ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ – Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΑΣ
0000006861
Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο έργο του σκηνοθέτη ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟΥ. Αναφέρονται οι σημαντικότεροι σταθμοί στην καλλιτεχνική του πορεία και προβάλλονται αποσπάσματα από ντοκιμαντέρ που γύρισε ο ίδιος.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006861
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ – Ο ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΑΣ
Χρονολογία Παραγωγής
2004
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΜΟΝΟΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ αφιερωμένο στο έργο του σκηνοθέτη ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟΥ. Αναφέρονται οι σημαντικότεροι σταθμοί στην καλλιτεχνική του πορεία και προβάλλονται αποσπάσματα από ντοκιμαντέρ που γύρισε ο ίδιος.
Περιγραφή Περιεχομένου
Παρουσίαση από το ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ της ζωής και του έργου του κινηματογραφιστή ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟΥ, ο οποίος σπούδασε φωτογραφία στη σχολή ΜΑΓΙΕΡ του ΜΟΝΑΧΟΥ, μετεκπαιδεύτηκε στον κινηματογράφο με υποτροφία της ιταλικής κυβέρνησης, υπήρξε φωτορεπόρτερ και κινηματογραφιστής επίκαιρων σε μεγάλα ευρωπαϊκά Μ. Μ. Ε. , συνεργάστηκε με αμερικάνικες παραγωγές που γυρίστηκαν στην ΕΛΛΑΔΑ, γύρισε την πρώτη έγχρωμη ταινία το 1955, σκηνοθέτησε περισσότερα από τριάντα ντοκιμαντέρ και βραβεύτηκε στην Ελλάδα και το εξωτερικό, θεωρούμενος πατέρας του ελληνικού ντοκιμαντέρ. Παράλληλα, προβάλλονται αποσπάσματα από τις ταινίες του «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), «ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ» (1961), «ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ» (1967), «ΚΑΛΥΜΝΟΣ» (1963), «ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ» (1966), «ΜΕΤΕΩΡΑ» (1992), «ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑΣ» (1979), «ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ» (1973) και «Η ΑΘΗΝΑ ΧΟΡΕΥΕΙ ROCK N ROLL» (1957).
Τίτλοι αρχής.
00:00:52:00
Πλάνα από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), η οποία αναφέρεται στην καθημερινή ΕΛΛΑΔΑ. Η ταινία παρουσιάζει τις επισκέψεις και ξεναγήσεις τουριστών σε αρχαιολογικούς χώρους. Ο αφηγητής σχολιάζει τα πλάνα.
00:02:16:00
Πλάνα από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), όπου παρουσιάζεται ο αποχαιρετισμός Ελλήνων πολιτών που έφευγαν από τον ΠΕΙΡΑΙΑ να μεταναστεύσουν στην ΑΥΣΤΡΑΛΙΑ. Ο αφηγητής σχολιάζει τα πλάνα.
00:04:16:00
Πλάνα από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), όπου παρουσιάζεται η ταλαιπωρία των πολιτών στις δημόσιες υπηρεσίες, εξαιτίας της αδυναμίας των υπαλλήλων να τους εξυπηρετήσουν. Ο αφηγητής σχολιάζει τα πλάνα.
00:05:36:00
Πλάνα από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), όπου παρουσιάζονται οι συζητήσεις πολιτών στα καφενεία. Ο αφηγητής σχολιάζει τα πλάνα.
00:05:57:00
Πλάνο από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), στην οποία παρουσιάζεται ο ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ να μιλάει για τη συνήθεια των Ελλήνων να αποδίδουν τις ευθύνες πάντα στους άλλους, αποποιούμενοι οι ίδιοι των δικών τους ευθυνών.
00:06:36:00
Πλάνο από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), στην οποία παρουσιάζεται η ΕΛΕΝΗ ΒΛΑΧΟΥ να μιλάει για τη συνήθεια των Ελλήνων να διαβλέπουν παντού ιστορίες συνωμοσίας.
00:07:08:00
Πλάνα από την ταινία «ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964), όπου παρουσιάζεται μία συμβολική τελετή στο βράχο της ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ των ΑΘΗΝΩΝ για την επέτειο των 20 χρόνων από την απελευθέρωση. Ο αφηγητής σχολιάζει τα πλάνα, σημειώνοντας ότι ο σκηνοθέτης κάνει τη λήψη να ομοιάζει με την τελετή του 1944.
00:07:46:00
Πλάνα από την έπαρση της σημαίας στο ΒΡΑΧΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ το 1944 κατά την απελευθέρωση. Ο αφηγητής σχολιάζει ότι οι κινηματογραφιστές εκείνης της εποχής έδωσαν το υλικό στον ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟ και έτσι γεννήθηκε η ταινία «ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ».
00:08:09:00
Πλάνο κάρτας που φέρει τον τίτλο: «ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ».
00:08:14:00
Πλάνο κάρτας που φέρει τον τίτλο: «ΣΕΝΑΡΙΟ: ΑΓΓΕΛΟΣ Γ. ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ». Ο αφηγητής αναφέρει ότι είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται συστηματικά η συγκέντρωση κινούμενων ντοκουμέντων και η ένταξή τους σε θεματικές ενότητες.
00:08:21:00
Πλάνο κάρτας που φέρει τον τίτλο: «ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΣΙΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ».
00:08:28:00
Πλάνο κάρτας που φέρει τα ονόματα εκείνων στους οποίους αφιερώνεται η ταινία. Ο αφηγητής αναφέρει ότι κατά τη διάρκεια του Β Παγκοσμίου Πολέμου ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ ήταν κοντά στους μεγάλους εικονολήπτες της εποχής, από τους οποίους και διδάχθηκε τη δουλειά.
00:08:38:00
Πλάνο του ναού της του ΘΕΟΥ ΣΟΦΙΑΣ (ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ).
00:08:44:00
Πλάνο από γέφυρα του ΒΟΣΠΟΡΟΥ με πολίτες και οχήματα να την διαβαίνουν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ έμαθε να εκτιμά τα ντοκουμέντα και τους ανθρώπους που τα κινηματογράφησαν.
00:08:57:00
Πλάνα από δρόμους της ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ. Ο αφηγητής αναφέρει ότι στα πρώτα χρόνια του κινηματογράφου ήταν πολύ δύσκολη η αντιγραφή του κινηματογραφικού υλικού, οπότε κάθε αρνητικό ήταν μοναδικό.
00:09:16:00
Πλάνο από τη θάλασσα του ΒΟΣΠΟΡΟΥ. Ο αφηγητής αναφέρεται στους κινδύνους καταστροφής των φιλμ και στη λογοκρισία.
00:09:29:00
Πλάνα από την υποδοχή του Ελληνικού Στρατού στη ΣΜΥΡΝΗ (2 ΜΑΪΟΥ 1919). Ο αφηγητής αναφέρει ότι στην ταινία «ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ» έγινε η πρώτη αποκατάσταση του αρχειακού υλικού. Ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ συγκέντρωσε για αυτήν υλικό από την ΕΛΛΑΔΑ και το εξωτερικό.
00:10:02:00
Πλάνα από τις μάχες και την προέλαση του Ελληνικού Στρατού στη ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ. Οι αφηγητές αναφέρονται στους κινηματογραφιστές που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή του μετώπου και την ηχητική επένδυση των βουβών λήψεων.
00:11:01:00
Πλάνα από τον εορτασμό του ΠΑΣΧΑ στο μέτωπο της ΜΙΚΡΑΣ ΑΣΙΑΣ με στρατιώτες να χορεύουν και μπάντα να παίζει μουσική. Ο αφηγητής αναφέρεται στην προσπάθεια συγχρονισμού, κατά τη σύνθεση, του εικονογραφημένου χορού με την ηχογραφημένη μουσική της μπάντας.
00:11:24:00
Πλάνο Ελλήνων στρατιωτών και αξιωματικών ανάμεσα σε γυναίκες να αποβιβάζονται από βάρκα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην επιστροφή τους από την αιχμαλωσία.
00:11:42:00
Πλάνο στρατιωτών να διανέμουν τρόφιμα σε πρόσφυγες. Ο αφηγητής αναφέρει ότι, όταν προβλήθηκε η ταινία, οι περισσότεροι πρόσφυγες ζούσαν. Αναλογίζεται τη συγκίνησή τους, όταν την είδαν. Εμφανίζεται ο υπότιτλος: «Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ» (1961).
00:12:06:00
Πλάνα προσφύγων να κλαίνε. Ο αφηγητής αναφέρει ότι οι συζητήσεις περιστρέφονταν γύρω από την απόσπαση πληροφοριών για αγνοούμενα οικεία πρόσωπα.
00:12:50:00
Πλάνα συγκέντρωσης λαού στον οποίο βγάζει λόγο ο ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ, την 4η ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1936. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κατάργηση του κοινοβουλευτισμού.
00:13:00:00
Πλάνα μαθητών και μαθητριών, μελών της ΕΠΟΝ, ντυμένων με τη χαρακτηριστική στολή, να απευθύνουν το φασιστικό χαιρετισμό και να παρελαύνουν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι και το συγκεκριμένο δικτατορικό καθεστώς χρησιμοποίησε τον κινηματογράφο ως προπαγανδιστικό μέσο.
00:13:52:00
Πλάνο της πόλεως των ΑΘΗΝΩΝ με το βράχο της ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ. Παράλληλα, εμφανίζεται πλάνο ναζιστικής σημαίας. Ο αφηγητής αναφέρεται στην κατάληψη της ΕΛΛΑΔΑΣ από τους Γερμανούς.
00:14:03:00
Πλάνα Γερμανών αλεξιπτωτιστών να ετοιμάζονται και να επιβιβάζονται σε αεροπλάνα από τα οποία και εξορμούν, προκειμένου να συμμετάσχουν στη μάχη της ΚΡΗΤΗΣ. Ο αφηγητής τονίζει την τελειότητα των πλάνων που έχουν ληφθεί από Γερμανό εικονολήπτη. Επίσης, σημειώνει ότι ο γερμανομαθής ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ αφαιρεί την τελειότητα των πλάνων και αποκαλύπτει τη φρίκη του πολέμου, στο οποίο βοηθάει και ο σχολιασμός τους.
00:14:59:00
Πλάνα αλεξιπτωτιστών να εξορμούν από αεροπλάνα και να εμπλέκονται σε μάχες εκ του συστάδην. Ο αφηγητής σχολιάζει τα διαδραματιζόμενα γεγονότα.
00:15:52:00
Πλάνα Άγγλων αιχμαλώτων να περπατούν. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η συγκεκριμένη ταινία αποτελεί το σημείο αναφοράς όσων χρησιμοποιούν τον κινηματογράφο ως ιστορικό τεκμήριο.
00:16:12:00
Πλάνο της ΚΑΤΙΝΑΣ ΠΑΞΙΝΟΥ να περπατά σε δρόμο. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ» (1960).
00:16:26:00
Πλάνο παρέας να κάθεται σε καφενείο μπροστά στο Παναθηναϊκό Στάδιο.
00:16:28:00
Πλάνα της ΚΑΤΙΝΑΣ ΠΑΞΙΝΟΥ να μιλά και να περπατά εντός του Παναθηναϊκού Σταδίου. Ο αφηγητής αναφέρει ότι η συγκεκριμένη συνέντευξη αποτελεί μέγιστο μάθημα για κάθε νέο ηθοποιό.
00:16:37:00
Πλάνα της ΚΑΤΙΝΑΣ ΠΑΞΙΝΟΥ να μιλάει για τη γοητεία της έκφρασης του ηθοποιού στο θέατρο, ενώ αναφέρεται και σε περιστατικό θορύβου που την ενοχλούσε κατά την ώρα της παράστασης και στον τρόπο που το αντιμετώπισε.
00:19:42:00
Πλάνα από την ταινία «ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ» (1967), που παρουσιάζουν τη διαδικασία κατασκευής του θεάτρου και τον αγιασμό από ιερείς. Κύριο πρόσωπο αποτελεί η ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, καθώς μιλάει με ιερείς (την έκταση την παραχώρησε η ΜΟΝΗ ΠΕΤΡΑΚΗ) και κατόπιν να πρωταγωνιστεί στην επίλυση γραφειοκρατικών ζητημάτων για την έναρξη των εργασιών. Ο αφηγητής αναφέρεται στο ρόλο που διαδραμάτισε η ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, καθώς είχε αναλάβει προσωπικά την υπόθεση κατασκευής του θεάτρου, ενώ η αφηγήτρια αναφέρεται στην κυβερνητική κρίση που προκάλεσε δυσχέρειες στην προώθηση του ζητήματος.
00:21:55:00
Πλάνα από προετοιμασία για την παράσταση του έργου «ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ» του ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΗ, με τον μεγάλο Έλληνα χαράκτη ΤΑΣΟ να επιμελείται τα κοστούμια των ηθοποιών.
00:22:23:00
Πλάνα από τις εργασίες ανοικοδόμησης του θεάτρου.
00:22:31:00
Πλάνα από γυμναστήριο με τις προετοιμασίες του Χορού για το έργο «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» του ΣΟΦΟΚΛΗ.
00:22:42:00
Πλάνα από τις εργασίες ανοικοδόμησης του θεάτρου.
00:22:55:00
Πλάνα του σκηνοθέτη ΓΙΩΡΓΟΥ ΣΕΒΑΣΤΙΚΟΓΛΟΥ να δίνει οδηγίες στους ηθοποιούς για την «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» στο δασάκι του ΑΡΔΗΤΤΟΥ.
00:23:20:00
Πλάνα από τις εργασίες ανοικοδόμησης του θεάτρου. Ο αφηγητής αναφέρει ότι το θέατρο που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας ΤΑΚΗΣ ΖΕΝΕΤΟΣ είναι ένα από τα σπουδαιότερα έργα σύγχρονης τέχνης στην ΕΛΛΑΔΑ.
00:23:40:00
Πλάνο του ΜΙΝΩΑ ΒΟΛΑΝΑΚΗ που σκηνοθετεί το έργο «ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ».
00:24:10:00
Πλάνα από τις εργασίες ανοικοδόμησης του θεάτρου.
00:24:16:00
Πλάνα από καμαρίνια που κατασκευάζονται και από την προετοιμασία των ηθοποιών για την παράσταση.
00:24:51:00
Πλάνο από την πρεμιέρα της παράστασης με θεατές να κατακλύζουν το θέατρο.
00:24:58:00
Πλάνο της ΣΑΠΦΩΣ ΝΟΤΑΡΑ να απαγγέλλει κείμενο στην παράσταση.
00:25:17:00
Πλάνο του Χορού της παράστασης και των θεατών να καταχειροκροτούν τους συντελεστές της.
00:25:52:00
Πλάνο λιτανείας σε λιμάνι με συγκεντρωμένο πλήθος να παρακολουθεί. Εμφανίζεται ο τίτλος «ΚΑΛΥΜΝΟΣ» (1963). Ο αφηγητής σχολιάζει ότι η ταινία είναι η ωραιότερη ασπρόμαυρη εικόνα που τράβηξε ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, καθώς συνέβαλαν το φως και το τελετουργικό κλίμα που επικρατούσε κατά την αναχώρηση των σφουγγαράδων.
00:26:17:00
Πλάνα γυναικών με τοπικές ενδυμασίες να χορεύουν υπό τους ήχους βιολιού και νταουλιού. Εμβόλιμα πλάνα από τον αποχαιρετισμό στο λιμάνι προσφιλών προσώπων.
00:27:02:00
Πλάνα αναχώρησης καϊκιών από το λιμάνι. Εμβόλιμα πλάνα γυναικών που κλαίνε. Ο αφηγητής αναφέρεται στο συγκινησιακά φορτισμένο κλίμα.
00:28:03:00
Πλάνα από την προετοιμασία βουτηχτή προς συλλογή σφουγγαριών με σκάφανδρο. Εμφανίζεται ο υπότιτλος «ΑΦΗΓΗΣΗ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΦΕΡΤΗΣ». Ο αφηγητής του έργου σημειώνει την επικινδυνότητα, ενώ ο αφηγητής του ντοκιμαντέρ σημειώνει ότι για πρώτη φορά κινηματογραφείται το έργο δυτών με τόση ακρίβεια.
00:29:56:00
Πλάνο ιερέων σε ναό κατά τη διάρκεια λειτουργίας. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ» (1966). Ο αφηγητής αναφέρει ότι η σχέση του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟΥ με την Ορθοδοξία αποτυπώνεται σε τέσσερεις ταινίες: «ΑΘΩΣ», «ΜΕΤΕΩΡΑ», «ΣΙΝΑ» και «Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ».
00:30:56:00
Πλάνο μοναχών να περπατούν.
00:31:02:00
Πλάνο μοναχών να συμμετέχουν σε αγιασμό την ημέρα της ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ.
00:32:06:00
Πλάνα μοναχών σε χώρους γύρω από τη μονή σε ώρες τελετουργικής λιτανείας.
00:32:50:00
Πλάνα μοναχού που κρατά κομποσκοίνι να προσεύχεται. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΜΕΤΕΩΡΑ» (1992).
00:33:14:00
Πλάνα βράχου των ΜΕΤΕΩΡΩΝ και μονής στην κορυφή του. Ο αφηγητής σχολιάζει ότι οι μοναχοί νιώθουν ότι είναι κοντά στον ουρανό.
00:33:19:00
Πλάνο καμπανών που κτυπούν. Πλάνα βράχων των ΜΕΤΕΩΡΩΝ και μονών πάνω σε αυτούς. Πλάνο μοναχού να προσεύχεται. Πλάνα από τη κουζίνα μονής με μοναχούς να παρασκευάζουν ψωμί. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ ενδιαφέρεται εξίσου για την καθημερινή ζωή των μοναχών και την αρχιτεκτονική των μονών. Πλάνα πλατάνων και των βράχων των ΜΕΤΕΩΡΩΝ να διακρίνονται μέσα από το φύλλωμά τους. Πλάνο ουρανού κατά το δειλινό. Πλάνα κορυφών χιονισμένων, βράχων των ΜΕΤΕΩΡΩΝ και μονών πάνω τους. Ο αφηγητής σημειώνει ότι ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ έδωσε εκπληκτικές εικόνες από τα ΜΕΤΕΩΡΑ συνδυάζοντάς τις με τον κύκλο των εποχών. Πλάνο μοναχού να κοιτά από σιδηρόφραχτο παράθυρο. Πλάνο λουλουδιών ριζωμένων πάνω σε πλευρά βράχου των ΜΕΤΕΩΡΩΝ. Πλάνα βράχων και μονών των ΜΕΤΕΩΡΩΝ να διακρίνονται μέσα από χόρτα και λουλούδια. Ακούγεται το απολυτίκιο της ΜΕΓΑΛΗΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ. Πλάνο του λιμανιού και του οικισμού της ΥΔΡΑΣ. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑΣ» (1979). Πλάνο του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ να περπατά στο λιμάνι της ΥΔΡΑΣ. Ο αφηγητής αναφέρεται στην παραδοσιακή αρχιτεκτονική και το φως του νησιού, που τροφοδοτούν την έμπνευση του καλλιτέχνη. Πλάνα του οικισμού της ΥΔΡΑΣ.
00:36:24:00
Πλάνο του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ να περπατά στο λιμάνι της ΥΔΡΑΣ. Ο αφηγητής σχολιάζει ότι τα παραδοσιακά στοιχεία του νησιού συναντιούνται με τις σύγχρονες γραμμές του καλλιτέχνη. Ακολούθως, ακούγεται ο καλλιτέχνης να μιλάει στην αγγλική γλώσσα για την καταγωγή του από την ΥΔΡΑ και την επιρροή που αυτή άσκησε στην τεχνοτροπία του, η οποία βασίστηκε στον κυβισμό. Εμφανίζονται ελληνικοί υπότιτλοι μετάφρασης των λεγομένων του καλλιτέχνη.
00:37:20:00
Πλάνα έργων του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ που διακρίνονται για τον κυβισμό τους. Ακούγεται ο ίδιος να αναφέρεται στον κυβισμό που συνάντησε ως τάση τέχνης στο ΠΑΡΙΣΙ.
00:37:36:00
Πλάνο του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ στο λιμάνι της ΥΔΡΑΣ να αναφέρει ότι ο κυβισμός σχετίζεται με τη θεωρία των αρχαίων Ελλήνων.
00:38:19:00
Πλάνα έργων του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ.
00:39:05:00
Πλάνο του ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΥ ΓΚΙΚΑ στο λιμάνι της ΥΔΡΑΣ και περπατώντας στα δρομάκια της να αναφέρει ότι ο οικισμός της τον έχει επηρεάσει με τις γραμμές και τα χρώματά του.
00:40:23:00
Πλάνο του οικισμού και του λιμανιού της ΥΔΡΑΣ κατά το δειλινό.
00:40:31:00
Πλάνο του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να διευθύνει μουσική ορχήστρα. Εμφανίζεται ο τίτλος «ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ» (1973). Ο αφηγητής αναφέρει ότι τα γυρίσματα έγιναν στο εξωτερικό κατά τη διάρκεια της δικτατορίας και ότι ο παλμός του κοινού μετέτρεπε τις μουσικές εκδηλώσεις του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ σε αντιδικτατορικές εκδηλώσεις.
00:41:57:00
Πλάνο του ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ να αναφέρει ότι η πίκρα του ελληνικού λαού για τον πόλεμο εκφράστηκε μέσα από το τραγούδι του ΤΣΙΤΣΑΝΗ «ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ».
00:42:11:00
Πλάνα από πολεμικές επιχειρήσεις, με στρατιώτες να τρέχουν και τεθωρακισμένα οχήματα να προωθούνται στους δρόμους της ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.
00:42:23:00
Πλάνο του ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ με το μπουζούκι του να τραγουδάει τη «ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ». Μαζί του η ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ.
00:43:13:00
Πλάνο της πόλεως των ΑΘΗΝΩΝ και της ΑΚΡΟΠΟΛΕΩΣ με πλάνο ναζιστικής σημαίας πάνω της. Στη συνέχεια, πλάνα πολιτών να κινούνται στην πόλη κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ συνδυάζει το τραγούδι με τα πάθη των Ελλήνων κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής.
00:43:26:00
Πλάνο του ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΙΤΣΑΝΗ να τραγουδάει τη «ΣΥΝΝΕΦΙΑΣΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ». Ο αφηγητής σχολιάζει ότι το τραγούδι χαρακτηρίστηκε συμβολικά ως ο ύμνος της νεότερης ΕΛΛΑΔΑΣ. Εμβόλιμο πλάνο γερμανικού αποσπάσματος.
00:43:46:00
Πλάνο του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ να μιλάει για την αξία και ταυτόχρονα την «παράνομη χροιά» του ρεμπέτικου τραγουδιού.
00:44:12:00
Πλάνο της ΡΟΖΑΣ ΕΣΚΕΝΑΖΥ να χορεύει ανατολίτικο χορό.
00:44:28:00
Πλάνο του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ να καταθέτει την άποψη ότι η σύγχρονη μορφή του ρεμπέτικου τραγουδιού είναι βιομηχανικό κατασκεύασμα.
00:44:51:00
Πλάνο του ΜΑΡΚΟΥ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗ να παίζει μπουζούκι στην τελευταία του εμφάνιση και να τραγουδάει τη «ΦΡΑΓΚΟΣΥΡΙΑΝΗ» ενώ οι παρευρισκόμενοι τον αποθεώνουν. Ο αφηγητής τον χαρακτηρίζει «ΠΑΤΡΙΑΡΧΗ ΤΟΥ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ».
00:45:34:00
Πλάνο ανδρός να χορεύει ζεϊμπέκικο.
00:46:09:00
Πλάνο του ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ να αναφέρει ότι πλέον τα βήματα του ζεϊμπέκικου έχουν κωδικοποιηθεί και δεν υπάρχει αυθεντική έκφραση.
00:46:20:00
Ορχήστρα με μπουζούκια παίζει μουσική και άντρας χορεύει σε πίστα, όπου πετάγονται και σπάνε πιάτα.
00:47:11:00
Πλάνο νέου ζευγαριού (ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΕΛΜΗ-ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΣ) χορεύει υπό τους ήχους Rock n Roll. Εμφανίζεται ο τίτλος «Η ΑΘΗΝΑ ΧΟΡΕΥΕΙ ROCK N ROLL» (1957). Ο αφηγητής αναφέρει ότι ο ΜΑΡΟΣ παρουσιάζει τις αντιδράσεις των συντηρητικών Αθηναίων στο νέο χορό.
00:48:15:00
Πλάνο ανδρός με μηχανή εικονοληψίας επί τω έργω, ξαπλωμένος στο έδαφος. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ. 1929-2002».
00:48:25:00
Πλάνα φωτογραφιών του ΒΑΣΙΛΗ ΜΑΡΟΥ από τη διάρκεια της δουλειάς του. Ο αφηγητής αναφέρει ότι σπούδασε φωτογραφία στη σχολή ΜΑΓΙΕΡ του ΜΟΝΑΧΟΥ, μετεκπαιδεύτηκε στον κινηματογράφο με υποτροφία της Ιταλικής Κυβέρνησης, υπήρξε φωτορεπόρτερ και κινηματογραφιστής επικαίρων μεγάλων ευρωπαϊκών Μ. Μ. Ε. , συνεργάστηκε με αμερικάνικες παραγωγές που γυρίστηκαν στην ΕΛΛΑΔΑ, γύρισε την πρώτη έγχρωμη ταινία το 1955, ενώ σκηνοθέτησε και περισσότερα από τριάντα ντοκιμαντέρ, βραβεύθηκε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και θεωρείται πατέρας του ελληνικού ντοκιμαντέρ.
00:49:41:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
Θεματικοί Όροι
προσωπικότητες, βιογραφία, ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, οπτικοακουστικές τέχνες, κινηματογράφος, σκηνοθεσία, σκηνοθέτης, ντοκιμαντέρ, σφουγγαράδες, μετανάστευση, αρχαιολογικά μνημεία, Μικρασιατική Καταστροφή, Κατοχή, μοναστική ζωή, μοναχός
Αναφορές
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΡΟΣ, σκηνοθέτης
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ, μουσικός
ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ, μουσικός
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΕΛΜΗ, ηθοποιός
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΣ, ηθοποιός
ΜΑΡΚΟΣ ΒΑΜΒΑΚΑΡΗΣ, ρεμπέτης
ΡΟΖΑ ΕΣΚΕΝΑΖΥ, ρεμπέτισσα
ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΣΙΤΣΑΝΗΣ, μουσικός
ΝΙΚΟΣ ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑΣ, ζωγράφος
ΣΑΠΦΩ ΝΟΤΑΡΑ, ηθοποιός
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΕΒΑΣΤΙΚΟΓΛΟΥ, σκηνοθέτης
ΜΙΝΩΑΣ ΒΟΛΑΝΑΚΗΣ, σκηνοθέτης
ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ, ηθοποιός
ΑΝΝΑ ΣΥΝΟΔΙΝΟΥ, ηθοποιός
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΕΤΑΞΑΣ, δικτάτορας
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ, πολιτικός
ΕΛΕΝΗ ΒΛΑΧΟΥ, εκδότρια της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ
ΤΑΣΣΟΣ (ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΑΛΕΒΙΖΟΣ), χαράκτης
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΙΧΑΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ, ηθοποιός
ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΖΑΚΟΣ, ηθοποιός
ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ, τραγουδίστρια
”ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ”, αρχαία κωμωδία
”ΑΝΤΙΓΟΝΗ”, αρχαία τραγωδία
«ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ», ταινία
«ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ», ταινία
«ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ», ταινία
«ΚΑΛΥΜΝΟΣ», ταινία
«ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ», ταινία
«ΜΕΤΕΩΡΑ», ταινία
«ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑΣ», ταινία
«ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ», ταινία
«Η ΑΘΗΝΑ ΧΟΡΕΥΕΙ ROCK ΄N ROLL», ταινία
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΘΕΣΣΑΛΙΑ, ΝΟΜΟΣ ΤΡΙΚΑΛΩΝ, ΜΕΤΕΩΡΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΥΔΡΑ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΑΚΡΟΠΟΛΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΝΟΜΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, ΑΘΗΝΑ, ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ
ΑΣΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ
ΑΣΙΑ, ΤΟΥΡΚΙΑ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΗ, ΝΑΟΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΚΡΗΤΗ
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΝΗΣΙΑ ΑΙΓΑΙΟΥ, ΚΑΛΥΜΝΟΣ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Ηχολήπτης:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Μοντάζ-Μιξάζ:
ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΚΑΡΑΚΑΣΗΣ
Έρευνα-Σκηνοθεσία:
ΛΑΚΗΣ ΠΑΠΑΣΤΑΘΗΣ
Βοηθός Σκηνοθέτη:
ΠΕΠΗ ΦΑΡΑΚΛΙΩΤΗ
Εργαστήρια Ήχου και Εικόνας:
CINETIC
Απευθύνονται θερμές ευχαριστίες στον ΝΙΚΟ ΜΑΡΟ για την πολύτιμη βοήθειά του, χωρίς την οποία θα ήταν αδύνατη η πραγματοποίηση της εκπομπής
Προβλήθηκαν αποσπάσματα από τις ταινίες:
«Η ΑΘΗΝΑ ΧΟΡΕΥΕΙ ROCK ‘N ROLL» (1957)
«ΚΑΤΙΝΑ ΠΑΞΙΝΟΥ» (1960)
«Η ΤΡΑΓΩΔΙΑ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ» (1961)
«ΚΑΛΥΜΝΟΣ» (1963)
«ΕΛΛΑΣ ΧΩΡΙΣ ΚΟΛΩΝΕΣ» (1964)
«ΠΑΣΧΑ ΣΤΟ ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ» (1966)
«ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΣ» (1967)
«ΤΟ ΜΠΟΥΖΟΥΚΙ» (1973)
«ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΟΣ ΓΚΙΚΑΣ» (1979)
«ΜΕΤΕΩΡΑ» (1992)
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:50:15:18
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009