ΔΕΚΑΤΟΣ ΕΝΑΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
0000020208
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στη ζωγραφική του 19ου αιώνα.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000020208
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ
ΔΕΚΑΤΟΣ ΕΝΑΤΟΣ ΑΙΩΝΑΣ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ
Χρονολογία Παραγωγής
1990
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
30/03/1990
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Σειρά ντοκιμαντέρ αφιερωμένη στην ελληνική ζωγραφική. Το συγκεκριμένο επεισόδιο επικεντρώνεται στη ζωγραφική του 19ου αιώνα.
Περιγραφή Περιεχομένου
Το ντοκιμαντέρ αυτό στα πλαίσια της σειράς ΕΛΛΑΔΑ, ΔΕΚΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΕΣ ΕΠΟΧΕΣ, αναφέρεται στα καλλιτεχνικά κέντρα της Δύσης και στους λόγους που πολλοί καλλιτέχνες επέλεξαν το ΜΟΝΑΧΟ ως τόπο δράσης. Η κριτικός τέχνης ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ κάνει λόγο για την δημόσια καλλιτεχνική σχολή της ΚΕΡΚΥΡΑΣ, για τους κλασικιστές και τους ρομαντικούς, καθώς και για τους εκπροσώπους τους. Γίνεται αναφορά στους ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΣΟΥΤΣΟ, ΝΙΚΟΛΑΟ ΞΥΔΙΑ-ΤΥΠΑΛΔΟ και ΘΕΟΔΩΡΟ ΡΑΛΛΗ ενώ ο ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΒΕΡΩΦ-ΤΟΣΙΤΣΑΣ μιλά για το έργο του ΠΕΡΙΚΛΗ ΠΑΝΤΑΖΗ. Τέλος, η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ τονίζει πως η καλλιτεχνική ποικιλία του 19ου αιώνα ήταν τεράστια, επισημαίνοντας την αγάπη της φυλής μας για τα ταξίδια αλλά και τις επαφές με άλλους λαούς.
Τίτλοι αρχής. Παράλληλα βλέπουμε διάφορους πίνακες ζωγραφικής.
00:01:39:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρει ότι η καλλιτεχνική δραστηριότητα ενός λαού είναι μέρος της γενικότερης ιστορίας του. Κάνει λόγο για τα καλλιτεχνικά κέντρα της Δύσης. Αναφέρεται στους λόγους που πολλοί καλλιτέχνες επέλεξαν το MONAXO ως τόπο δράσης. Έλληνες, νησιώτες κυρίως, αποτέλεσαν τον πυρήνα του MONAXOY. Τονίζει πως η πνευματική επίδραση χρειάζεται το κατάλληλο κλίμα και ατομική και κοινωνική υποδομή για να καρποφορήσει. Παράλληλα, παρακολουθούμε πλάνα με κτήρια της παλιάς AΘΗΝΑΣ.
00:05:05:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στους μεμονωμένους καλλιτέχνες που φοιτούν σε άλλα κέντρα της ΕΥΡΩΠΗΣ και εξηγεί τους λόγους της επιλογής τους. Το θεωρητικό σχήμα ΜΟΝΑΧΟ ή ΠΑΡΙΣΙ εμφανίστηκε, όταν στο Μεσοπόλεμο άρχισε να ακούγεται η σπουδαιότητα των ΕΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΤΩΝ στην ΓΑΛΛΙΑ.
00:06:02:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρει ότι το 1805 ιδρύεται στην ΚΕΡΚΥΡΑ η πρώτη δημόσια καλλιτεχνική σχολή, η οποία το 1815 γίνεται ανεξάρτητη σχολή Καλών Τεχνών. Διευθυντής της ήταν ο ΠΑΥΛΟΣ ΠΡΟΣΑΛΕΝΤΗΣ. Κάνει λόγο για τον ΣΠΥΡΟ και ΑΙΜΙΛΙΟ ΠΡΟΣΑΛΕΝΤΗ αναφέροντας κάποια βιογραφικά στοιχεία τους. Παράλληλα, βλέπουμε διάφορους πίνακες τους.
00:07:23:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στα αδέλφια ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ. Κάνει λόγο για τις σπουδές τους και τις επιρροές τους. Αναφέρεται στους κλασικιστές και τους ρομαντικούς με κύριους εκπροσώπους τους ΕΓΚΡ και ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ. Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ και ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ ανοίγουν το 1ο εργαστήρι φωτογραφίας στην Αθήνα. Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ τονίζει το ρόλο που θα διαδραματίσει η φωτογραφία και πόσο θα επηρεάσει τους ζωγράφους. Παρακολουθούμε παράλληλα διάφορα έργα τους.
00:09:50:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στον ΓΡΗΓΟΡΙΟ ΣΟΥΤΣΟ δίνοντας βιογραφικά στοιχεία. Κάνει λόγο για τις σπουδές του και για τις επαφές του με τους ζωγράφους της σχολής «ΜΠΑΡΜΠΙΖΟ». Σχεδιάζει λιθογραφίες, γοητεύεται από την τοπιογραφία και τα αρχαιολογικά του τοπία δείχνουν μια ελεύθερη γεωμετρική άποψη. Παράλληλα, βλέπουμε έργα του.
00:12:26:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) κάνει λόγο για τον ΝΙΚΟΛΑΟ ΞΥΔΙΑ – ΤΥΠΑΛΔΟ. Μας δίνει βιογραφικά στοιχεία του καθώς και τα κύρια χαρακτηριστικά της ζωγραφικής του. Αναφέρει πως ζωγραφίζει κυρίως πορτρέτα, αλλά και άλλα θέματα. Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ παραλληλίζει τους Έλληνες ζωγράφους με τους Γάλλους. Κάνει επίσης λόγο για τους ΕΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΤΕΣ λέγοντας πως είναι οι ζωγράφοι του «μοντέρνου ανθρώπου» κατά τον ΖΟΛΑ και εξηγεί πως πήραν το όνομα τους. Βλέπουμε επίσης, διάφορα έργα του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΞΥΔΙΑ-ΤΥΠΑΛΔΟΥ.
00:15:58:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στον ΠΕΡΙΚΛΗ ΠΑΝΤΑΖΗ. Πληροφορίες για τη ζωή του και τις σπουδές του.
00:16:28:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ συνομιλεί με τον ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΑΒΕΡΩΦ – ΤΟΣΙΤΣΑ ρωτώντας τον για το έργο του ΠΕΡΙΚΛΗ ΠΑΝΤΑΖΗ. Ο ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΑΒΕΡΩΦ – ΤΟΣΙΤΣΑΣ αναφέρει πως γοητεύτηκε από το έργο του όταν είδε έναν από τους πίνακές του (περιγράφει τον συγκεκριμένο πίνακα). Επισημαίνει πως υπάρχουν πηγές που αναφέρουν ότι μπορεί να είναι και Αθηναίος, ενώ τονίζει ότι το ΒΕΛΓΙΟ αναγνωρίζει τον ΠΕΡΙΚΛΗ ΠΑΝΤΑΖΗ ως πρόδρομο του ΕΜΠΡΕΣΙΟΝΙΣΜΟΥ. Παράλληλα, βλέπουμε διάφορα έργα του.
00:19:26:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) κάνει λόγο για τον ΘΕΟΔΩΡΟ ΡΑΛΛΗ. Αναφέρεται στη ζωή του, είναι συναισθηματικός, λιγότερο βίαιος, τιμήθηκε το 1900 από την Γαλλική Ακαδημία, και στις σπουδές του. Σπουδάζει ζωγραφική κοντά στον ΖΑΝ ΛΕΟ ΖΕΡΟΜ, ο οποίος ανήκει στους «Ανατολίζοντες». Βλέπουμε έργα του ΖΕΡΟΜ. Αναφέρεται επίσης στον ΜΠΑΪΡΟΝ και τον ΝΤΕΛΑΚΡΟΥΑ τονίζοντας τα κύρια χαρακτηριστικά της ζωγραφικής τους.
00:21:31:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στους ζωγράφους που δεν πήγαν στο ΜΟΝΑΧΟ. Είναι αυτοί που δρούσαν στα νησιά: ΎΔΡΑ, ΣΠΕΤΣΕΣ, ΣΥΡΟ κ. α. Κάνει λόγο για τον ΑΝΔΡΕΑ ΚΡΙΕΖΗ, δίνοντας μας πληροφορίες για τη ζωή του και τις σπουδές του. Έγινε καθηγητής ιχνογραφίας στην ΣΥΡΟ.
00:22:27:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στον ΦΡΑΓΚΙΣΚΟ ΠΙΤΖΕ και εξηγεί τους λόγους για τους οποίους θεωρείται ΕΛΛΗΝΑΣ. Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ συνομιλεί με τον ζωγράφο ΝΙΚΟ ΚΕΣΣΑΝΛΗ. Παράλληλα, βλέπουμε έργα του ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΥ ΠΙΤΖΕ.
00:25:19:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) αναφέρεται στην οικογένεια του ΙΩΑΝΝΗ ΑΛΤΑΜΟΥΡΑ. Μας δίνει πληροφορίες για τις σπουδές του. Πέθανε σε ηλικία 26 χρόνων. Παράλληλα, βλέπουμε έργα του.
00:26:05:00
Η ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ (κριτικός τέχνης) καταλήγει πως η καλλιτεχνική ποικιλία του 19ο αιώνα ήταν τεράστια. Επισημαίνει την ιδιαίτερη αγάπη που είχε η φυλή μας για τα ταξίδια και γενικότερα για επαφές με άλλους πολιτισμούς.
00:26:34:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
τέχνη, ζωγραφική
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Συντελεστές
Σκηνοθέτης:
ΜΑΡΚΟΣ ΧΟΛΕΒΑΣ
Μουσικός επιμελητής:
ΑΛΕΞΙΟΣ ΣΠΑΝΙΔΗΣ
Επιστημονικοί σύμβουλοι:
ΕΦΗ ΑΝΔΡΕΑΔΗ
Ηλεκτρολόγος:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Βίντεο ήχου:
ΠΗΤΕΡ ΟΚΟΝΟΡ
Μοντάζ:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΡΗΣ
Υπεύθυνη παραγωγής:
ΑΝΝΑ ΚΕΣΙΣΟΓΛΟΥ
Φωτογραφία:
ΚΩΣΤΑΣ ΠΑΛΜΑΣ
Τεχνική επεξεργασία:
VIEW STUDIO 1
Τεχνικός προϊστάμενος:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΚΑΒΑΛΟΣ
Ευχαριστίες:
Εθνική Πινακοθήκη
Μουσείο Μπενάκη
Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών
ΕΛΕΝΗ ΗΛΙΑΣΚΟΥ
ΝΙΚΟ ΡΩΚ-ΜΕΛΑ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:26:47:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
13/11/2009