Κωδικός Τεκμηρίου
0000004928
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ
Μέρος:1
Χρονολογία Παραγωγής
2007
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΠΟΡΤΡΕΤΑ-ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
Περίληψη
Σειρά αυτοβιογραφικών ντοκιμαντέρ από το 1982, των ΓΙΩΡΓΟΥ και ΗΡΩΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗ, όπου σκιαγραφούνται προσωπικότητες από τον πνευματικό, καλλιτεχνικό, πολιτικό και κοινωνικό χώρο. Η συγκεκριμένη εκπομπή αποτελούμενη από δύο (2) μέρη είναι αφιερωμένη στον αρχιτέκτονα ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΝΔΥΛΗ.
Περιγραφή Περιεχομένου
Αφιέρωμα της εκπομπής «ΜΟΝΟΓΡΑΜΜΑ» στον αρχιτέκτονα ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΝΔΥΛΗ. Ο ίδιος σημειώνει ότι μέσα από το έργο του εκφράζει τη ζωή του και αναφέρει ότι γεννήθηκε το 1913 στο ΜΠΑΚΟΥ, πρωτεύουσα του ΑΖΕΡΜΠΑΪΤΖΑΝ, όπου είχε μετοικήσει ο πατέρας του από την ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ, ασχολούμενος με την εμπορία πετρελαίου. Ακολούθησαν τα δύσκολα χρόνια με την Οκτωβριανή Επανάσταση, η εξορία του πατέρα του, η ασθένεια της μητέρας του και ο θάνατος του αδελφού του, ενώ ο ίδιος εργαζόταν ως πλανόδιος μικροπωλητής. Έπειτα από χρόνια μετοίκησαν στην ΑΘΗΝΑ, όπου η οικογένεια επανενώθηκε, ενώ ο ίδιος άρχισε να μαθαίνει καλύτερα τα ελληνικά και γνωρίστηκε με τον ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ. Η επιτυχία του στο Πολυτεχνείο σήμανε και τη γνωριμία του με τους Καθηγητές ΑΝΑΣΤΑΣΙΟ ΟΡΛΑΝΔΟ και ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΙΚΙΩΝΗ. Δεν παραλείπει να τονίσει την επίδραση που του άσκησε το Συνέδριο Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής που πραγματοποιήθηκε στην ΑΘΗΝΑ το 1933, λόγω της αναφοράς του ΝΙΚΟΛΜΠΙΖΙ σε νέα οικοδομικά υλικά και στην ανάγκη δημιουργίας πράσινου. Αφού πήρε το πτυχίο του, άνοιξε γραφείο στην Ομόνοια, το οποίο αρχικά δεν είχε αρκετή πελατεία, λόγω του νεαρού της ηλικίας του.
Ανάλυση Περιεχομένου
00:00:05:00
Σήμα εκπομπής.
00:00:25:00
Πλάνο βιβλίων σε προθήκη βιβλιοπωλείου.
00:00:37:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να υπογράφει βιβλίο του. Ακούγεται ο ίδιος να αναφέρει ότι με την κυκλοφορία του βιβλίου του αυξήθηκε η αναγνωρισιμότητα του.
00:00:54:00
Πλάνο ανθρώπων εντός βιβλιοπωλείου. Ακούγεται ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ να αναφέρει, ότι με το έργο του αποκαλύπτει τη ζωή του.
00:01:14:00
Πλάνο βιβλίων σε προθήκη βιβλιοπωλείου. Ακούγεται ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ να αναφέρει ότι η ζωή επιδρά στο έργο και τανάπαλιν.
00:01:25:00
Τίτλοι αρχής.
00:01:51:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ σε εξοχική περιοχή να αγναντεύει την ΑΘΗΝΑ και να αναφέρει ότι γεννήθηκε το 1913 στο ΜΠΑΚΟΥ, πρωτεύουσα του ΑΖΕΡΜΠΑΙΤΖΑΝ.
00:02:11:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να αναφέρει ότι ο πατέρας του, όταν έφυγε από την ΤΡΑΠΕΖΟΥΝΤΑ, βρέθηκε στο ΜΠΑΚΟΥ, όπου και απέκτησε πλούτο εφόσον ασχολήθηκε με τον αναπτυσσόμενο κλάδο των πετρελαίων. Προσθέτει, ότι εκεί γνώρισε και παντρεύτηκε τη μητέρα του ΒΕΡΑ ΣΚΑΝΑΒΗ, χιώτικης καταγωγής και αριστοκρατικής οικογένειας της ΡΩΣΙΑΣ. Έπειτα αναφέρει, ότι αυτή η αντίθεση λειτούργησε θετικά στον ίδιο, καθώς η ζωή του ήταν μία συνεχής εναλλαγή, διότι ήταν πάντα μεταξύ του ρεαλιστικού κόσμου της βιοπάλης και του ιδεώδους ονειρικού κόσμου. Εμβόλιμες φωτογραφίες του πατέρα, της μητέρας και της οικογένειας του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ.
00:04:16:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να αναφέρει ότι μεγάλωσε στο ΜΠΑΚΟΥ και ότι έζησε την Επανάσταση. Εμβόλιμη βρεφική φωτογραφία του ιδίου με τον πατέρα του.
00:04:37:00
Κινηματογραφημένα πλάνα της Οκτωβριανής Επανάστασης. Ακούγεται η φωνή του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ, ο οποίος αναφέρεται στο αντίκτυπο που είχε η Επανάσταση στη ΜΟΣΧΑ. Αναφέρει, ότι ο ίδιος με την αδελφή του και τη μητέρα του αποκλείσθηκαν, όταν πήγαν στην πόλη ΑΜΒΡΟΣΕΜΦΚΑ, απ όπου έχει ισχυρές μνήμες του εκεί εμφυλίου πολέμου που ακολούθησε την Επανάσταση.
00:05:55:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται δίπλα στη βιβλιοθήκη του και να αναφέρει ότι, όταν γύρισαν στο ΜΠΑΚΟΥ, αυτό είχε αλλάξει τελείως και βρήκαν ένα μικρό δωμάτιο όπου έμεναν σε άθλιες συνθήκες.
00:06:10:00
Κινηματογραφημένο πλάνο από διανομή γευμάτων.
00:06:16:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται δίπλα στη βιβλιοθήκη του και να αναφέρει, ότι, λίγο αργότερα, συνελήφθη ο πατέρας του, επειδή ήταν πλούσιος κατά το προηγούμενο καθεστώς, οπότε και η μητέρα του αναγκάστηκε να εργασθεί ως καθηγήτρια σε ωδείο, ενώ ο ίδιος πήγε στο σχολείο από το οποίο θυμάται «το σοβιέτ των μαθητών». Έπειτα αναφέρει ότι, ενώ ο πατέρας του ήταν στη φυλακή, η μητέρα του αρρώστησε βαριά και πήγε στο νοσοκομείο, ενώ ο αδελφός του πέθανε, οπότε έμεινε μόνος με την αδελφή του και τη γιαγιά του. Εμβόλιμη σχετική φωτογραφία.
00:08:06:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να αναφέρει ότι προκειμένου να συνεισφέρει και ο ίδιος οικονομικά, πήρε ένα κασελάκι και πουλούσε τσιγάρα, καραμέλες και εφημερίδες. Μάλιστα αναφέρει το περιστατικό, κατά το οποίο, παρακολουθώντας παιδιά να παίζουν άφησε δίπλα του το κασελάκι και αφαιρέθηκε, με αποτέλεσμα να του το κλέψουν. Στιγματίζει το γεγονός της κλοπής.
00:10:46:00
Ίδιο πλάνο, με τον ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΝΔΥΛΗ να αναφέρει ότι η μητέρα του βγήκε από το νοσοκομείο, οπότε δεν υπήρχε ανάγκη να δουλεύει ο ίδιος, ενώ ο πατέρας του παρέμενε στη φυλακή. Έτσι, αποφάσισαν να γυρίσουν στην ΕΛΛΑΔΑ. Εμβόλιμες οικογενειακές φωτογραφίες.
00:12:16:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ σε εξοχική περιοχή να αγναντεύει την ΑΘΗΝΑ. Ακούγεται ο ίδιος να αναφέρει, ότι μετά από θαλάσσιο ταξίδι έφτασαν στην ΑΘΗΝΑ, όπου τους φιλοξένησαν αρχικά συγγενείς σε οικία της οδού ΣΚΟΥΦΑ.
00:12:47:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται δίπλα σε βιβλιοθήκη. Αναφέρει ότι γνώριζε λίγα ελληνικά, ενώ η περίοδος της προσαρμογής του ήταν δύσκολη.
00:13:20:00
Πλάνο ασπρόμαυρης φωτογραφίας με πλήθος συγκεντρωμένων ανθρώπων σε βραχώδη λόφο.
00:13:24:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται σε πεζούλι λόφου, απ όπου διακρίνεται η ΑΚΡΟΠΟΛΗ των ΑΘΗΝΩΝ και τμήμα της πόλης, να αναφέρει ότι τον ανέλαβε δασκάλα για να μάθει γρήγορα την ελληνική γλώσσα, την οποία ομολογεί ότι δεν έμαθε ποτέ σωστά. Ακολούθως αναφέρει ότι ξαφνικά εμφανίσθηκε ο πατέρας του, ο οποίος είχε αποφυλακισθεί και κατόπιν σοβιετικής εμπορικής αποστολής στην ΠΕΡΣΙΑ ήλθε στην ΕΛΛΑΔΑ. Έτσι, έφυγαν από το ΚΟΛΩΝΑΚΙ και ενοικίασαν σπίτι στη γωνία ΔΑΦΝΟΜΗΛΗ και ΤΣΙΜΙΣΚΗ, στο ΛΥΚΑΒΗΤΤΟ, περιοχή η οποία ονομαζόταν ΤΣΑΚΑΓΙΑΝΝΗ. Προσθέτει, ότι η οικία ήταν ένα κλασσικό κτήριο του Μεσοπολέμου χωρίς ηλεκτρικό και νερό, αλλά με κοριούς και κουνούπια, αναγνωρίζοντας βέβαια ότι τότε υπήρχε η γειτονιά και το παιχνίδι με τα υπόλοιπα παιδιά, όπου γνώρισε τον κατά δύο χρόνια μεγαλύτερό του ΜΑΝΟ ΚΑΤΡΑΚΗ. Επίσης, τονίζει, ότι είχε πάει στο μόνο σχολείο της αστικής τάξης, του ΜΑΚΡΗ. Εμβόλιμες φωτογραφίες του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ ως μαθητή.
00:18:28:00
Ίδιο πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να αναφέρει ότι οι συγγενείς της μητέρας του ήθελαν να τον βάλουν στην ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ενώ ο ίδιος αποφάσισε να δώσει εξετάσεις στο ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ, όπου και πέτυχε. Από τους καθηγητές του ξεχώρισε τον ΑΝΑΣΤΑΣΙΟ ΟΡΛΑΝΔΟ και τον ΔΗΜΗΤΡΗ ΠΙΚΙΩΝΗ, των οποίων προβάλλονται εμβόλιμες φωτογραφίες, όπως και του ιδίου ως φοιτητή.
00:20:27:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται στο γραφείο του. Αναφέρεται στον αντίθετο χαρακτήρα των δύο προαναφερθέντων καθηγητών του, καθώς ο πρώτος τους πίεζε στη συσσώρευση γνώσης, ενώ ο δεύτερος τους μάθαινε να σκέπτονται. Ακολούθως, αναφέρεται στην αριστερή παράταξη που δημιουργήθηκε στο ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ την εποχή του μεσοπολέμου, στην οποία συμμετείχε και ο ίδιος.
00:23:44:00
Ίδιο πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να μιλάει για συνέδριο μοντέρνας αρχιτεκτονικής που έγινε το 1933. Εμβόλιμη σχετική φωτογραφία.
00:24:10:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να εργάζεται στο σχεδιαστήριό του. Ακούγεται ο ίδιος να περιγράφει πώς συμμετείχε εθελοντικά στο προαναφερθέν συνέδριο, όπου συμμετείχαν περί τους 250 ευρωπαίους αρχιτέκτονες, ο οποίοι δεν είχαν φέρει σχέδια κτηρίων, αλλά πόλεων, εξηγώντας ότι οι πόλεις αρρωσταίνουν και αναλύοντας τι πρέπει να κάνουν για να μην πεθάνουν.
00:25:57:00
Πλάνα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να περπατάει σε δρόμο με παλαιά κτήρια της ΠΛΑΚΑΣ. Ακούγεται ο ίδιος να αναφέρει, ότι μία πόλη είναι ζωντανός οργανισμός, ο οποίος γεννιέται, μεγαλώνει αρρωσταίνει, πεθαίνει ή αναζωογονείται και ότι οι αρχιτέκτονες, μαζί με τους πολεοδόμους, αναζητούσαν τρόπους για τη θεραπεία της πόλης.
00:26:51:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να κάθεται στο γραφείο του. Αναφέρει, ότι το 1933 σε εκείνο το συνέδριο, όταν εκείνος ήταν ακόμα φοιτητής, έγινε ο χάρτης της ΑΘΗΝΑΣ, η γένεση της μοντέρνας πολεοδομίας. Επίσης, αναφέρεται στο κλείσιμο του συνεδρίου, με ομιλητή τον ΛΕ ΚΟΡΜΠΙΖΙΕ, όπου είχε συγκεντρωθεί η πνευματική, πολιτική και κοσμική ΑΘΗΝΑ. Περιγράφει το γεγονός της καθυστερημένης προσέλευσης του ομιλητή κατά μία ώρα, με τη δικαιολογία ότι κάνοντας βόλτα στην ΠΛΑΚΑ του και παρατηρώντας πως ζούσε παλαιά ο άνθρωπος ξεχάστηκε.
00:28:57:00
Πλάνα του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ σε δρομάκια της ΠΛΑΚΑΣ, να αναφέρει ότι ο ΛΕ ΚΟΡΜΠΙΖΙΕ μίλησε για πρώτη φορά για νέα υλικά κατασκευής, για την αναγκαιότητα του πρασίνου, μετατρέποντας την υλική επιστήμη της αρχιτεκτονικής σε άυλο.
00:30:12:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ στο γραφείο του να σημειώνει τη σπουδαιότητα των λεγομένων του ΛΕΚΟΡΜΠΙΖΙΕ, τη λήψη του πτυχίου του και το άνοιγμα δικού του αρχιτεκτονικού γραφείου στην ΟΜΟΝΟΙΑ, το οποίο παρέμενε άδειο από πελάτες, ένεκα του νεαρού της ηλικίας του.
00:30:56:00
Πλάνο του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΝΔΥΛΗ να εργάζεται στο εργαστήριό του με βοηθό του.
00:31:26:00
Πλάνο κάρτας που φέρει τον τίτλο «ΤΕΛΟΣ Α ΜΕΡΟΥΣ».
00:31:30:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Θεματικοί Όροι
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ, βιογραφία, αρχιτέκτονες, Μεσοπόλεμος, αρχιτεκτονική, 4ο Διεθνές Συνέδριο Μοντέρνας Αρχιτεκτονικής
Αναφορές
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ, αρχιτέκτονας
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΝΔΥΛΗΣ, πολεοδόμος
ΜΑΝΟΣ ΚΑΤΡΑΚΗΣ, ηθοποιός
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΟΡΛΑΝΔΟΣ, αρχιτέκτονας
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΚΙΩΝΗΣ, αρχιτέκτονας
ΛΕ ΚΟΡΜΠΙΖΙΕ, αρχιτέκτονας
ΕΘΝΙΚΟ ΜΕΤΣΟΒΙΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ (ΕΜΠ), φορέας εκπαίδευσης
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ, ΠΛΑΚΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΗΡΩ ΣΓΟΥΡΑΚΗ
Σκηνοθέτης:
Σ. ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ
Ηχολήπτης:
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μίξη Ήχου:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΙΡΗΣ
Παραγωγός:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΓΟΥΡΑΚΗΣ
Φωτογραφία:
ΝΙΚΟΣ ΓΑΡΔΕΛΗΣ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΡΙΑΡΑΚΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΓΓΕΛΟΥ
Βοηθοί:
Οπερατέρ:
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΒΛΟΝΤΑΚΗΣ
Οπερατέρ Β:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ
Οικονομικός Σύμβουλος:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΖΑΧΑΡΑΚΗΣ
Γραμματεία Παραγωγής:
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΥ
Εργαστήρια:
Εικόνας:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΤΑΜΟΥ
Ήχου:
ERA Α. Ε. και ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Ε. Π. Ε.
Αρνητικού:
Α. ΠΑΓΑΝΟΥ
Φωτοστοιχειοθεσίας:
ΟΣΤΡΑΚΟ
Εταλονάζ Εικόνας:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΡΧΟΝΤΑΣ
Συντονιστής Παραγωγής:
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΥΛΙΑΤΗΣ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:31:59:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΦΙΛΜ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
10/11/2009