡΑ ΠΑΛΜΑ
Ιστορικός Σύμβουλος:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
Σενάριο:
ΦΩΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΝΟΣ
ΛΕΩΝ ΛΟΪΣΙΟΣ
Κείμενα:
ΘΑΝΟΣ ΒΕΡΕΜΗΣ
Γ. ΓΙΑΝΝΟΥΛΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΦΗ ΑΛΛΑΜΑΝΗ
ΚΡ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ
Ειδικοί Συνεργάτες:
ΡΕΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ-ΠΑΤΡΙΚΙΟΥ
ΘΟΔΩΡΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΤΑΖΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΣΤΗΣ
HAGEN FLEISCHER
Π. ΠΑΠΑΓΑΡΥΦΑΛΛΟΥ
ΒΕΑΤΡΙΚΗ ΣΠΗΛΙΑΔΗ
ΜΑΡΙΑ ΛΙΤΣΑΡΔΟΥ
ΜΗΤΣΟΣ ΚΑΣΟΛΑΣ
ΑΛΚΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ
Βοηθοί Ερευνητές:
ΒΑΛΙΑ ΖΩΤΟΥ
ΚΩΣΤΑΣ ΤΣΙΚΝΑΚΗΣ
ΑΝΝΑ ΝΤΑΛΑΜΠΕΚΗ
Αφήγηση:
ΣΠΥΡΟΣ ΜΗΛΙΩΝΗΣ
ΑΛΕΞΗΣ ΣΤΑΥΡΑΚΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΣΚΟΚΟΣ
Μουσικός επιμελητής / Συνθέτης:
ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΥΘΥΜΙΑΤΟΥ
Μουσική Σήματος:
ΝΙΚΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
Φωτογράφοι:
ΣΠΥΡΟΣ ΓΟΓΩΝΗΣ
ΠΑΝΟΣ ΧΑΤΖΗΣΤΕΦΑΝΙΔΗΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΗΣ
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Μοντέρ:
ΧΡΙΣΤΟΣ ΣΑΝΤΑΤΣΟΓΛΟΥ
Επιμέλεια Ήχων:
ΓΙΤΣΑ ΒΑΛΜΑ
Ηχοληψία-Μιξάζ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΑΤΕΛΗΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΚΙΚΗ ΣΚΟΡΔΑΡΑ
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΛΑΜΠΡΟΥΔΗ
ΝΙΚΟΣ ΣΦΕΤΣΑΣ
Τρυκέζα:
ΘΑΝΑΣΗΣ ΝΕΤΑΣ
ΜΑΡΙΝΟΣ ΚΑΣΣΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΕΝΙΣΗΣ
ΚΩΣΤΑΣ ΡΑΠΤΗΣ
Οπερατέρ:
ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΩΡΑΪΤΗΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Εργαστήρια Εικόνας:
ΕΡΤ-2
ΤΕΧΝΟΦΙΛΜ
SKLAVIS STUDIO
ΔΗΜ. ΝΤΑΛΛΑΣ
Τεχνικοί Εργαστηρίων:
ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΣΜΑΤΟΣ
ΦΑΝΗΣ ΤΑΞΙΑΡΧΙΩΤΗΣ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΑΟΥΔΗΣ
Κοπή Νεγκατίφ:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΓΑΝΟΣ
Επιμέλεια Προβολής:
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΙΑΝΝΟΥΛΗΣ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑΣ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΝΔΑΛΟΣ
Τελεσινέ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΟΣ
Σ. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΜΩΚΟΣ
Ευχαριστίες:
τη ΓΕΝΙΚH ΓΡΑΜΜΑΤΕIΑ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ που πρόσφερε το αρχείο της στην ΕΡΤ για να πραγματοποιηθεί η σειρά «Πανόραμα του Αιώνα»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΕΘΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΓΕΝΝΑΔΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΜΠΕΝΑΚΕΙΟ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΝΕΟΤΕΡΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ
ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΝΟΥ ΑΡΑΒΑΝΤΙΝΟΥ
ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΟΛΕΩΣ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΚΕΝΤΡΟ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΛΕΣΧΗ ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΩΝ
ΕΣΤΙΑ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΜΑΝΟ ΧΑΡΙΤΑΤΟ
ΠΑΥΛΟ ΖΑΝΝΑ
ΝΙΚΟ ΤΕΡΖΑΚΗ
ΛΑΚΗ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗ
ΣΠΥΡΟ ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ
ΧΡΙΣΤΟ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΟΥ
ΘΑΝΑΣΗ ΝΕΤΑ
ΜΑΡΟΥΛΑ ΚΛΙΑΦΑ
ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΚΟΥΜΑΡΙΑΝΟΥ
ΚΩΣΤΗ ΣΚΑΛΙΟΡΑ
ΓΙΑΝΝΗ ΜΠΑΣΤΙΑ
ΓΙΩΡΓΟ ΦΙΛΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΓΙΩΡΓΟ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΕΩΝ
CINETIC-«ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ»
GAUMONT PATHE RARIS
IMPERIAL WAR MUSEUM
GAUMONT GRAPHIC-LONDON
GAUMONT BRITISH NEWS
PARAMOUNT-LONDON
BRITISH MOVIETONEWS
PATHΕ-LONDON
BRITISH FILM INSTITUTE
NATIONAL ARCHIVES WASHINGTON
AMERICAN MUSEUM OF IMMIGRATION
BUNDESARCHIV-B. R. D.
DEUTSCHES INSTITUT GOETHE
DANMARKS RADIO TELEVISION
MAKEDONIJA KINOTEKA SKOPJE
ECRA-PHOTO CINEMA VIDEO DES ARMEES
SONEXPORTFILM
Το «Πανόραμα του Αιώνα» αφιερώνεται στους πρωτοπόρους οπερατέρ επικαίρων:
Αδελφούς ΜΑΝΑΚΗ
Αδελφούς ΓΑΖΙΑΔΗ
ΓΙΩΡΓΟ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ
ΚΥΡΙΑΚΟ ΚΟΥΡΜΠΕΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:33:22:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009