ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΑΓΩΝΑΣ ΓΟΝΙΜΟΣ
0000006873
Το συγκεκριμένο επεισόδιο ασχολείται με το ρόλο του παιχνιδιού στη ζωή τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων. Ως πηγή διασκέδασης και ψυχαγωγίας αλλά και ως μέσο άθλησης και διαπαιδαγώγησης, το παιχνίδι αναδεικνύεται σε κεντρικό παράγοντα στην ανατροφή του ατόμου.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006873
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΑΓΩΝΑΣ ΓΟΝΙΜΟΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2003
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Το συγκεκριμένο επεισόδιο ασχολείται με το ρόλο του παιχνιδιού στη ζωή τόσο των παιδιών όσο και των ενηλίκων. Ως πηγή διασκέδασης και ψυχαγωγίας αλλά και ως μέσο άθλησης και διαπαιδαγώγησης, το παιχνίδι αναδεικνύεται σε κεντρικό παράγοντα στην ανατροφή του ατόμου.
Περιγραφή Περιεχομένου
Ο βαρυσήμαντος ρόλος του παιχνιδιού στη ζωή των παιδιών αλλά και των ενηλίκων είναι το θέμα της εκπομπής ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ . Ο αφηγητής δίνει πληροφορίες για διάφορα παιχνίδια και περιγράφει τους κανόνες που τα διέπουν. Στη συνέχεια, αναφέρεται στην ευχαρίστηση και την ικανοποίηση που προκύπτει από την ενασχόληση με το παιχνίδι, τις ομοιότητες με τον αθλητισμό, τη μετάλλαξη του παιχνιδιού σε προπόνηση, τη σημασία της νίκης και την αξία της βράβευσης. Στη διάρκεια της εκπομπής παρακολουθούμε ομάδες παιδιών να παίζουν, ερασιτέχνες αθλητές να προπονούνται και πλάνα από τις γυμναστικές επιδείξεις επί δικτατορίας ΜΕΤΑΞΑ και τις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ το 1927.
Τίτλοι αρχής
00:00:52:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ οι καθ’ ύλην αρμόδιοι». Πλάνο με παιδιά του Δημοτικού σχολείου Αρσάκειου Ψυχικού που παίζουν παιχνίδι με λέξεις. Ο αφηγητής εξηγεί τους κανόνες του παιχνιδιού. Στη συνέχεια, η ΚΛΕΙΩ, που συμμετέχει στο παιχνίδι των μεταφορών, παρομοιάζει τη ζωή με μήλο και εξηγεί τους λόγους. Ο αφηγητής δίνει πληροφορίες για το παιχνίδι των μεταφορών και τη συμβολή του στην πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.
00:02:20:00
Πλάνο με τους μαθητές να μιλάνε και να βιντεοσκοπούν. Ο αφηγητής επισημαίνει ότι οι πλέον αρμόδιοι να μιλήσουν για το παιχνίδι είναι τα παιδιά. Αναλαμβάνουν το ρόλο του ρεπόρτερ και ζητούν από μαθητές μεγαλύτερων τάξεων να ορίσουν τη διαφορά ανάμεσα στο παιχνίδι και τον αθλητισμό. Παρακολουθούμε τις ερασιτεχνικές λήψεις και ακούμε την άποψη των παιδιών. Στη συνέχεια, οι μαθητές προετοιμάζουν ένα ρητορικό αγώνα. Ο αφηγητής περιγράφει την προετοιμασία των ομάδων, προκειμένου να επιχειρηματολογήσουν για τα θετικά και τα αρνητικά του πρωταθλητισμού σε μικρή ηλικία.
00:04:28:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ μια ανάγκη αρχέγονη». Πλάνο με μαθήτρια που αναφέρεται στο σπουδαίο ρόλο του παιχνιδιού στη ζωή των παιδιών αλλά και των ενηλίκων. Πλάνο με κουτάβια που παίζουν. Ο αφηγητής αναφέρεται στα παιχνίδια των ζώων μεταξύ τους και στους κανόνες που ενστικτωδώς εφαρμόζουν. Πλάνο στο οποίο παρουσιάζονται δύο παλαιστές να αγωνίζονται. Ο αφηγητής κάνει λόγο για τους κανόνες της πάλης. Πλάνο με παίκτες μπιλιάρδου. Ο αφηγητής μιλάει για τα παιχνίδια που παίζουν οι άνθρωποι με σκοπό τη νίκη. Διαπιστώνει την αρχέγονη ανάγκη του παιχνιδιού και θέτει το ερώτημα τι είναι παιχνίδι. Παρεμβάλλονται πλάνα με ανθρώπους που παίζουν χιονοπόλεμο.
00:06:30:00
Επιστροφή στον ρητορικό αγώνα μεταξύ των μαθητών. Ο αφηγητής αναφέρεται στους ρόλους που υποδύονται οι μαθητές καθώς παρακολουθούμε αποσπάσματα του αγώνα.
00:07:38:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ διακόπτοντας τη ροή». Χτυπάει το κουδούνι για διάλειμμα. Ο αφηγητής μιλάει για τη συμπεριφορά των παιδιών την ώρα του διαλείμματος ενώ παρακολουθούμε πλάνα με τους μαθητές που παίζουν, συζητούν, χειρονομούν.
00:08:39:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ χάριν απολαύσεως». Πλάνα από αποδυτήρια σταδίου και ηλικιωμένους αθλητές που κάνουν προπόνηση. Καταθέτουν τις απόψεις τους για τον αθλητισμό και εκφράζουν την αγάπη τους για αυτόν. Ο αφηγητής αναφέρεται στην ευχαρίστηση και την ικανοποίηση που προσφέρει ο αθλητισμός. Οι ερασιτέχνες αθλητές μιλούν για την αφετηρία της ενασχόλησής τους με τον αθλητισμό και για τα οφέλη που αποκομίζουν.
00:12:58:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ η τελετή». Πλάνο με ομάδα προσκόπων να παίζουν. Ο αφηγητής κάνει μνεία στα παιχνίδια που έπαιζαν οι πρόσκοποι στο Καλλιμάρμαρο (παρεμβάλλονται πλάνα), τα οποία παίζονται και σήμερα διατηρώντας τα βασικά τους χαρακτηριστικά. Αναφέρεται ο μανδηλοπόλεμος και δίνονται πληροφορίες για τους κανόνες του παιχνιδιού. Παρακολουθούμε πλάνα με παιδιά που παίζουν μανδηλοπόλεμο.
00:14:54:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ στο χώρο και στο χρόνο». Πλάνα με αρχαίες ελληνικές αναπαραστάσεις με θέμα την τελετουργία του παιχνιδιού. Ο αφηγητής κάνει ιστορική αναδρομή στο παιχνίδι και μας πληροφορεί για την ετυμολογία και την ερμηνεία του λήμματος. Στη συνέχεια, αναφέρεται στην τέλεση ιεροτελεστιών με τη μορφή παιχνιδιού. Ο αφηγητής εξηγεί τους κανόνες και την έννοια του χρόνου στα πλαίσια του παιχνιδιού. Παρεμβάλλονται πλάνα με ομάδα προσκόπων που παίζουν διάφορα παιχνίδια.
00:17:50:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ προς την ελευθερία μέσα από την πειθαρχία…» Τα παιδιά αναφέρουν τις ομοιότητες και τις διαφορές ανάμεσα στο παιχνίδι και τον αγώνα. Πλάνα με παιδιά που παίζουν ποδόσφαιρο. Ο αφηγητής μιλάει για την εκούσια παραβίαση των κανόνων και τη διακωμώδησή τους, εφόσον ο απώτερος σκοπός είναι η ευχαρίστηση. Έπειτα, κάνει λόγο για τη μετάλλαξη του παιχνιδιού σε προπόνηση και αναφέρεται στις αρχές και τους κανόνες που τη διέπουν.
00:21:14:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ παιχνίδι ή αγώνας;». Επιστροφή στον ρητορικό αγώνα. Πλάνο με τα παιδιά να εκθέτουν τις απόψεις τους. Ο αφηγητής μιλάει για τον «αγώνα» στην αρχαιότητα και τη σημερινή του σημασία. Πλάνα με αρχαίες ελληνικές αναπαραστάσεις αθλητών. Αναφέρεται στα είδη των αγώνων που διεξάγονταν στις πόλεις της αρχαίας Ελλάδας και στα ιδανικά που εξέφραζαν. Στη συνέχεια, κάνει λόγο για τον ΑΓΓΕΛΟ και την ΕΥΑ ΣΙΚΕΛΙΑΝΟΥ που επιδίωξαν να αναβιώσουν το αρχαίο ελληνικό πνεύμα. Πλάνα από τις ΔΕΛΦΙΚΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ το 1927. Ο αφηγητής περιγράφει το χαρακτήρα των εορτών. Εναλλάσσονται πλάνα με εκκολαπτόμενους αθλητές ενόργανης γυμναστικής που προπονούνται. Ο αφηγητής μιλάει για την τέχνη του παιχνιδιού και τα συναισθήματα που δημιουργεί.
00:25:59:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ κανόνες». Πλάνο με παιδιά που παίζουν MONOPOLY. Ο αφηγητής μιλάει για τη σημασία των κανόνων στα πλαίσια του παιχνιδιού. Πλάνα από ποδοσφαιρικό αγώνα.
00:27:30:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ προς τη νίκη». Πλάνα με παιδιά που μιλάνε για τη σημασία της νίκης στον αθλητισμό. Πλάνα με ομάδα προσκόπων που παίζουν διελκυστίνδα. Ο αφηγητής μιλάει για το πνεύμα του ανταγωνισμού που υπάρχει έμφυτο στον άνθρωπο. Πλάνα από ταινία με πρωταγωνιστή τον ΤΣΑΡΛΥ ΤΣΑΠΛΙΝ που υποδύεται αθλητή του μποξ. Ο αφηγητής μιλάει για τον αντίκτυπο της διάκρισης και της βράβευσης σε ατομικό αλλά και συλλογικό επίπεδο.
00:30:57:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ το έπαθλον. . ». Πλάνο με τους μαθητές που μετέχουν στον ρητορικό αγώνα. Τα παιδιά μιλούν για τον πρωταθλητισμό. Πλάνα από πισίνα όπου προπονούνται παιδιά. Ο αφηγητής αναφέρεται στη διαδικασία τελειοποίησης, προκειμένου να επιτευχθεί ο τελικός στόχος, που είναι η νίκη και η βράβευση. Στη συνέχεια, αναλύει την αξία του βραβείου για το νικητή και την πορεία που θα πρέπει να ακολουθήσει ο κάθε αθλητής, προκειμένου να διακριθεί. Τα παιδιά αναφέρονται στην ευγενή άμιλλα, στον πρωταθλητισμό. Εναλλάσσονται πλάνα με απονομές μεταλλίων και προπονήσεις.
00:35:27:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ το άθλημα θέαμα». Τα παιδιά αναφέρονται στις διαφορές παιχνιδιού και αθλητισμού. Πλάνα από ποδοσφαιρικό αγώνα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην διακαή επιθυμία των παικτών να νικήσουν, στην αγωνία της ενδεχόμενης αποτυχίας, στην επαλήθευση της αξίας των παικτών από τις επευφημίες του κοινού που τους παρακολουθεί. Πλάνα από αγώνες που διεξάγονται στην αρένα κατά τα ρωμαϊκά χρόνια. Ο αφηγητής περιγράφει την συναισθηματική ταύτιση του κοινού με τους παίκτες. Πλάνα από τις γυμναστικές επιδείξεις επί δικτατορίας Μεταξά, το 1937. ο αφηγητής μιλάει για τον αγώνα ως θέαμα και επισημαίνει τις σκοπιμότητες που ενίοτε εξυπηρετεί.
00:39:38:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ το παιχνίδι επιχείρηση». Πλάνο με παιδιά που παίζουν MONOPOLY. Ο αφηγητής αναφέρεται στο ρόλο της τύχης κατά τη διεξαγωγή ενός παιχνιδιού που, σε συνδυασμό με την ικανότητα του παίκτη, φέρνει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Στη συνέχεια, ο αφηγητής κάνει λόγο για τη δυνατότητα του σύγχρονου ανθρώπου να ασχολείται με όποιο παιχνίδι επιθυμεί, κάτι που παλιότερα ήταν προνόμιο της αριστοκρατίας. Επίσης, αναφέρεται στην εμπορευματοποίηση του αθλητισμού. Εναλλάσσονται πλάνα με εργάτες που δουλεύουν στα εργοστάσια και πλάνα από μεγάλες αθλητικές συναντήσεις.
00:41:47:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ πού πήγε το παιχνίδι;». Επιστροφή στον ρητορικό αγώνα. Συνοψίζονται τα συμπεράσματα που εξήχθησαν από τον λεκτικό αγώνα και ανακηρύσσονται οι νικητές. Πλάνα από ποδοσφαιρικό αγώνα που συμμετέχουν παιδιά. Ο αφηγητής μιλάει για την άμυνα που πρέπει να μάθει να αναπτύσσει το παιδί, προκειμένου να επιβιώσει και να νικήσει. Ο αφηγητής αναφέρεται στη μετάλλαξη του παιχνιδιού σε αγώνα. Ερασιτέχνες αθλητές θέτουν ως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία την αγάπη για το άθλημα που ο καθένας επιλέγει. Θεωρούν ότι ο αθλητισμός μπορεί να θεωρηθεί παιχνίδι, αν απαλλαγεί από την αγωνία και το άγχος της επίδοσης. Πλάνο με τα παιδιά που παίζουν το παιχνίδι με τις λέξεις.
00:47:52:00
Εμφανίζεται σε πλαίσιο ο τίτλος «ΠΑΙΧΝΙΔΙ επίμετρο». Εναλλασσόμενα πλάνα με παιδιά και ζώα που παίζουν. Ο αφηγητής κλείνει την εκπομπή με τη ρήση του ΠΛΑΤΩΝΑ για το ρόλο του παιχνιδιού στη ζωή του κάθε ανθρώπου.
00:49:55:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΑΝΑΨΥΧΗ
ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ
ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Θεματικοί Όροι
αθλητισμός, κολύμβηση, ποδόσφαιρο, παιδική ηλικία, κοινωνικό παιχνίδι, ομαδικό παιχνίδι, επιτραπέζιο παιχνίδι, ηλικιακές ομάδες, παιδιά, τρόπος ζωή, διαπαιδαγώγηση, προσκοπισμός
Αναφορές
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΡΣΑΚΕΙΟΥ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Σκηνοθεσία:
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ
Σενάριο:
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΟΒΟΤΣΟΣ
Διευθυντής Φωτογραφίας:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Μοντάζ:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΑΚΙΡΤΖΗΣ
Βοηθός οπερατέρ:
ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ
Ευχαριστίες:
ΦΙΛΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΡΣΑΚΕΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ
ΦΙΛΙΑ ΔΕΝΔΡΙΝΟΥ
ΓΙΑΝΝΑ ΔΕΡΜΑΤΑ
τον συντονιστή ρητορικών ομίλων Φιλεκπαιδευτικής εταιρίας ΜΑΝΩΛΗ ΠΟΛΥΧΡΟΝΙΔΗ
την υπεύθυνη ρητορικού ομίλου Αρσάκειου Ψυχικού ΒΑΛΙΑ ΛΟΥΤΡΙΑΝΑΚΗ
τα παιδιά του 3ου δημοτικού Αρσάκειου Ψυχικού ΒΑΣΩ ΓΕΩΡΓΙΟΥ
ΕΙΡΗΝΗ ΒΑΙΔΑΚΗ
ΠΑΝΙΩΝΙΟΣ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ
τα παιδιά των τμημάτων ενόργανης γυμναστικής, στίβου, κολύμβησης και ποδοσφαίρου
τους σφαιροβόλους:
ΠΟΠΗ ΚΑΛΑΝΔΡΑΚΗ
ΠΕΤΡΟ ΣΙΟΥΤΗ
τους:
ΕΛΕΝΗ ΠΟΥΛΑΚΟΥ
ΓΙΑΝΝΗ ΒΛΑΧΟ
ΤΟΥΛΑ ΠΑΥΛΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΑΛΑΙΜΑΧΩΝ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΣΤΩΝ ΠΑΝΙΩΝΙΟΥ
τους βετεράνους ποδοσφαιριστές:
ΓΙΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΙΛΗ
ΝΙΚΟ ΖΑΡΚΑΔΗ
ΒΑΣΙΛΗ ΣΤΟΙΚΟ
ΣΤΑΘΗ ΜΑΥΡΙΔΗ
ΣΩΜΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΡΟΣΚΟΠΩΝ
τους προσκόπους του 2ου Συστήματος Παπάγου:
τον ΘΕΟΔΩΡΟ ΜΠΕΝΟ-ΠΑΛΜΕΡ
τον ΚΩΣΤΑ ΚΟΝΤΟ
ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΒΕΤΕΡΑΝΩΝ ΑΘΛΗΤΩΝ ΣΤΙΒΟΥ
τους παλαίμαχους αθλητές:
ΣΙΜΟ ΣΥΜΕΩΝΙΔΗ
ΑΔΩΝΙ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟ
ΛΕΥΤΕΡΗ ΜΑΥΡΟΠΟΥΛΟ
ΕΝΩΣΗ ΠΟΔΟΣΦΑΙΡΙΚΩΝ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
ΑΧΙΛΛΕΑΣ ΛΙΟΣΙΩΝ
ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΣΟΦΙΑ
ΕΒΕΛΙΝΑ ΚΑΙ
ΔΑΝΑΗ
ΑΝΝΑ ΛΥΔΑΚΗ (Πάντειο Πανεπιστήμιο)
ΣΤΡΑΤΟ ΓΕΩΡΓΟΥΛΑ (Πανεπιστήμιο Αιγαίου)
ΓΙΑΝΝΗ ΖΕΡΒΑ (Πανεπιστήμιο Αθήνας)
ΑΝΔΡΕΑ ΒΑΛΑΤΣΑ
τον ιδιοκτήτη αίθουσας μπιλιάρδων:
ΚΩΣΤΑ ΠΡΑΣΑ
τον ιδιοκτήτη καταστήματος κατοικίδιων ζώων:
ΓΙΩΡΓΟ ΚΑΤΣΙΚΙΩΤΗ
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:40:00
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009