1) ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (1835-1920) 2) ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
0000006740
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στη δημιουργία των πρώτων θεάτρων στην Αθήνα και στις πρώτες προσπάθειες να παρουσιαστούν διάφορα είδη δραματικής έκφρασης. Το δεύτερο μέρος παρουσιάζει τις προσπάθειες που γίνονται από σημαντικούς θεατρανθρώπους στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας με μια σειρά από νέες θεατρικές σκηνές.
Κωδικός Τεκμηρίου
0000006740
Τύπος ψηφιακού αρχείου
Βίντεο
Τίτλος
ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ
1) ΤΑ ΠΡΩΤΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ (1835-1920) 2) ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
Χρονολογία Παραγωγής
1998
Ημερομηνία Πρώτης Προβολής
Σκοπός
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ
Είδος
ΣΥΝΘΕΤΟ-ΠΟΛΥΘΕΜΑΤΙΚΟ / ΟΧΙ-ΜΥΘΟΠΛΑΣΙΑ
Χαρακτηρισμός
ΣΕΙΡΑ
Κατηγορία
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ (ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ)
Περίληψη
Το συγκεκριμένο επεισόδιο της σειράς ντοκιμαντέρ χωρίζεται σε δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι αφιερωμένο στη δημιουργία των πρώτων θεάτρων στην Αθήνα και στις πρώτες προσπάθειες να παρουσιαστούν διάφορα είδη δραματικής έκφρασης. Το δεύτερο μέρος παρουσιάζει τις προσπάθειες που γίνονται από σημαντικούς θεατρανθρώπους στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας με μια σειρά από νέες θεατρικές σκηνές.
Περιγραφή Περιεχομένου
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Α ΜΕΡΟΥΣ
Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει την ιστορία των πρώτων θεάτρων στην Αθήνα, από το 1835 μέχρι το 1920. Ο συλλέκτης ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ παρουσιάζει τη συλλογή του από καρτ-ποστάλ ή γκραβούρες σχετικά με την ιστορία των θεάτρων των Αθηνών. Γίνεται αναφορά στο πρώτο θέατρο και στην εξέλιξη του θεάτρου μέσα από τα Καφέ Σαντάν. Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η ιστορία της δημιουργίας των θεάτρων στην Αθήνα με παράλληλες αναφορές σε όλες τις θεατρικές σκηνές, ενώ γίνεται λόγος για το θεατρικό είδος της οπερέτας και της επιθεώρησης. Τέλος, ο Χ. ΠΑΤΕΡΑΣ κάνει λόγο για την πρώτη παράσταση στο Ηρώδειο και την παράσταση αρχαίου δράματος στο Στάδιο.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Β ΜΕΡΟΥΣ
Άνθρωποι του θεάτρου μιλούν για τη συγκέντρωση θεατρικών σκηνών γύρω από τις περιοχές του ιστορικού κέντρου της Αθήνας. Ο ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΣ εξηγεί τη σημασία της δημιουργίας του θεάτρου «ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ» στην οδό Πειραιώς, ενώ ο ΘΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ μιλάει για την επιλογή της περιοχής μεταξύ Μεταξουργείου και Ομόνοιας για το θέατρο «ΑΤΤΙΣ». Ο ΤΑΣΟΣ ΜΠΑΝΤΗΣ υπερασπίζεται τη δημιουργία του θεάτρου «ΕΜΠΡΟΣ» στην περιοχή του Ψυρρή και ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ από το θέατρο «ΠΟΛΙΤΕΙΑ» αναφέρεται στην ιερότητα του χώρου του θεάτρου. Τέλος, ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ από το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ» και η ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΡΑΛΛΗ από το «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ» κάνουν λόγο για τη δυνατότητα μεταμόρφωσης ενός χώρου σε θεατρική σκηνή.
Τίτλοι αρχής.
00:00:51:00
Πλάνο της επιστολής που έστειλε το 1823 ο ήρωας της Ελληνικής Επανάστασης ΝΙΚΗΤΑΡΑΣ, ζητώντας να του παραχωρηθεί ένα τζαμί για τη δημιουργία θεάτρου στην Ελλάδα. Στη συνέχεια, πλάνο με φωτογραφία του ΝΙΚΗΤΑ ΣΤΑΜΑΤΕΛΟΠΟΥΛΟΥ, του γνωστού ΝΙΚΗΤΑΡΑ της Ελληνικής Επανάστασης.
00:01:31:00
Εμφάνιση τίτλου: «ΘΕΑΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΣ (1835-1920)».
00:01:42:00
Πλάνο με γκραβούρα από την πόλη της Αθήνας που εικονίζεται η ΠΥΛΗ του ΑΔΡΙΑΝΟΥ. Στη συνέχεια, πλάνο του συλλέκτη ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ, ο οποίος αναφέρεται στη συλλογή του από κάρτ-ποστάλ ή γκραβούρες με την ιστορία των Θεάτρων των ΑΘΗΝΩΝ. Επίσης, πλάνα με απεικονίσεις της Αθήνας.
00:02:47:00
Πλάνα με πίνακες που αναπαριστούν την άφιξη του βασιλιά ΟΘΩΝΑ το 1834. Διακρίνεται η ελαιογραφία του PETER VON HESS: «Η άφιξη του ΟΘΩΝΑ στην Αθήνα».
00:03:02:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Μιλάει για την πρώτη θεατρική παρουσία στην ΑΘΗΝΑ του 1835, όπου θίασος σαλτιμπάγκων παρουσιάζει ένα μικρό βαριετέ.
00:03:13:00
Πλάνο με απεικονίσεις της καθημερινής ζωής και σχέδια που δείχνουν το πρώτο Θέατρο των Αθηνών (1936). Πλάνο-απεικόνιση του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΟΡΦΑΝΙΔΗ, μετέπειτα καθηγητή Πανεπιστημίου, που πρωτοστάτησε, διαδέχονται πλάνα απεικόνισης της Αθήνας στην οποία έχει σημειωθεί το θέατρο του ΜΠΟΥΚΟΥΡΑ (1836-1889) και πλάνα με σχέδιο ή και φωτογραφία του οικοδομήματος. Πλάνα με τα κείμενα των πρώτων παραστάσεων. Η αφηγήτρια κάνει λόγο για την παρουσία στα 1840 του ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΦΑΡΜΑΝΟΥ στα θεατρικά δρώμενα της πόλης.
00:04:44:00
Πλάνο με τον ΧΑΡΙΛΑΟ ΠΑΤΕΡΑ, που εξηγεί την εξέλιξη του θεάτρου μέσα από τα ΚΑΦΕ ΣΑΝΤΑΝ που δημιουργήθηκαν κοντά στον ΙΛΙΣΟ. Πλάνα με απεικονίσεις από την περιοχή του ΙΛΙΣΟΥ και από τα ΚΑΦΕ ΣΑΝΤΑΝ, τα οποία σταδιακά μετατράπηκαν σε μικρά θέατρα.
00:05:12:00
Εναλλαγή πλάνων που παρουσιάζεται «ΕΙΔΟΠΟΙΗΣΙΣ» που ήταν τοποθετημένη έξω από το «Θέατρο ΑΠΟΛΛΩΝ» (28 ΜΑΪΟΥ 1878), από αφίσα παρουσίασης της παράστασης «ΡΑΜΠΑΓΑΣ» (1879), από απεικόνιση του θεάτρου «ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ», από θεατρικές ανακοινώσεις και φωτογραφίες ηθοποιών στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο αφηγητής αναφέρεται στην πρώτη θεατρική γωνιά των ΑΘΗΝΩΝ.
00:06:25:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ που προβάλλεται πάνω σε έγχρωμη απεικόνιση της Αθήνας. Αναφέρεται στη δημιουργία του θεάτρου «ΟΛΥΜΠΙΑ». Παράλληλα, εναλλαγή ασπρόμαυρων φωτογραφιών και απεικονίσεων του θεάτρου. Εμφανίζεται κείμενο ανακοίνωσής του.
00:06:53:00
Πλάνα με έγχρωμες φωτογραφίες εποχής. Εμφανίζεται ο ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ που αναφέρεται στη ζωή των Αθηναίων, όπως αυτή διαμορφώθηκε εξαιτίας της θεατρικής κίνησης. Περιγράφει τη σχέση των αντρών με τις γυναίκες ηθοποιούς και την επιρροή που ασκούσαν στην πολιτική ζωή του τόπου. Παρουσιάζονται φωτογραφίες γυναικών-ηθοποιών της εποχής, αλλά και το βραβείο που απονεμήθηκε στην ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΥ, το Σεπτέμβριο του 1838, για την ερμηνεία της στη «ΦΑΥΣΤΑ».
00:08:19:00
Πλάνα με ασπρόμαυρες φωτογραφίες της ΑΘΗΝΑΣ και από την καθημερινή ζωή των κατοίκων της με τους χαρακτηριστικούς τύπους των πλανόδιων εμπόρων.
00:08:48:00
Πλάνα του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Αναφέρεται στη δημιουργία του θεάτρου της ΟΜΟΝΟΙΑΣ στο σημερινό «ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ» και τις αλλαγές χρήσης που έχει γνωρίσει. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από φωτογραφίες της ΟΜΟΝΟΙΑΣ, των επισκεπτών της και των κτηρίων που την περιβάλλουν. Πάνω στις φωτογραφίες είναι σημειωμένα τα διάφορα θέατρα που λειτούργησαν.
00:09:24:00
Εναλλαγή φωτογραφιών με τους ηθοποιούς: ΠΑΝΤΟΠΟΥΛΟ, ΤΑΒΟΥΛΑΡΗ και ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟ, αλλά και φωτογραφίες από θεατρικές σκηνές και αφίσες για θεατρικές παραστάσεις. Ο αφηγητής παρουσιάζει τη συμβολή του Κ. ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΥ στη λειτουργία του ΘΕΑΤΡΟΥ της ΟΜΟΝΟΙΑΣ.
00:09:53:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ. Αναφέρεται στον ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟ και στο γεγονός ότι ανέδειξε μεγάλα ταλέντα, όπως η ΚΥΒΕΛΗ και ο ΜΥΡΑΤ. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα φωτογραφιών της ΚΥΒΕΛΗΣ και του Κ. ΧΡΗΣΤΟΜΑΝΟΥ, αλλά και πλάνα από προγράμματα των παραστάσεων στις οποίες και συμμετείχαν.
00:10:39:00
Πλάνα του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ με φόντο τη σκηνή του ΒΑΣΙΛΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ. Στη συνέχεια, εναλλαγή πλάνων από το παλαιό ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ, σημερινό κτήριο του ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ. Ο Χ. ΠΑΤΕΡΑΣ παρουσιάζει τη συμβολή του σκηνοθέτη ΘΩΜΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ, την αποκάλυψη του ταλέντου της ΜΑΡΙΚΑΣ ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ και τη δημιουργία του δικού της θεάτρου το 1912. Πλάνα φωτογραφιών του ΘΕΑΤΡΟΥ «ΚΟΤΟΠΟΥΛΗ» και ασπρόμαυρων φωτογραφιών της και ηθοποιών του θιάσου της.
00:12:27:00
Πλάνα από τον ΧΑΡΙΛΑΟ ΠΑΤΕΡΑ. Αναφέρεται στη δημιουργία του ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ στην ΠΛΑΤΕΙΑ ΚΟΤΖΙΑ και τη βραχύβια παρουσία του στα θεατρικά δρώμενα της πόλης. Πλάνα φωτογραφιών από το θέατρο αυτό.
00:12:58:00
Πλάνα έγχρωμων καρτ-ποστάλ με την ΟΔΟ ΑΘΗΝΑΣ, την ΟΔΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ, τα κτήρια και το πάρκο που εκεί είχε δημιουργηθεί.
00:13:16:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ με φόντο φωτογραφία της ΑΘΗΝΑΣ. Μιλά για το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΩΝ ΚΩΜΩΔΙΩΝ» της ΕΜΜ. ΜΠΕΝΑΚΗ, το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΣΟΧΑ» της ΟΔΟΥ ΣΤΑΔΙΟΥ, το «ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ» με διαδοχικές ονομασίες, αρχικά «ΘΕΑΤΡΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ» και στη συνέχεια «ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΝΥΣΙΑ», «ΘΕΑΤΡΟ της ΚΥΒΕΛΗΣ». Εναλλάσσονται απεικονίσεις κεντρικών δρόμων της Αθήνας μιας άλλης εποχής.
00:13:44:00
Εμφάνιση τίτλου: «ΕΙΚΟΝΕΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ ΠΟΥ ΧΑΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ». Πλάνα από φωτογραφίες της Αθήνας μιας άλλης εποχής.
00:14:26:00
Πλάνα από τη ΡΟΖΑΛΙΑ ΝΙΚΑ ενώ η αφηγήτρια αναφέρει ότι για πρώτη φορά παίχτηκε Οπερέτα στο θέατρο «ΠΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ» και στη συνέχεια κάνει λόγο για τον ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ και τη συμβολή του στο ανέβασμα του θεατρικού αυτού είδους. Πλάνο φωτογραφιών του ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΥ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗ, θιάσων, του ΝΙΚΟΥ ΧΑΤΖΗΑΠΟΣΤΟΛΟΥ και προγραμμάτων.
00:15:38:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ενώ αναφέρεται στο «ΘΕΑΤΡΟ ΑΡΝΙΩΤΗ» που τώρα στεγάζεται η ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ, το «ΙΝΤΕΑΛ», το «ΛΥΡΙΚΟ», το «ΠΑΝΟΡΑΜΑ», το «ΕΥΤΕΡΠΗ» κ. ά. Παράλληλα, παρουσιάζεται πλάνο με φωτογραφία που πάνω της έχουν επισημανθεί τα θέατρα του ΘΗΣΕΙΟΥ.
00:16:14:00
Κάρτ-ποστάλ που πάνω εμφανίζεται ο τίτλος: ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΤΗΣΙΩΝ «ΑΛΥΣΙΔΑ»
00:16:19:00
Πλάνο μιας φωτογραφίας. Εμφανίζεται ο τίτλος: «ΘΕΑΤΡΟ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΝ».
00:16:28:00
Πλάνο με ασπρόμαυρη φωτογραφία του Θησείου. Πάνω της επισημαίνεται το θέατρο της περιοχής και εμφανίζεται ο τίτλος: «ΘΕΑΤΡΟ «ΜΟΛΛΑΣ» ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΝ ΠΟΤΑΜΟ ΙΛΥΣΣΟ»
00:16:36:00
Πλάνο από φωτογραφία της Πλατείας Δεξαμενής και εμφάνιση τίτλου:«ΘΕΑΤΡΟ ΔΕΞΑΜΕΝΗΣ».
00:16:44:00
Πλάνο με αφίσα του Θεάτρου «ΑΠΟΛΛΩΝ» και μιας κάρτ-ποστάλ.
00:16:54:00
Πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ενώ αναφέρει ότι θέατρο υπήρχε και στο ΦΑΛΗΡΟ, όπου παίζονταν συνήθως ΟΠΕΡΕΤΕΣ. Πλάνα από φωτογραφίες κτηρίων στο ΦΑΛΗΡΟ, αλλά και από το Θέατρο του Φαλήρου. Φωτογραφία του ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΟΝΤΑΡΑΤΟΥ. Ο Χ. ΠΑΤΕΡΑΣ μιλά για τον τρόπο του εξελίχτηκαν τα πράγματα στις ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΕΙΣ. Πλάνα φωτογραφιών και κάρτ-ποστάλ από επιθεωρήσεις.
00:18:21:00
Πλάνο με φωτογραφίες από παλαιές επιθεωρήσεις και από ηθοποιούς που έπαιζαν σε αυτές. Η αφηγήτρια αναφέρει ότι συχνά στις επιθεωρήσεις προβάλλονται πλάνα από τον βωβό κινηματογράφο.
00:19:36:00
Πλάνα σκηνής από ταινία του ΜΙΧΑΗΛ ΜΙΧΑΗΛ του ΜΙΧΑΗΛ, βωβού κινηματογράφου. Η αφηγήτρια εξηγεί τη σκηνή και τη σημασία του κινηματογράφου για το θέατρο.
00:20:34:00
Πλάνα του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ να αναφέρεται στην πρώτη παράσταση στο ΗΡΩΔΕΙΟ, με την ευκαιρία της άφιξης της ΒΑΣΙΛΙΣΣΑΣ ΟΛΓΑΣ, την παράσταση του 1905 του Αρχαίου Δράματος στο ΣΤΑΔΙΟ με την «ΑΝΤΙΓΟΝΗ» του ΣΟΦΟΚΛΗ κ. ά. Παράλληλα, παρουσιάζονται πλάνα από θεατρικές παραστάσεις Αρχαίου Δράματος. Οι αφηγητές παρουσιάζουν αυτές τις προσπάθειες και τους συντελεστές τους. Ο ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ διατυπώνει την άποψή του για το χωρισμό της Ιστορίας του Θεάτρου των Αθηνών και τεκμηριώνει.
00:22:24:00
Εμφάνιση τίτλου: «ΤΑ ΘΕΑΤΡΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥΣ (1935-1920» ενώ ακούγεται η φωνή του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ να εξηγεί την έννοια του συλλέκτη. Στη συνέχεια, πλάνο του ΧΑΡΙΛΑΟΥ ΠΑΤΕΡΑ ενώ εξακολουθεί να εξηγεί την έννοια.
00:22:58:00
Πλάνο με τον τίτλο: «ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΝΟΙΞΗ ΣΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ» και στη συνέχεια τίτλοι έναρξης Β μέρους της εκπομπής.
00:23:29:00
Πλάνο από κιθαρίστα να παίζει μουσική μέσα σε ένα κτήριο. Το πλάνο ανοίγει και αποκαλύπτεται ο χώρος ενός Θεάτρου.
00:24:06:00
Πλάνο σε γειτονιά της Αθήνας με παιδιά που παίζουν έξω από ένα κτήριο. Πλάνα σε οικοδόμημα, στο εσωτερικό του οποίου διακρίνεται ο σκηνοθέτης ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΣ και η ηθοποιός ΑΜΑΛΙΑ ΜΟΥΤΟΥΣΗ.
00:24:35:00
Πλάνο του ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΥ να ξιφομαχεί.
00:26:20:00
Πλάνα με το σκηνοθέτη ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ. Εμφανίζεται ο υπότιτλος «ΘΗΣΕΙΟΝ, ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΕΧΝΕΣ». Εκείνος εξηγεί το λόγο που τον ώθησε να φτιάξει το θέατρό του κοντά στην ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και καταθέτει την άποψή του για τη σχέση του Θεάτρου με τη ζωή. Παρεμβάλλονται πλάνα από τη γειτονιά του κοντά στην ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και από το εσωτερικό του θεάτρου.
00:27:23:00
Πλάνο από τη σκηνή του θεάτρου ενώ πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο με τους ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ και την ηθοποιό ΑΜΑΛΙΑ ΜΟΥΤΟΥΣΗ.
00:28:48:00
Πλάνο του ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΥ καθώς μιλάει για την περιοχή, την ατμόσφαιρα που δημιουργεί σε αυτόν η παρουσία ζωής αρκετά χρόνια πριν.
00:29:47:00
Πλάνο από τη σκηνή του θεάτρου ενώ πραγματοποιείται θεατρικό δρώμενο με την ηθοποιό ΑΜΑΛΙΑ ΜΟΥΤΟΥΣΗ.
00:30:00:00
Πλάνα από τα οικοδομήματα και τους δρόμους γύρω από την ΟΔΟ ΠΕΙΡΑΙΩΣ και το χώρο που στεγάζεται η θεατρική σκηνή του ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΥ.
00:30:44:00
Πλάνο του σκηνοθέτη ΘΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ να παρακολουθεί τη ζωή και την κίνηση στην περιοχή που στεγάζεται ο θεατρικός του χώρος.
00:30:48:00
Πλάνο του σκηνοθέτη ΘΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ σε χώρο του «Θεάτρου ΑΤΤΙΣ». Αναφέρεται στην περιοχή μεταξύ ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟΥ και ΟΜΟΝΟΙΑΣ που βρίσκεται. Παρουσιάζονται πλάνα από τη γειτονιά και τους ανθρώπους της ενώ ακούγεται ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ να παρουσιάζει κάποια χαρακτηριστικά της περιοχής.
00:31:01:00
Πλάνα του σκηνοθέτη ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ ανάμεσα στα καθίσματα της πλατείας του «Θεάτρου ΑΤΤΙΣ». Χαρακτηρίζει την περιοχή ως «τραύμα» της πόλης της Αθήνας, αλλά ίσως αυτός να είναι και ο λόγος που το επέλεξε.
00:31:26:00
Πλάνο από την περιοχή μεταξύ ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟΥ και ΟΜΟΝΟΙΑΣ, διαδέχονται πλάνα εναλλασσόμενων ασπρόμαυρων φωτογραφιών από παραστάσεις του «ΑΤΤΙΣ». Ο σκηνοθέτης ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ αναφέρει την άποψή του για την παρουσία θεατρικών σκηνών και προτάσεων στην περιοχή και τεκμηριώνει σχετικά με τη δική τους πρόταση.
00:32:03:00
Πλάνο του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ με φόντο τη σκηνή του θεάτρου «ΑΤΤΙΣ». Αναφέρει ότι επέλεξε αυτή την περιοχή ανάμεσα σε άλλες της Αθήνας, καθώς η περιοχή του ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟΥ ταίριαζε στον ίδιο και στους ρυθμούς που θεωρεί ότι πρέπει να κινείται το θέατρο.
00:32:44:00
Πλάνα από την είσοδο του θεάτρου «ΑΤΤΙΣ».
00:32:48:00
Νυχτερινά πλάνα από τους δρόμους, τα οικοδομήματα, τα μαγαζιά και τους ανθρώπους που ζουν στο κέντρο της Αθήνας κοντά στην οδό Πειραιώς και μεταξύ ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟΥ και ΟΜΟΝΟΙΑΣ.
00:34:02:00
Πλάνο του ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΥ με φόντο τη σκηνή του θεάτρου «ΑΤΤΙΣ». Αναφέρεται στην «ένταση και την αγωνία» που κυριαρχεί στην ατμόσφαιρα της περιοχής και που οδηγεί σε τέτοια αντιμετώπιση της θεατρικής πράξης.
00:35:09:00
Πλάνα από την περιοχή που φιλοξενεί το Θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ» και πλάνα από το εξωτερικό του οικοδομήματος που στεγάζεται.
00:35:29:00
Πλάνο από τη σκηνή του θεάτρου. Ο σκηνοθέτης ΤΑΣΟΣ ΜΠΑΝΤΗΣ παρακολουθεί στη σκηνή του Θεάτρου «ΕΜΠΡΟΣ» τη διεξαγωγή πρόβας με τους ηθοποιούς του θιάσου του.
00:36:03:00
Πλάνα με τον σκηνοθέτη ΤΑΣΟ ΜΠΑΝΤΗ στο θέατρο «ΕΜΠΡΟΣ». Αναφέρει ότι το θέατρο είναι μια «πράξη ζωντανή» και τεκμηριώνει την άποψή του, μιλώντας για τη σχέση της θεατρικής πρακτικής με τη ζωή και την καθημερινότητά της. Εξηγεί γιατί θεωρεί την περιοχή του ΨΥΡΡΗ ιδανική για την παρουσίαση θεατρικών παραστάσεων.
00:38:47:00
Πλάνα στο εσωτερικό του θεάτρου «ΕΜΠΡΟΣ». Ο σκηνοθέτης ΤΑΣΟΣ ΜΠΑΝΤΗΣ παρακολουθεί όρθιος μπροστά στη σκηνή την πορεία της πρόβας μιας θεατρικής παράστασης.
00:39:21:00
Πλάνο του σκηνοθέτη ΤΑΣΟΥ ΜΠΑΝΤΗ. Αναφέρεται στη θεατρική γειτονιά που έχει δημιουργηθεί στην περιοχή του ΨΥΡΡΗ και στη διαφορετική προσέγγιση της έκφρασης του κάθε θεάτρου.
00:40:17:00
Πλάνο στη σκηνή του Θεάτρου «ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Η ηθοποιός ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ, ο σκηνοθέτης ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ και ο θίασος σε πρόβα για το ανέβασμα της παράστασης «ΦΟΝΙΣΣΑ», παρουσιάζοντας το κείμενο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ.
00:40:51:00
Εναλλασσόμενα πλάνα στη γειτονιά του κέντρου της Αθήνας που φιλοξενεί το Θέατρο «ΠΟΛΙΤΕΙΑ».
00:41:07:00
Πλάνο με τον ΣΩΤΗΡΗ ΧΑΤΖΑΚΗ στο Θέατρο «ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Αναφέρει ότι πλέον οι δημιουργοί έχουν ξεφύγει από το ιταλικό στυλ θεάτρου και καταθέτει τη θέση του για το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει ο χώρος που στεγάζεται ένα θέατρο, στη θεατρική πράξη. Οι επιλογές των χώρων σηματοδοτούν την «αρχή μιας καινούριας αισθητικής».
00:42:10:00
Πλάνο στη σκηνή του Θεάτρου «ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Η ηθοποιός ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ, ο σκηνοθέτης ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ και ο θίασος σε πρόβα για το ανέβασμα της παράστασης «ΦΟΝΙΣΣΑ», παρουσιάζοντας το κείμενο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ.
00:42:48:00
Εναλλασσόμενα πλάνα στη γειτονιά του κέντρου της Αθήνας που φιλοξενεί το Θέατρο «ΠΟΛΙΤΕΙΑ».
00:42:59:00
Πλάνο με τον ΣΩΤΗΡΗ ΧΑΤΖΑΚΗ στο Θέατρο «ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Εξηγεί ότι, αν και η περιοχή είχε παλιότερα πολλές βιοτεχνίες, σήμερα η κατάσταση έχει αλλάξει και καταθέτει ότι προτιμά να μην αλλάξει το σκηνικό της.
00:44:30:00
Πλάνο στη σκηνή του Θεάτρου «ΠΟΛΙΤΕΙΑ». Ο σκηνοθέτης ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ και ο θίασος σε πρόβα στη σκηνή για το ανέβασμα της παράστασης «ΦΟΝΙΣΣΑ», παρουσιάζοντας το κείμενο του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ.
00:44:41:00
Πλάνα από τους εξωτερικούς χώρους του θεάτρου και από τους γύρω δρόμους. Στη συνέχεια, ο ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ μιλάει για τη μοναδικότητα του χώρου ως συντελεστή της κάθε παράστασης, αλλά και κάνει λόγο για την «ιερότητά» του, αφού σε αυτή την περιοχή εργάστηκαν πολλοί από πιο σημαντικούς εκφραστές του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
00:45:23:00
Εναλλασσόμενα πλάνα στη γειτονιά του κέντρου της Αθήνας που φιλοξενεί το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ».
00:45:55:00
Πλάνα του ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ». Αναφέρεται στο γεγονός ότι αρέσει στους κατοίκους η παρουσία θεάτρου στη γειτονιά τους, αλλά δεν έχουν ακόμα με την παρουσία τους δηλώσει αυτή την ευχαρίστηση.
00:46:51:00
Εναλλασσόμενα πλάνα στη γειτονιά του κέντρου της Αθήνας που φιλοξενεί το «ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ».
00:47:04:00
Πλάνα στη σκηνή του «ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ» ενώ εξελίσσεται πρόβα θεατρικής παράστασης.
00:47:36:00
Πλάνα από τους χώρους του «ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ». Ακούγεται ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ να μιλάει για το αίτημα του ιδανικού χώρου στη θεατρική πράξη και αναφέρει τη δική τους πρόταση.
00:48:07:00
Πλάνα με τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ. Αναφέρεται στη δυνατότητα που τους παρέχει ο χώρος στον οποίο βρίσκονται να τον μεταμορφώνουν και περιγράφει τις δυνατότητες που πρέπει να παρέχει ένας θεατρικός χώρος.
00:48:58:00
Πλάνα στη σκηνή του «ΘΕΑΤΡΟΥ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ» ενώ εξελίσσεται πρόβα θεατρικής παράστασης.
00:50:13:00
Εναλλαγή πλάνων με αρχοντικά και σπίτια της περιοχής.
00:50:31:00
Πλάνα με τον ΓΙΑΝΝΗ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗ. Αναφέρει ότι κοινό χαρακτηριστικό των θεάτρων του κέντρου της Αθήνας είναι η προσπάθεια των θιάσων να κάνουν καλό θέατρο και ότι ο κάθε θίασος έχει τη δική του προσωπικότητα.
00:51:26:00
Πλάνα της συνοικίας και από το κουρείο της περιοχής του κέντρου της Αθήνας που φιλοξενεί το «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ», διαδέχονται πλάνα της εισόδου του θεάτρου.
00:51:55:00
Πλάνο της ΑΣΠΑΣΙΑΣ ΚΡΑΛΛΗ στη σκηνή του «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ». Εξηγεί πως απέκτησε αυτό το χώρο που στέγασε το χώρο της, αφού ήταν μηχανουργείο και δεν περίμενε ότι η περιοχή θα άκμαζε τόσο πολύ. Παρεμβάλλονται πλάνα με φωτογραφίες από το χώρο πριν γίνει θέατρο, αλλά και από θεατρικές παραστάσεις. Η ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΡΑΛΛΗ αναφέρεται στην εκμετάλλευση του χώρου με τέτοιο τρόπο που να αξιοποιηθούν οι δυνατότητές του στη νέα πρακτική.
00:53:32:00
Πλάνο της ΑΣΠΑΣΙΑΣ ΚΡΑΛΛΗ στη σκηνή του «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ». Αναφέρεται στη «μυρωδιά θεάτρου» που επιθυμούσε να αποκτήσει ο χώρος της.
00:54:10:00
Πλάνα από τους χώρους του «ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟΥ» και στη συνέχεια προβάλλονται φωτογραφίες από παραστάσεις. Η ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΡΑΛΛΗ αναφέρει ότι σκοπεύει να παρουσιάσει σε αυτό το χώρο το «Θέατρο της Σιωπής», γνωστό και ως «Θέατρο Παντομίμας», καθώς επιθυμία της είναι να επιβιώσει αυτό το είδος θεάτρου στον τόπο που γεννήθηκε και παρουσιάζει τα μελλοντικά της σχέδια.
00:56:35:00
Τίτλοι τέλους.
Θεματική Κατηγορία
ΤΕΧΝΕΣ & ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ
ΙΣΤΟΡΙΑ
Θεματικοί Όροι
παραστασιακές τέχνες, θέατρο, θεατρική σκηνή, σκηνοθέτης, ηθοποιός, θεατρική παράσταση, αθηναϊκά θέατρα, 19ος αιώνας
Αναφορές
ΧΑΡΙΛΑΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ, συλλέκτης
ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΜΑΡΙΝΟΣ, σκηνοθέτης
ΑΜΑΛΙΑ ΜΟΥΤΟΥΣΗ, ηθοποιός
ΤΑΣΟΣ ΜΠΑΝΤΗΣ, σκηνοθέτης
ΑΣΠΑΣΙΑ ΚΡΑΛΛΗ, σκηνοθέτις
ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ, σκηνοθέτης
ΣΩΤΗΡΗΣ ΧΑΤΖΑΚΗΣ, σκηνοθέτης
ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ, ηθοποιός
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΤΕΡΖΟΠΟΥΛΟΣ, σκηνοθέτης
ΘΕΑΤΡΟ ΑΤΤΙΣ, φορέας πολιτισμού
ΑΠΟ ΜΗΧΑΝΗΣ ΘΕΑΤΡΟ, φορέας πολιτισμού
ΘΕΑΤΡΟ ΕΜΠΡΟΣ, φορέας πολιτισμού
ΘΕΑΤΡΟ ΑΝΟΙΞΗΣ, φορέας πολιτισμού
ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΛΙΤΕΙΑ, φορέας πολιτισμού
”ΦΟΝΙΣΣΑ”, θεατρικό έργο
Γεωγραφικός Προσδιορισμός
ΕΥΡΩΠΗ, ΕΛΛΑΔΑ, ΣΤΕΡΕΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΑΤΤΙΚΗ, ΑΘΗΝΑ
Γλώσσα Περιεχομένου
ΕΛΛΗΝΙΚΗ
Δημιουργός
Παραγωγή: ΕΡΤ ΑΕ
Εκτέλεση: CINETIC
Συντελεστές
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Α μέρους:
Έρευνα-Σκηνοθέτης:
ΤΑΚΗΣ ΧΑΤΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντέρ:
ΤΑΚΗΣ ΓΟΡΓΟΡΙΝΗΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Αφήγηση:
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΟΥΤΑΛΟΥ
βοηθός σκηνοθέτη:
ΓΙΑΝΝΑ ΜΠΙΝΙΑΔΑΚΗ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΓΟΡΓΟΡΙΝΗΣ
Οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Β ΜΕΡΟΥΣ:
Έρευνα-σκηνοθεσία:
ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΣΑΒΑΛΟΣ
Διεύθυνση Παραγωγής:
ΘΕΟΧΑΡΗΣ ΚΥΔΩΝΑΚΗΣ
Ηλεκτρολόγος:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΑΔΗΣ
Ηχοληψία:
ΓΙΑΝΝΗΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντάζ:
ΤΑΚΗΣ ΓΟΡΓΟΡΙΝΗΣ
Οπερατέρ:
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΡΔΕΛΑΣ
Βοηθός Οπερατέρ:
ΜΙΧΑΛΗΣ ΜΠΟΥΡΗΣ
Εργαστήρια εικόνας:
CINETIC
Ευχαρισούμε:
το Κέντρο Μελέτης και Έρευνας του Ελληνικού Θεάτρου
Θεατρικό Μουσείου
Θεατρική Βιβλιοθήκη
© ERT S.A. 1998
Σχετικά Θέματα
Δικαιώματα
ΕΡΤ ΑΕ
Διάρκεια
00:57:12:08
Φυσικά – Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Πρωτότυπο Μέσο: ΒΙΝΤΕΟ
Εικόνα: ΕΓΧΡΩΜΗ, 4:3
Χρηματοδότηση Ψηφιοποίησης/Τεκμηρίωσης
ΚΟΙΝΩΝΙΑ της ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ, Πρόσκληση 65
Τελευταία Ενημέρωση
21/09/2009